Tips Bankenjacht Lening als Alleenstaande
TIP
Re: Tips Bankenjacht Lening als Alleenstaande
Voor jou is een korte variabele niet interessant. Stel dat je aan een 1/1/1 van 1,2% zou geraken en je hebt pech en deze verdubbelt na 1 jaar dan zit je met een interestvoet van 2,4%. Dan gaat je afbetaling ineens een stuk hoger liggen dan 800 EUR. Vandaar dat ik minstens voor een 5/5/5 zou gaan. Na 5 jaar zal je loon vermoedelijk voldoende gestegen zijn (cf. barema's) om een eventuele verdubbeling op te vangen.
Ik weet dat 30 jaar lang is maar als alleenstaande zou ik dit toch in overweging nemen. Je kan later altijd nog je lening laten aanpassen/inkorten indien je de liefde van jouw leven zou tegenkomen
. Je moet nu vooral naar "betaalgemak" kijken en ervoor zorgen dat je nog voldoende overhoudt om een buffer aan te leggen en/of eventuele verfraaiingen te kunnen doen.
Ik weet dat 30 jaar lang is maar als alleenstaande zou ik dit toch in overweging nemen. Je kan later altijd nog je lening laten aanpassen/inkorten indien je de liefde van jouw leven zou tegenkomen

Wat is je loon en uitgavenpatroon?
-
- Full Member
- Contacteer:
zelf ook als alleenstaande een lening (was wel 32 jaar toen ik de lening aanging).
Ik heb geopteerd voor een lening op 10/5/5, maar omdat de rente niet gestegen is, had ik beter een 1/1/1 genomen, maar dat weet je niet op voorhand. Het hangt een beetje af of je een beetje marge heb met de 800 euro. Zou je bereid zijn om eventueel je uitgaven te verminderen als je lening toch duurder wordt?
Een mogelijkheid is ook je lening splitsen. Je ontleent één gedeelte aan een 1/1/1 en een ander gedeelte ontleen je aan 10/5/5 of zelfs 15/5/5. Het gedeelte aan 1/1/1 maakt dat je een lagere rente moet betalen in het begin. Het gedeelte aan 10/5/5 of 15/5/5 maakt dat je toch een beetje zekerheid hebt. Niet alle banken staan hiervoor open, maar het kan wel een mooi compromise zijn tussen ene lagere rente en toch wat zekerheid.
Een laatste tip, laat je niet gekmaken door hun "maximale afbetaling", de rente zal niet zo snel stijgen als zij je willen vertellen.
Ik heb geopteerd voor een lening op 10/5/5, maar omdat de rente niet gestegen is, had ik beter een 1/1/1 genomen, maar dat weet je niet op voorhand. Het hangt een beetje af of je een beetje marge heb met de 800 euro. Zou je bereid zijn om eventueel je uitgaven te verminderen als je lening toch duurder wordt?
Een mogelijkheid is ook je lening splitsen. Je ontleent één gedeelte aan een 1/1/1 en een ander gedeelte ontleen je aan 10/5/5 of zelfs 15/5/5. Het gedeelte aan 1/1/1 maakt dat je een lagere rente moet betalen in het begin. Het gedeelte aan 10/5/5 of 15/5/5 maakt dat je toch een beetje zekerheid hebt. Niet alle banken staan hiervoor open, maar het kan wel een mooi compromise zijn tussen ene lagere rente en toch wat zekerheid.
Een laatste tip, laat je niet gekmaken door hun "maximale afbetaling", de rente zal niet zo snel stijgen als zij je willen vertellen.
http://dinnovatievebeurs.weebly.com
-
- Newbie
Inderdaad en de eventuele boete is zelfs onderhandelbaar met de bevoegde ambtenaar.
De enige die onmiddellijk wint bij een te hoge schatting is de notaris.
@TS: als je je gegevens invult op de Keytrade simulator krijg je als resultaat:
Min. leningsduur 22 jaar en op de max. termijn van 25 jaar krijg je op basis van 100.000 € hypo en 100.000 € mandaat een rente van 2,16 % met een jkp van 2,35 % en een vaste maandlast van 861,30 euro.
Een lening van 200.000 € krijg je dus al. Dat heeft een kostprijs van 58.390 €. Er zijn noch schattingskosten noch dossierkosten en met een 50% mandaat spaar je nog eens 290 € uit.
Als je je bankenronde doet vergelijk je dus ook best de totale kostprijs van je lening in euro, inclusief alle kosten. Ga niet alleen op % af.
Gezien je leeftijd en de aankoop binnen de familie zou ik als dat binnen je mogelijkheden ligt ook een familielid meenemen naar de banken en beginnen bij de banken waar je naaste familie al een relatie mee heeft. Dat helpt soms ook een beetje. En je hebt gratis advies van een persoon met meer ervaring.
Veel succes op je zoektocht.
-
- Newbie
- Contacteer:
-
- Newbie
- Contacteer:
Nogmaals bedankt voor de tips!
Ik heb nu zeker al een beter idee.
Zijn er voor derest zaken waar ik om mlet letten?
Verscholen addertjes onder het gras,..?
Ik ga nemalijk ook een brand en ssv vragen. Als alleenstaande zal de ssv uigeraard hoger zijn dan met een partner, maar gezien mijn jonge leefgijd moet dat meevallen, denk ik dan..
En qua brandverzekering; een half open woning uit 1959, met een grote kachel als centrale verwarming, welke maandelijkse of jaarlijkse verz.kost kan ik verwachten?:)
Ik ga nemalijk ook een brand en ssv vragen. Als alleenstaande zal de ssv uigeraard hoger zijn dan met een partner, maar gezien mijn jonge leefgijd moet dat meevallen, denk ik dan..
En qua brandverzekering; een half open woning uit 1959, met een grote kachel als centrale verwarming, welke maandelijkse of jaarlijkse verz.kost kan ik verwachten?:)
Als je een lening neemt van 25/30 jaar er een herinschrijving bij het hypotheekkantoor moeten gebeuren. Omdat deze altijd voor een duur van 20 jaar is. dus na 20 jaar zal er een herinschrijving gebeuren.MrSplendid schreef: ↑21 januari 2019, 18:01 Nogmaals bedankt voor de tips!
-
- Newbie
Ha, Ludo nu geef je bijna je leeftijd weg.

Ik heb dat spijtig genoeg ook nog weten veranderen naar 30 jaar.
-
- Newbie
Als alleenstaande komt daar toch nog wat meer bij kijken hoor.MrSplendid schreef: ↑21 januari 2019, 17:52 2150 net met weinig uitgaven,
Gewoon standaard eten, water & elektr., autoverz, gemeentebelasting, 50€/m naft
Autobelasting, onroerende voorheffing, brandverzekering woning, kosten voor verwarming, ziektewetgeving, eventueel burgerlijke aansprakelijkheid gezin, ....
Zou toch nog eens goed je huishoudrekening maken.
Als alleenstaande wegen alle kosten bijna dubbel door en te betalen door één uitgave. En voorzie ook maar al een potje voor onvoorziene omstandigheden aan een woning bouwjaar 1959.
Dat kunnen wij je niet zeggen. De ene verzekering is de andere niet. Kan van 200 tot in de duizend euro gaan.MrSplendid schreef: ↑21 januari 2019, 18:01 En qua brandverzekering; een half open woning uit 1959, met een grote kachel als centrale verwarming, welke maandelijkse of jaarlijkse verz.kost kan ik verwachten?:)
Het is maar wat je wenst te verzekeren en van welke voordelen je al dan niet kan genieten. Brandverzekering gebonden aan een lening geniet bijna nooit de voorkeur.
-
- Newbie
Ben je dan vast benoemd ambtenaar? Anders kan er van alles tussenkomen waardoor je situatie van de ene op de andere dag kan omslaan.MrSplendid schreef: ↑21 januari 2019, 12:37 Zoals ik al zei, mijn loon stijgt ieder jaar relatief stabiel.
En vergeet telecom niet, ook een grote kost.Otiumcumdignitate schreef: ↑21 januari 2019, 18:59 Als alleenstaande komt daar toch nog wat meer bij kijken hoor.
Autobelasting, onroerende voorheffing, brandverzekering woning, kosten voor verwarming, ziektewetgeving, eventueel burgerlijke aansprakelijkheid gezin, ....
Zou toch nog eens goed je huishoudrekening maken.
De lening is groter dan één derde van het netto maandinkomen.
Dan zal je het tegen sommige banken al heel goed moeten kunnen uitleggen
Dan zal je het tegen sommige banken al heel goed moeten kunnen uitleggen
Tips:
- Staar je niet blind op de rentevoeten en probeer ook SSV, brandverzekering & dossierkosten naar beneden te krijgen.
- Kijk ook wat de banken eisen voor een bepaalde rentevoet zoals loondomiciliering bvb en vraag wat de sancties zijn indien dit later zou veranderen (als je naar een andere bank gaat bvb).
- kosten van een zichtrekening bij verplichte loondomiciliering (kan al gauw €8/m zijn)
- kijk naar de JKP waarde: hier zitten meestal nog extra kosten in verwerkt die niet worden meegegeven aan de klant. Ik heb bij sommige banken wel al te horen gekregen dat hun JKP berekening veel hoger uitkomt dan andere banken, of dit waar is, geen idee.
Ik denk dat het persoonlijk wel kan, maar dat je dan op het randje gaat leven en niet veel gaat kunnen sparen. Houd ook rekening met eventueel onverwachte kosten aan de woning dus zorg er altijd voor dat je een goede buffer op je spaarrekening hebt staan.
- Staar je niet blind op de rentevoeten en probeer ook SSV, brandverzekering & dossierkosten naar beneden te krijgen.
- Kijk ook wat de banken eisen voor een bepaalde rentevoet zoals loondomiciliering bvb en vraag wat de sancties zijn indien dit later zou veranderen (als je naar een andere bank gaat bvb).
- kosten van een zichtrekening bij verplichte loondomiciliering (kan al gauw €8/m zijn)
- kijk naar de JKP waarde: hier zitten meestal nog extra kosten in verwerkt die niet worden meegegeven aan de klant. Ik heb bij sommige banken wel al te horen gekregen dat hun JKP berekening veel hoger uitkomt dan andere banken, of dit waar is, geen idee.
Ik denk dat het persoonlijk wel kan, maar dat je dan op het randje gaat leven en niet veel gaat kunnen sparen. Houd ook rekening met eventueel onverwachte kosten aan de woning dus zorg er altijd voor dat je een goede buffer op je spaarrekening hebt staan.
-
- Newbie
Dat is een kost die je volledig zelf in de hand hebt en als het er echt op aankomt kan schrappen.
Met een jaarlijkse kost van 350€ kom je al een heel eind.
Uiteraard kan alleen TS dat voor zichzelf berekenen. Dan inderdaad ook mee in overweging nemen als hij een mediaal sociaal dier is.