Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Dan zou ik net een airco (of soilco) in de grond steken om nog eens sneeuw in de tuin te hebben in de toekomst ;-)
Waar het over gaat is dat teveel aan electriciteit op het net continue "gedumpt" wordt in "de grond" ....
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 17 januari 2021, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
afname telwerk 1.8.1 = afname dagteller in kWhEarthNvstr1 schreef: ↑17 januari 2021, 19:38Kan jij dit vertalen naar eenvoudige mensentaal ?JulusCesar schreef: ↑17 januari 2021, 19:30 Berekening vanaf 1 januari 2021
Het aan te rekenen verbruik =
[(afname van telwerk 1.8.1 + afname van telwerk 1.8.2) * Ecopower kWh-prijs] – [(injectie van telwerk 2.8.1 + injectie van telwerk 2.8.2)] * terugleververgoeding (tarief nog te bepalen)
afname telwerk 1.8.2 = afname nachtteller in kWh
Ecopower kWh-prijs = prijs per kWh bij Ecopower (tarief dagteller is hetzelfde als nachtteller)
injectie telwerk 2.8.1 = injectie dagtarief in kWh
injectie telwerk 2.8.2 = injectie nachttarief in kWh
terugleververgoeding is was je krijgt per geïnjecteerde kWh, maar prijs is nog te bepalen door Ecopower (voor een bepaalde contractformule bij Engie lees ik 0,07755 euro per kWh)
de (on)gelukkige eigenaars van een digitale teller zijn al vertrouwd met 1.8.1, 1.8.2, 2.8.1 en 2.8.2 
Dus bij het plaatsen van een digitale meter heb je niet zoveel verlies, enkel de niet terugdraaiende teller.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Inderdaad, zo lijkt het mij ook.
Voor mij is dat slechts 1.400 winst per jaar ipv. de oorspronkelijke 1.800 winst per jaar voor de voorbije 3 en volgens 9 jaar (onder voorbehoud van wijzigingen of kosten aan de installatie)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 17 januari 2021, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dus hier staat gewoon dat je de afnameprijs * afname - de injectieprijs * injectie betaalt.zwembad schreef: ↑17 januari 2021, 19:46afname telwerk 1.8.1 = afname dagteller in kWh
afname telwerk 1.8.2 = afname nachtteller in kWh
Ecopower kWh-prijs = prijs per kWh bij Ecopower (tarief dagteller is hetzelfde als nachtteller)
injectie telwerk 2.8.1 = injectie dagtarief in kWh
injectie telwerk 2.8.2 = injectie nachttarief in kWh
terugleververgoeding is was je krijgt per geïnjecteerde kWh, maar prijs is nog te bepalen door Ecopower (voor een bepaalde contractformule bij Engie lees ik 0,07755 euro per kWh)
Er staat verder helemaal niets over netvergoedingen e.a. ... waar is het totaalplaatje ?
Maar de nieuwere installatie hebben geen certificaten meer, dus die zijn wel echt gesjareld
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
(dagteller+nachteller) maal tarief leverancier min de vergoeding geïnjecteerde stroom= bedrag dat je moet betalen.JulusCesar schreef: ↑17 januari 2021, 19:30 https://www.ecopower.be/groene-stroom/i ... nnepanelen
B.11. Mijn digitale meter is geconfigureerd volgens het enkelvoudig uurtarief en ingesteld om gefactureerd te worden volgens het nieuwe tariefsysteem: hoe wordt mijn verbruik berekend?
Berekening tot 1 januari 2021
[(afname van telwerk 1.8.1 + afname van telwerk 1.8.2) – (injectie van telwerk 2.8.1 + injectie van telwerk 2.8.2)]min. 0
Het aan te rekenen verbruik kan nooit kleiner zijn dan 0 kWh (= min.0).
In plaats van het prosumententarief, betaalt u 'netgebruikkosten eigen productie'. In tegenstelling tot het prosumententarief worden de 'netgebruikkosten eigen productie' niet forfaitair aangerekend (berekeningsbasis: vermogen omvormer) maar op basis van reële injectie. Deze aan te rekenen reële injectie wordt afgetopt op maximaal de bruto-afname. Het tarief verschilt per netgebied.
Meer uitleg over facturatie volgens het nieuwe tariefsysteem.
Berekening vanaf 1 januari 2021
[(afname van telwerk 1.8.1 + afname van telwerk 1.8.2) * Ecopower kWh-prijs] – [(injectie van telwerk 2.8.1 + injectie van telwerk 2.8.2)] * terugleververgoeding (tarief nog te bepalen)
Vb in sterk afgeronde cijfers
(1000kwhdag+1000kwhnacht) maal 25 cent min 1000kwh uur overschot panelen geïnjecteerd maal 4 cent=
(2000x0.25)-(1000x0.04)=500-40= 460 euor te betalen bij deze zeer kleine verbruiker
Natuurlijk kan het zijn dat jij dag en nacht tarief hebt....maar dat wordt ook afgeschaft binnen een aantal jaren.
De vergoeding voor jouw overschot is klein, de netvergoeding hiervoor wordt betaald door de persoon die dit zal verbruiken.
In theorie is het ook sinds kort mogelijk/toegelaten om dit overschot te leveren aan jouw buur die bv geen panelen kan leggen. Het is nog even wachten op de technologie die dit mogelijk maakt. Je koppelt dan je omvormer aan jouw digitale meter; (Op de website https://www.energieid.be/ kan je die koppeling nu al semi automatisch maken) wordt er vastgesteld dat je overschot hebt dan kan dit naar de buur; je maakt met hem afspraken over de prijs.
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 62042.html
Op de website https://www.energieid.be/ kan je die koppeling nu al semi automatisch maken.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik heb enkelvoudige teller.JulusCesar schreef: ↑17 januari 2021, 19:55(dagteller+nachteller) maal tarief leverancier min de vergoeding geïnjecteerde stroom= bedrag dat je moet betalen.JulusCesar schreef: ↑17 januari 2021, 19:30 https://www.ecopower.be/groene-stroom/i ... nnepanelen
B.11. Mijn digitale meter is geconfigureerd volgens het enkelvoudig uurtarief en ingesteld om gefactureerd te worden volgens het nieuwe tariefsysteem: hoe wordt mijn verbruik berekend?
Berekening tot 1 januari 2021
[(afname van telwerk 1.8.1 + afname van telwerk 1.8.2) – (injectie van telwerk 2.8.1 + injectie van telwerk 2.8.2)]min. 0
Het aan te rekenen verbruik kan nooit kleiner zijn dan 0 kWh (= min.0).
In plaats van het prosumententarief, betaalt u 'netgebruikkosten eigen productie'. In tegenstelling tot het prosumententarief worden de 'netgebruikkosten eigen productie' niet forfaitair aangerekend (berekeningsbasis: vermogen omvormer) maar op basis van reële injectie. Deze aan te rekenen reële injectie wordt afgetopt op maximaal de bruto-afname. Het tarief verschilt per netgebied.
Meer uitleg over facturatie volgens het nieuwe tariefsysteem.
Berekening vanaf 1 januari 2021
Vb in sterk afgeronde cijfers
(1000kwhdag+1000kwhnacht) maal 25 cent min 1000kwh uur overschot panelen geïnjecteerd maal 4 cent=
(2000x0.25)-(1000x0.04)=500-40= 460 euor te betalen bij deze zeer kleine verbruiker
Natuurlijk kan het zijn dat jij dag en nacht tarief hebt....maar dat wordt ook afgeschaft binnen een aantal jaren.
De vergoeding voor jouw overschot is klein, de netvergoeding hiervoor wordt betaald door de persoon die dit zal verbruiken.
In theorie is het ook sinds kort mogelijk/toegelaten om dit overschot te leveren aan jouw buur die bv geen panelen kan leggen. Het is nog even wachten op de technologie die dit mogelijk maakt. Je koppelt dan je omvormer aan jouw digitale meter; (Op de website https://www.energieid.be/ kan je die koppeling nu al semi automatisch maken) wordt er vastgesteld dat je overschot hebt dan kan dit naar de buur; je maakt met hem afspraken over de prijs.
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 62042.html
Op de website https://www.energieid.be/ kan je die koppeling nu al semi automatisch maken.
Ik begrijp dat die netvergoeding penauts is in de berekening ? (ik heb hier mensen weten zeggen dat de netvergoeding horen is dan de prijs voor injectie...)
Ik hou mijn meterstanden bij op energieid.be, maar voor de rest laat ik het daar ook bij, want al die kopellingen daar ga ik mijn hoofd niet over breken... dan betaal ik wel wat meer ... ;-)
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Maar neen, mijn installatie is van dit jaar 2021, het is door omstandigheden een dure installatie met hoge opbrengst panelen. Maar ook die zijn ondertussen veel goedkoper dan deze waarvoor de groene stroom certificaten dienden.
Ik ben uit de kosten bij 38% eigen verbruik na 7 jaar. Het achtste jaar verdien ik 10 euro, met het prosumenten tarief zou dit 2.25 euro geweest zijn.
het 9de jaar met prosumenten tarief verdien ik (zou ik verdienen) 1.103 euro met 38% eigen verbruik zal dit 1.130 euro zijn.
We schatten het eigen verbruik op 45% dan verdien ik het 9de jaar 1.539 euro ...terwijl met prosumenten tarief dit 400 euro minder zou zijn geweest.
De berekenen hierboven zijn zonder de subsidie van ZUHAL
Conclusie: zorg voor eigen verbruik op moment van productie. Eventueel nog een paar jaartjes wachten op de echt betaalbare batterij.
Laatst gewijzigd door JulusCesar op 17 januari 2021, 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Tja, dan hadden die dat niet moeten doen hé.
Als mijn berekening in 2009 een terugverdientijd van 15 jaar zou hebben gehad, dan zou ik het vermoedelijk niet gedaan hebben.
En dan spreken we nog niet over winst na de terugverdientijd... als er dan geen winst is, waarom zou je het dan uberhaupt doen ?
Als ik vandaag voor de keuze zou staan, dan zou ik zeker niet investeren in zonnepanelen of enige andere vormen van zogezegde groene energie. Dat groene aspect van al die dingen moeten ze mij dan eerst ook maar eens uitleggen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 17 januari 2021, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor de situatie van treenman even overzicht gemaakt per % injectie. Kantelpunt zit op 75% injectie, dus 25% onmiddellijk verbruik.
Bij 60% injectie, dus 40% onmiddellijk verbruik maakt hij 117 euro winst per jaar. Wie in 2020 zijn zonnepanelen installeerde, zal vele jaren terugverdientijd hebben.
Hoe krijg ik een foto van het Excel-blad in een reactie?
Bij 60% injectie, dus 40% onmiddellijk verbruik maakt hij 117 euro winst per jaar. Wie in 2020 zijn zonnepanelen installeerde, zal vele jaren terugverdientijd hebben.
Hoe krijg ik een foto van het Excel-blad in een reactie?
Kan je dit toelichten? Ik lees recentelijk 10 tot 13 jaar terugverdientijd.