tips bij het kiezen van de beste garagist
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Ik heb in avondonderwijs mijn diploma automechanica gehaald en doe het onderhoud van mijn hobby auto volledig zelf maar dit vind ik echt een goede tip (ik koop daar filters, remblokken etc.).sintorama schreef: ↑13 februari 2020, 15:51 Ik ga naar een lokale BOSCH car service center. Dit is een netwerk van kleine zelfstandige zaken die niet merkgebonden zijn, maar wel de juiste opleiding, uitrusting en connecties met toeleveranciers hebben om auto's treffelijk te kunnen onderhouden en herstellen met behoud van garantie.
Bij zo een service center betaal je niet voor de "paleizen uit glas, parket en marmer", de knappe dame aan de receptie, de dure koffie en andere overhead die de importeurs aan hun dealers opdringen...
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Nope. Dit is verboden door Europa. Zolang de niet-merkgaragist het onderhoud doet zoals de constructeur voorschrijft, verlies je je garantie NIET.ritabb schreef: ↑14 februari 2020, 09:28 Bij vele nieuwe wagens krijg je 5 jaar garantie, onder voorbehoud dat je auto 5 jaar bij de merkverdeler onderhouden wordt. Dus dan heb je geen keuze, je moét naar de merkverdeler gaan. Bij de aankoop kan je echter wel bekomen dat je 2 of 3 jaar gratis onderhoud krijgt.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Mijn auto heeft 200.000 km en nog de originele remblokken.
Zowel remblokken als remschijven hebben een indicator die aangeeft of vervanging nodig is.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Je vindt tegenwoordig bijna geen 'kleine garagisten' meer. Grote verdelers zoals Cardoen doen ook onderhoud aan alle merken, ook als de auto niet van hen komt. Maar de tijd van de garagist op de hoek is voorbij denk ik.
Auto's zitten boordevol electronica, en dat is dan nog verschillend per merk. Daar kent een gewone garagist niet veel van.
Auto's zitten boordevol electronica, en dat is dan nog verschillend per merk. Daar kent een gewone garagist niet veel van.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Ik hoor en lees er slechtere ervaringen over. Zal natuurlijk van het center of de medewerkers afhangen. Zij gebruiken ook niet altijd de originele onderdelen waardoor de fabrieks- en dealergarantie vervalt bij bvb BMW. Maar voor velen kunnen deze centers wel een goedkoper alternatief zijn. Mochten het allemaal prutsers zijn zou die keten al lang van het toneel verdwenen zijn of onder een andere benaming verder bestaan.sintorama schreef: ↑13 februari 2020, 15:51 Ik ga naar een lokale BOSCH car service center. Dit is een netwerk van kleine zelfstandige zaken die niet merkgebonden zijn, maar wel de juiste opleiding, uitrusting en connecties met toeleveranciers hebben om auto's treffelijk te kunnen onderhouden en herstellen met behoud van garantie. Ik ben er alvast tevreden van. Je betaalt minder dan bij de merkgarage (maar wellicht wel meer dan bij auto5/midas). Maar de kwaliteit van het geleverde werk is volgens mijn ervaring goed.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Als je naar een Bosch-center gaat, en onderhoud laat doen, dan wordt dat door je merkverdeler ook aanvaard als correct onderhoud, en heeft dat dus geen invloed op je garantie. Ook bij Midas.
Re: tips bij het kiezen van de beste garagist
Ja jongen.... Stofzuigen of zelfs helemaal niks. Bij twee merken waar we hier thuis mee reden vervuilde die filter totaal niet. Zelf gezien want ik kijk dat zelf ook na.R1150GS schreef: ↑14 februari 2020, 10:03
Manaman, een luchtfilter stofzuigen na 60,000 km? En bij jouw motor wordt die niet vuil? Die zuigt geen lucht op?
Dat is volgens mij geen garagist maar een backyard mechanic.
Doe het toch gewoon zelf, ik koop mijn onderdelen meestal op https://www.autodoc.be/
Ook niet na 60.000 km.
De ene motor tegen de andere... Maar onderhoudsintervallen worden niet gemaakt per verschillende motor. Wel voor een gans merk hetzelfde.
Eenmaal uit garantie vervang ik die dingen zelf. Of eigenlijk kocht ik eens uit garantie meestal een andere auto.
De garagist die mijn remvloeistof wil vervangen na twee jaar mag een ander blaasjes wijsmaken. Het is overbodig in mijn geval.

