Telenet
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Telenet
Trouwens, het kabelnetwerk is destijds ook met overheidssteun aangelegd.
Belgacom en Telenet willen evenmin investeren in een nieuw netwerk. Zij maken gebruik van een netwerk van oude bekabeling dat door de loop van tientallen jaren is opgebouwd ... met belastinggeld.Lukske schreef:Belgacom en Telenet.Geen één die wil investeren in een nieuw netwerk want dat vergt een langetermijninvestering en alleen vluge winst telt nog tegenwoordig.
Het opzetten van een nieuwe bekabeling naar elk huis is echt mega-duur.
Ik denk dat ge zou verschieten hoeveel glasvezel kabel er reeds in de grond zit. Dat is van de laatste 25 jaar en niet aangelegd met belasting geld.
Het gaat hem over de laatste kilometer(s) tussen de wijkcentrale en de huizen. Voor de rest loopt er inderdaad al zeer veel (het meeste zelfs, denk ik) over glasvezel.
Maar stel je voor dat je naar miljoenen huizen een glasvezel moet leggen tussen de wijkcentrale tot in het huis ...
Dat kost miljarden! En het is erg onzeker of je dit ooit gaat kunnen terugverdienen.
Het is niet voor niets dat 'Fiber To The Home' (FTTH) bijna overal in zijn kinderschoenen staat. Als ik mij niet vergis is Nederland een van de koplopers met ong. een half miljoen aansluitingen. Ik ben zelfs niet zeker of het over effectieve aansluitingen gaat, dan wel of er gewoon een glasvezel passeert aan het betreffende huis.
Eenmaal aangesloten, zit je wel goed: de potentiële bandbreedte van een glasvezel is bijna onbeperkt. In labo's zijn ze al over 100 Terabit per seconde gegaan. Dat is 100.000.000 Megabit per seconde. Een breedbandverbinding vandaag zit meestal rond de 20 Mbit/s.
Maar stel je voor dat je naar miljoenen huizen een glasvezel moet leggen tussen de wijkcentrale tot in het huis ...
Dat kost miljarden! En het is erg onzeker of je dit ooit gaat kunnen terugverdienen.
Het is niet voor niets dat 'Fiber To The Home' (FTTH) bijna overal in zijn kinderschoenen staat. Als ik mij niet vergis is Nederland een van de koplopers met ong. een half miljoen aansluitingen. Ik ben zelfs niet zeker of het over effectieve aansluitingen gaat, dan wel of er gewoon een glasvezel passeert aan het betreffende huis.
Eenmaal aangesloten, zit je wel goed: de potentiële bandbreedte van een glasvezel is bijna onbeperkt. In labo's zijn ze al over 100 Terabit per seconde gegaan. Dat is 100.000.000 Megabit per seconde. Een breedbandverbinding vandaag zit meestal rond de 20 Mbit/s.