Spaarboekje brengt minder op dan ooit
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Spaarboekje brengt minder op dan ooit
De politiek speelt hier ook een belangrijke rol in.Jay schreef: Alles is in België duurder dan in het buitenland. Rente op spaar- en andere rekeningen is dan ook steevast lager.
Waarom? Het ligt gewoon aan de Belg zelf. Het overgrote deel van de mensen blijven de voorwaarden van de grootbanken, Telenet, Belgacom, Electrabel, enz. pikken. Er is concurrentie op de markt, maar de Belg is te lui (of te dom?) of een andere leverancier te nemen. Liever klagen en zagen.
Nederlanders zijn zo niet. Daarom dat in Nederland alles goedkoper is (op huizen na, maar dat is omdat in Nederland de traditie is dat men huurt en niet koopt zoals hier).
Maar ja, zoalng we blijven stemmen op de partijen die sinds de tijd van Adam en Eva aan de macht zijn, zal er niets veranderen.
Neem nu de spaarrekeningen, welk land kent er een spaarrichtlijn als de onze ?
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Dat is nu net wat ik bedoel.
De Belg is een gemakzuchtige klager. Altijd maar klagen, klagen en klagen.
Maar nooit voor een andere politieke partij stemmen of een andere leverancier kiezen of naar een andere (goedkopere) winkel gaan...
Soms denk ik dat de Belg dit allemaal doet net omdat hij graag wil kunnen blijven zagen...
Maar nooit voor een andere politieke partij stemmen of een andere leverancier kiezen of naar een andere (goedkopere) winkel gaan...
Soms denk ik dat de Belg dit allemaal doet net omdat hij graag wil kunnen blijven zagen...
-
bearbear
Op voorwaarde dat niet aan het indexmechanisme gesleuteld wordt. Ik vrees dat zoiets niet mag uitgesloten worden.Vaganzza schreef:Zou goed zijn voor mijn leningfrank schreef: Inflatie zal sterk omhoog gaan, rente gaan niet met evenveel omhoog![]()
Ik koop heel veel zaken in het buitenland, natuurlijk nog veel te weinig als je ziet hoe ze ons hier in het zak zetten, maar mijn woonplaats is een beetje te veraf van Nederland of Duitsland om er mijn brood te gaan halen.Jay schreef: Dat is nu net wat ik bedoel.
Maar al mijn drank/ melk komt uit Nederland, CD's/ games uit de UK, electronica uit Nederland of Duitsland, ...
Gemak speelt natuurlijk ook een rol.
Wij hebben hier in heel veel zaken gewoon (te) weinig keuze.
Neem nu internet, 1 grote adsl- en 1 grote kabelprovider. In het buitenland kan je er uit vele grote kiezen.
Water nog veel erger, kan je zelfs de leverancier niet kiezen. Ik ben bij de dieven van PIDPA, die rekenen een pak meer aan dan de VMW, toch niet normaal.
Geld verdienen doe je door te werken.
Je kan zelf brood bakken, véél goedkoper en lekkerder. Een brood bakken kost je ongeveer 5 à 10 minuten werk, de rest doet het toestel zelf. Wij besparen zo toch ongeveer 20 euro extra per maand (1 brood per weekdag, à rato van 1 euro besparing per brood).
Watermaatschappijen en de distributeurs van elektriciteit zijn inderdaad monopolies. Ik heb nog geen manier gevonden om die uitbuiting te omzeilen
Misschien een regenwaterput...
Kabeltv is nu ook een monopolie van Telenet geworden. Integan is nog maar net overgenomen door Telenet of krijg al een brief dat de prijs verhoogd is...
Geen nood, volgens jaar zijn de commerciële TV zenders digitaal beschikbaar via DVB-T, dan mag Telenet ook vertrekken hier
Watermaatschappijen en de distributeurs van elektriciteit zijn inderdaad monopolies. Ik heb nog geen manier gevonden om die uitbuiting te omzeilen
Kabeltv is nu ook een monopolie van Telenet geworden. Integan is nog maar net overgenomen door Telenet of krijg al een brief dat de prijs verhoogd is...
Geen nood, volgens jaar zijn de commerciële TV zenders digitaal beschikbaar via DVB-T, dan mag Telenet ook vertrekken hier
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Omdat de woningprijzen zakken niet nee, maar wel omdat de rentes gezakt zijn. Voor wie een lening met variabele intrestvoet heeft maakt dat een immens verschil (3000 euro op jaarbasis in mijn geval, om even een concreet voorbeeld te geven)Jay schreef:
Woningprijzen: is enkel van belang voor zij die nog geen eigendom gekocht hebben, de rest moet toch niet minder betalen voor hun hypothecaire lening omdat de woningprijzen dalen?
Enjoy the party, but dance near the door
Jay schreef: Dat is nu net wat ik bedoel.
Wat de politiek betreft kunnen in Belgie dan ook alleen maar stemmen voor de pest of de cholera.
Voor TV heb je maar twee aanbieders die even erg zijn, tenzij je een satelietschotel kan hangen.
Internet is inderdaad wel wat keuze, maar dat is relatief want zelfs alternatieve aanbieders moeten in veel gevallen het meeste geld weer doorstorten naar Belgacom. Het wordt er ook niet beter op wanneer de groten met bundels 'TV + Internet + Telefoon' beginnen te werken, en de prijzen apart wel op te trekken, zodat de kleinere resellers bijna niet meer kunnen concureren.
En, alhoewel het beter zou kunnen, de Belg gaat wel degelijk stilletjesaan naar goedkopere winkels. Kijk maar naar de opgang van de Colruyt.
Overgang naar een alternatieve energieleverancier is niet zo eenvoudig. De prijsstructureren zijn ondoorzicht en veranderen om de haverklap.
De laatste twee jaar begon de Belg ook wel na te denken over wat zijn geld opbracht op een spaarboekje, en begon stillaan geld naar meer concurrentiele spelers door te schuiven. Deze verandering in mentaliteit is vakkundig afgeblokt geweest door de grootbanken en Reynders.
- relativity
- Hero Member

- Contacteer:
Klopt, niettegenstaande dat veel mensen ergens een gratis visa zullen vragen bij vb Argenta, ook al zijn ze klant bij een grootbank.De laatste twee jaar begon de Belg ook wel na te denken over wat zijn geld opbracht op een spaarboekje, en begon stillaan geld naar meer concurrentiele spelers door te schuiven. Deze verandering in mentaliteit is vakkundig afgeblokt geweest door de grootbanken en Reynders.
Of een termijnrekening bij een kleinere speler, enz...
Maar dit zijn enkel de mensen die men min of meer bewuste consumenten kan noemen. De grote minderheid dus.
Zo heb ik mijn grootbank Dexia ook gecombineerd met enkele andere waar de kostenstructuur veel lager ligt of de opbrengst van bepaald product nét dat beetje meer...
Echter, als ik aan mijn vrienden en collega's vraag bij welke bank ze klant zijn en of ze weten hoeveel hun geld opbrengt, zeggen de meeste dat ze het niet weten. Het kan de meeste amper iets schelen hoeveel hun rekeningen kosten en krijg veelal te horen "zo precies of het is op een ander beter".
Door deze onverschilligheid kunnen de grootbanken, en elk ander bedrijf dat energie of telecommunicatie levert, doen en laten met hun prijzen wat ze willen.
Even reageren:
-TV: normaal gesproken komt er vanaf volgend jaar een nieuwe speler op de markt die digitale televisie via DVB-T zal aanbieden. Het enige dat je dan nog nodig hebt is een klein binnenhuisantennetje en een TV met CI slot of anders een aparte decoder (overal te koop, dus niet zo'n rottoestel dat Telenet je bv. willens nillens opdringt).
- Internet: ik zit zelf momenteel bij edpnet en ben daar tevreden, maar bij Scarlet bv. heb je een 12 mbit adsl verbinding met onbeperkte download voor maar 19,95 euro per maand (+5 euro als je geen Belgacom lijn hebt). Dat is toch een enorm verschil met Telenet en Belgacom?
- Colruyt is niet goedkoop en een pest voor de markt. Waarom? Doordat zij de laagste overheadkosten hebben (goedkope winkelruimtes, enz) kunnen zij de laagste prijs garanderen. Gaat een andere winkel lager, gaan zij mee omlaag (en dan maken ze er nog winst op door hun lage overhead). Daardoor zijn de andere ketens ontmoedigd om te concurreren op prijs. Bijgevolg zie je dat in alle winkels de goedkope versies van een produkt evenveel kosten. En om te bewijzen dat Colruyt niet goedkoop is 1 voorbeeldje: een zak Lay's baked van 150gr kost bij Colruyt 1,5 euro; bij Jumbo in Nederland 0,99 euro voor net hetzelfde produkt. Reken uit hoeveel marge Colruyt heeft en dan weet je dat je hier in België belazerd wordt terwijl je denkt dat je een goede zaak doet :D
- Elektriciteit: de goedkoopste leverancier is Ecopower (voor normaal verbruik).
-TV: normaal gesproken komt er vanaf volgend jaar een nieuwe speler op de markt die digitale televisie via DVB-T zal aanbieden. Het enige dat je dan nog nodig hebt is een klein binnenhuisantennetje en een TV met CI slot of anders een aparte decoder (overal te koop, dus niet zo'n rottoestel dat Telenet je bv. willens nillens opdringt).
- Internet: ik zit zelf momenteel bij edpnet en ben daar tevreden, maar bij Scarlet bv. heb je een 12 mbit adsl verbinding met onbeperkte download voor maar 19,95 euro per maand (+5 euro als je geen Belgacom lijn hebt). Dat is toch een enorm verschil met Telenet en Belgacom?
- Colruyt is niet goedkoop en een pest voor de markt. Waarom? Doordat zij de laagste overheadkosten hebben (goedkope winkelruimtes, enz) kunnen zij de laagste prijs garanderen. Gaat een andere winkel lager, gaan zij mee omlaag (en dan maken ze er nog winst op door hun lage overhead). Daardoor zijn de andere ketens ontmoedigd om te concurreren op prijs. Bijgevolg zie je dat in alle winkels de goedkope versies van een produkt evenveel kosten. En om te bewijzen dat Colruyt niet goedkoop is 1 voorbeeldje: een zak Lay's baked van 150gr kost bij Colruyt 1,5 euro; bij Jumbo in Nederland 0,99 euro voor net hetzelfde produkt. Reken uit hoeveel marge Colruyt heeft en dan weet je dat je hier in België belazerd wordt terwijl je denkt dat je een goede zaak doet :D
- Elektriciteit: de goedkoopste leverancier is Ecopower (voor normaal verbruik).
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Veel mensen zijn niet te lui om zich op vlak van multimedia te veranderen van provider maar het probleem is dat je soms al 'n pak hardware hebt aangekocht waar je later dan niets meer mee bent en dat je weer andere hardware nodig hebt. (bvb: digicorder als je overstapt naar BelgacomTV)
Verder willen sommige mensen niet af van hun emailadres dat ze soms al bij hun provider hebben en dat gekend is door gans hun vriendenkring. Ook mensen die actief zijn in het verenigingsleven, zelfstandigen, enz... kijken d'er tegen op van over te gaan van provider.
...Hoort dit eigenlijk al niet beter thuis in de "Kroeg"
Verder willen sommige mensen niet af van hun emailadres dat ze soms al bij hun provider hebben en dat gekend is door gans hun vriendenkring. Ook mensen die actief zijn in het verenigingsleven, zelfstandigen, enz... kijken d'er tegen op van over te gaan van provider.
...Hoort dit eigenlijk al niet beter thuis in de "Kroeg"
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
We zijn inderdaad een beetje van de topic aan het afgaan. Toch nog effe dit: Scarlet is opgekocht door Belgacom. Dus alles gaat naar hen. En een kleine 20 euro per maand is misschien fantastisch voor de Belgische markt, vergelijk het een met Nederland. Dan is het een rotdeal.Jay schreef:
- relativity
- Hero Member

- Contacteer:
Nu Scarlet is opgekocht door Belgacom, is het een kwestie van tijd vooraleer de naam Scarlet verdwijnt en de de prijzen omhoog gaan.
Heb een tijdje geleden overwogen om Scarlet te nemen, tot Belgacom er zich mee ging bemoeien. Ik nu klant worden en binnenkort het dubbel mogen gaan betalen zeker... Neen dank u.
Heb een tijdje geleden overwogen om Scarlet te nemen, tot Belgacom er zich mee ging bemoeien. Ik nu klant worden en binnenkort het dubbel mogen gaan betalen zeker... Neen dank u.
De prijs bij Scarlet is 29.95 de 19.95 is een tijdelijke promotie 12 maanden.
Bovendien is de kwaal iteit bij Scarlet Laag (regelmatig problemen met de verbinding) - houden ze zich niet aan hun woord (er werd mij een maand gratis belooft naar aanleiding van de herhaalde problemen, we zijn 2 maanden verder en nog geen gratis maand gekregen). Het personneel ginder is totaal gedemotiveerd omdat Belgacom aan het "saneren" is (lees een concurent aan het uitschakelen
)
Ik wou overstappen naar Mobistar (ook tijdelijke promotie maar die kan 24 maanden duren) blijkt dat ze via Belgacom werken.
Als je weinig surft kan je misschien soelas vinden met mobile internet 5 eur+1/dag maar maximum 1GB/maand
om terug bij de topic te komen
Is het mogelijk om (als belg) een spaarrekening te hebben in het buitenland?
(Nederland - Duitsland - Frankrijk - Luxemburg)
Betaal je alleen de 15% RV? (eventueel via regularisatie in je belastingsaangifte)
Bovendien is de kwaal iteit bij Scarlet Laag (regelmatig problemen met de verbinding) - houden ze zich niet aan hun woord (er werd mij een maand gratis belooft naar aanleiding van de herhaalde problemen, we zijn 2 maanden verder en nog geen gratis maand gekregen). Het personneel ginder is totaal gedemotiveerd omdat Belgacom aan het "saneren" is (lees een concurent aan het uitschakelen
Ik wou overstappen naar Mobistar (ook tijdelijke promotie maar die kan 24 maanden duren) blijkt dat ze via Belgacom werken.
Als je weinig surft kan je misschien soelas vinden met mobile internet 5 eur+1/dag maar maximum 1GB/maand
om terug bij de topic te komen
Is het mogelijk om (als belg) een spaarrekening te hebben in het buitenland?
(Nederland - Duitsland - Frankrijk - Luxemburg)
Betaal je alleen de 15% RV? (eventueel via regularisatie in je belastingsaangifte)
-
freetotax2005
- Sr. Member

- Contacteer:
heb 2 maal overwogen om scarlet te nemen .... 2 maal dat ze niet juist konden zeggen wanneer de technieker ging langskomen om alles in orde te maken ... Resultaat : een tijdje zonder telefoon en internet gezeten en dan maar een opzegbriefje gestuurd richting scarlet om uiteindelijk weer bij telenet te belanden ...
dit wou ik nog even kwijt ... Nu terug naar topic
dit wou ik nog even kwijt ... Nu terug naar topic