Twee vragen broker & etf gerelateerd
TIP
Twee vragen broker & etf gerelateerd
Dag iedereen,
al verscheidene keren aan beleggen willen beginnen.
Maar telkens is er zoveel om te lezen, te onderzoeken, ...
Daardoor wordt het telkens uitgesteld terwijl ik er best net zo snel mogelijk mee begin.
Om het simpel te houden enkele vragen.
Is Degiro een goede broker voor passief beleggen (ETF)?
Via Brokerchooser.com kwam ik bij Degiro uit, dacht vroeger altijd dat Lynx het interessantste was.
Is de iShares S&P500 accumulating of de Vanguard S&P500 accumulating een goede keuze?
Er zijn verder nog geen beleggingen (ook geen pensioensparen).
Plan is om meteen 10000 à 15000 te investeren.
Nadien maandelijks 600.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden, tips of meningen!
al verscheidene keren aan beleggen willen beginnen.
Maar telkens is er zoveel om te lezen, te onderzoeken, ...
Daardoor wordt het telkens uitgesteld terwijl ik er best net zo snel mogelijk mee begin.
Om het simpel te houden enkele vragen.
Is Degiro een goede broker voor passief beleggen (ETF)?
Via Brokerchooser.com kwam ik bij Degiro uit, dacht vroeger altijd dat Lynx het interessantste was.
Is de iShares S&P500 accumulating of de Vanguard S&P500 accumulating een goede keuze?
Er zijn verder nog geen beleggingen (ook geen pensioensparen).
Nadien maandelijks 600.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden, tips of meningen!
Re: Twee vragen broker & etf gerelateerd
Heel tevreden bij DeGiro.
iShares S&P500 accumulating is zeker een goede keuze maar natuurlijk enkel US gericht.
Dat lijkt me geen goed idee.
Beter spreiden en bv elke maand €1000.
iShares S&P500 accumulating is zeker een goede keuze maar natuurlijk enkel US gericht.
Dat lijkt me geen goed idee.
Beter spreiden en bv elke maand €1000.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waarom is het beter om gespreid in te leggen?
Is dat omdat de markt nog een stuk kan zakken?
Heb mij ondertussen toch al wat extra ingelezen.
In plaats van S&P500 ETF dacht ik aan het volgende.
PS EQQQ (Invesco EQQQ NASDAQ-100 UCITS ETF)
&
VWCE (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (USD) Accumulating)
Of is dit niet zo slim?
Is dat omdat de markt nog een stuk kan zakken?
Heb mij ondertussen toch al wat extra ingelezen.
In plaats van S&P500 ETF dacht ik aan het volgende.
PS EQQQ (Invesco EQQQ NASDAQ-100 UCITS ETF)
&
VWCE (Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (USD) Accumulating)
Of is dit niet zo slim?
Al honderdduizenden discussies over gehad hier, en ik denk dat quasi iedereen het eens is dat alles in 1 keer altijd beter is dan gespreid instappen, maar sommigen voelen er zich beter bij, maar het is niet meer dan een gevoel, niet rationeel.
Zonder die vraag rechtstreeks te beantwoorden, is het vooral belangrijk een broker te kiezen waar je je goed bij voelt. Bij passief beleggen van grotere bedragen, over een lange termijn, zijn transactiekosten namelijk irrelevant. Bij Degiro betaal je misschien €0 en elders €7,50, maar op een investering van duizenden euro's en tientallen jaren, heeft een dergelijke kost geen impact. Bij actievere beleggingsstijlen uiteraard wel.
Wat ben je daar tijdens je inlezen over te weten gekomen? In de eerste plaats is de vraag welke aandelen je graag in je portefeuille wil opnemen. EQQQ omvat de 100 grootste NASDAQ-aandelen (= Amerikaans), VWCE is breder en omvat 1000+ aandelen van grote bedrijven uit alle landen wereldwijd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben dan wellicht één van de weinigen die het daar niet mee eens is, ook rationeel.
Absoluut niet.
Studies tonen aan dat in het verleden in 2/3 van de gevallen, beter is om direct alles belegen. In 1/3 van de startdatum was het beter ok te spreiden (studies kijken dikwijls naar 12 maandelijkse stortingen). Ook de voorbeeldportefeuilles die we sinds 1 jan
bijhouden op dit forum lijken dit aan te tonen.
Kan je een referentie geven waaruit blijkt dat "alles in 1 keer altijd beter is dan gespreid instappen"
Laatst gewijzigd door B7H4long op 27 juni 2022, 22:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zowel spreiding in assets (classes) als spreiding in tijd dient om risico te beperken.
Met minder risico gaat over het algemeen ook minder potentiëel rendement gepaard.
Hoe verder onder de "mean", hoe meer kans op een beter resultaat met LSI, lijkt mij.
Dat zijn alle 3 100% aandelen indextrackers, maar wel 3 redelijk verschillende indexen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 27 juni 2022, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
https://basiswiskunde.be/B7H4long schreef: ↑27 juni 2022, 22:34Absoluut niet.
Studies tonen aan dat in het verleden in 2/3 van de gevallen, beter is om direct alles belegen. In 1/3 van de startdatum was het beter ok te spreiden (studies kijken dikwijls naar 12 maandelijkse stortingen). Ook de voorbeeldportefeuilles die we sinds 1 jan
bijhouden op dit forum lijken dit aan te tonen.
Kan je een referentie geven waaruit blijkt dat "alles in 1 keer altijd beter is dan gespreid instappen"
Bij de grootbanken gebruiken ze inderdaad basiswiskunde en beleggen ze alles in één keer.
Had TS zijn €15.000 in januari belegd in de S&P 500 was hij nu 18% verloren.
Daalt de S&P 500 nog eens 22%, dan zit hij met een verlies van 40%.
Tegen je dit hebt goedgemaakt.
Het is misschien al duizenden keren gezegd hier maar wees er maar zeker van dat de meesten hier op het forum gespreid aankopen.
Tegen je dit hebt goedgemaakt.

Het is misschien al duizenden keren gezegd hier maar wees er maar zeker van dat de meesten hier op het forum gespreid aankopen.
Gespreid aankopen lijkt zeker in deze tijd (en terugkijkend: blijkt zeker al een half jaar) heel verstandig.
Kijk eens naar de grafiek op mijn website: www.vanwent.nl
Als je alleen kijkt naar de afgelopen 10 tot 15 jaar zie je weinig of geen gevaar; maar iets langer terugkijkend (30 jaar...) wordt het gevaar van een langdurige daling duidelijk.
Kijk eens naar de grafiek op mijn website: www.vanwent.nl
Als je alleen kijkt naar de afgelopen 10 tot 15 jaar zie je weinig of geen gevaar; maar iets langer terugkijkend (30 jaar...) wordt het gevaar van een langdurige daling duidelijk.
Ja, maar je gebruikt informatie die je in januari niet had, dat is net de cluekarine schreef: ↑27 juni 2022, 23:40 Bij de grootbanken gebruiken ze inderdaad basiswiskunde en beleggen ze alles in één keer.
Tegen je dit hebt goedgemaakt.![]()

Dus hij had short moeten gaan in januari, volgens jou
Ik snap waarom mensen gespreid aankopen, maar er zit geen enkele ratio achter, het is een pure emotionele beslissing
Wiskundig gezien zijn er maar 2 goede opties: alles in 1 keer, of niet investeren.
De enige rationele reden die erin zit, is om je emoties te bedwingen, wat inderdaad wel rationeel is, contradictief genoeg

In januari had je de informatie van oplopende inflatie, einde QE en aanstaande rente verhogingen van de FED, wat je met die informatie gedaan hebt is in grote mate bepalend voor wat je YTD op dit moment is

Ik denk dat risico beheersing (hier in de vorm van gespreid instappen) een bijzonder rationele factor is die niks met emotie van doen heeft. Voor je aan investeren begint, zou je je eigen risico tolerantie moeten kennen en op basis daarvan beslissingen nemen, op die manier kun je zo veel mogelijk emotie uitsluiten.
Puur wiskundig is dat ook zo. Volgens de schrijfsel van B7 heeft de brede markt een drawdown risico van 50 of 60% (juist percentage maakt niet zo veel uit). Wie op een all time high koopt loopt dus een risico om 50 a 60% in de min te gaan. Wie vandaag koopt, loopt al een pak minder risico, er is immers al 20% af. Dat is niet alleen minder risico, voor hetzelfde geld krijg je ook meer stukken.
Emotioneel voelt het in ieder geval beter aan gespreid instappen en geeft minder slapeloze nachten.
Had je in januari je geld in CNDX gestopt had je nu 25% verlies gehad. Had je CNDX maandelijks aangekocht had je nu een verlies van 8%.
IK heb verschillende collega's die met hun spaargeld naar de grootbank gingen op een moment dat de beurzen hoog stonden en toch gooien ze daar alles in de markt.(in hun eigen fondsen natuurlijk)
Jaren een slecht gevoel gehad en tenslotte met verlies verkocht ofwel wanneer ze net terug in het groen stonden.
Nu willen ze van beleggen niets meer weten. Ook een reden volgens mij waarom er zoveel geld op de spaarrekeningen staat.
Had je in januari je geld in CNDX gestopt had je nu 25% verlies gehad. Had je CNDX maandelijks aangekocht had je nu een verlies van 8%.
IK heb verschillende collega's die met hun spaargeld naar de grootbank gingen op een moment dat de beurzen hoog stonden en toch gooien ze daar alles in de markt.(in hun eigen fondsen natuurlijk)
Jaren een slecht gevoel gehad en tenslotte met verlies verkocht ofwel wanneer ze net terug in het groen stonden.
Nu willen ze van beleggen niets meer weten. Ook een reden volgens mij waarom er zoveel geld op de spaarrekeningen staat.
Als je voor een accumulerende ETF gaat en die is beschikbaar bij de kernselectie (of je kiest één uit de kernselectie), dan is degiro toch te overwegen. Transactiekosten maken wel degelijk verschil, zeker bij die maandelijkse 600€.
(Wel opletten dat je een accumulerende kiest, anders is er teveel rompslomp met belgische staat bij degiro.)
(Wel opletten dat je een accumulerende kiest, anders is er teveel rompslomp met belgische staat bij degiro.)