Start to fonds
TIP
Re: Start to fonds
Voor aandelen is het dan ook beter om in accumulerende fondsen te beleggen en een fractie te verkopen op het moment dat je wil. Je krijgt 100% van wat je verkoopt, en niet 70% die je zou overhouden van de dividenden.VincentGT schreef: ↑14 augustus 2018, 10:38 Maar als je per se graag dividenden wil ontvangen, kan je ook een distribuerende (aandelen-) ETF nemen. Evenmin meerwaardebelasting, maar wel 30% roerende voorheffing op de dividenden.
Distribuerende ETF's lijken me dus enkel interessant als je de dividenden niet wil herbeleggen (in dezelfde ETF).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zo accumulerende aandelen, hoe werkt dat precies?
Worden dividenden dan automatisch omgezet in nieuwe aandelen?
Idem zo bij trackers?
Worden dividenden dan automatisch omgezet in nieuwe aandelen?
Idem zo bij trackers?
Accumulerende fondsen
Met de dividenden worden nieuwe aandelen gekocht.
Daarna vertegenwoordigd elk deelbewijs van het fonds meer aandelen.
Met de dividenden worden nieuwe aandelen gekocht.
Daarna vertegenwoordigd elk deelbewijs van het fonds meer aandelen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Betaald dat fonds dan de dividenden niet?
Stel ze ontvangen op 1.8.18 een dividend van 1.000 euro. Moet het fonds hier dan geen roerende voorheffing op betalen ( al dan niet reeds ingehouden)? Of winstbelasting?
Of kunnen ze gewoon 1.000 euro herinvesteren?
Fonds "betaald" de dividenden niet het koopt er nieuwe aandelen van.
En jij betaald geen 30%RV. En ook geen meerwaardetaks. Hoe cool is dat.
Antwoord is iets ingewikkelder.
Er zijn 3 niveaus van taxatie voor fondsbeleggingen.
1- in het land van het aandeel
2- in het land van het fonds
3- in het land van de bellegger
Elk land heeft zijn eigen wetgeving, en elk land heeft ook tax treaties met andere landen.
1- vele landen heffen een RV van 30% op het dividend van aandelen. sommige taxtreaties tussen verlagen dit bvb tot 15%.
1- vele landen heffen een meerwaardetaks, andere niet
2- sommige landen heffen belasting op fondsen, en ook meerwaardetaks en/of roerende voorheffing op dividenden die worden uitbetaald. (bvb Belgie heft 30% RV op dividenden betaald door Belgische fondsen)
3- vele landen belasten de dividenden die een belegger ontvangt (soms zelf als ze herbelegd worden in accumulerende fondsen), vele landen belasten meerwaarde. (bvb Deense Beleggers betalen 42,5% op de dividenden en elk jaar ook evenveel op de meerwaarde)
Dikwijls komen die belastingen bovenop de belastingen van de vorige niveau, soms word dit vermindderd in de belastingverdragen
Algemeen word aangenomen dat ierse fondsen de beste belastingsvoorwaarde hebben.
1- beste verdragen ivm belasting op het niveau van het aandeel : bvb met US 15% RV, ipv 30%, geen meerwaardetaks
2- geen belasting op het niveau van het fonds
--? Als je belegd via een fonds, doe het dan via een iers fonds.
Vele internationale beleggers zijn jaloers op belgische beleggers: geen RV op dividenden die herbelegd worden door accumulerende fondsen geen meerwaardetaks voor aandelenfondsen.
Referenties:
EU_investing
Investing_from_Belgium
US etfs tov Irish_ETFs
ETF_domicile_decision_table
Edit: toevoeging voor moedwillige lezers en om quotiënt makkelijker te maken
Laatst gewijzigd door B7H4long op 15 augustus 2018, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
B7H4long, ik zag net je PB maar kan zo niet antwoorden.
Sinds 01/2018 gestart met keyplan
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Bedankt B7H4long!
Ik weet weer wat meer!
Vandaag vrije dag en (voorlopig) slecht weer.
Ideaal om wat beleggingdmogelijkheden op te zoeken
Ik weet weer wat meer!
Vandaag vrije dag en (voorlopig) slecht weer.
Ideaal om wat beleggingdmogelijkheden op te zoeken

Vele internationale beleggers zijn jaloers op belgische beleggers: geen RV op dividenden die herbelegd worden, geen meerwaardetaks voor aandelenfondsen.
zoek de fout

zoek de fout

Ik ben nog steeds niet begonnen met te beleggen.
Mede door verbouwingen geen tijd gehad.
Ik wil ok volgend jaar nog een paar duizend euro's uitgeven aan renovatie badkamer en toilet.
Nu de beurzen zo laag staan zou het een ideaal moment zijn om te starten.
Echter, ik heb hier een offerte liggen voor een serieuze andere vernieuwing aan mijn woning. Deze is nu nog niet noodzakelijk maar zou toch binnen de 10 jaar moeten worden uitgevoerd.
Op dit moment ben ik dus meer geneigd om mijn woning volledig in orde te zetten dan op de beurs te gaan spelen ...
Ook al is er nu waarschijnlijk een uitgelezen koopmoment...
Mede door verbouwingen geen tijd gehad.
Ik wil ok volgend jaar nog een paar duizend euro's uitgeven aan renovatie badkamer en toilet.
Nu de beurzen zo laag staan zou het een ideaal moment zijn om te starten.
Echter, ik heb hier een offerte liggen voor een serieuze andere vernieuwing aan mijn woning. Deze is nu nog niet noodzakelijk maar zou toch binnen de 10 jaar moeten worden uitgevoerd.
Op dit moment ben ik dus meer geneigd om mijn woning volledig in orde te zetten dan op de beurs te gaan spelen ...
Ook al is er nu waarschijnlijk een uitgelezen koopmoment...
Ben je er van overtuigd dat de bodem bereikt is ? Wie weet staan we over een half jaar (of een jaar ?) nog veel lager...
Ik zou eerst mijn huis in orde brengen.
Maar het lijkt me nu ook geen of/of-verhaal. De meeste fondsen kan je tegenwoordig al voor 100 euro kopen. Als je toch wilt beleggen, waarom dan niet met kleine bedragen rustig beginnen opbouwen en er een en/en-verhaal van maken ?
Inderdaad Annetje, beginnen met 100 euro per maand bijvoorbeeld, geen slecht idee.
Probleem is, als ik mijn woning renoveer, zoals ik het echt wil, dan sta ik misschien niet helemaal op 0, maar dan hou ik nog maar 2 maandlonen buffer over. Dan hou ik nog niet echt rekening met onvoorziene omstandigheden.
Dan zou ik dus eerst willen sparen tot ik een buffer heb van minstens 6 maanden loon. Of toch een 10.000,00 euro minstens. Dan is er alweer een jaar vol mogelijkheden voorbij
Probleem is, als ik mijn woning renoveer, zoals ik het echt wil, dan sta ik misschien niet helemaal op 0, maar dan hou ik nog maar 2 maandlonen buffer over. Dan hou ik nog niet echt rekening met onvoorziene omstandigheden.
Dan zou ik dus eerst willen sparen tot ik een buffer heb van minstens 6 maanden loon. Of toch een 10.000,00 euro minstens. Dan is er alweer een jaar vol mogelijkheden voorbij

Ik weet niet wat de grote en niet dringende (over 10 jaar nodig) renovatie is, maar naar ik aanvoel gaat het over heel grote bedragen.
Geen idee of het zinvol is om nog andere offertes op te vragen. Of om ev. andere plannen te zien met andere accenten...
Ik zou toch niet over 1 nacht ijs gaan, goed nadenken wat je wilt (nu, over 5 jaar, over 10 jaar) en ondertussen kan je je spaarbuffer verder opbouwen. Want je zal zien, dat net op zo'n moment er grote kosten komen (auto, wasmachine of droogkast,...).
Geen idee of het zinvol is om nog andere offertes op te vragen. Of om ev. andere plannen te zien met andere accenten...
Ik zou toch niet over 1 nacht ijs gaan, goed nadenken wat je wilt (nu, over 5 jaar, over 10 jaar) en ondertussen kan je je spaarbuffer verder opbouwen. Want je zal zien, dat net op zo'n moment er grote kosten komen (auto, wasmachine of droogkast,...).
Zorg eerst maar dat je huis in orde is en dat je veel meer reserve hebt, beleggen doe je met geld dat je in principe kunt missen. Trouwens nu starten met een paar honderd euro in fondsen, gaat over 10 jaar nu ook weer geen super kapitalen opleveren hé en de helft van je inleg verliezen terwijl je zo krap bij kas zit zal geen fijn gevoeg geven.
Probleem met mijn huis is, is dat het een oud kot is.
Ik heb ook een investeringsappartement, ook een ouder gebouw. Beiden jaren 70.
Ik moet dus minstens 10.000euro reserve hebben voor als er ergens een leiding knapt of een wetgeving wijzigt.
Ik heb dit jaar constant ongeveer 30 a 40 k op mijn rekening gehad. Daar heb je ook niets aan hoor. Motiveert ook totaal niet om extra te sparen.
Nuja volgend jaar nieuw dak, dat zorgt al voor een kost van 35.000 euro's...
Ik heb ook een investeringsappartement, ook een ouder gebouw. Beiden jaren 70.
Ik moet dus minstens 10.000euro reserve hebben voor als er ergens een leiding knapt of een wetgeving wijzigt.
Ik heb dit jaar constant ongeveer 30 a 40 k op mijn rekening gehad. Daar heb je ook niets aan hoor. Motiveert ook totaal niet om extra te sparen.
Nuja volgend jaar nieuw dak, dat zorgt al voor een kost van 35.000 euro's...