tips om aardgas te besparen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: tips om aardgas te besparen
Ipv te speculeren over het IQ van andere forumleden, is het wellicht interessanter om vragen te stellen of meer toelichting te geven bij een stelling die enige wenkbrauwen doet fronsen.
Warmte verplaatst zich van de hoogste temperatuur naar de laagste. De delta T is een lineaire maat voor de energiestroom per m² oppervlakte.EarthNvstr1 schreef: ↑18 oktober 2021, 21:06 Ipv te speculeren over het IQ van andere forumleden, is het wellicht interessanter om vragen te stellen of meer toelichting te geven bij een stelling die enige wenkbrauwen doet fronsen.
Je kan die Energieflux op 2 manieren beperken:
- isolatiewaarde van die wand
- delta T verkleinen
Een afgekoelde woning verliest minder warmte naar buiten toe.
De energie om opnieuw op temperatuur te brengen is dezelfde dan de energie die je won door de woning te laten afkoelen. Dat is dus geen meerverbruik.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Full Member
- Contacteer:
Heb je de prijs van isolatie tegenwoordig al eens in de mot gehad? Ik zit in een renovatieproject sinds december vorig jaar... ik ben blij dat ik al mijn isolatie toen al liet doen.
Ik betaalde voor PUR nog 1 euro per cm per m2 in 2016. Als ik het nu zie reken ik mij rijk 

-
- Full Member
- Contacteer:
We zijn er toch over eens dat je met zo laag mogelijke stand van aquastaat uw woning kan opwarmen de zuinigste is.
Als je met nachtverlaging werkt en woning is afgekoeld , duurt het Uren voor je uw woning met laagste stooklijn van cv terug de 21 gr haalt.
Uw woning 24 op 24 op temperatuur houden met laagste stand van CV aquastaat is de zuinigste stooklijn ,maar dan gaan werken met nachtverlaging dan moet er de verloren energie eerst terug bijgestookt worden en dat moet in hogere stooklijn of verhoogde aquastaat gebeuren.
Is natuurkundig vastgelegd.
Zit gewoon in trillende moleculen van water, hoe harder die trillen hoe meer energie er in zit of hoe warmer het water.
Tweede factor is het Mpenza effect op afgekoeld retourwater dat continu stroomt in Cv ketel en mengt met heet water.
De minder trillende moleculen in retourwater zullen de hevige trillende moleculen van heet water afremmen met energieverlies.
Als de afstand van temperaturen tussen retourwater en opgewarmd water in CV te groot is zal er altijd verlies zijn in energie door het Mpenza effect.
5 liter water van 20 gr mengen bij 5 liter water van 40 gr geeft geen 10 liter van 30 gr maar minder door in werking van trillende moleculen onderling , de trillende moleculen van 20 gr meer te laten trillen naar +-30 gr kost energie en de trillende moleculen van 40 gr laten afremmen naar 30 gr niet.
Dit gebeurd elke keer in Cv brander, hoe verder de afstand van temperatuur tussen retourwater en aanvoerwater hoe meer energie verlies er is .
Maar Bon, iedereen doet wat hij wil.
Ook isoleren van daken is een kwakkel van jewelste ,lobbywerken tussen overheid en industrie.
Alle thermische energie in uw huisschil vloeit tot in de nok van je dak , is het niet zuiniger als die thermische energie blijft steken tegen isolatie boven kamerplafonds, ook in zomer een voordeel want als de warmte zich ophoopt in nok van dak krijg je die er niet snel uit.
Kostprijs van volledige dakisolatie tov boven kamerplafonds isoleren is ook niet min.
Maar bon , iedereen doet maar.
Alle thermische energie in uw huisschil vloeit tot in de nok van je dak , is het niet zuiniger als die thermische energie blijft steken tegen isolatie boven kamerplafonds, ook in zomer een voordeel want als de warmte zich ophoopt in nok van dak krijg je die er niet snel uit.
Kostprijs van volledige dakisolatie tov boven kamerplafonds isoleren is ook niet min.
Maar bon , iedereen doet maar.
Ik denk dat hier een beetje de splijtzwam zit:
Een zo laag mogelijke retour temperatuur van het water, geeft inderdaad een hoger rendement van de stookketel (recuperatie condenswarmte).
Daaruit besluiten dat je woning beter continu warm stookt, is wel heel kort door de bocht. Het zuinigste scenario is niet per definitie het scenario waarbij je ketel enkel op het hoogste rendement werkt. Als je ketel een half uurtje per dag werkt met 10% lager rendement, ga je op eind van de rit niet per se meer verbruikt hebben dan wat je bespaart hebt door 9 uur lang niet (of minder) te stoken.
Ik vermoed dat een en ander zal afhangen van hoe goed de isolatie is van je woning, en misschien ook wel van de warmtecapaciteit van de woning (bijv. houtskeletbouw t.o.v. beton).
Het Mpenza is mij onbekend. Er bestaat wel zoiets als het Mbempa-effect, maar ik betwijfel of dat hier een significante rol zou spelen.
Ik moet nochtans zeggen dat het comfort in ons oude huis aanzienlijk is verbeterd toen we het dak degelijk hebben geïsoleerd. Zowel qua behaaglijke warmte in de winter als qua koel houden in de zomer.
Maar mogelijks ben ik gebrainwashed door de isolatie-maffia

Rendement voor sanitair warm water met combi cv installatie is maar 40 à 50% en daar zullen er veel van verschieten.
Kan je gemakkelijk zelf meten, schrijf gasmeterstand en waterstand op en laat bad vullen .
Na 2 min meet je de temperatuur in waterstraal en nadien met gas- en waterverbruik kan je het rendement uitreken met tool op internet.
Kan je gemakkelijk zelf meten, schrijf gasmeterstand en waterstand op en laat bad vullen .
Na 2 min meet je de temperatuur in waterstraal en nadien met gas- en waterverbruik kan je het rendement uitreken met tool op internet.
Maar had evengoed geweest met isolatie boven kamers en goedkoper.Zwiertje schreef: ↑19 oktober 2021, 13:54Ik moet nochtans zeggen dat het comfort in ons oude huis aanzienlijk is verbeterd toen we het dak degelijk hebben geïsoleerd. Zowel qua behaaglijke warmte in de winter als qua koel houden in de zomer.
Maar mogelijks ben ik gebrainwashed door de isolatie-maffia![]()
Misschien ben ik een uitzondering, maar bij mij ligt mijn dak alsnog boven mijn kamers, ik ben niet zeker wat je hier bedoelt?
Of bedoel je dat je beter je zoldervloer isoleert indien de zolder niet bewoonbaar is? Dat wordt toch ook algemeen zo gesteld?
ik gebruik momenteel de resterende kwh van mijn teveel geproduceerde electriek.
Gezellig, tof en niet duur (lees gratis
)
al meer dan 12 jaar tevreden zonnepaneelman.
groeten,
Gezellig, tof en niet duur (lees gratis

al meer dan 12 jaar tevreden zonnepaneelman.
groeten,
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Mpemba-effect heeft een zeer grote invloed op het mengen van minder warm water bij heet water.
Hoe hoger de stooklijn hoe meer energieverlies intern.
Giet maar eens water van 20 gr op ijs of kokend water , wat zal eerst ijs zijn ?
Warmte trekt altijd naar koude en zal in cv brander niet anders gebeurden, uw koud retourwater zal in eerste fase opgewarmd worden door afkoeling van heet water bij samen vloeiing , er gebeurd intern een dubbel proces van energie uitwisseling en als de temperaturen van retourwater en opwarmend water met lagere stooklijn korte liggen zal het energie verlies pak minder zijn dan met grote temperatuur verschillen onderling.