Sterke algengroei in middelgrote natuurvijver
Re: Sterke algengroei in middelgrote natuurvijver
logisch dat de algengroei nu vermindert, de hitte en zonnenschijn zijn voorbij.
Probeer een oever met riet en bamboe aan te leggen, en pomp het water over die oever. Dat moet geen zware pomp zijn, als er maar een kleine circulatie is in de vijver. En denk eraan, hoe meer vissen in het water hoe meer algen.
En eigenlijk moet een vijver minstens 1,5 meter diep zijn.
Probeer een oever met riet en bamboe aan te leggen, en pomp het water over die oever. Dat moet geen zware pomp zijn, als er maar een kleine circulatie is in de vijver. En denk eraan, hoe meer vissen in het water hoe meer algen.
- JanvanGent001
- Newbie

...wat ik dus eerder opmerkte.Nasa schreef: ↑25 september 2019, 18:13 logisch dat de algengroei nu vermindert, de hitte en zonnenschijn zijn voorbij.
... ik schreef ook al dat er een opmerkelijke oeverplantengroei in ontwikkeling is, riet naast talloze andere plantensoorten is daar een deel van.
... bamboe in mijn natuurvijver? geen denken aan!
... bij het uitbaggeren heb ik ontelbare kleine visjes zien spartelen in de modder. tot hun geluk en mijn tevredenheid heb ik het merendeel ervan zien afglijden in de ernaastliggende beek. ik meen dat het stekelbaarsjes waren maar ik heb ook drie dikke palingen het hazenpad zien kiezen door het grasland. als er nu nog vis inzit, zal dat heel beperkt zijn en enkel daar aangevoerd door de natuur!
In een vorig bericht zei ik dat mijn vijver zo'n 25m × 8m groot is. Ik heb mij vergist. Gisteren nog eens afgestapt en eigenlijk is die op zijn langst +- 50m en op zijn breedst +- 16m. De poel is nu ongeveer halfvol maar toch bereikt hij op het huidige diepste punt nog zeker 2,5 m of meer. Bij totale vulling kan dit oplopen tot 4 - 5 meter.
ik zou daar forel op zetten, en verhuren als visvijver; in de zomer lekkere forel papillotte....mmm op de bbq!
Zou het jaarlijks toevoegen van kilo's zeewierkalk ook geen verbetering kunnen brengen?
Ik veronderstel dat landbouwgrond eerder zuur zal zijn door de jarenlange bemesting. Als er boterbloempjes staan, duidt dat alvast op een zure grond.
Ik geef zelf elk jaar wat kalk en pomp veel zuurstof in mijn vijver en 1 van mijn fonteinpompen heeft ook een UV-filter. Dit jaar werd het water getest in een vijverwinkel en het bleek uitstekend te zijn.
Bij superlang droog weer met nakend onweder geef ik wat stadswater bij. In de vijver van een vriend dreven alle vissen eens dood boven.
Draadalgen krijg ik veelal in het voorjaar en dan is dat lekkere kost voor de vele jonge goudvisjes. Visetende vissen zoals goudwindes heb ik niet meer. Gelukkig komt de reiger af en toe eens langs.
Andere algen heb ik nog niet gezien.
Mijn kois in de 2de vijver zorgen door hun gewroet voor troebeler water en aten alle waterpest en lelie's op. Die zullen binnen enkele jaren een aparte en plantenvrije vijver krijgen.
Ik veronderstel dat landbouwgrond eerder zuur zal zijn door de jarenlange bemesting. Als er boterbloempjes staan, duidt dat alvast op een zure grond.
Ik geef zelf elk jaar wat kalk en pomp veel zuurstof in mijn vijver en 1 van mijn fonteinpompen heeft ook een UV-filter. Dit jaar werd het water getest in een vijverwinkel en het bleek uitstekend te zijn.
Bij superlang droog weer met nakend onweder geef ik wat stadswater bij. In de vijver van een vriend dreven alle vissen eens dood boven.
Draadalgen krijg ik veelal in het voorjaar en dan is dat lekkere kost voor de vele jonge goudvisjes. Visetende vissen zoals goudwindes heb ik niet meer. Gelukkig komt de reiger af en toe eens langs.
Andere algen heb ik nog niet gezien.
Mijn kois in de 2de vijver zorgen door hun gewroet voor troebeler water en aten alle waterpest en lelie's op. Die zullen binnen enkele jaren een aparte en plantenvrije vijver krijgen.