Start to fonds
TIP
Re: Start to fonds
Dit klopt. Ongeveer 80 tot 90% van de fondsen verslaat zijn benchmark (= index) niet over een periode van 10 jaar door hogere kosten. (je moet maar eens googlen op SPIVA)voodoo schreef: ↑13 augustus 2018, 23:07 Als ik mij nog goed herinner:
Kwam erop neer dat als je het gemddelde rendement van alle beursgenoteerde aandelen vglt met fondsen over 10 jaar, dat het rendement gelijk was, doch zelfs minder bij fondsen door de kosten van beheer.
Ook als je naar fondsen binnen bepaalde sectoren gaat kijken en deze gaat vergelijken met het gemiddelde van de beurs mbt die aandelen.
Of een Belgisch aandeelfonds gaat vgl met de bel 20 of vastgoedaandelen tov vastgoedfondsen....
Gelukkig zijn er tegenwoordig ETF's (= trackers) die je kan kopen die een bepaalde index volgen. Het beste is om een breed gespreide ETF te kopen met lage kosten. Een voorbeeld hiervan is IWDA. Zo ben je zeker dat je beter zal presteren dan het merendeel van de actieve beleggers op de lange termijn en je bent direct gespreid in 1600 aandelen over de hele wereld. Zeker als je, zoals je zegt, de fondsen niet wilt opvolgen is dit een goed idee.
Jammer genoeg worden ETF's in medirect en keyplan niet aangeboden bij de fondsen die je gratis kan kopen. Logisch, want ze zouden hier niks op verdienen

En wat heeft u daar uit geleerd ?
Wegblijven bij de grootbanken ?
Estate Guru believer.
Zit je dan niet met het nadeel dat je per aankoop een vaste kost hebt? Dit sluit gespreide beleggingen dan weer uit. Mijn doel is om 100 euro per maand te investeren. Ik zou dan voor trackers 1x per jaar moeten aankopen. Dan is de vraag weer, wanneer is het goede moment?ignition schreef: ↑14 augustus 2018, 09:40voodoo schreef: ↑13 augustus 2018, 23:07 Als ik mij nog goed herinner:
Kwam erop neer dat als je het gemddelde rendement van alle beursgenoteerde aandelen vglt met fondsen over 10 jaar, dat het rendement gelijk was, doch zelfs minder bij fondsen door de kosten van beheer.
Ook als je naar fondsen binnen bepaalde sectoren gaat kijken en deze gaat vergelijken met het gemiddelde van de beurs mbt die aandelen.
Of een Belgisch aandeelfonds gaat vgl met de bel 20 of vastgoedaandelen tov vastgoedfondsen....
Gelukkig zijn er tegenwoordig ETF's (= trackers) die je kan kopen die een bepaalde index volgen. Het beste is om een breed gespreide ETF te kopen met lage kosten. Een voorbeeld hiervan is IWDA. Zo ben je zeker dat je beter zal presteren dan het merendeel van de actieve beleggers op de lange termijn en je bent direct gespreid in 1600 aandelen over de hele wereld. Zeker als je, zoals je zegt, de fondsen niet wilt opvolgen is dit een goed idee.
Jammer genoeg worden ETF's in medirect en keyplan niet aangeboden bij de fondsen die je gratis kan kopen. Logisch, want ze zouden hier niks op verdienen. De enige die bepaalde ETF's gratis aanbiedt is Degiro.
Moest ik een Bel 20 tracker kopen, dan zou nu een beter moment zijn dan toen de Bel20 boven de 4.000 punten stond denk ik dan.
Of ben ik totaal mis?
BIj Degiro kan je IWDA en andere ETF's gratis aankopen dus kan je gemakkelijk 100 euro per maand investeren.
IWDA is deel van hun ETF kern selectie. https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_T ... lectie.pdf
Is wel een buitenlandse rekening dus moet je aangeven bij de nationale bank.
IWDA is deel van hun ETF kern selectie. https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_T ... lectie.pdf
Is wel een buitenlandse rekening dus moet je aangeven bij de nationale bank.
Bij degiro heb je geen vaste kost (enkel beurstaks van 0,12%). Bij andere ga je 7 à 10 € per transactie betalen en is dus inderdaad wel te veel als je 100 € per maand belegt.voodoo schreef: ↑14 augustus 2018, 09:49 Zit je dan niet met het nadeel dat je per aankoop een vaste kost hebt? Dit sluit gespreide beleggingen dan weer uit. Mijn doel is om 100 euro per maand te investeren. Ik zou dan voor trackers 1x per jaar moeten aankopen. Dan is de vraag weer, wanneer is het goede moment?
Moest ik een Bel 20 tracker kopen, dan zou nu een beter moment zijn dan toen de Bel20 boven de 4.000 punten stond denk ik dan.
Of ben ik totaal mis?
Wanneer het goede moment is? In de meeste gevallen is vandaag het goede moment aangezien niemand op korte termijn kan voorspellen wat aandelen gaan doen. Maar over 10 of 20 jaar is de kans wel heel groot dat ze een stuk hoger staan dan vandaag. "Time in the market" is belangrijker dan "timing the market". Het merendeel van de mensen verliest geld als ze proberen om de markt te timen.
Bel20 vind ik trouwens niet gediversifieerd genoeg.
Hoe zit het met dividenden bij trackers?
Best een accumulerende ETF nemen die in aandelen belegt. Dus 1tje die zijn dividenden automatisch herbelegt.
In dit geval betaal je geen roerende voorheffing op dividenden en ook geen belasting op de meerwaarde.
In dit geval betaal je geen roerende voorheffing op dividenden en ook geen belasting op de meerwaarde.
Maar als je per se graag dividenden wil ontvangen, kan je ook een distribuerende (aandelen-) ETF nemen. Evenmin meerwaardebelasting, maar wel 30% roerende voorheffing op de dividenden.
Distribuerende ETF's lijken me dus enkel interessant als je de dividenden niet wil herbeleggen (in dezelfde ETF).
Distribuerende ETF's lijken me dus enkel interessant als je de dividenden niet wil herbeleggen (in dezelfde ETF).
Betere fondsen voor Private banking? BNP Paribas Fortis steekt in hun specifieke fondsen voor Private Banking 50% eigen fondsen en 50% fondsen van andere banken. Heb je al eens ergens de eigen fondsen van BNP Paribas Fortis gezien in de top 50 van beste fondsen? Juist ja. Àls klant verlies je 3 keer: hoge instapkosten, hoge beheerskosten (2% per jaar) en de prestaties van slechte fondsen. En het enige dat ze dus doen is een fonds creeren dat bestaat uit bestaande fondsen.
Ik leer hier wel enorm veel bij!
Het was dan ook wel nodig.
Bedankt iedereen voor jullie bijdrage!
Een van de valkuilen voor mij gaat ook zijn om mij aan mijn vooropgesteld budget van maximaal 100,00 euro per maand te houden. Ik denk nu soms al van als ik nu eens 2 of 3 fondsen neem en dan 50,00 euro per fonds pak...
Of naar trackers toe, als ik nu eens al met 1.200,00 euro begin...
Het was dan ook wel nodig.
Bedankt iedereen voor jullie bijdrage!
Een van de valkuilen voor mij gaat ook zijn om mij aan mijn vooropgesteld budget van maximaal 100,00 euro per maand te houden. Ik denk nu soms al van als ik nu eens 2 of 3 fondsen neem en dan 50,00 euro per fonds pak...
Of naar trackers toe, als ik nu eens al met 1.200,00 euro begin...
Als je maandelijks wil beleggen voor dergelijk gering bedrag zou ik kiezen voor:
- ofwel: fondsen via MeDirect; bij veruit de meeste kan je instappen vanaf 100,- EUR; geen vaste kosten;
- ofwel: trackers via DeGiro (IWDA = meest brede en aan te bevelen tracker bevindt zich in gratis kernselectie); ook geen vaste kosten bij aankoop.
- ofwel: fondsen via MeDirect; bij veruit de meeste kan je instappen vanaf 100,- EUR; geen vaste kosten;
- ofwel: trackers via DeGiro (IWDA = meest brede en aan te bevelen tracker bevindt zich in gratis kernselectie); ook geen vaste kosten bij aankoop.
Degiro is een buitenlandse bank.
Wat zijn hier de (mogelijke) nadelen van?
Wat zijn hier de (mogelijke) nadelen van?
Je moet de rekening aangeven in je belastingsaangifte.
Ook eventuele buitenlandse dividenden moet je aangeven, want roerende voorheffing wordt niet ingehouden. Maar als je accumulerende ETF's koopt, zijn dividenden niet aan de orde en moet je bijgevolg niks extra aangeven.
Ook eventuele buitenlandse dividenden moet je aangeven, want roerende voorheffing wordt niet ingehouden. Maar als je accumulerende ETF's koopt, zijn dividenden niet aan de orde en moet je bijgevolg niks extra aangeven.
https://www.test-aankoop.be/invest/bele ... iet-hebben
Ik was vannacht naar een aantal fondsen aan het kijken die Belfius nu nog hoog zet in zijn lijst.
Wie rond 2000 gekocht heeft moet de fondsen tot 2015 gehouden hebben om met redelijke winst af te sluiten. Daarvoor zou het vaak zelfs met verlies geweest zijn.
Zelf zou ik dat geduld niet hebben voor 15 jaar..
Reken er dan nog alle kosten af, ook de jaarlijkse.. Brrrrrrr