staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
anonymous
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Obligaties vallen nooit onder het depostitogarantiestelsel.
- WebsterMC
- Sr. Member

- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jan 2010
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Nu dat de koers weer eventjes aan het stijgen is, heb ik ervan geprofiteerd en ook juist mijn verkoopsopdrachtingegeven
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Beste Forumleden,
De conversaties over het verkopen van de Leterme Staatsbon liggen al een tijdje stil. Heb momenteel zo'n 8000 euro staan op 5 jaar. Ik twijfel al een hele tijd over verkopen of houden. Is het op dit moment nog interessant om te verkopen en zo ja waar met het geld naartoe. Termijnrekening bij een van de meestbiedende ??
De conversaties over het verkopen van de Leterme Staatsbon liggen al een tijdje stil. Heb momenteel zo'n 8000 euro staan op 5 jaar. Ik twijfel al een hele tijd over verkopen of houden. Is het op dit moment nog interessant om te verkopen en zo ja waar met het geld naartoe. Termijnrekening bij een van de meestbiedende ??
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
lees het artikel hierover op http://www.mijnkapitaal.be" onclick="window.open(this.href);return false;
beslissen moet je zelf,
beslissen moet je zelf,
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Voor de Leterme bon op 5 jaar :
Momenteel is de koers 111.90
Wat gaat deze koers doen op 4/12/12 als de eerste coupon wordt uitbetaald? Hoeveel zou de koers dan dalen?
Momenteel is de koers 111.90
Wat gaat deze koers doen op 4/12/12 als de eerste coupon wordt uitbetaald? Hoeveel zou de koers dan dalen?
- disterminator
- Hero Member

- Berichten: 538
- Lid geworden op: 25 mar 2009
- Contacteer:
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
De koers gaat bij uitbetaling van de coupon juist niks doen. Het is een intrestbetaling op een obligatie, geen dividend betaling op een aandeel.
-
Edmond Reekmans
- Newbie

- Berichten: 13
- Lid geworden op: 10 dec 2010
- Contacteer:
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Ik heb een Staatsbon Leterme van € 10.000 met een looptijd van 5 jaar.
Op 4 december ontvang ik een eerste coupon van € 340 netto.
Op 5 december verkoop ik de Staatsbon en ontvang hiervoor € 11.000.
Mijn winst na 1 jaar bedraagt € 1.340.
Als ik niet verkoop zal mijn winst € 1.700 bedragen op einddatum.
Als ik mijn geld herbeleg in een kasbon die jaarlijks 0,90% netto opbrengt, dan heb ik op einddatum evenveel verdiend. Dat betekent dus dat elke meeropbrengst boven de 0,90% zuivere winst is.
Klopt deze redenering of is de € 11.000 bij verkoop te hoog ingeschat ?
Bedankt voor jullie bedenkingen.
Groeten van … Edmond
Op 4 december ontvang ik een eerste coupon van € 340 netto.
Op 5 december verkoop ik de Staatsbon en ontvang hiervoor € 11.000.
Mijn winst na 1 jaar bedraagt € 1.340.
Als ik niet verkoop zal mijn winst € 1.700 bedragen op einddatum.
Als ik mijn geld herbeleg in een kasbon die jaarlijks 0,90% netto opbrengt, dan heb ik op einddatum evenveel verdiend. Dat betekent dus dat elke meeropbrengst boven de 0,90% zuivere winst is.
Klopt deze redenering of is de € 11.000 bij verkoop te hoog ingeschat ?
Bedankt voor jullie bedenkingen.
Groeten van … Edmond
- disterminator
- Hero Member

- Berichten: 538
- Lid geworden op: 25 mar 2009
- Contacteer:
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
De redenering klopt grotendeels. Alleen hoef je niet te wachten tot de coupon uitbetaald wordt, maar kan je net zo goed vandaag verkopen. De koper moet jou dan immers vergoeden voor de coupon die hij gaat kunnen innen binnenkort.
En je bedrag van 11000 is waarschijnlijk een onderschatting. De koers is 111.98 momenteel, je gaat dus beduidend meer dan 11000 krijgen (10000 *112% +340 euro nettorente, is 11540 , voor transactiekosten)
En je bedrag van 11000 is waarschijnlijk een onderschatting. De koers is 111.98 momenteel, je gaat dus beduidend meer dan 11000 krijgen (10000 *112% +340 euro nettorente, is 11540 , voor transactiekosten)
Laatst gewijzigd door disterminator op 4 december 2012, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Edmond Reekmans
- Newbie

- Berichten: 13
- Lid geworden op: 10 dec 2010
- Contacteer:
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Disterminator,
Bedankt voor de informatie. Houden lijkt nu nog minder interessant.
Groeten van ... Edmond
Bedankt voor de informatie. Houden lijkt nu nog minder interessant.
Groeten van ... Edmond
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Voor de gewone spaarders die nog wat problemen hebben met termen en definities : Edmond rekent hier op een navolgbare wijze uit wat "het restrendement" is.Edmond Reekmans schreef:Ik heb een Staatsbon Leterme van € 10.000 met een looptijd van 5 jaar.
/ . . . / Dat betekent dus dat elke meeropbrengst boven de 0,90% zuivere winst is.
Dat kan je dus doen voor elke obligatie.
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Koers deed dus inderdaad niet. koers = 111.94
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Waar kan je deze koers ergens vinden?
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Hieronder kan je de huidige waarden terugvinden
Staatsbon op 3 jaar - 4 december 2011-2014 - Code BE3871240672: 3,50 %
Staatsbon op 5 jaar - 4 december 2011-2016 - Code BE3871241688: 4,00 %
Staatsbon op 8 jaar - 4 december 2011-2019 - Code BE3871242694: 4,20 %
Staatsbon op 3 jaar - 4 december 2011-2014 - Code BE3871240672: 3,50 %
Staatsbon op 5 jaar - 4 december 2011-2016 - Code BE3871241688: 4,00 %
Staatsbon op 8 jaar - 4 december 2011-2019 - Code BE3871242694: 4,20 %
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Ik ontving recent een aanbeveling van Argenta om mijn staatsbon van Leterme die in november 2016 vervalt te verkopen.
Is verkopen nog steeds het beste volgens de forumleden ?
En misschien herbeleggen in een Argenta Life Plan tak 21 van Argenta ?
Is verkopen nog steeds het beste volgens de forumleden ?
En misschien herbeleggen in een Argenta Life Plan tak 21 van Argenta ?
-
Leemans-broertje
- VIP member

- Berichten: 1043
- Lid geworden op: 13 nov 2013
- Contacteer:
Re: staatsbons verkopen, wat zijn voor en nadelen
Staat is toch kredietwaardiger dan een bank ? Zou niet verkopen als ik jou was.



