Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Klopt als er niet genoeg eigen verbruik is...mijn verwachte productie van mijn panelen is ongeveer 2/3 van mijn totaal verbruik. Hierop zitten airco's. In sommige gevallen werd er 110% gelegd van het totaal verbruik bij mensen die nooit thuis zijn als de zon schijnt...tja dan zal die 13 jaar wellicht kloppen.
Waar heb je dat trouwens gelezen van die 13 jaar? Hierboven staan er ook al een boel zaken die echt onjuist zijn.
Waar heb je dat trouwens gelezen van die 13 jaar? Hierboven staan er ook al een boel zaken die echt onjuist zijn.
Zover zijn we hier al lang!Bp8755 schreef: ↑17 januari 2021, 17:21 Vuistregel voor wie overstapt naar de nieuwe formule, is dat je zo veel mogelijk energie die je zonnepanelen opwekken onmiddellijk verbruikt. “Hoe meer je zelf opgewekte zonne-energie meteen verbruikt, hoe voordeliger je af zult zijn”, klinkt het bij Test-Aankoop. Je moet immers betalen voor wat je van het net afneemt, én voor wat je erop zet.
Hebben die moraal ridders ook geschreven hoe dat praktisch in zijn werk zal gaan?
tenzij ge dus verplicht wordt -> nieuwbouw. Op basis van de huidige cijfers is het totaal niet rendabel. Maar ze moesten er liggen, ze liggen er, en gene weg terug.EarthNvstr1 schreef: ↑17 januari 2021, 20:06
Als ik vandaag voor de keuze zou staan, dan zou ik zeker niet investeren in zonnepanelen of enige andere vormen van zogezegde groene energie. Dat groene aspect van al die dingen moeten ze mij dan eerst ook maar eens uitleggen.
Ja, dat heb ik ook al 1000x gezegd : je eigen opgewekte electriciteit zoveel mogelijk direct zélf gebruiken...HOE DOE JE DAT??
Dat is gewoonweg onmogelijk!
Dat is gewoonweg onmogelijk!
zonnepaneelinstallateurs... werken die momenteel? Krijgen die sluitingspremie en bedrag/dag? Hopen voor hen dat lockdown lang duurt, want ze kunnen erna ineens de boeken neerleggen.
-
anonymous
Die quote van testaankoop was in functie van de discussie of er al dan niet ook netkosten op de injectie van energie op het net.
De laatste zin van die quote stelt dat je die ook zou moeten betalen .
Waar ik overigens denk dat dat niet het geval zal zijn.
De laatste zin van die quote stelt dat je die ook zou moeten betalen .
Waar ik overigens denk dat dat niet het geval zal zijn.
Een gemiddelde zonne-installatie heeft een piekvermogen van 3 à 4 kW. Dus op zonnig zomerdagen, en zelfs in het voor-en najaar, heb je 4000W per uur beschikbaar. Het zwaarste toestel dat je in elk huishouden aantreft is een elektrische verwarming van 3kW. Maar dat kan je in de zomer niet gebruiken. En je fornuis, van 6kW (als je àlle zones inschakelt), ga je dat snamiddags opzetten ? NEE
En zelfs een batterij is op een zonnige dag opgeladen, en kan je niet meer bijladen. Dus NIEMAND kan zijn eigen opwekking direct gebruiken!
En zelfs een batterij is op een zonnige dag opgeladen, en kan je niet meer bijladen. Dus NIEMAND kan zijn eigen opwekking direct gebruiken!
Panelen gespreid leggen zodat er geen piek is. Ben ik ook van plan eenmaal ik een slimme meter heb.Zosi1 schreef: ↑17 januari 2021, 20:30 Een gemiddelde zonne-installatie heeft een piekvermogen van 3 à 4 kW. Dus op zonnig zomerdagen, en zelfs in het voor-en najaar, heb je 4000W per uur beschikbaar. Het zwaarste toestel dat je in elk huishouden aantreft is een elektrische verwarming van 3kW. Maar dat kan je in de zomer niet gebruiken. En je fornuis, van 6kW (als je àlle zones inschakelt), ga je dat snamiddags opzetten ? NEE
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
In het tussen seizoen en in de winter krijg je dit wel meer in evenwicht. In de zomer met een airco, zwembadpomp....ook al weer voor een stuk. Boiler met warmtepomp.....
Even de huishoudtoestellen(was, droog, vaatwas, opladen grasmaaier....) met klokje inschakelen overdag helpt ook al...
Dus een mindsetting...zoals deze er nu al was in vele huishoudens ivm met het nachttarief; sommige staan zelf op om hun droogkast aan te leggen nog voor het dagtarief is.
Als je boven de 40% eigenverbruik raakt over het gehele jaar ben je goed af.
Daarnaast ga je het ook kunnen leveren aan een buur die geen panelen kan leggen.
Even de huishoudtoestellen(was, droog, vaatwas, opladen grasmaaier....) met klokje inschakelen overdag helpt ook al...
Dus een mindsetting...zoals deze er nu al was in vele huishoudens ivm met het nachttarief; sommige staan zelf op om hun droogkast aan te leggen nog voor het dagtarief is.
Als je boven de 40% eigenverbruik raakt over het gehele jaar ben je goed af.
Daarnaast ga je het ook kunnen leveren aan een buur die geen panelen kan leggen.
Bv. voor het behalen van EPB norm bij nieuwbouw.EarthNvstr1 schreef: ↑17 januari 2021, 20:06 Tja, dan hadden die dat niet moeten doen hé.
Als mijn berekening in 2009 een terugverdientijd van 15 jaar zou hebben gehad, dan zou ik het vermoedelijk niet gedaan hebben.
En dan spreken we nog niet over winst na de terugverdientijd... als er dan geen winst is, waarom zou je het dan uberhaupt doen ?
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Maar tot nu toe vond je het wel OK dat iemand anders dat direct moest verbruiken en dat je dan 's avonds nog eens stroom in de plaats kreeg????
Dat is gewoonweg onmogelijk! Tenzij alles geautomatiseerd zou kunnen gaan, maar dat is even onmogelijk zonder zware kosten. Ga je de hele dag (als je al thuis bent) je huis doorlopen en schakelaars op-en af zetten? Oei, een wolk, rap de zwembadpomp terug af! Dat doe je misschien allemaal even in het begin, maar dat houdt niemand vol. Continu ben je daar dan mee bezig! Heel de dag maar rekenen en schakelen! Om zot te worden!
Hoe groot was de boete als je ze niet zou leggen, enig idee?zao schreef: ↑17 januari 2021, 20:24tenzij ge dus verplicht wordt -> nieuwbouw. Op basis van de huidige cijfers is het totaal niet rendabel. Maar ze moesten er liggen, ze liggen er, en gene weg terug.EarthNvstr1 schreef: ↑17 januari 2021, 20:06
Als ik vandaag voor de keuze zou staan, dan zou ik zeker niet investeren in zonnepanelen of enige andere vormen van zogezegde groene energie. Dat groene aspect van al die dingen moeten ze mij dan eerst ook maar eens uitleggen.
Hier een bouw firma over de vloer gehad die zelf de boete ging betalen als het e pijl niet werd gehaald.
Die man rekende even snel uit wat de eenmalige boete was, een paar honderd euro of zo was het.
Maw, peanuts voor hen, de look van het huis was veel belangrijker dan 10 of 15 epb punten.
helemaal niet dus!EarthNvstr1 schreef: ↑17 januari 2021, 20:02 Ik begrijp dat die netvergoeding penauts is in de berekening ? (ik heb hier mensen weten zeggen dat de netvergoeding horen is dan de prijs voor injectie...)
zie link in bericht Bp8755 (onderste bericht op pagina 17 van dit draadje) en kijk naar de tarieven
kost 1kWh elec: 8.76ct (kost van het produkt zelf dus)
(en dan voor Fluvius Antwerpen bv)
distributiekost: 9.99ct/kWh
transportkost 2.31ct/kWh
kosten groene stroom 2.472ct/kWh
Kosten WKK 0.339ct/kWh
die 4 samen: 15.111EUR 'netvergoeding'
Totale kostprijs om 1kWh bij je binnen te krijgen: 23.871ct waarvan dus 63% kost en 36% electriciteit.
Zo'n peanuts vind ik dat dus niet
zet je 1kWh stroom OP het net, krijg je daar 4.545ct voor. Hele vraag is nu of je op die kW ook distributie&transport moet betalen (hopelijk niet natuurlijk, want enkel distributie is al hoger dan de prijs die je voor je kWh elec krijgt (zelfs al zou Engie je de volle pot of 8.76ct betalen...)
MET kost: 75% direct eigen verbruik van je opbrengst (quasi onmogelijk) nodig om statusquo te blijven
ZONDER kost: 40% eigen verbruik nodig om statusquo te blijven
tevens:
MET kost: 25% eigenverbruik of minder: PV-installatie waardeloos of genereert MEERkost
Zonder kost: zelf met 0% eigenverbruik nog rendement
mijn berekening hang hier als bijlage aan (per ongeluk 2x)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Die gasten hebben al sloten geld verdiend!
Zeker in het gsc tijdperk!
Daar is toen veel geld aan hun vingers blijven plakken, mensen deden het toch door die gsc!
Nu ook met die premie, wedden dat de prijs van een install net wat duurder zal worden door de koperprijs of omdat er in china ergens een boot vast ligt!
Met die gasten heb ik geen compassie!