Technische Analyse
TIP
-
anonymous8
Re: Technische Analyse
Ik vind persoonlijk dat TA op indexen, en zeker op de S&P500 wel vrij goed kan werken. Let wel: TA is een hulpmiddel en zeker niet de heilige graal, verre van. Wanneer je bv op de wat langere termijn, de 5u grafiek of dag een SHS patroon ziet waarvan de lagere rechterschouder een weerstand vormt die niet te doorbreken valt dan mag je er zeker van zijn dat er een serieuze dreun naar beneden komt en kan je de diepte hiervan ook nog inschatten, toch tot op het eerste (tijdelijke) steunniveau van betekenis.
De nachtelijke futures maken dat patroon soms af, kijk straks maar even naar de index, dat SHS patroon zal daar ook verdwijnen. Uiteraard maken partijen hier soms gebruik van om de koersen ’s nachts te manipuleren door het weggevallen volume. Futures hebben ook vaak de neiging terug naar het nulpunt of het midden te komen, the reverse to the mean.
Bij grote onverwachte plotselinge gebeurtenissen geeft TA pas ‘achteraf’ een weerspiegeling van de gebeurtenissen en de invloed op de koersen. Ik gebruik het verder ook voor optieconstructies op aandelen of indexen of voor af en toe een kort directief ritje naar boven of beneden.
De nachtelijke futures maken dat patroon soms af, kijk straks maar even naar de index, dat SHS patroon zal daar ook verdwijnen. Uiteraard maken partijen hier soms gebruik van om de koersen ’s nachts te manipuleren door het weggevallen volume. Futures hebben ook vaak de neiging terug naar het nulpunt of het midden te komen, the reverse to the mean.
Bij grote onverwachte plotselinge gebeurtenissen geeft TA pas ‘achteraf’ een weerspiegeling van de gebeurtenissen en de invloed op de koersen. Ik gebruik het verder ook voor optieconstructies op aandelen of indexen of voor af en toe een kort directief ritje naar boven of beneden.
-
anonymous8
Gebruik je hiervoor dan geen TA?MoreOrLess schreef: ↑27 mei 2021, 10:27 Ik schrijf/koop tegenwoordig opties op indexen via ETF's (SPY, ACWI)
-
anonymous9
Op ACWI gaat het om The Wheel. Dat is puur mechanisch handelen. ACWI heeft wel niet zo'n liquide optiemarkt.BEspaar schreef: ↑28 mei 2021, 14:25 Gebruik je hiervoor dan geen TA?
Op SPY gaat het om diagonale spreads. Die neem ik grosso modo over van iemand met veel ervaring die dat ook doet, en die baseert zich idd op TA. Ik ben nog aan het leren.
Beiden zouden eigenlijk in een portefeuille moeten zitten die Deltaneutraal is, dan is de richting van belang voor het tot stand brengen van die portefeuille, maar dat is bij mij niet meer het geval. Ik ben een hele tijd uit de markt weg geweest.
Gewoon leuk om vandaag eens de wereld index leider S&P, zijn test van het 50 MA (bruine lijn) te volgen.
Vorige maand deed hij dat ook en veerde toen op.
De indexen botsten alweer tegen de top en corrigeren een beetje, Nasdaq had nog wat ruimte.
De Russel heeft meer wispelturige sectoren, waar men enorm meer onder het 50 MA duikt.
Een echte base is altijd zeer volatiel ook.
IWM al van in februari in een base en de S&P al van in april in een soort van stabielere base.
QQQ gaat voorlopig minder diep na zijn top en wig vorming. Zit zelfs nog aan zijn 5EMA.Wie weet geraakt die eens uit zijn base omdat daar de sterkste EPS te vinden is.
De indexen botsten alweer tegen de top en corrigeren een beetje, Nasdaq had nog wat ruimte.
De Russel heeft meer wispelturige sectoren, waar men enorm meer onder het 50 MA duikt.
IWM al van in februari in een base en de S&P al van in april in een soort van stabielere base.
QQQ gaat voorlopig minder diep na zijn top en wig vorming. Zit zelfs nog aan zijn 5EMA.Wie weet geraakt die eens uit zijn base omdat daar de sterkste EPS te vinden is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dag DirkDirk2 schreef: ↑18 juni 2021, 15:13 Gewoon leuk om vandaag eens de wereld index leider S&P, zijn test van het 50 MA (bruine lijn) te volgen.
Los van het feit dat technische analyse niet mijn ding is, wat feedback over je grafieken:
Wat zijn de aslabels op deze grafieken? Is dit intraday/day/week/month/....
Wat is de betekenis van al de gekleurde lijntjes? Is er een legende beschikbaar?
Zonder die twee stukjes van de puzzel zie ik enkel een verwarrende hoop lijntjes die op en neer gaan.
Met de beste wil van de wereld begrijp ik niet wat ik op die grafieken moet zien.
edit: buiten dat de bruine lijn het 50MA is, daar had ik in je tekst over gelezen.
edit 2: de tweede grafiek heeft volgens mij wel aslabels, maar is op mijn scherm quasi onleesbaar. Ligt mogelijks aan mijn scherm?
Edit 3: 't ligt aan mijn scherm , op smartphone wel duidelijk te zien. Negeer bovenstaande
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
[
Laatst gewijzigd door Dirk2 op 18 juni 2021, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk alleen naar de kaarsen (koers) en de bruine lijn het 50MA. Te veel werk om die andere gemiddelden (gekleurde lijnen) af en aan te zetten. Het is de daggrafiek.RGiskard schreef: ↑18 juni 2021, 15:22
Dag Dirk
Los van het feit dat technische analyse niet mijn ding is, wat feedback over je grafieken:
Wat zijn de aslabels op deze grafieken? Is dit intraday/day/week/month/....
Wat is de betekenis van al de gekleurde lijntjes? Is er een legende beschikbaar?
Zonder die twee stukjes van de puzzel zie ik enkel een verwarrende hoop lijntjes die op en neer gaan.
Met de beste wil van de wereld begrijp ik niet wat ik op die grafieken moet zien.
edit: buiten dat de bruine lijn het 50MA is, daar had ik in je tekst over gelezen.
edit 2: de tweede grafiek heeft volgens mij wel aslabels, maar is op mijn scherm quasi onleesbaar. Ligt mogelijks aan mijn scherm?
Edit 3: 't ligt aan mijn scherm , op smartphone wel duidelijk te zien. Negeer bovenstaande![]()
IWM heeft geen as legendes omdat ik die moest inkorten wegens "bestand te groot"