The next big thing..
TIP
-
BenjaminBuffett
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: The next big thing..
De koers van AMG heeft inderdaad een mooi parcours achter de rug (verdrievoudigd in 2 jaar tijd). De toekomst ziet er goed uit, maar vandaag instappen aan deze hoge koersen, zou ik niet meer doen... De toekomstige groei zit voor een héél groot stuk reeds in de koers verrekend. Het blijft bovendien een volatiele sector. Het minste dat er een beetje tegenslag komt, zal de koers sterk dalen. De solvabiliteit is licht verbeterd, maar blijft laag (25%). De huidige kaspositie van 169 MEUR is wel degelijk en biedt de mogelijkheid om de schulden af te bouwen. Het feit dat KBC erin participeert, wil nog niet zeggen dat het vandaag nog een goede zaak zou zijn om in te stappen. KBC slaat wel vaker de bal mis (IBA is een mooi voorbeeld).
* Winstgenerator van Amazon zijn de web services (hosting,...) en dat is een enorm winstgevende business.reteiP schreef: ↑23 september 2017, 15:35 Amazon lijkt me eerder de bubbel leider van het moment te zijn dan de next big thing.
Marges die ze kunnen halen gaan gelijk hoe nooit heel vet zijn, omzet zal wel stevig groeien maar dat is ruim ingecalculeerd. Dus om zo'n firma in te schatten zou ik naar price to sales kijken. Leg daar dan eens wat retail concurrenten naast (die weliswaar hun omzet niet zo zullen zien groeien) en je vind al snel dat Amazon zo'n 5 à 10 keer duurder noteert.
Probleem met die waardering van Amazon is dat ze moeilijk én hun omzet kunnen exploderen én een mooie winstmarge nemen. Vrije cash is er al helemaal niet.
Die retailconcurrenten die moeilijk groeien hebben dan weer als voordeel dat die hun Capex almaar daalt omdat die geen expansie moeten bekostigen, dus zolang ze niet verlieslatend zijn werpen die veel cash af.
* Hun platform (aantal klanten, aantal leveranciers, mensen die via Amazon verkopen) is van onschatbare waarde.
Ze spelen hun mediarol (adverteren via) nog veel te weinig uit.
* Ze hebben niet enkel nog wat werelddelen te ontginnen, maar gaan resoluut de food market in.
Goedkoop zijn ze niet, maar ik zie nog gigantisch veel potentieel...
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Vele hebben schrik van Amazon, misschien wel terecht.dietman schreef: ↑24 september 2017, 20:46* Winstgenerator van Amazon zijn de web services (hosting,...) en dat is een enorm winstgevende business.reteiP schreef: ↑23 september 2017, 15:35 Amazon lijkt me eerder de bubbel leider van het moment te zijn dan de next big thing.
Marges die ze kunnen halen gaan gelijk hoe nooit heel vet zijn, omzet zal wel stevig groeien maar dat is ruim ingecalculeerd. Dus om zo'n firma in te schatten zou ik naar price to sales kijken. Leg daar dan eens wat retail concurrenten naast (die weliswaar hun omzet niet zo zullen zien groeien) en je vind al snel dat Amazon zo'n 5 à 10 keer duurder noteert.
Probleem met die waardering van Amazon is dat ze moeilijk én hun omzet kunnen exploderen én een mooie winstmarge nemen. Vrije cash is er al helemaal niet.
Die retailconcurrenten die moeilijk groeien hebben dan weer als voordeel dat die hun Capex almaar daalt omdat die geen expansie moeten bekostigen, dus zolang ze niet verlieslatend zijn werpen die veel cash af.
* Hun platform (aantal klanten, aantal leveranciers, mensen die via Amazon verkopen) is van onschatbare waarde.
* Ze hebben niet enkel nog wat werelddelen te ontginnen, maar gaan resoluut de food market in.
If you can't beat them, join them!
Zeker voor de eerste volgende 10 jaar zijn ze redelijk onuitwisbaar.
Geschiedenis leert, de US malls waren the place to be shops en meetingpoints van de laatste 20 jaar!
Dat is nu helemaal anders, vele us malls hebben het heel zwaar.
Maw niets is voor altijd, maar dat wisten jullie wel al zekers
Amazon profit margin is toch maar 1,28% ?dietman schreef: ↑24 september 2017, 20:46* Winstgenerator van Amazon zijn de web services (hosting,...) en dat is een enorm winstgevende business.reteiP schreef: ↑23 september 2017, 15:35 Amazon lijkt me eerder de bubbel leider van het moment te zijn dan de next big thing.
Apple en Google consistent circa 20% !
Ga enkel akkoord met je laatste punt, maar denk je dat ze in de food market marges van 10% gaan halen?
Negatieve cash conversion cycle en weinig groeiende behoefte aan werkkapitaal bij groeiende omzet vind ik hun sterkste punten.
Laatst gewijzigd door reteiP op 25 september 2017, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet de winstmarge van een retailer ook niet vergelijken met dat van een Google of een Apple...
Als er beweert wordt dat ze een onschatbare moat hebben verwacht ik dat te kunnen zien in de winstmarge.
Als dat niet zo is verwacht ik dat te kunnen zien in een 'normale' PE
Als dat niet zo is verwacht ik dat te kunnen zien in een 'normale' PE
Bij iedere afkalvende retailer lees ik als verklaring "Ach ja, Amazon". Amazon hier, Amazon daar. Ik wil gerust geloven dat de omzet van Amazon zal toenemen, zelfs spectaculair, maar dat is zeker niet onverwacht of buiten de schijnwerpers. Dat is zelfs verfilmd in een kaskraker van Steven Spielberg, met Leonardo di Caprio en Brad Pitt in de hoofdrol. Iedereen weet ervan, zelfs wie de film niet gezien heeft. Dat is dus al heel stevig ingeprijsd.
Je zou eens al die succesverhalen moeten lezen, als daar iets uit blijkt is dat dit succes meestal niet zeker was. Heel vaak werd er hard gezwoegd tegen dat de mayonaise pakte. Dat er genoeg bedrijven zijn die op de fles gaan bij wie het niet lukt. De kans dat je the next big thing dus in dit onderwerp zal tegenkomen is quasi 0...
Je zou eens al die succesverhalen moeten lezen, als daar iets uit blijkt is dat dit succes meestal niet zeker was. Heel vaak werd er hard gezwoegd tegen dat de mayonaise pakte. Dat er genoeg bedrijven zijn die op de fles gaan bij wie het niet lukt. De kans dat je the next big thing dus in dit onderwerp zal tegenkomen is quasi 0...
Wat doe je als die winst gedrukt wordt door hem steeds uit te geven als investeringen, waardoor de afschrijvingen jaar na jaar alles van winst wegwassen?
Er wordt van zulke bedrijven gezegd dat ze beter met koers/verkoop kunnen gewaardeerd worden. Bij mij ligt de grens voor "goedkoop" dan op 2. Met 3 is Amazon zeker geen koopje.
Volg uw redenering wel maar meestal bij deze bedrijven is de omzet zo hoog dat de netto winst misschien maar enkele procenten bedraagt maar die paar procent is toch een beduidend bedrag.
ik probeer hier niet mijn gelijk te krijgen en ben ook niet van plan om amazon te kopen, toch niet direct als aandeel.
bezit het wel indirect
persoonlijk vind ik dat amazon veel zal verwoesten, vooral winkels, jobs, ... maar dat is evolutie zekers
Shoppers Stop doet wat ik reeds zei:
if you cannot beat them, join them.
https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inzicht/blog
bezit het wel indirect
persoonlijk vind ik dat amazon veel zal verwoesten, vooral winkels, jobs, ... maar dat is evolutie zekers
Shoppers Stop doet wat ik reeds zei:
if you cannot beat them, join them.
https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inzicht/blog
Amazon neemt een belang van 5% in de Indische retailer Shoppers Stop Ltd, ter waarde van 28 miljoen USD. Hiermee krijgt de groep een grotere toegang tot de kleinere steden van het land. Als onderdeel van de deal zal Amazon zijn "Experience Centers" - winkelruimtes waar de klanten de producten die online verkrijgbaar zijn kunnen testen - uitrollen in de 80 fysieke winkels van Shoppers Stop. Over de volgende vier jaar zullen er nog 20 winkels bij komen. In ruil krijgt Shoppers Stop ruimte op het online platform van Amazon, waarmee de Indische retailer zijn online verkopen in elk van de volgende 3 jaren hoopt te verdubbelen. Amazon heeft aan zijn expansie in India een totaal bedrag van 5 miljard USD toegekend. De groep tracht lokale concurrenten voor te blijven, iets wat in China door de sterke positie van Alibaba niet lukte.
Vorig jaar en het jaar voordien het hier even serieus warm gehad in België. Zie net een artikeltje dat het tot 3,5 graden warmer kan worden. Bovendien hebben meer mensen zonnepanelen, dus misschien zijn airco's the next big thing.
Honeywell (NYSE:HON) of daikin(TYO:6367)?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Jup zit zelf in de sector en HVAC is wat mij betreft een hoge groei sector voor vele jaren.Cydox schreef: ↑25 september 2017, 18:58 Vorig jaar en het jaar voordien het hier even serieus warm gehad in België. Zie net een artikeltje dat het tot 3,5 graden warmer kan worden. Bovendien hebben meer mensen zonnepanelen, dus misschien zijn airco's the next big thing.
Combinatie van opwarming van de aarde, hogere graad van comfort vereist en verwacht, hoger CO2 gehalte dat voor comfort tot hogere ventilatie eisen leidt, ook via fijn stof is ventilatie en filtratie een vereiste. Bovendien politieke rugwind doordat vele landen energiemaatregelen verplichten in de bouw. EPB in België is niet PRO koeling, maar wel verplichte ventilatie. En niemand kan je tegenhouden om later toch koeling te plaatsen.
Van Systemair (Stockholm) heb ik nog aandelen gehad. Maar dit is louter ventilatie units, niet koeling.
Bij koeling kan je bijvoorbeeld kijken naar United Technologies (UTX) die Carrier als onderdeel hebben, UTX is wel een conglomeraat maar de andere onderdelen zijn zeker ook interessant.
Bij een aandeel als Daikin kan je zien hoe goed er geboerd wordt.