twijfel om nog te starten met beleggen wegens leeftijd
TIP
Re: twijfel om nog te starten met beleggen wegens leeftijd
Een (overheids)pensioen zou ik persoonlijk niet bij de zekerheden voor het leven tellen.
Toch niet als dat leven statistisch nog een tijdje gaat duren.
Zo lang het duurt is het natuurlijk mooi meegenomen.
Benieuwd of 'flow' een pensioengerechtigde parlementair is die nu op spaargids zit.
Toch niet als dat leven statistisch nog een tijdje gaat duren.

Zo lang het duurt is het natuurlijk mooi meegenomen.
Benieuwd of 'flow' een pensioengerechtigde parlementair is die nu op spaargids zit.

Zwaar arbeidsongeval gehad.Maar was verzekerd met alles erop en eraan.Ook grote schadevergoeding die ik in de begin jaren wel belegd heb.Op mijn miljoennairs bestaan moet men dus niet jaloers zijn.Maar met zoveel geld op de spaarrekening kunnen ze niet lachen.Jefdewit schreef: ↑15 juli 2020, 09:46Nu maak je me wel nieuwsgierig.![]()
Zo'n goede risicoloze beleggingen gedaan?
Onroerend goed verworven met hoge huurinkomsten en stabiele huurder(s)?
En als die nu allemaal op een spaarboek staan moet dat, met de huidige rente, toch een enorm bedrag zijn om de zekerheid te bieden dat je gans je leven (of ben je al heel oud?) maandelijks nog duizenden euro's krijgt uitgekeerd?
Laatst gewijzigd door Ivan4you op 15 juli 2020, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik was niet jaloers (kom zelf niets te kort) maar gewoon nieuwsgierig.
Bedankt voor de toelichting. Een mogelijkheid waar ik niet aan gedacht had.
En inderdaad iets waar de meesten niet op zitten te wachten.
Dus meer dan verdiend en gegund.
Je hebt je spaargeld toch verspreid over meerdere banken, telkens tot max. 100.000 €?
Naast de relatieve 'veiligheid' en vooral spreiding van risico geeft dat ook geen enkele bank een kijk op de totale omvang van je spaargeld.
Bedankt voor de toelichting. Een mogelijkheid waar ik niet aan gedacht had.
En inderdaad iets waar de meesten niet op zitten te wachten.
Dus meer dan verdiend en gegund.
Je hebt je spaargeld toch verspreid over meerdere banken, telkens tot max. 100.000 €?
Naast de relatieve 'veiligheid' en vooral spreiding van risico geeft dat ook geen enkele bank een kijk op de totale omvang van je spaargeld.
@Jef.Ik had een verkeerd voornaamwoord gebruikt en heb "je" veranderd naar "men".Maar dat terzijde.
Yep,alles staat bij BNNP Fortis.Bij zo een grote bank ben ik wel gerust.Maar echt verstandig?Nee.
Ik ben dan ook Private banking client en heb dan iets meer priveleges.Maar de jacht op mijn geld blijft hetzelde.
Yep,alles staat bij BNNP Fortis.Bij zo een grote bank ben ik wel gerust.Maar echt verstandig?Nee.
Ik ben dan ook Private banking client en heb dan iets meer priveleges.Maar de jacht op mijn geld blijft hetzelde.
Waar haal jij 3.5% netto op spaargeld?Jefdewit schreef: ↑14 juli 2020, 10:47Is dat zo?
In tijden van hoge spaarrentes was meestal de inflatie ook aan de hoge kant.
Uiteraard hebben banken en adviseurs er alle belang bij om hun klanten naar meer risicovolle beleggingen te duwen en met het inflatiespook voorzichtige spaarders wat schrik aan te jagen. Hun inkomsten op fondsen en beurstransacties zijn veel hoger dan op het even welke spaarrekening. Die laatsten kosten hen meestal alleen maar geld.
En ik heb het meermaals geschreven, inflatie is gebaseerd op een korf van produkten. Je aankoopgedrag niet.
Voor hetzelfde geld koop je overwegend produkten die in die korf goedkoper geworden zijn en laat je de produkten die de inflatie naar boven duwen links liggen. Dan heeft de inflatie geen rechtstreekse invloed op je spaargeld.
Natuurlijk kan je best via je spaargeld de inflatie weerstaan. Ik ben als +60 best tevreden met een netto intrest van 3.5% waarbij mijn spaargeld binnen de week beschikbaar blijft. Voorlopig is het ook nog niet zo dat er geen maandelijks inkomen meer is. Als je dan leeft naar je maandelijks inkomen blijft je netto spaartegoed zelfs gestaag groeien ipv af te nemen.
En hoe langer dat blijft aanhouden hoe kleiner de buffer kan worden. Ik moet echt op mijn tachtigste geen buffer van 10 jaar meer hebben uitstaan. En ik heb niet eens geraniums.
Als je met kans op succes wil beleggen moet je al een horizon van 10 jaar kunnen aanhouden. Dat heb ik er op mijn leeftijd niet meer voor over. Wat moet ik op +70 nog aanvangen met een aangroeiende berg spaargeld?
Ik ken je gezondheidstoestand niet, maar die van mijn vader is makkelijk nog 10 jaar als er niks speciaal gebeurt zoals kanker. En hij is 82. Die heeft zijn centen in aandelen zitten die dividenden uitkeren. Met pensioen en dividenden komt hij normaal toe.
Bedrijfsobligaties misschien? Daarover heeft Jef het hier al uitgebreid gehad.
Nou maak ze dan eenmaal heel duidelijk dat je daar niet van gediend bent en als ze je niet gerust laten je wel met al je kapitaal zal 'verhuizen'. Dat werkt wel.
Heb iets gelijkaardig meegemaakt bij Nagelmackers en nog langer geleden bij KBC.

Bij KBC ben ik effectief, buiten langetermijnsparen, met alles vertrokken.
Bij Nagelmackers hadden ze het direct door.
Inderdaad.MoreOrLess schreef: ↑15 juli 2020, 10:32 Bedrijfsobligaties misschien? Daarover heeft Jef het hier al uitgebreid gehad.

Die is voorlopig uitstekend.
Maar tot eind de vijftig had ik nog het 'gevoel' onsterfelijk te zijn.

Die verwachting is inmiddels toch al behoorlijk bijgesteld.

Maar ik heb geen glazen bol en buiten kanker ken ik wel meer onvoorziene omstandigheden die er een einde aan maken voor ik statisch gezien aan de beurt zou zijn.
Genetisch zou ik het ook langer moeten uitzingen. Mijn ouders lopen al eerder naar de negentig.
Begin tachtig waren ze ook nog zeer actief. Maar eenmaal de 85 voorbij worden hun dagelijkse behoeften, zonder ziek te zijn, toch aardig naar beneden bijgesteld.
Maar dat wil niets zeggen.
Zonder nog in aandelen te beleggen kom ik normaal ook ruimschoots toe.
En ik heb het voordeel van eender welk (bij)geloof gespeend te zijn. Als ik niet meer actief kan zijn en in goede gezondheid verkeer heb ik er dus geen enkel probleem mee zelf de stekker uit te trekken. Daar komt mijn 'verwachting' van 10-20 jaar vandaan. Voor mij moet wegkwijnen in één of ander WZC of de boel onnodig rekken met allerlei kwalen niet zo nodig.
Ik beschouw mijn leven inmiddels als redelijk 'voltooid'. Alles wat er nog komt zijn meestal herhalingen. Welliswaar mooie reprises maar echt iets nieuws zit er niet meer bij.
Neen, want die hebben geen pensioen. Ze worden namelijk "op rust" gesteld, net zoals hoge militairen. Die krijgen gewoon hun wedde doorbetaald.MoreOrLess schreef: ↑15 juli 2020, 10:17 Volgens mij hebben hoge magistraten hiet de hoogste pensioenen.
Het is me niet duidelijk wat je hier mee wil zeggen.MoreOrLess schreef: ↑15 juli 2020, 10:17 Volgens mij hebben hoge magistraten hiet de hoogste pensioenen.
Ach het is gewoon of topic om een hypothese te hebben waarom Ivan4you maandelijks duizenden euro als gepensioneerde op zijn rekening krijgt bijgeschreven.
Met de typo "hiet" bedoelde ik overigens "hier".
Dat mijn hypothese niet klopt heb ik ondertussen ook gelezen.
Met de typo "hiet" bedoelde ik overigens "hier".
Dat mijn hypothese niet klopt heb ik ondertussen ook gelezen.
Beleggen of gokken? Op jullie leeftijd... Maar als het kriebelt...Doen!frisseharry schreef: ↑11 juli 2020, 21:22 Alhoewel ik me nog niet oud voel en ben vraag ik mij toch af of ik nog zou starten met beleggen.
Eind dit jaar mag ik van mijn welverdiende rust genieten na 44 dienstjaren. Ikzelf ben dan 61 mijn vrouw 51.
Door ziekte werkt mijn vrouw maar halftijds de rest bijgepast door ziekenkas
Na jaren verbouwen aan ons huis zijn wij wat later beginnen te sparen. Alles wat we in de eerste 20 jaar spaarden ging op aan de verbouwingen van ons huis.
Wij hebben bijna alles op een gewone spaarboek staan.
zo'n 100K dat niets op brengt. Een deel daarvan is van kleine erfenis
Wel een fonds bij de ing waar elke maand 200 euro in stoppen dat is het enige wat we van belegging hebben
7K in totaal en hebben nog winst nog verlies
We hebben ook een huisje op wielen dus als we op vakantie willen dan kost het niet zo veel.
Zijn met weinig tevreden en koken graag ons potje zelf.
Zeker niet gierig en gaan graag eens eten en een koffietje drinken maar meer hoeft voor ons niet.
Wij hadden toch graag onze centjes nog ietwat zien groeien.
Als ik met pensioen ga dan komen we nog ruimschoots toe.
We betalen nog een kleinigheid voor een verbouwing van 125 euro dit tem 2030
Elke maand gaan we nog een bedrag kunnen aan de kant zetten.
Wij hebben geen kinderen dus hetgeen we hebben huis, spaargeld etc gaat voor een groot deel naar de staat.
Binnen een jaar of 5 willen wij graag samen enkele reizen doen binnen europa.
Misschien gaat mijn vrouw dan volledig stoppen met werken wij zijn daar nog niet uit.
Iemand die deze stap nog zou overwegen om fondsen aan te kopen. We zijn ons aan het inlezen maar weten niet of 5 jaar een voldoende lange termijn is.
Binnen 5 jaar hebben we het eigenlijk niet nodig hoor maar we zijn wat voorzichtig
Ook nog vermelden binnen 4 jaar komt pensioensparen vrij zo'n 25K
Wij staan open voor alle commentaren dus shoot zouden we zeggen, lol

Het is natuurlijk niet gemakkelijk on topic te blijven als een TS nauwelijks actief deelneemt aan zijn eigen topic.MoreOrLess schreef: ↑15 juli 2020, 11:01 Ach het is gewoon of topic om een hypothese te hebben waarom Ivan4you maandelijks duizenden euro als gepensioneerde op zijn rekening krijgt bijgeschreven.