Top 5 voor 2021
TIP
- stockzombie
- VIP member
- Berichten: 1078
- Lid geworden op: 05 sep 2015
- Contacteer:
Re: Top 5 voor 2021
Die adviezen van zakenbanken afschaffen ,die kunnen gewoon een aandeel kelderen zonder redenen ,zitten teveel ontex aandelen bij de gewone man, gelukkig gisteren alles verkocht met klein verlies.
Re: Top 5 voor 2021
ASML, door velen voorgeschoven favoriet, gaat als een speer. Het regent ook koersdoelverhogingen.
Pijnlijk voor diegene die al winst hadden opgenomen wegens een koers die te "ver" was doorgestegen.
Pijnlijk voor diegene die al winst hadden opgenomen wegens een koers die te "ver" was doorgestegen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Re: Top 5 voor 2021
Bedankt voor de tip.
Tijd brengt raad en als de winsten groot zijn sta ik met plezier een deeltje af.
THE POWER OF COMPOUNDING
"Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it. He who doesn't, pays it."
-Albert Einstein-
"Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it. He who doesn't, pays it."
-Albert Einstein-
Re: Top 5 voor 2021
Kan dit een reden zijn waarom ze sinds maart vorig jaar op regelmatige basis aandelen inkopen?BenjaminBuffett schreef: ↑11 januari 2021, 13:45VdV betreft een smallcap waarover weinig nieuws te rapen valt en bovendien is er slechts één analist die VdV opvolgt... Het is m.a.w. even een vergeten aandeel. Het aantal aandelen dat verhandeld wordt op één dag, is ook beperkt (ongeveer 5.000-tal) waardoor het aandeel op korte tijd relatief sterk kan dalen, maar het omgekeerde doet zich soms ook voor. Van november 2019 tot begin januari 2020 steeg het aandeel vlot van 23,4 EUR naar 30,85 EUR.Jhn schreef: ↑9 januari 2021, 08:21
Waarom denk jij dat VDVelde een beursexit staat te verwachten?
En aan hoeveel zal dat dan wel zijn?
Mijn vraag is concreet in die zin dat ik ze bezit en ze rood staan en ik er van af wil!
Maar een beursexit zou mij wel goed uitkomen![]()
Dus ben zeer benieuwd naar uw redenering.
Kortom, met dit aandeel heb je bijgevolg veel geduld nodig. Het betreft een gezond en goed geleid productiebedrijf met nog steeds hoge marges. De groep is sterk gekapitaliseerd en is goed gewapend om de coronacrisis door te komen en eventueel zelfs overnames te verrichten. De koers kan dus perfect herstellen op basis van de onderliggende prestaties van het bedrijf.
Daarnaast kunnen we ons de vraag stellen wat VdV nog op de beurs doet? Als ze een acquisitie willen doen, dan kunnen ze perfect bij de bank gaan lenen aan supergunstige tarieven, want ze zijn schuldenvrij.
Dus net zoals Sioen Industries van de beurs gehaald wordt, is de kans reëel dat VdV ooit ook van de beurs verdwijnt. Dat is een veronderstelling, maar het zou logisch zijn. Het kan nog wel jaren duren. De familie VdV heeft alleszins de financiële middelen om die 44% die slechts beursgenoteerd is van de beurs te halen. Aan welke prijs zal afhangen van de koers van dat moment. Als vergelijkingspunt kan je bijv. Sioen of Orange Belgium nemen. Beiden worden van de beurs gehaald aan opportunistische prijzen, maar toch een 25 à 30% hoger dan de laatste beurskoers.
Een andere optie is dat VdV wordt verkocht aan een derde, al wordt daar best mee gewacht als corona voorbij is. In 2017 gaf Herman Van de Velde aan dat de verkoop van het bedrijf geen taboe is. In dat geval zal de beursexit aan beduidend hogere koersen kunnen gebeuren.
https://www.tijd.be/ondernemen/consumen ... 03416.html
https://www.standaard.be/cnt/dmf20180419_03472660
https://www.tijd.be/ondernemen/textiel/ ... 98043.html
Re: Top 5 voor 2021
Wie zal het zeggen, ze hebben toen het inkoop programma terug opgestart.
Ze kopen geregeld aandeel op.
Door corona is dat plots op hold gezet.
Meer weet ik niet.
Ze kopen geregeld aandeel op.
Door corona is dat plots op hold gezet.
Meer weet ik niet.
Re: Top 5 voor 2021
Inderdaad, nu is het al te laat om in te stappen vrees ik. Ik heb een klein stukje gekocht aan €335 omdat ik er wel in geloofde. :-P
- TheSuperSandero
- Newbie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 29 jan 2021
- Contacteer:
Re: Top 5 voor 2021
Bij deze mijn top 5, met een nadruk op post COVID rebound:
-Wereldhave BE (in portefeuille, KT)
-Barco (in portefeuille, LT)
-AB Inbev (te kopen)
-Ageas (in portefeuille, LT)
-Basic Fit (te kopen)
De belangrijkste onderliggende assumptie is een quasi volledig herstel na de zomer.
-Wereldhave BE (in portefeuille, KT)
-Barco (in portefeuille, LT)
-AB Inbev (te kopen)
-Ageas (in portefeuille, LT)
-Basic Fit (te kopen)
De belangrijkste onderliggende assumptie is een quasi volledig herstel na de zomer.
Re: Top 5 voor 2021
ING niet vergeten super goedkoop ,maakt steeds veel winst ,ondergewaardeerdTheSuperSandero schreef: ↑29 januari 2021, 15:19 Bij deze mijn top 5, met een nadruk op post COVID rebound:
-Wereldhave BE (in portefeuille, KT)
-Barco (in portefeuille, LT)
-AB Inbev (te kopen)
-Ageas (in portefeuille, LT)
-Basic Fit (te kopen)
De belangrijkste onderliggende assumptie is een quasi volledig herstel na de zomer.
- TheSuperSandero
- Newbie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 29 jan 2021
- Contacteer:
Re: Top 5 voor 2021
Hi Elibar,
Die heb ik ook in portefeuille! Maar ik vrees dat de kredietverliezen er in 2021 nog moeten aankomen, vandaar geen favoriet. Als je veronderstelt dat banken in 2022 waar EPS draaien zoals in 2019, lijken ze me inderdaad goedkoop.
Mvg
Die heb ik ook in portefeuille! Maar ik vrees dat de kredietverliezen er in 2021 nog moeten aankomen, vandaar geen favoriet. Als je veronderstelt dat banken in 2022 waar EPS draaien zoals in 2019, lijken ze me inderdaad goedkoop.
Mvg
Re: Top 5 voor 2021
Vandaag achter betaalmuur Edit: Bron GVAGouden jaar voor Euronav: “Op topdagen 230.000 dollar per dag en per schip”
Laatst gewijzigd door Bae1 op 1 februari 2021, 06:52, 1 keer totaal gewijzigd.
18%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
22%SWRD&IWDA - 15%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
19%Bonds - 2%IEGA - 9%CASH Updated 01/10/2025
22%SWRD&IWDA - 15%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
19%Bonds - 2%IEGA - 9%CASH Updated 01/10/2025
Re: Top 5 voor 2021
Kan je de bron daarvan geven?
Het is volledig het tegenovergestelde van de huidige rental rates en de financiele cijfers...
(ik heb donderdag wat Euronav gekocht aan 6,5€, des te beter mocht het waar zijn, maar ik vrees ervoor...)
Het is volledig het tegenovergestelde van de huidige rental rates en de financiele cijfers...
(ik heb donderdag wat Euronav gekocht aan 6,5€, des te beter mocht het waar zijn, maar ik vrees ervoor...)
Re: Top 5 voor 2021
Nu zijn de spotprijzen bedroevend laag, maar 2020 zal een gouden jaar gewéést zijn. Van de meeste Belgische media moet je niet verwachten dat ze vooruit kijken. Ze zijn vooral goed in het afhaspelen van herkauwde verhaaltjes in het verleden. Zoals dit.
Re: Top 5 voor 2021
Bij deze het ganse artikel, morgen Q4 cijfers...
Gouden jaar voor Euronav: “Op topdagen 230.000 dollar per dag en per schip”
Antwerpen - De Antwerpse olievervoerder Euronav heeft dankzij de coronacrisis een topjaar achter de rug. Klanten hebben riante recordbedragen betaald voor het olietransport omdat er weinig schepen beschikbaar waren om het zwarte goud te vervoeren. “Ik hoop wel dat het vervoer van olie in de komende decennia vermindert, zodat onze ecologische voetafdruk verder verkleint”, zegt topman Hugo De Stoop.
Christof Willocx
Het hoofdkantoor van Euronav bevindt zich aan de Gerlachekaai in Antwerpen. Het bedrijf heeft 75 grote schepen die wereldwijd ruwe olie vervoeren van de plaats waar die wordt gewonnen naar de raffinaderijen. Bijvoorbeeld van de Verenigde Staten naar China. Met dat hoge aantal schepen is Euronav een van de grootste onafhankelijke olierederijen ter wereld.
Algemeen directeur Hugo De Stoop en communicatieverantwoordelijke Brian Gallagher blikken in een gesprek terug én vooruit.
Gouden jaar voor Euronav: “Op topdagen 230.000 dollar per dag en per schip”
Hugo De Stoop FOTO: RR
Voor veel bedrijven was 2020 een slecht jaar. Maar Euronav heeft door corona net fantastische zaken gedaan.
Hugo De Stoop: Onze klanten zijn oliebedrijven en grondstoffenhandelaars. Zij wilden olie verkopen, maar door corona is de prijs van olie in 2020 fors gedaald. Mensen werken bijvoorbeeld van thuis, zodat er minder transport is en minder vraag naar olie. Daarom hebben veel bedrijven beslist om hun olie op te slaan op grote schepen, zodat ze die olie later tegen een hogere prijs konden verkopen. Er waren dus minder schepen beschikbaar voor het olietransport dat wel nog moest gebeuren. Wij waren een van de weinigen in de wereld die wel nog veel schepen voor olietransport hadden, en kregen dus hoge dagprijzen.
Hoe hoog waren die prijzen?
Hugo De Stoop: Op onze piekdagen kregen we 230.000 dollar per dag en per schip om olie te vervoeren. Dat is uitzonderlijk veel. Pas op, er waren ook dagen bij dat we maar 5.000 dollar per dag kregen. In onze sector is de prijs zeer afhankelijk van vraag en aanbod. Laat ons zeggen dat de gemiddelde prijs die we in 2020 kregen, rond de 65.000 dollar per dag schommelde. Het is van 2008 geleden dat ons gemiddelde nog zo hoog lag. Dat heeft geleid tot hele mooie winsten (in de eerste helft van 2020 heeft Euronav 485 miljoen dollar winst gemaakt, red.).
Hoelang blijft dat sprookje nog duren? Veel bedrijven hebben aangekondigd dat ze hun werknemers ook na corona meer thuis zullen laten werken, waardoor ze minder met de auto rijden en dus minder olie nodig hebben. Bovendien zullen steeds meer wagens elektrisch rijden en wordt olie in de energiemix verdreven door groene alternatieven zoals windmolens.
Brian Gallagher: Olie wordt voor veel toepassingen gebruikt. Het wordt door de chemiesector verwerkt tot ethyleen of andere bouwstenen die uiteindelijk in wieken van windmolens, gsm’s, piano’s, koptelefoons en nog veel andere producten terechtkomen.
Hugo De Stoop: Het klopt natuurlijk wel dat de vraag naar olie op langere termijn zal dalen. We kunnen verwachten dat de vraag naar olie ergens in de komende tien jaar zijn piek zal bereiken en daarna stelselmatig een beetje zal dalen. Maar het is niet erg om in een krimpende sector te zitten. Zeker niet omdat elk jaar ongeveer 5% van de schepen uit de markt verdwijnt omdat ze te oud zijn.
Dan zijn jullie die schepen ook kwijt en kunnen jullie daar minder geld mee verdienen.
Brian Gallagher: Ja, maar onze schepen zijn veel jonger dan die van de concurrentie. Een olieschip kan vijftien tot twintig jaar meegaan. 8% van onze schepen is ouder dan vijftien jaar. Van de wereldvloot van olietankers is 25% ouder dan vijftien jaar. Jonge schepen verbruiken trouwens veel minder energie, waardoor onze schepen voor de oliebedrijven eigenlijk een pak goedkoper zijn dan veel schepen van de concurrentie.
Waarom heeft Euronav een jongere vloot dan de meeste concurrenten?
Hugo De Stoop: Omdat wij niet zo emotioneel zijn in onze bedrijfsvoering. Schepen krijgen een naam en worden officieel gedoopt. Kapiteins en hun bemanning hebben er een emotionele band mee waardoor veel rederijen te lang wachten met de verkoop van hun schepen. Wij verkopen onze schepen veel sneller en halen daarmee geld binnen om nieuwe schepen te kopen.
Op de website van Euronav staat dat respect voor het milieu een van de allerbelangrijkste dingen is. Dat klinkt vreemd voor een bedrijf dat olie vervoert, een product dat zowel bij de ontginning als bij het gebruik veel CO2 uitstoot.
Hugo De Stoop: We zijn in de voorbije jaren veel ecologischer geworden. Toen ik in 2004 in dit bedrijf kwam, verbruikte een schip 90 ton olie per dag. Vandaag is dat 48 ton per dag. Onze uitstoot is dus bijna gehalveerd. Maar je hebt gelijk, olie blijft een vervuilend product. Ik heb drie kinderen en ben heel begaan met de toekomst van deze planeet. Maar olievervoer is noodzakelijk. Het is dan beter dat een organisatie zoals Euronav dat doet, met de juiste aandacht voor duurzaam ondernemen. Ik hoop dat het vervoer van olie in de komende decennia vermindert, zodat onze ecologische voetafdruk verkleint.
Gouden jaar voor Euronav: “Op topdagen 230.000 dollar per dag en per schip”
Brian Gallagher. FOTO: WIM KEMPENAERS
Maar is dat ook goed voor de economische toekomst van Euronav?
Hugo De Stoop: We kunnen even goed iets anders dan olie vervoeren. We zouden bijvoorbeeld water kunnen vervoeren, want daar dreigt in sommige werelddelen een tekort aan. Waarom zouden we geen olie vervoeren van Saoedi-Arabië naar Canada, en op de terugreis water meenemen?
Hoe komt het eigenlijk dat een Antwerps bedrijf is opgeklommen tot de top van de olie-industrie?
Hugo De Stoop: We behoorden tot 2004 tot een grote scheepvaartgroep (CMB, red.) en kunnen dus voortbouwen op een brede basiskennis. Bovendien liggen we vlakbij een van de grootste havens van Europa. Een andere belangrijke reden is dat er in België veel hoog opgeleide en relatief goedkope werkkrachten zijn.
Goedkoop? De werkgevers in dit land klagen al jaren in koor over hoge loonkosten.
Hugo De Stoop: Ja, maar wij bekijken dat in onze specifieke sector. Onze concurrenten zitten vooral in Singapore, Londen, New York en Oslo. Ofwel zijn de loonkosten daar ook hoog, ofwel liggen de lonen er veel hoger, omdat de levensstandaarden er nog hoger zijn dan bij ons.
Slotvraagje: jullie vroegere moederbedrijf CMB verhuist in 2023 naar de Maritieme Campus Antwerpen, vlak naast de Hobokense Polder, waar topbedrijven de toekomst van de Europese scheepvaartindustrie moeten uittekenen. Gaan jullie ook naar die campus verhuizen?
Hugo De Stoop: Ja. We geloven erin. De campus geeft ons de wapens en de munitie om van Antwerpen een Europese koploper van innovatie in de scheepvaart te maken
18%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
22%SWRD&IWDA - 15%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
19%Bonds - 2%IEGA - 9%CASH Updated 01/10/2025
22%SWRD&IWDA - 15%IMIE - 11%CSPX - 4%EMIM
19%Bonds - 2%IEGA - 9%CASH Updated 01/10/2025