spaarbuffer voor alleenstaande met lage vaste lasten
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
koenciatko
- Full Member

- Contacteer:
Re: spaarbuffer voor alleenstaande met lage vaste lasten
6 maanden inkomen als buffer wordt algemeen als veilig beschouwd.
Wat ik ook laat uitrekenen door excel is het volgende: je totaal beschikbaar vermogen (exclusief huis) gedeeld door de levenskost per dag of per jaar. Mocht je per ongeluk zonder werk vallen en/of geen recht hebben op uitkeringen, dan weet je hoelang je nog weg kan met je geld....
Wat ik ook laat uitrekenen door excel is het volgende: je totaal beschikbaar vermogen (exclusief huis) gedeeld door de levenskost per dag of per jaar. Mocht je per ongeluk zonder werk vallen en/of geen recht hebben op uitkeringen, dan weet je hoelang je nog weg kan met je geld....
Boonpwz, je moet zien dat als je iets nodig hebt dat je het kan betalen. Zo vind ik dat toch.
Als je een wagen hebt van 1 jaar oud, dan moet je in principe niet teveel schrik hebben. Is je wagen 11 jaar oud, dan kan het zijn dat er kosten aan gaan komen of dat je een nieuwe moet kopen.
Heb je een van het werk, dan zit je op dat gebied uiteraard heel goed.
Je moet natuurlijk 'leven' naar de mogelijkheden die je hebt.
Ikzelf heb nooit nieuwe meubelen gekocht, op mijn bed na.
Ik heb de mogelijkheid om een nieuwe salon en eetkamer te kopen. Ik heb het geld daarvoor, pas andere wagen enzo, dus ik zit daar goed mee, maar het zegt mij niets! Dus spaar ik liever en ga ik eens uit eten zonder te denken, kan dit er nog wel af.
Ieder zijn ding natuurlijk.
En huren vs kopen, dat is uiteraard een heel ander topic, maar als je je goed voelt bij het huren en de vrijheid die je daarmee hebt... Dan kan je later als je iemand ontmoet nog met 2 iets kopen, waar jullie beide je goed meevoelen.
Als je een wagen hebt van 1 jaar oud, dan moet je in principe niet teveel schrik hebben. Is je wagen 11 jaar oud, dan kan het zijn dat er kosten aan gaan komen of dat je een nieuwe moet kopen.
Ik heb de mogelijkheid om een nieuwe salon en eetkamer te kopen. Ik heb het geld daarvoor, pas andere wagen enzo, dus ik zit daar goed mee, maar het zegt mij niets! Dus spaar ik liever en ga ik eens uit eten zonder te denken, kan dit er nog wel af.
En huren vs kopen, dat is uiteraard een heel ander topic, maar als je je goed voelt bij het huren en de vrijheid die je daarmee hebt... Dan kan je later als je iemand ontmoet nog met 2 iets kopen, waar jullie beide je goed meevoelen.
-
anonymous
Het voordeel is is dat ik geen auto heb. Ook niet nodig momenteeel.voodoo schreef: ↑12 augustus 2017, 11:51 Boonpwz, je moet zien dat als je iets nodig hebt dat je het kan betalen. Zo vind ik dat toch.
pc/laptop :1000 euro
Gsm : 250
moest ik men bed vervangen kan dat makkelijk met 1000 euro.
Diepvries 400 euro.
Koelkast 250
dan heb ik nog iets van 100 euro extra met die 3000 euro.
Ik denk nu ik u volg dat dat genoeg is. Het zijn gewoon de dringende kosten die ik nodig zou hebben. Die zullen waarschijnlijk niet allemaal kapot gaan tergelijkertijd maar het is als voorbeeld.
Sparen is ook zo iets...
Als je buffer groot genoeg is(ben geen belegger) wat doe je dan met de rest van je spaarcenten?
Trouwens die 3000 euro wordt via een termijnrekening over 3 jaar terug aangevuld.
Eens uitgaan eten dacht ik ook aan, dat is oook een gemak voor mezelf.
@ koen
Ik heb dus een uitgavenschatting gedaan met mijn uitgaven onder normale omstandigheden en dan kan ik nu zeker 10 maanden doorkomen zonder problemen. + dan nog 3000 euro voor eenmalige uitgaven.
ik heb dat nu nooit begrepen se: budget voor dit, een budget voor dat, spaarbuffer...
Altijd gewoon gestreefd naar de beste prijs/kwaliteitsverhouding (ongeacht de prijs), en dan kom je gewoon praktisch altijd terecht bij 2de handsspullen. En de eerste 15 jaar van mijn carrière gewoon zoveel mogelijk gespaard als ik kon zonder ongelukkig te worden... en na verloop van tijd begonnen met aandelen kopen. Mijn spaarbuffer is nu vooral reservekapitaal voor aandelen bij te kopen als de beurs nog eens een totter maakt als in 2008.
Ik heb altijd de indruk gehad dat wanneer je met een budget werkt, dat dat dan ook altijd op is. (Kom in een autowinkel en zeg dat je budget 30.000 is, en de verkoper gaat u proberen eentje te verkopen van 31.0000) En dat wanneer de "spaarbuffer" bereikt is, veel mensen alle overschot beginnen opsouperen (met al dan niet nuttige aankopen).
Altijd gewoon gestreefd naar de beste prijs/kwaliteitsverhouding (ongeacht de prijs), en dan kom je gewoon praktisch altijd terecht bij 2de handsspullen. En de eerste 15 jaar van mijn carrière gewoon zoveel mogelijk gespaard als ik kon zonder ongelukkig te worden... en na verloop van tijd begonnen met aandelen kopen. Mijn spaarbuffer is nu vooral reservekapitaal voor aandelen bij te kopen als de beurs nog eens een totter maakt als in 2008.
Ik heb altijd de indruk gehad dat wanneer je met een budget werkt, dat dat dan ook altijd op is. (Kom in een autowinkel en zeg dat je budget 30.000 is, en de verkoper gaat u proberen eentje te verkopen van 31.0000) En dat wanneer de "spaarbuffer" bereikt is, veel mensen alle overschot beginnen opsouperen (met al dan niet nuttige aankopen).
verloren met arco, teruggewonnen met barco.