Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Wat is de beste opzet wanneer je ook een elektrische laadpaal voor je EV plaatst?
In mijn geval zal ik makkelijk 3 dagen per week overdag kunnen laden, dus enkel uitzonderlijk zal 's nachts opladen nodig zijn aangezien ik gemiddeld maar 450km per week rijd.
Om pieken te vermijden wil ik een laadpaal met load balancing voorzien zodat de laadcapaciteit verlaagd wordt wanneer andere grote verbruikers elektriciteit afnemen.
Gezien dit mijn eigenverbruik aanzienlijk zal verhogen, ben ik dus beter af met het nettarief ipv prosumenten?
Klopt het advies op deze site ongeveer?
https://simulatordigitalemeter.vreg.be/
Het resultaat toont een gunstigere berekening voor een digitale meter zonder prosumenten tarief dan hier wordt geadviseerd en dat zelfs zonder de elektrische wagen in rekening te nemen. Wie ziet hier iets over het hoofd?
In mijn geval zal ik makkelijk 3 dagen per week overdag kunnen laden, dus enkel uitzonderlijk zal 's nachts opladen nodig zijn aangezien ik gemiddeld maar 450km per week rijd.
Om pieken te vermijden wil ik een laadpaal met load balancing voorzien zodat de laadcapaciteit verlaagd wordt wanneer andere grote verbruikers elektriciteit afnemen.
Gezien dit mijn eigenverbruik aanzienlijk zal verhogen, ben ik dus beter af met het nettarief ipv prosumenten?
Klopt het advies op deze site ongeveer?
https://simulatordigitalemeter.vreg.be/
Het resultaat toont een gunstigere berekening voor een digitale meter zonder prosumenten tarief dan hier wordt geadviseerd en dat zelfs zonder de elektrische wagen in rekening te nemen. Wie ziet hier iets over het hoofd?
Laatst gewijzigd door Bmic op 20 juli 2020, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Uw redenering klopt nu (onder voorbehoud van de configuratie van je PV-installatie in verhouding tot je huishoudelijk verbruik want daar schrijf je niets over).
Maar investeren in een laadpaal en BEV doe je op langere termijn.
Wil je langzaam laden (1x 12-17A of 2.7-7 kW) of snel laden (+ 11 kW in 3-fase)?
Heb je een driefase produktie-eenheid die genoeg vermogen kan opwekken om aan de vraag van een snelle laadpaal te voldoen?
Is je plan berekend op de terugdraaiende teller? Zo neen wat doe je dan in een bewolkte week?
Het capaciteitstarief voorziet immers in een afrekening op basis van kwartuurpiekverbruik. Bij iets wat laadpaal zit je daar onmiddellijk boven.
Wat als de VREG in beroep* haar slag thuishaalt? Rij je dan alleen op zonnige dagen met je EV?
Bovenstaande oproep van ZD toont al aan dat de Vlaamse overheid zelf, als laatste, niet meer echt gelooft in haar slaagkansen.
De simulator van de VREG bevat te weinig parameters om een individueel correct resultaat te verkrijgen.
Gezien ze nog steeds geen tarieven vrijgeven weet je ook niet waarop hun rekenmodel is gebaseerd.
Is het je eigen kapitaal dat je in de EV en laadpaal wil steken of van een bedrijf?
Heb je al een digitale meter of ga je die zelf vervroegd aanvragen (tegen betaling)?
Allemaal parameters waar je geen info over geeft.
Advies op maat is dus niet mogelijk.
Hoe er ook rekening mee dat eenmaal je overstapt op een digitale meting en afziet van het salderingstarief je niet meer terugkan. Andersom kan wel nog altijd.
Ik heb nog geen PV installatie en de vraag is juist wat een interessante piste is. Ons verbruik in 2019 was 4.099 kWh. We overwegen 16 panelen van 335Wp, dus 5360Wp totaal en ongeveer 5.150kWh productie op jaarbasis. Om het eigen verbruik te verhogen bekijken we ook de mogelijkheden van een thuisbatterij. De investering bekijken we inderdaad niet als iets om snel aan te verdienen, maar een bewuste ecologische en financiele keuze op lange termijn.
Ik wil de mogelijkheid van snelladen indien broodnodig, maar zoveel mogelijk langzaam laden. Daarom moet de laadpaal dynamisch kunnen laden om enkel de productie van de panelen min verbruik huis af te nemen.
Mijn aansluiting op het net is 3f 32A, dus meer dan voldoende om 11 kW te laden indien nodig.
Nee, ik reken niet meer op de terugdraaiende teller. Tijdens een bewolkte week zal ik gaan winkelen bij de Lidl en zo gratis laden ;-). Grapje ter zijde, minder rijden of gewoon betalen zeker? Zoals hierboven geschreven, eigen verbruik verhogen door een thuisbatterij en pieken verlagen door dynamisch laden of op zijn minst traag laden eens het capaciteitstarief wordt ingevoerd. Met 450km/week of gemiddeld 65km per dag is een nachtje traag laden meer dan voldoende.Jefdewit schreef: ↑28 juli 2020, 12:08 Is je plan berekend op de terugdraaiende teller? Zo neen wat doe je dan in een bewolkte week?
Het capaciteitstarief voorziet immers in een afrekening op basis van kwartuurpiekverbruik. Bij iets wat laadpaal zit je daar onmiddellijk boven.
Wat als de VREG in beroep* haar slag thuishaalt? Rij je dan alleen op zonnige dagen met je EV?
Ik ben zelfstandig met mijn eigen bvba. Auto en laadpaal komen op de vennootschap. Panelen en mogelijk batterij is nog niet duidelijk. VAA (930€) lijkt hoger te zijn dan wat we vandaag betalen voor een jaar elektriciteit (850€). Aan de andere kant zit ik privé nog met 21% btw en dat is even slikken.
Digitale meter is een must met een thuisbatterij. Die mogen ze dus komen plaatsen.
Ik ben geen energiedeskundige, dus moeilijk om alle parameters mooi uit te schrijven bij mijn eerste openingspost. Bedankt alvast voor je tijd en advies.
Aangezien het salderingstarief hoogst waarschijnlijk teniet wordt gedaan, neem ik het risico niet en wacht ik wel tot 2021 om op zijn minst de premie mee te pikken.
Geen grapje want ik doe dat effectief.
Niet omdat het gratis is (bedrijfswagen dus laden is altijd gratis) maar omdat het een DC laadpaal is (en die zijn nog veel te duur als thuisoplossing) en het laden dan supersnel gaat. Op een winkelbeurt van 30 minuten laad je bij dit weer al vlug 22 kWh bij (het equivalent van een 100-130 km).
En ik moet er toch om de 10 dagen zijn dus geen tijdverlies en niet omrijden.
3f aan 32A is wel redelijk uitzonderlijk. Hou in dat geval ook rekening met het capaciteitstarief vanaf 2022.
Als je een digitale meter plaatst heb je geen laadpaal nodig die stand alone voorzien is van loadbalancing (zoals de Zappi 2).
De Zappi 2 is een zeer goede laadpaal en kan goed loadbalancen maar heeft geen back office. Wat wel belangrijk kan zijn als je op je bedrijf wil verrekenen. Wij gebruiken de Alfen eve single-pro line. Te verkrijgen in 1f-3f en 16 tot 32A. Heeft een UTP aansluiting om verbonden te worden via de P1 poort van de DM en kan dan loadbalancen. Kan via een vaste lijn (2de utp) of een 4G simslot verbonden worden met back office voor automatische verrekening thuisladen en besturing op afstand (software op laptop, tablet of smartphone). De Alfen heeft ook reeds een ingebouwde 6mA DC lekstroombeveiliging zodat je met een gewone 32A zekering en verliesstroomschakelaar verder kan en geen type B differentieel nodig hebt.
Verstandige beslissing. Zelfs ZD gelooft er niet meer in.Aangezien het salderingstarief hoogst waarschijnlijk teniet wordt gedaan, neem ik het risico niet en wacht ik wel tot 2021 om op zijn minst de premie mee te pikken.
Digitale meter is alleen een vereiste als je een thuisbatterij met premie plaatst. Als je dat overweegt zou ik toch eerst eens de beperkende voorwaarden van de premie doornemen.Digitale meter is een must met een thuisbatterij. Die mogen ze dus komen plaatsen.
Voor detailinfo zou ik eerder op https://www.zonstraal.be/forum gaan rondneuzen.
Wil je weten wanneer je aan de beurt bent, vul je EAN-code hier in: https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... ngscheckerLila B schreef: ↑8 juni 2020, 14:50Ik bedoelde "digitale meter." Mijn excuses.Jefdewit schreef: ↑8 juni 2020, 14:42
In Vlaanderen worden er helemaal geen slimme meters geplaatst.
De analoge ferrarismeters worden in fases wel vervangen door digitale meters. Die kan je, op eigen kosten, via de utp poorten wel uitbreiden met slimmere modules. Maar dat is weer een ander verhaal.
De standaard geplaatste digitale meter kan even goed salderen als de analoge terugdraaiende meter.
Alleen doet de digitale meter, zoals bij de ferrarismeter zonder teruglooprem, dat niet in een directe terugdraaiende telbeweging maar heeft de digitale meter twee telwerken. Injectie op en afname van het net. Door jaarlijks de stand van injectie en afname te verrekenen kom je tot dezelfde saldering als bij de analoge meter. In de praktijk kom je dus tot hetzelfde resultaat.
"Wie krijgt momenteel zo’n digitale meter?
Vanaf 1 juli 2019 worden de digitale meters in heel Vlaanderen geïnstalleerd. De digitale meters zullen eerst geïnstalleerd worden bij
nieuwe woningen
grondige verbouwingen
klanten met een budgetmeter
klanten uit het proefproject (zij krijgen een andere digitale meter)e
zonnepaneeleigenaars."
uit https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... ergiemeter
- fluffypinkfish
- Newbie

- Contacteer:
Is overschakelen op het nieuwe tarief (alleen terugdraaiende teller voor energiekost, niet voor distributietarief) dan niet interessanter voor jou? Als je een overgedimensioneerde installatie hebt, en bijhorende vermogen van de omvormer veronderstel ik, is het prosumentarief wellicht toch hoger dan hetgeen je zou moeten betalen aan distributie voor wanneer injectie dan toch kleiner is dan afname of mis ik iets?
Ik weet wel niet hoe het zit met het capaciteitstarief in de toekomst. Als je bij het oude tarief blijft met prosumententarief, ontsnap je dan aan het capaciteitstarief? Indien niet, lijkt mij het totaal niet interessant om bij het prosumententarief te blijven.
Nee, ik vind dat momenteel niet zo interessant.
En daar zijn meerdere redenen voor:
- Het prosumententarief bedraagt maar een paar honderd euro en daar krijg ik een netaccu voor met een performance en ROI waaraan momenteel geen enkel thuisaccu kan voldoen. De onderhoudskosten en slijtage van de 'netaccu' zijn ook niet voor mijn rekening. Bovendien kan ik met de 'netaccu' mijn overproduktie volledig verschuiven naar een ogenblik dat ik dat zelf wil (winterseizoen, nacht, bewolkte dag,...). Dat kan nog met geen enkele thuisaccu. Daar kan je hoogstens de dag-nacht shift mee overbruggen.
- Kies je voor tariefoptie 2 ben je verplicht een digitale meter te laten plaatsen. Op eigen kosten. Ik heb nl. nog geen digitale meter en sta nog niet op de lijst om er eentje te krijgen. Als onverhoeds de terugdraaiende teller voor de nettarieven wordt afgeschaft heb je met een digitale meter het direct aan je rekker. Met een terugdraaiende analoge meter zullen ze toch iets creatiever moeten zijn om deze te stoppen.
- Indien het capaciteitstarief over een dik jaar wordt ingevoerd kunnen ze je met een analoge meter alleen maar het laagste piekverbruik (2.5 kW) aanrekenen (toch belangrijk als je geregeld 2 EV's thuis aan de laadpaal wil hangen).
En zolang er geen uitspraak is door het GH in het voordeel van de VREG kunnen ze zelfs geen capaciteitstarief aanrekenen
(toch niet als je niet vrijwillig het prosumententarief opgeeft) en neem ik zoveel stroom af van het net op de ogenblikken dat het mij het best uitkomt.
- En het voornaamste, behoud je het prosumententarief kan je, bij wijzigende situatie, nog altijd kiezen voor optie 2 of 3 (voor die laatste zijn zelfs nog geen tarieven bekend). Kies je voor de digitale meter met optie 2 en het valt tegen mag je nooit meer terug.
Voor die luxe heb ik voorlopig wel, in het slechtste geval, een paar tientallen euro over. Het is ook niet zo dat als het prosumententarief, naar eigen keuze, wegvalt je daarna niets meer moet betalen voor je netgebruik.
Of het capaciteitstarief wordt toegepast op een PV-installtie is afhankelijk van txee zaken:
- De datum van indienststelling van de installatie (loopt de 15 jaar nog en was ze gekeurd voor 31/12/2020).
- Uitspraak van het GH ivm het aangevochten artikel 31. door de VREG met betrekking tot de gegaranderde saldering voor prosumenten.
Je betaalt dus ofwel het capaciteitstarief ofwel het prosumententarief, nooit beide.
Zolang een prosument (een consument met een lokale produktie-eenheid, in de praktijk meestal een PV-instalaltie) nog kan genieten van het recht op de 15-jarige saldering ( 15 jaar vanaf datum keuring PV-installatie en in dienst genomen voor 01/01/2021) zal hem ook GEEN capaciteirstarief kunnen aangerekend worden. Hij blijft afgerekend worden op het forfaitaire prosumententarief (met alle daarbij horende vrijheden).
Of deze regeling stand houdt hangt af van de uitspraak van het GH over het o.a. aangevochten artikel 31 van het decreet digitale meters. Uitspraak verwacht in de loop van 2021.
PV-bezitters waarvan de installatie echter in dienst wordt genomen vanaf 01/01/2021, betalen in 2022 wél het capaciteitstarief en een tarief toegepast op hun werkelijke afname. Tussen 01/01 en 31/12 2021, wanneer het capaciteitstarief nog niet in voege is, worden hun distributienettarieven volledig aangerekend op basis van de werkelijke afname.
Je betaalt echter altijd een maandelijks minimum van 2.5 kW. Zowel met de digitale meter (ook al meet deze een lagere hoogste maandkwartieruurpiek). Behoud je dus de analoge meter zal je nooit meer dan 2.5 kW betalen. Vraag je echter een digitale meter aan (of je krijgt hem wanneer het je beurt is) betaal je minstens 2.5 kW maar mogelijk (indien je een hogere piek hebt en dus in een hoere schijf terecht komt) meer.
Vanaf 01/01/2022 vervalt ook het onderscheid in nacht- en dagtarief voor wat betreft het deel nettarief.
En het exclusieve nachttzrief wordt afgebouwd over een periode van vier jaar (2021-2024).
Dit zowel voor meting via de analoge als digitale meter.
En daar zijn meerdere redenen voor:
- Het prosumententarief bedraagt maar een paar honderd euro en daar krijg ik een netaccu voor met een performance en ROI waaraan momenteel geen enkel thuisaccu kan voldoen. De onderhoudskosten en slijtage van de 'netaccu' zijn ook niet voor mijn rekening. Bovendien kan ik met de 'netaccu' mijn overproduktie volledig verschuiven naar een ogenblik dat ik dat zelf wil (winterseizoen, nacht, bewolkte dag,...). Dat kan nog met geen enkele thuisaccu. Daar kan je hoogstens de dag-nacht shift mee overbruggen.
- Kies je voor tariefoptie 2 ben je verplicht een digitale meter te laten plaatsen. Op eigen kosten. Ik heb nl. nog geen digitale meter en sta nog niet op de lijst om er eentje te krijgen. Als onverhoeds de terugdraaiende teller voor de nettarieven wordt afgeschaft heb je met een digitale meter het direct aan je rekker. Met een terugdraaiende analoge meter zullen ze toch iets creatiever moeten zijn om deze te stoppen.
- Indien het capaciteitstarief over een dik jaar wordt ingevoerd kunnen ze je met een analoge meter alleen maar het laagste piekverbruik (2.5 kW) aanrekenen (toch belangrijk als je geregeld 2 EV's thuis aan de laadpaal wil hangen).
En zolang er geen uitspraak is door het GH in het voordeel van de VREG kunnen ze zelfs geen capaciteitstarief aanrekenen
(toch niet als je niet vrijwillig het prosumententarief opgeeft) en neem ik zoveel stroom af van het net op de ogenblikken dat het mij het best uitkomt.
- En het voornaamste, behoud je het prosumententarief kan je, bij wijzigende situatie, nog altijd kiezen voor optie 2 of 3 (voor die laatste zijn zelfs nog geen tarieven bekend). Kies je voor de digitale meter met optie 2 en het valt tegen mag je nooit meer terug.
Voor die luxe heb ik voorlopig wel, in het slechtste geval, een paar tientallen euro over. Het is ook niet zo dat als het prosumententarief, naar eigen keuze, wegvalt je daarna niets meer moet betalen voor je netgebruik.
Die toekomst begint al op 01/01/2022.fluffypinkfish schreef: ↑20 augustus 2020, 21:15 Ik weet wel niet hoe het zit met het capaciteitstarief in de toekomst. Als je bij het oude tarief blijft met prosumententarief, ontsnap je dan aan het capaciteitstarief? Indien niet, lijkt mij het totaal niet interessant om bij het prosumententarief te blijven.
Of het capaciteitstarief wordt toegepast op een PV-installtie is afhankelijk van txee zaken:
- De datum van indienststelling van de installatie (loopt de 15 jaar nog en was ze gekeurd voor 31/12/2020).
- Uitspraak van het GH ivm het aangevochten artikel 31. door de VREG met betrekking tot de gegaranderde saldering voor prosumenten.
Je betaalt dus ofwel het capaciteitstarief ofwel het prosumententarief, nooit beide.
Zolang een prosument (een consument met een lokale produktie-eenheid, in de praktijk meestal een PV-instalaltie) nog kan genieten van het recht op de 15-jarige saldering ( 15 jaar vanaf datum keuring PV-installatie en in dienst genomen voor 01/01/2021) zal hem ook GEEN capaciteirstarief kunnen aangerekend worden. Hij blijft afgerekend worden op het forfaitaire prosumententarief (met alle daarbij horende vrijheden).
Of deze regeling stand houdt hangt af van de uitspraak van het GH over het o.a. aangevochten artikel 31 van het decreet digitale meters. Uitspraak verwacht in de loop van 2021.
PV-bezitters waarvan de installatie echter in dienst wordt genomen vanaf 01/01/2021, betalen in 2022 wél het capaciteitstarief en een tarief toegepast op hun werkelijke afname. Tussen 01/01 en 31/12 2021, wanneer het capaciteitstarief nog niet in voege is, worden hun distributienettarieven volledig aangerekend op basis van de werkelijke afname.
Je betaalt echter altijd een maandelijks minimum van 2.5 kW. Zowel met de digitale meter (ook al meet deze een lagere hoogste maandkwartieruurpiek). Behoud je dus de analoge meter zal je nooit meer dan 2.5 kW betalen. Vraag je echter een digitale meter aan (of je krijgt hem wanneer het je beurt is) betaal je minstens 2.5 kW maar mogelijk (indien je een hogere piek hebt en dus in een hoere schijf terecht komt) meer.
Vanaf 01/01/2022 vervalt ook het onderscheid in nacht- en dagtarief voor wat betreft het deel nettarief.
En het exclusieve nachttzrief wordt afgebouwd over een periode van vier jaar (2021-2024).
Dit zowel voor meting via de analoge als digitale meter.
beste ,
Ik ben een leek als het over het plaatsen van zonnepanelen gaat , <maar ben nu toch van plan om er te plaatsen en probeer mij zoveel mogelijk in te lezen wat er alle maal komt bij kijken.( richting zuid oost )
Het begint met de juiste installatie volgens mijn eigen situatie , daar ben ik al redelijk uit .
10 zonne panelen 330 Wp merk Axitec hc full black .
Maar moet ik ook rekening houden met de temperatuur coëfficiënt.
WIJ hebben geen warmte pomp verwarmen op mazout ( zal ook zo blijven )
wel een zonn boiler
mijn huidig jaar 2019 verbruik.
dag 1744 kwh
nacht 1125 kwh
totaal 2868 kwh x 0,3010 € kost prijs kwh = 863, 268 €
de kost prijs van de instalatie na aftrek premie 900€ = +/- 4000 €
digitale meter vanaf 2021
simulatie via site vreg = theoretisch
totaal injectie 2503 kwh
zelf verbruik 927 kwh
afname op het net 1947 kwh
wat neer komt dat ik 27% van mijn eigen energie zou verbruiken.
met enkelvoudige digitale meter een besparing van 383 € per jaar
dag en nacht digitale meter een besparing van 394 €
4000€ : 394 € = na 10 ,15 jaar terug verdient.
nog jaarlijks te betalen : 469,268 €
als ik kijk met terug draaiende teller
2503 kwh x 0,3010 € = besparing van 753,403 €
4900 € : 753,403 = na 6,5 jaar terug verdient eNals alles goed gaat nog 15 jaar dit voordeel .
verbruik 2868 kwh -2503 kwh = 365 kwh die ik van het net zou halen
365kwh x 0.3010 = 109,865€ + 160 € taks = 269,65€ jaarlijks te betalen
kloppen volgens een van jullie deze berekeningen.
Om brake even te zijn zal ik 11 zonnepanelen moeten plaatsen in plaats van 10 .
mvg
Jurre
Ik ben een leek als het over het plaatsen van zonnepanelen gaat , <maar ben nu toch van plan om er te plaatsen en probeer mij zoveel mogelijk in te lezen wat er alle maal komt bij kijken.( richting zuid oost )
Het begint met de juiste installatie volgens mijn eigen situatie , daar ben ik al redelijk uit .
10 zonne panelen 330 Wp merk Axitec hc full black .
Maar moet ik ook rekening houden met de temperatuur coëfficiënt.
WIJ hebben geen warmte pomp verwarmen op mazout ( zal ook zo blijven )
wel een zonn boiler
mijn huidig jaar 2019 verbruik.
dag 1744 kwh
nacht 1125 kwh
totaal 2868 kwh x 0,3010 € kost prijs kwh = 863, 268 €
de kost prijs van de instalatie na aftrek premie 900€ = +/- 4000 €
digitale meter vanaf 2021
simulatie via site vreg = theoretisch
totaal injectie 2503 kwh
zelf verbruik 927 kwh
afname op het net 1947 kwh
wat neer komt dat ik 27% van mijn eigen energie zou verbruiken.
met enkelvoudige digitale meter een besparing van 383 € per jaar
dag en nacht digitale meter een besparing van 394 €
4000€ : 394 € = na 10 ,15 jaar terug verdient.
nog jaarlijks te betalen : 469,268 €
als ik kijk met terug draaiende teller
2503 kwh x 0,3010 € = besparing van 753,403 €
4900 € : 753,403 = na 6,5 jaar terug verdient eNals alles goed gaat nog 15 jaar dit voordeel .
verbruik 2868 kwh -2503 kwh = 365 kwh die ik van het net zou halen
365kwh x 0.3010 = 109,865€ + 160 € taks = 269,65€ jaarlijks te betalen
kloppen volgens een van jullie deze berekeningen.
Om brake even te zijn zal ik 11 zonnepanelen moeten plaatsen in plaats van 10 .
mvg
Jurre
Wij hebben sinds dit voorjaar zonnepanelen en het is de bedoeling dat we ons verbruik volledig kunnen dekken met onze installatie (+/- 5000Wp).
Ons tarief staat wel nog op dubbeltarief (dal-piek), dit zal maar aangepast worden na de meteropname in maart 2021. Wat zal dan ons nadeel zijn omdat we nog geen dagtarief hebben? Gaat dit over een groot bedrag dat we niet zullen uitsparen?
Ons tarief staat wel nog op dubbeltarief (dal-piek), dit zal maar aangepast worden na de meteropname in maart 2021. Wat zal dan ons nadeel zijn omdat we nog geen dagtarief hebben? Gaat dit over een groot bedrag dat we niet zullen uitsparen?
Ik hou mijn hart vast voor die digitale meter, ze kunnen dan immers éénder wàt uitvinden om je meer te laten betalen, zelfs al zou je geen verbruik hebben, vinden ze wel een systeem om je meer te laten betalen. Piek te hoog of te laag, opwekking te hoog of te laag, verbruik op een verkeerd moment, ze vinden er wel iets op. Die digitale meter heeft maar één doel : geld genereren voor alle politiek benoemde postjes in al die nutsbedrijven. Het is al jàren een doorn in het oog van de overheid : een hoop zonnepaneel-eigenaars met een nulverbruik. Eerst een prosumententarief, nu een capaciteitstarief, en morgen een tarief voor esthetische verontreiniging van stadszicht...
Daar hebben ze geen digitale meter voor nodig.
Het 2022 capaciteitstarief wordt ook toegepast op de analoge meter. Forfaitaire 2.5 kW. Of je die nu in de referentiemaand hebt gehaald of niet maakt niet uit. Je betaalt altijd voor 2.5 kW.
Afhankelijk van je verbruikersprofiel en de keuze die je maakt (optie 1,2 of 3) kan het zelfs zijn dat je met een digitale meter zonder prosumententarief jaarlijks minder betaalt dan met.
PV-eigenaars (prosumenten) met een nulverbruik betalen overigens een forfaitaire bijdrage gebaseerd op het technisch piekvermogen van hun omvormer (kVA x X € volgens netgebied). Met een in verhouding te zware omvormer in kW voor de geproduceerde kWh betaal je dus eigenlijk meer voor het gebruik van het net dan dezelfde prosument met een minder zware omvormer en evenveel of zelfs meer geproduceerde kWh (technisch is het immers geen probleem om bij een goed uitgebalanceerde installatie en een omvormer van goede kwaliteit tot 200% meer kWp aan panelen te leggen dan de omvormer in kVA heeft).
De ideale orientatie voor zonnepanelen is pal-zuid, onder een hoek van 33,5°.
als je dan de curve ziet, wanneer er geen wolken zijn, is dat een mooie bult, zoals een vrouwenborst, met het hoogtepunt rond het middaguur. Tenminste degenen die een trackingprogramma hebben, beveurbeeld sunny portal van sma.
maar als je dak het toelaat, kan je de helft van je panelen oostgericht leggen, en de andere helft naar het westen. De curve heeft dan 2 bulten, svoormiddags en snamiddags, maar minder hoog. Dan kan je een kleinere omvormer plaatsen, en betaal je minder prosumententax.
MAAR : wie heeft zo'n dak? Villas en vrijstaande woningen. Bovendien is de totale opbrengst altijd minder, tenzij je in dat geval méér panelen legt.
als je dan de curve ziet, wanneer er geen wolken zijn, is dat een mooie bult, zoals een vrouwenborst, met het hoogtepunt rond het middaguur. Tenminste degenen die een trackingprogramma hebben, beveurbeeld sunny portal van sma.
maar als je dak het toelaat, kan je de helft van je panelen oostgericht leggen, en de andere helft naar het westen. De curve heeft dan 2 bulten, svoormiddags en snamiddags, maar minder hoog. Dan kan je een kleinere omvormer plaatsen, en betaal je minder prosumententax.
MAAR : wie heeft zo'n dak? Villas en vrijstaande woningen. Bovendien is de totale opbrengst altijd minder, tenzij je in dat geval méér panelen legt.
Bij een plat dak kan je met 2 omvormers werken.
1 voor de oost-west panelen en 1 voor de zuidpanelen. Ideaal voor als de meter niet meer terugdraaid.
Vandaag laat Demir weer eens weten dat dat van die 15jaar terugdraaiende meter eigenlijk maar om te lachen was van Tommelein. Ze gaat er wel alles aan doen om het standpunt te verdedigen, maar het kleinste kind weet dat het om zeep is. Hier probeer ik die meter zo lang mogelijk buiten te houden. Zal mij wel een jaar of 3 lukken, dan liggen mijn panelen 14 jaar. Kon beter, kan nog veel slechter
1 voor de oost-west panelen en 1 voor de zuidpanelen. Ideaal voor als de meter niet meer terugdraaid.
Vandaag laat Demir weer eens weten dat dat van die 15jaar terugdraaiende meter eigenlijk maar om te lachen was van Tommelein. Ze gaat er wel alles aan doen om het standpunt te verdedigen, maar het kleinste kind weet dat het om zeep is. Hier probeer ik die meter zo lang mogelijk buiten te houden. Zal mij wel een jaar of 3 lukken, dan liggen mijn panelen 14 jaar. Kon beter, kan nog veel slechter
Lees even mijn verhaal : enkele weken geleden belde fluvius mij op. Er zou iemand langskomen om mijn meters 'na te kijken' of ze nog wel goed werken. Nog de gewone ferrarismeter. Dus op de afspraak doe ik open en staat daar een technieker met een hoop dozen. Ik zeg : wat is dat? Hij : meneer uw meters zijn kapot, ik kom ze vervangen door digitale. Ik : kapot? er is niks kapot! Jullie zouden een test komen doen, das al! Die meters blijven staan! Die pakt dan zijn gsm en staat 20 minuten te telefoneren op straat. Komt bedeesd terug bellen, zegt : ok meneer, ik zal een test doen. Even wat gasverbruik veroorzaken, even wat electriciteit, en dan hij : ok meneer, je hebt gelijk! MAAR zei hij, over 2 jaren kunt ge niet meer weigeren. Ik : ok, das tenminste nog 2 jaar. En hij vertrok met al zijn dozen!