Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
620 berichten
  • Pagina 2 van 42
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 42
  • Volgende
Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 8 juni 2020, 14:15

Daarom dat ik vraag of hij al meerdere meters heeft.
Zoniet moet hij de kost van een nieuwe meter ook nog bijrekenen en een herverdeling van zijn thuisinstallatie over die twee meters. En zorgen dat het gedeeld verbruik proportioneel verdeeld is over twee productie-eenheden.
In een normale huisinstallatie is de bijkomende kost het sop niet waard. Kies je voor de premie zal die al vlug opgesoupeerd zijn aan de kosten voor de opdeling alleen.

Of hij zou er voor moeten kiezen de tweede installatie in eiland te plaatsen. Maar dan heb je geen terugdraaiende teller en ik vermoed ook geen recht op de premie.

In totaliteit mag hij, voor een netverbonden installatie, ook al geen zwaardere omvormers plaatsen dan 10 kWp voor driefase en 5 kWp voor monofase.

Zoals ik reeds schreef, het is een redelijk individueel gegeven.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 8 juni 2020, 14:36, 5 keer totaal gewijzigd.

Lila B
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Lila B
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lila B » 8 juni 2020, 14:17

Jefdewit schreef: ↑8 juni 2020, 14:06 Als je eerste installatie nog GSC gerechtigd is en van 2011 dateert heb je geen andere keuze dan een volledig nieuwe installatie te plaatsen.
Een installatie geplaatst in 2011 kan ook bij uitbreiding maar tot 2026 meer genieten van de terugdraaiende teller.
Aan een GSC gerechtigde installatie mag je al helemaal geen wijzigen aanbrengen zonder je GSC rechten te verliezen. Dat is dus al helemaal niet lonend.

En op welke meter ga je die tweede installatie dan aansluiten?
Of heb je al meerdere meters en een gedeelde huisinstallatie?
Ik heb bericht gekregen dat ze een "slimme meter" zullen komen installeren nog in 2020 in onze regio. Die zal dan sowieso niet meer terugtellen. Ik ben nog zoekende hoor.

Lila B
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Lila B
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lila B » 8 juni 2020, 14:19

Jefdewit schreef: ↑8 juni 2020, 14:15 Daarom dat ik vraag of hij al meerdere meters heeft.
Zoniet moet hij de kost van een nieuwe meter ook nog bijrekenen en een herverdeling van zijn thuisinstallatie over die twee meters. En zorgen dat het gedeeld verbruik proportioneel verdeeld is over twee productieeenheden.
In een normale huisinstallatie is de bijkomende kost het sop niet waard. Kies je voor de premie zal die al vlug opgesoupeerd zijn aan de kosten voor de opdeling alleen.
Er komt dit jaar een "slimme meter" die niet meer terugtelt. Daarom ben ik volgend.

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 8 juni 2020, 14:42

Lila B schreef: ↑8 juni 2020, 14:17 Ik heb bericht gekregen dat ze een "slimme meter" zullen komen installeren nog in 2020 in onze regio. Die zal dan sowieso niet meer terugtellen. Ik ben nog zoekende hoor.
In Vlaanderen worden er helemaal geen slimme meters geplaatst.
De analoge ferrarismeters worden in fases wel vervangen door digitale meters. Die kan je, op eigen kosten, via de utp poorten wel uitbreiden met slimmere modules. Maar dat is weer een ander verhaal.
De standaard geplaatste digitale meter kan even goed salderen als de analoge terugdraaiende meter.
Alleen doet de digitale meter, zoals bij de ferrarismeter zonder teruglooprem, dat niet in een directe terugdraaiende telbeweging maar heeft de digitale meter twee telwerken. Injectie op en afname van het net. Door jaarlijks de stand van injectie en afname te verrekenen kom je tot dezelfde saldering als bij de analoge meter. In de praktijk kom je dus tot hetzelfde resultaat.

Lila B
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Lila B
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lila B » 8 juni 2020, 14:50

Jefdewit schreef: ↑8 juni 2020, 14:42
Lila B schreef: ↑8 juni 2020, 14:17 Ik heb bericht gekregen dat ze een "slimme meter" zullen komen installeren nog in 2020 in onze regio. Die zal dan sowieso niet meer terugtellen. Ik ben nog zoekende hoor.
In Vlaanderen worden er helemaal geen slimme meters geplaatst.
De analoge ferrarismeters worden in fases wel vervangen door digitale meters. Die kan je, op eigen kosten, via de utp poorten wel uitbreiden met slimmere modules. Maar dat is weer een ander verhaal.
De standaard geplaatste digitale meter kan even goed salderen als de analoge terugdraaiende meter.
Alleen doet de digitale meter, zoals bij de ferrarismeter zonder teruglooprem, dat niet in een directe terugdraaiende telbeweging maar heeft de digitale meter twee telwerken. Injectie op en afname van het net. Door jaarlijks de stand van injectie en afname te verrekenen kom je tot dezelfde saldering als bij de analoge meter. In de praktijk kom je dus tot hetzelfde resultaat.
Ik bedoelde "digitale meter." Mijn excuses.

"Wie krijgt momenteel zo’n digitale meter?
Vanaf 1 juli 2019 worden de digitale meters in heel Vlaanderen geïnstalleerd. De digitale meters zullen eerst geïnstalleerd worden bij
nieuwe woningen
grondige verbouwingen
klanten met een budgetmeter
klanten uit het proefproject (zij krijgen een andere digitale meter)e
zonnepaneeleigenaars."
uit https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... ergiemeter

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 8 juni 2020, 15:26

Het gaat helemaal niet om de semantiek tussen de twee begrippen. ;)
Het ging over je opmerking dat de vervangende meter, laat hem nu alleen digitaal of bij uitbreiding slim zijn, niet meer kan terugdraaien. Puur technisch kan hij dit ook niet maar door de twee telwerken kom je wat betreft je afrekening op hetzelfde resultaat uit als bij een terugdraaiende analoge meter.

Als ze in 2020 bij jou de analoge meter komen vervangen door een digitale en je kiest voor behoudt van je prosumententarief wijzigt er voor jou voorlopig en max. tot 2026 niets. Ook niet met een digitaal telwerk.

Het soort meter heeft weinig te maken met je keuze om al dan niet een bijkomende PV-installatie te plaatsen.
Wel het aantal meters.
Bij plaatsing van de digitale meter wordt de analoge meter immers verwijderd.

Of je zou moeten bedoelen dat een digitale meter wel gescheiden injectie kan meten van twee verschillende installaties op één adres? Daar ben ik niet van op de hoogte.
Dus dit is weer een unieke gelegenheid om weer iets bij te leren.
Je bent, als ik je hiervoor goed begrepen heb, toch van plan twee PV-installaties te laten draaien op één adres?
Hoe ga je dat technisch oplossen zonder al te hoge bijkomende kosten?

Lila B
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Lila B
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lila B » 9 juni 2020, 09:36

Vandaag een artikel in de Tijd:

"Wacht u best op subsidies voor installatie zonnepanelen?
Vanaf volgend jaar kunt u in Vlaanderen een subsidie tot 1.500 euro krijgen als u zonnepanelen op uw dak plaatst.
Vandaag om 07:28
Als u voor het plaatsen van zonnepanelen wilt wachten tot volgend jaar, omdat Vlaanderen dan subsidies geeft, dan kunt u geen gebruik meer maken van de terugdraaiende teller. Maar dat hoeft niet nadelig te zijn." ....

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 9 juni 2020, 09:46

Daar heb je De Tijd niet voor nodig. En al helemaal geen dubbele topics. :D
De meesten vergeten dat aan de terugdraaiende teller een prosumententarief gekoppeld is. Je betaalt dus letterlijk voor het voordeel van de terugdraaiende teller. Een voordeel waar zelfs geen vast tarief aan gekoppeld is. Zowel het prosumententarief als de berekening van de elektriciteitsrekening kan eenvoudig aangepast worden.
Eenmaal de terugdraaiende teller verdwijnt ben je je voordeel kwijt en kan je geen beroep meer doen op de premie.
Eenmaal het capaciteitstarief is ingevoerd, grotendeels gebaseerd op kwartuurpiekfacturatie ben je ook het grootste voordeel van de terugdraaiende teller kwijt.
En als de VREG in beroep gelijk krijgt ben je twee keer genaaid als je voor de terugdraaiende teller koos.

Met de huidige technologie en stand van zaken is de enige goede toekomstbestendige keuze voor eigen energieproductie een PV-installatie met monokristalijne (zwarte) panelen met PERC-tech. Waarbij de productiecapaciteit van het totaal der panelen moet afgestemd zijn op je winterverbruik en er een omvormer geplaatst wordt op deze installatie met een slimme sturing om de overproductie in de zomer in toom te houden. Hou je ver van het prosumententarief en hou je eigen productie onder controle door de PV-installatie te koppelen aan een thuisaccu geconfigureerd aan je energiebehoefte berekend over een etmaal.
Op termijn is dat rendabel zonder enige subsidie en beperkt het de risico's van wijzigende regelgeving. Iedere subsidie, toch als de voorwaarden op termijn geen negatieve invloed hebben op je installatie, is mooi meegenomen om het rendement te verhogen.

Phjo01
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Phjo01
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Phjo01 » 9 juni 2020, 12:06

@Jefdewit
Je lijkt me zeer goed thuis te zijn in de materie en dus dank voor het delen van je gewaardeerde mening.
In je laatste post gebruik je echter erg veel ‘als’ en ‘wanneer’ : Als het capaciteitstarief wordt ingevoerd of wanneer de VREG gelijk krijgt.
Vandaag kan je enkel een beslissingen neem op basis van de feiten. En de terugdraaiende teller ( die vandaag bestaat en tot nader order 15 jaar is gegarandeerd) maakt mijn terugverdientijd bij een aankoop van PV op 8 jaar ligt.
Daarentegen de meest toekomstgerichte keuze is inderdaad zelfvoorziening mbv opslagbatterijen zoals je aanhaalt. Maar dan spreek je over andere budgetten en terugverdientijden.
Zodoende is het vandaag de keuze tussen het voordeel van de terugdraaiende teller en deze van de subsidies. Maar zoals alles in België is de toekomst onzeker ....

Lukske
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Lukske
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lukske » 9 juni 2020, 12:17

die premie is een doekje voor het bloeden, om de overgang niet te bruuskeren; wees gerust na één jaar zal men die premie weer afvoeren wegens "dat het niet meer nodig is blablablabla..."

ze zullen van alles vinden om ons toch te doen betalen.

ik betaal nu ook al (veel) terwijl ik elektriciteit geef aan de gemeenschap. Vindt u dat normaal. Alsof dat de bakker mij brood geeft en geld toegeeft.

zelfs met een batterij zal je ooit mogen dokken; maar als die batterij kapot gaat zal jij wel de kosten dragen.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven

voodoo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer voodoo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door voodoo » 9 juni 2020, 12:25

Lukske schreef: ↑9 juni 2020, 12:17 n.

ik betaal nu ook al (veel) terwijl ik elektriciteit geef aan de gemeenschap. Vindt u dat normaal. Alsof dat de bakker mij brood geeft en geld toegeeft.

je geeft aan de netbeheerder. niet aan de gemeenschap...

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 9 juni 2020, 12:30

Phjo01 schreef: ↑9 juni 2020, 12:06 @Jefdewit
Je lijkt me zeer goed thuis te zijn in de materie en dus dank voor het delen van je gewaardeerde mening.
In je laatste post gebruik je echter erg veel ‘als’ en ‘wanneer’ : Als het capaciteitstarief wordt ingevoerd of wanneer de VREG gelijk krijgt.
Vandaag kan je enkel een beslissingen neem op basis van de feiten. En de terugdraaiende teller ( die vandaag bestaat en tot nader order 15 jaar is gegarandeerd) maakt mijn terugverdientijd bij een aankoop van PV op 8 jaar ligt.
Daarentegen de meest toekomstgerichte keuze is inderdaad zelfvoorziening mbv opslagbatterijen zoals je aanhaalt. Maar dan spreek je over andere budgetten en terugverdientijden.
Zodoende is het vandaag de keuze tussen het voordeel van de terugdraaiende teller en deze van de subsidies. Maar zoals alles in België is de toekomst onzeker ....
Uiteraard spreek ik onder voorbehoud.
Bij gebrek aan een glazen bol kan ik nu niet oordelen over de feiten die zich over enige tijd gaan voordoen.
Om een ROI op basis van zoveel mogelijk vaststaande feiten te berekenen schakel ik dan ook liefst zoveel mogelijk onzekere variabelen uit.
Als je de ROI liever berekent op basis van variabelen en daarbij de meest gunstige uitgangspositie hanteert is bij aanvang je rendement de meest rooskleurige uitgangspositie. Of dat op het einde van de rit nog zo blijkt te zijn is nog maar de vraag.

Op basis van ervaringen uit het verleden en voor de hand liggende informatie uit juridische kringen hou ik dus liever geen rekening met factoren die nu de ROI gunstig beïnvloeden maar, volgens mij, over enkele jaren al niet meer meespelen.
Had ik het mis verlies ik niets. Mijn berekening blijft immers dezelfde omdat deze niet van invloed waren op de calculatie.

Heb jij het bij het rechte eind is je terugverdientijd op het einde van de investering wat je er van verwacht had. Als echter een van de onzekerheden onderuit gehaald wordt klopt je ROI niet meer.

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 9 juni 2020, 12:36

Lukske schreef: ↑9 juni 2020, 12:17 die premie is een doekje voor het bloeden, om de overgang niet te bruuskeren; wees gerust na één jaar zal men die premie weer afvoeren wegens "dat het niet meer nodig is blablablabla..."
Een doekje voor het bloeden?
Als je een installatie plaatst met een vermogen van 3 kWp betaal je daar ongeveer 3600 € voor.
Je krijgt er in 2021 een premie van 900 € voor. Dat is zo maar eventjes een korting van 25%.
Daarbovenop bespaar je nog jaar na jaar enkele 100'den euro prosumentenbelasting en energiekosten.

In andere topics zit men te debateren over het schuiven met spaargelden van de ene bank naar de andere voor een meeropbrengst van enkele tienden van een procent. En dat doogaans voor veel grotere bedragen.

Het is nu al voorzien dat de premie ieder jaar zal dalen. En het budget is per jaar beperkt. Dat is dus geen verrassing.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 9 juni 2020, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Jefdewit
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jefdewit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jefdewit » 9 juni 2020, 12:47

Lukske schreef: ↑9 juni 2020, 12:17 ik betaal nu ook al (veel) terwijl ik elektriciteit geef aan de gemeenschap. Vindt u dat normaal. Alsof dat de bakker mij brood geeft en geld toegeeft.

zelfs met een batterij zal je ooit mogen dokken; maar als die batterij kapot gaat zal jij wel de kosten dragen.
Dan heb je een slechte investering gedaan door verkeerd te rekenen, verkeerd te investeren, op het verkeerde ogenblik in te stappen,.... Of een combinatie van de miscalculaties. Net als bij iedere andere goede investering moet je tijdig instappen, op tijd weten uit te stappen en de goede combinatie kiezen. En al zeker niet de investeringen volgen waarop de massa springt. Dat is meestal een teken dat je gepluimd gaat worden of achter de feiten aanholt.

Uiteraard moet ik voor een batterij betalen. Net zoals ik voor een PV-installatie, auto, huis, ...... bij aanvang moet investeren. De kunst is het die zaken zichzelf te laten terugverdienen. Of er een ander voor doen te betalen. ;D

Mijn PV-installatie met terugdraaiende teller in België heeft zich al volledig terugbetaald. De opbrengst na aftrek van alle kosten is dus pure winst. Mijn eilandinstallatie in het buitenland draait door de besparing op de installatiekosten op het netwerk volgend jaar ook al break even.
Ik zie dus zeker niet de problemen die jij ziet.
Ik zet wel nooit alles op één kaart in.
Uiteraard verlies je hier en daar al eens iets en moet je winstverwachtingen bijstellen. Maar zolang de totaliteit winst maakt is er niets aan de hand.

Lukske
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Lukske
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lukske » 9 juni 2020, 15:01

Verlies heb ik evenwel niet gemaakt, vroeger was het inderdaad OK. Maar dan had je de prosumententax (achteraf bijgekomen), vervolgens terugdraaiende teller weg, en what's next?
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

620 berichten
  • Pagina 2 van 42
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 42
  • Volgende

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy