Twee vragen broker & etf gerelateerd
TIP
Re: Twee vragen broker & etf gerelateerd
Sorry, ik was hier niet zo duidelijk in.pmu schreef: ↑27 juni 2022, 20:18Zonder die vraag rechtstreeks te beantwoorden, is het vooral belangrijk een broker te kiezen waar je je goed bij voelt. Bij passief beleggen van grotere bedragen, over een lange termijn, zijn transactiekosten namelijk irrelevant. Bij Degiro betaal je misschien €0 en elders €7,50, maar op een investering van duizenden euro's en tientallen jaren, heeft een dergelijke kost geen impact. Bij actievere beleggingsstijlen uiteraard wel.
Tussen de lijnen lees ik dat je je bedenkingen hebt bij Degiro. Is dat omdat ze je aandelen uitlenen?
Is er een broker die je rechtstreeks zou aanraden?
De andere optie die brokerchooser.com mij gaf was Interactive Brokers.
Wat ben je daar tijdens je inlezen over te weten gekomen? In de eerste plaats is de vraag welke aandelen je graag in je portefeuille wil opnemen. EQQQ omvat de 100 grootste NASDAQ-aandelen (= Amerikaans), VWCE is breder en omvat 1000+ aandelen van grote bedrijven uit alle landen wereldwijd.
Optie 1
S&P500 ETF Accumulating (iShares) 100%
Optie 2
PS EQQQ (Invesco EQQQ NASDAQ-100 UCITS ETF) 50%
+
VWCE (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (USD) Accumulating) 50%
Optie 3
PS EQQQ (Invesco EQQQ NASDAQ-100 UCITS ETF) 30%
+
VWCE (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (USD) Accumulating) 70%
Dus wat ik tijdens het inlezen hierover te weten kwam is,
PS EQQQ ETF = potentieel veel meer rendement, maar dus ook een hoger risico
VWCE = meer spreiding, gemiddeld risico
Wat ik me afvraag, bij de PS EQQQ ETF staat niet bij of deze accumulating is. Nadelig / te veel gedoe in België?
Is het dom om te splitten?
Ik ben rond de 30, dus 100% in aandelen lijkt mij daarom ok.
Betreft samenstelling staat alles en zelfs meer hier al vaker op het forum.
Het mes snijdt aan 2 kanten. In een stijgende markt zoals 2021 zal je geld verliezen met gespreid instappen. Dit vind je misschien minder erg omdat je dit verlies niet ziet maar daarom is het niet minder reëel.
De markt kan ook crashen vlak nadat je je laatste aankoop gedaan hebt. Gespreid instappen betekent gewoon dat je je risico later neemt. Als je je nu niet comfortabel voelt bij je asset allocatie waarom zou je je dan wel over 1 jaar comfortabel voelen?
Omdat beurzen soms zwaar overgewaardeerd staan en wanneer je net op dat moment alles erin gooit.
Gespreid instappen = risico spreiden.
Vandaag lijkt het risico vanwege Rusland, corona en andere zaken mij te groot om alles in één keer te beleggen en blijf ik maandelijks aankopen. Zijn er tussendoor sterke dalingen(+-10%) koop ik wel eens 2x maand.
Zouden de beurzen nog eens 20% of meer dalen zal ik zeker eenmalige grotere aankopen doen.
De vraag is in de eerste plaats of je denkt dat de NASDAQ beter zal presteren dan de globale aandelenmarkten, waardoor je deze aandelen wil overwegen (ze zitten namelijk ook in VWCE). Indien je hier geen sterke overtuiging rond hebt, kun je overwegen enkel een globale ETF als VWCE te kopen.TheSurfer schreef: ↑28 juni 2022, 10:31 (...)
Wat ik me afvraag, bij de PS EQQQ ETF staat niet bij of deze accumulating is. Nadelig / te veel gedoe in België?
EQQQ is inderdaad distribuerend, waardoor je over de uitgekeerde dividenden 30% roerende voorheffing dient te betalen. Dat is minder voordelig in de Belgische situatie. Bij buitenlandse brokers als Degiro moet je die dividenden ook zelf in je belastingaangifte invullen, maar dat lijkt mij maar een klein ongemak.
Ok, gespreid inleggen lijkt de beste optie, daar ben ik inmiddels van overtuigd.
Heb ergens een curve gezien waarbij gespreid inleggen het meeste rendeerde. (simulatie)
Wiskundig gezien, als de markt altijd stijgt is dat natuurlijk niet het geval.
Waar ik aan dacht was
1 ETF met meer risico en dus ook meer potentieel rendement
1 ETF VWCE, ik bekijk dit als gemiddeld risico. Moest dit S&P500 zijn zie ik iets meer risico, maar dan nog.
Mijn gedachtegang is, als dat volledig plat ligt, dan is alleen goud en dergelijke iets waard.
Is dat dom?
Is er een voorstel voor een ETF die een stuk hoger potentieel rendement heeft? Ideaal als die op Degiro beschikbaar is.
Waarschijnlijk zou ik mij meer moeten inlezen, maar dan duurt alles veel langer en komt er mogelijk weer afstel.
Daarom dat ik het forum hier raadpleeg.
Heb ergens een curve gezien waarbij gespreid inleggen het meeste rendeerde. (simulatie)
Ik heb momenteel niet echt ergens een sterke overtuiging over.pmu schreef: ↑28 juni 2022, 15:15De vraag is in de eerste plaats of je denkt dat de NASDAQ beter zal presteren dan de globale aandelenmarkten, waardoor je deze aandelen wil overwegen (ze zitten namelijk ook in VWCE). Indien je hier geen sterke overtuiging rond hebt, kun je overwegen enkel een globale ETF als VWCE te kopen.TheSurfer schreef: ↑28 juni 2022, 10:31 (...)
EQQQ is inderdaad distribuerend, waardoor je over de uitgekeerde dividenden 30% roerende voorheffing dient te betalen. Dat is minder voordelig in de Belgische situatie. Bij buitenlandse brokers als Degiro moet je die dividenden ook zelf in je belastingaangifte invullen, maar dat lijkt mij maar een klein ongemak.
Waar ik aan dacht was
1 ETF VWCE, ik bekijk dit als gemiddeld risico. Moest dit S&P500 zijn zie ik iets meer risico, maar dan nog.
Mijn gedachtegang is, als dat volledig plat ligt, dan is alleen goud en dergelijke iets waard.
Is dat dom?
Is er een voorstel voor een ETF die een stuk hoger potentieel rendement heeft? Ideaal als die op Degiro beschikbaar is.
Waarschijnlijk zou ik mij meer moeten inlezen, maar dan duurt alles veel langer en komt er mogelijk weer afstel.
Iemand een mening of voorstel hieromtrent?TheSurfer schreef: ↑4 juli 2022, 10:22 Ok, gespreid inleggen lijkt de beste optie, daar ben ik inmiddels van overtuigd.
Ik heb momenteel niet echt ergens een sterke overtuiging over.pmu schreef: ↑28 juni 2022, 15:15
De vraag is in de eerste plaats of je denkt dat de NASDAQ beter zal presteren dan de globale aandelenmarkten, waardoor je deze aandelen wil overwegen (ze zitten namelijk ook in VWCE). Indien je hier geen sterke overtuiging rond hebt, kun je overwegen enkel een globale ETF als VWCE te kopen.
Waar ik aan dacht was
Is dat dom?
Neem gewoon een goede basis etf zoals VWCE of IWDA+EMIM
Voeg hierbij wat CNDX en CSPX om extra nadruk te leggen om die top US bedrijven.
Daarnaast kan je nog aparte etf's toevoegen.(cyber security, infrastructuur, semi-conducters, water, enz) om hier een extra nadruk om te leggen.
Voeg hierbij wat CNDX en CSPX om extra nadruk te leggen om die top US bedrijven.
Daarnaast kan je nog aparte etf's toevoegen.(cyber security, infrastructuur, semi-conducters, water, enz) om hier een extra nadruk om te leggen.
Het is onmogelijk om vandaag te weten welke aandelen het beter zullen doen in de volgende periode.
Het is niet omdat je een hoger risico neemt dat je een kans hebt op een hoger rendement. Je bent vooral minder gediversifieerd en er is zeker een hogere kans dat je minder rendement zal halen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het is inderdaad een misvatting dat meer risico hand in hand gaat met een hoger rendement. Het is zelfs eerder omgekeerd, zie bvb outperformance van low beta aandelen over de lange termijn.
Graag een bron hiervan.
B7H4long schreef: ↑10 juli 2022, 18:21Het is onmogelijk om vandaag te weten welke aandelen het beter zullen doen in de volgende periode.
Het is niet omdat je een hoger risico neemt dat je een kans hebt op een hoger rendement. Je bent vooral minder gediversifieerd en er is zeker een hogere kans dat je minder rendement zal halen.
Bedankt voor jullie mening! Daar was ik naar opzoek.
Dan kan ik beter passief in een brede ETF inleggen. En als ik mij ergens ingelezen heb, een overtuiging heb of het gevoel heb dat ik meer weet over iets een gokje wagen.
B7H4long, gezien jij passieve belegger bent.
Heb je een mening over Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Accumulating ?
Alvast bedankt!
Geen gemakkelijke literatuur maar ik heb dit vooral hier uitgehaald. Zeer interessante paper wel.
https://www.cfainstitute.org/-/media/do ... nance.ashx
VWCE is een van de klassiekers.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.