Spaanse bankrekening
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Spaanse bankrekening
Beste leden, heb net een optie genomen tot aankoop van een huis in Spanje en ben nu op zoek naar een Spaanse bankrekening aldaar waar ik voor alle verrichtingen het minste hoef te betalen. Is er iemand van de leden die ooit deze stap ook hebben gezet en mij hierbij enkele goede tips kan bezorgen. Alvast bedankt.
Re: Spaanse bankrekening
Voor dezelfde vraag zie spaanse-bankrekening-t24513.html
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wij zijn in een soortgelijk geval, weliswaar in een ander EU-land. Voor ons buitenhuisje regelen wij gewoon alles met onze Belgische bankrekening.
Als het kan zou ik gewoon bij een Belgische rekening blijven. Er is ongeveer één ding dat in België minder slecht geregeld én minder duur is dan elders in de EU. Dat is bankieren.
Voor internationale kosten hoef je het alvast niet te laten. Dat is sinds https://nl.wikipedia.org/wiki/Single_Euro_Payments_Area geen probleem meer.
Als het kan zou ik gewoon bij een Belgische rekening blijven. Er is ongeveer één ding dat in België minder slecht geregeld én minder duur is dan elders in de EU. Dat is bankieren.
Voor internationale kosten hoef je het alvast niet te laten. Dat is sinds https://nl.wikipedia.org/wiki/Single_Euro_Payments_Area geen probleem meer.
Vraag is natuurlijk hoe de verkoper het geld van de verkoop wil ontvangen. Vaak zijn Spaanse notarissen zo archaïsch dat ze effectief een bankcheque willen van een Spaanse instelling en geen overschrijving aanvaarden. Maar misschien heeft de openingsposter een 'modernere' mens te pakken voor wie een overschrijving geen probleem is
In Spanje heb je wel degelijk een Spaanse bankrekening nodig om de maandelijkse kosten van elektriciteit en water te betalen alsook de urbanisatiekost (indien je daar zit) en de grondbelasting. De meeste notarissen werken nog altijd met een bankcheque (wat veel geld kost om deze om te zetten) maar is er toch ook al de mogelijkheid om te regelen via overschrijving, maar daar moet je wat geluk in hebben en de juiste weg en persoon terplaatse hebben. Mij is aangeraden om in zee te gaan met de Caixa bank. Maar ik hoor toch altijd graag verschillende meningen.fropskottel schreef: ↑16 oktober 2020, 12:46 Wij zijn in een soortgelijk geval, weliswaar in een ander EU-land. Voor ons buitenhuisje regelen wij gewoon alles met onze Belgische bankrekening.
Toen ik spanje woonde en werkte (mooie tijden!!!) had ik een rekening bij ING Direct. Die bank deed alles zonder kosten, visa kaart gratis en geldafhalingen gratis, overschrijvingen ook. Ik was eerst klant bij Caixa Sabadell, maar die rekenden echt voor alles kosten aan - zelfs voor een overschrijving was het 1 eur ofzo. Ik heb snel mijn Spaans geleerd hoor :-D
Die Caixa Sabadell werkte ook zo met een boekje dat je in de printer in het kantoor moest stoppen, best grappig. Dan werden daarin je transacties geprint.
Kijk maar eens verder op https://www.ing.es/
Ik weet niet hoe de situatie daar nu is natuurlijk. Maar dat kan wel aantikken als je per overschrijving moet dokken
Over La Caixa heb ik vroeger ook wel goede dingen gehoord van collegas... maar ik weet niet wat het kostenplaatje daar was.
Die Caixa Sabadell werkte ook zo met een boekje dat je in de printer in het kantoor moest stoppen, best grappig. Dan werden daarin je transacties geprint.
Kijk maar eens verder op https://www.ing.es/
Ik weet niet hoe de situatie daar nu is natuurlijk. Maar dat kan wel aantikken als je per overschrijving moet dokken

Over La Caixa heb ik vroeger ook wel goede dingen gehoord van collegas... maar ik weet niet wat het kostenplaatje daar was.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja, ik kan best geloven dat ze daar lastig doen. Vrienden in Frankrijk hadden iets soortgelijks voor. Ze hebben ook moeten zwichten en een lokale bankrekening openen bij een bank met veel te hoge tarieven en een slechte dienstverlening.
Gelukkig zijn ze hier niet zo achterlijk:
- De notaris hebben we gewoon op kantoor betaald via maestro.
- De verkoper hebben we gewoon via een online overschrijving betaald, live onder zijn neus, bij onze notaris.
- Onroerende voorheffing, elektriciteit, telefonie en internet kunnen we perfect online betalen.
- Water komt hier uit de waterput :-)
Toch wel erg jammer dat veel overheidsdiensten en nutsvoorzieningen zo aderverkalkt zijn dat ze geen Europese overschrijving, SEPA-mandaat of kredietkaart verwerken. Waar is Europa als je het nodighebt?