twee obligatiefondsen
TIP
Re: twee obligatiefondsen
Obligatie etf's gaan juist hetzelfde reageren als fondsen, bij stijgende rente daalt de waarde van bestaande obligaties, de koers van zo een etf zal dus ook dalen, het maakt daarbij niet uit of het om staatspapier of bedrijfsobligaties gaat. Ook de (verkoop)waarde van een zelf gekochte obligatie zal dalen bij stijgende rente maar hier heb je het voordeel dat je die kan bijhouden tot vervaldatum, je krijgt dan het volledige geïnvesteerde bedrag terug plus de jaarlijkse dividenden.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Inderdaad, toen ik vanochtend mijn bericht herlas besefte ik zelf dat een etf op dezelfde manier zal reageren als mijn fondsen nu. Ze gaan eruit, lijkt me logisch, ze staan ook hoog, maar ik zou graag weten wat dan momenteel onder betrouwbare obligatie met dividend en vervaldatum die koopbaar is.
Of zou een aandeel als elia evt als alternatief dienst kunnen doen?
Of zou een aandeel als elia evt als alternatief dienst kunnen doen?
Vraag aan je bank of ze je op de hoogte willen houden van nieuwe obligatie uitgaven, of kijk wat er op de tweedehandsmarkt" te koop staat.
Bij een aandeel is het dividend niet gegarandeerd en is het niet zeker dat je na bv 5 of 7 jaar je investering 100% terug krijgt. Ieder moet waar voor zich uitmaken hoeveel zekerheid of risico hij in zijn beleggingen wil.
Bij een aandeel is het dividend niet gegarandeerd en is het niet zeker dat je na bv 5 of 7 jaar je investering 100% terug krijgt. Ieder moet waar voor zich uitmaken hoeveel zekerheid of risico hij in zijn beleggingen wil.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Op de tweedehandsmarkt. Vortex, kan je me ook nog even op weg zetten met een website ofzo? Bedankt voor de nieuwe inzichten alleszins!
Bij de meeste grootbanken zal je naast primaire obligaties (nieuwe uitgaven) ook een reeks secundaire aanbiedingen (tweedehands) vinden.
http://www.oblis.be" onclick="window.open(this.href);return false; is een website over obligaties.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Thanks! Oblis lijkt me wel een goeie bron. Grootbanken, toch niet.