Uitstel lening door Corona
TIP
Re: Uitstel lening door Corona
gebeld met mijn bankier : laatste zes maanden moet ik zowel kapitaal als intresten betalen - alles wordt gewoon opgeschoven met 6 maand en in totaal moet ik 1500 euro meer betalen door dat betalingsuitstel (maar ik moet idd die 1500 euro niet in 1 keer betalen maar mag ze spreiden over de resterende looptijd)- heb de totale kosten berekend zonder uitstel enerzijds en met uitstel anderzijds : bij uitstel moet ik over de ganse looptijd 1500 euro méér betalenbart_daxke schreef: ↑10 april 2020, 13:30Dan ben je niet goed geïnformeerd... stel dat het deel interesten dat je uitstelt, 1500 eur bedragen. Dan wordt dit bedrag verdeeld over alle maanden die u nog moet betalen. Bij mij komt dit op +/- 3 Eur extra per maand. Te verwaarlozen dus. De laatste zes maanden van uw lening zult u enkel nog het gedeelte kapitaal dienen te betalen... er zijn geen extra kosten aan verbonden!calimero1 schreef: ↑9 april 2020, 14:17 kga niet ingaan op het betalingsuitstel : heb uitgerekend op basis van mijn aflossingsplan (de kolom intresten van april maal 6 maand) dan ik dan bijna 1500 euro meer intresten zou moeten betalen : kga dus gewoon mijn lening verder betalen zonder uitstel aan te vragen
-
- Newbie
- Contacteer:
Dit klopt niet volgens mij. Als u dit ergens zwart op wit terugvindt, gelieve mij door te sturen.calimero1 schreef: ↑10 april 2020, 14:06gebeld met mijn bankier : laatste zes maanden moet ik zowel kapitaal als intresten betalen - alles wordt gewoon opgeschoven met 6 maand en in totaal moet ik 1500 euro meer betalen door dat betalingsuitstel (maar ik moet idd die 1500 euro niet in 1 keer betalen maar mag ze spreiden over de resterende looptijd)- heb de totale kosten berekend zonder uitstel enerzijds en met uitstel anderzijds : bij uitstel moet ik over de ganse looptijd 1500 euro méér betalenbart_daxke schreef: ↑10 april 2020, 13:30
Dan ben je niet goed geïnformeerd... stel dat het deel interesten dat je uitstelt, 1500 eur bedragen. Dan wordt dit bedrag verdeeld over alle maanden die u nog moet betalen. Bij mij komt dit op +/- 3 Eur extra per maand. Te verwaarlozen dus. De laatste zes maanden van uw lening zult u enkel nog het gedeelte kapitaal dienen te betalen... er zijn geen extra kosten aan verbonden!
calimero1 heeft het bij het rechte eind hoor. Enkel wanneer je gezinsinkomen onder 1700EUR netto ligt, worden de extra intrestkosten door de bank gedragen. In alle andere gevallen worden deze verrekend in je toekomstige betalingen, en moet je op een extra kost, gekeken over de rest van de looptermijn, van soms meer dan 2000EUR rekenen.
Bron: https://www.febelfin.be/nl/consumenten/ ... ticulieren
Ik ben niet (technisch) werkloos en toch heb ik gisteren een schrijven ontvangen betreffende mijn renovatielening. Bij niet-antwoorden zou automatisch hun voorstel van terugbetalingsuitstel voor 3 maanden ingaan... met de daarbijhorende extra intresten natuurlijk. Mooi geprobeerd door hen om gratis geld te scheppen, maar ik heb mijn niet-goedkeuring direct verstuurd.
Ik ben niet (technisch) werkloos en toch heb ik gisteren een schrijven ontvangen betreffende mijn renovatielening. Bij niet-antwoorden zou automatisch hun voorstel van terugbetalingsuitstel voor 3 maanden ingaan... met de daarbijhorende extra intresten natuurlijk. Mooi geprobeerd door hen om gratis geld te scheppen, maar ik heb mijn niet-goedkeuring direct verstuurd.
-
- Newbie
- Contacteer:
Als dit waar is, hoe crapuleus is dat...? Dat is gewoon dan terug winstgevend voor de banken?!guest1605 schreef: ↑10 april 2020, 15:42 calimero1 heeft het bij het rechte eind hoor. Enkel wanneer je gezinsinkomen onder 1700EUR netto ligt, worden de extra intrestkosten door de bank gedragen. In alle andere gevallen worden deze verrekend in je toekomstige betalingen, en moet je op een extra kost, gekeken over de rest van de looptermijn, van soms meer dan 2000EUR rekenen.
Waarom is dat crapuleus? Een bank is toch geen vzw?bart_daxke schreef: ↑10 april 2020, 15:45Als dit waar is, hoe crapuleus is dat...? Dat is gewoon dan terug winstgevend voor de banken?!
Bank verliest geen geld + mensen in nood krijgen 6 maanden kapitaaluitstel. Iedereen wint toch?
Ik vind de regel van 1.700€ netto gezinsinkomen crapuleus tov gezinnen omdat er veel meer alleenstaanden zullen kunnen gebruik maken van het kwijtschelden van rente.
Beter voor niemand kwijtschelding van rente, waarom zou de bank u ineens gratis geld lenen...
-
- Newbie
- Contacteer:
.... als je bv 6000 eur 6 maand uitstelt , kan er een extra kost (= inkomst)van +/-1500 EUR verkregen worden door de bank... als jij dat normaal vindt? Een der duurste leningen ooit dan. Wat normaal zou zijn is dat er bv. 6% rente verrekend wordt op het uitgestelde bedrag.TNTim schreef: ↑10 april 2020, 19:43Waarom is dat crapuleus? Een bank is toch geen vzw?bart_daxke schreef: ↑10 april 2020, 15:45Als dit waar is, hoe crapuleus is dat...? Dat is gewoon dan terug winstgevend voor de banken?!
Bank verliest geen geld + mensen in nood krijgen 6 maanden kapitaaluitstel. Iedereen wint toch?
Ik vind de regel van 1.700€ netto gezinsinkomen crapuleus tov gezinnen omdat er veel meer alleenstaanden zullen kunnen gebruik maken van het kwijtschelden van rente.
Beter voor niemand kwijtschelding van rente, waarom zou de bank u ineens gratis geld lenen...
TNTim schreef: ↑10 april 2020, 19:43Waarom is dat crapuleus? Een bank is toch geen vzw?bart_daxke schreef: ↑10 april 2020, 15:45Als dit waar is, hoe crapuleus is dat...? Dat is gewoon dan terug winstgevend voor de banken?!
die grens van 1700 euro telt alleen als je niet teveel geld op Al je spaarboekjes hebt staan, ook op de boekjes die je verzwijgt.
Als je 125 huizen hebt, houden ze er misschien geen rekening mee.
Denk dat er na Corona een nog veel grotere jarlouzie-oorlog gaat uitbreken
There is no free lunch in capital markets
Het uitgestelde bedrag is toch niet het resterend openstaand kapitaal? Je stelt jouw volledig openstaand kapitaal voor 6 maanden uit en daar betaal je 6 maanden rente voor op uw openstaand kapitaal. Ik vind dat normaal ja...bart_daxke schreef: ↑10 april 2020, 19:54.... als je bv 6000 eur 6 maand uitstelt , kan er een extra kost (= inkomst)van +/-1500 EUR verkregen worden door de bank... als jij dat normaal vindt? Een der duurste leningen ooit dan. Wat normaal zou zijn is dat er bv. 6% rente verrekend wordt op het uitgestelde bedrag.
Aan de andere kant: als er een openstaand saldo is van 6.000€ dan zal er zeker geen 1500€ 'kost' gerekend worden. Dat zou ik idd abnormaal vinden.
Niemand verplicht iemand om alleenstaand te blijven...
Wil je geen rekening moeten houden met iemand anders in uw kot, dan kost dat idd iets meer omdat je sommige kosten niet kan delen. Luxe heeft zijn prijs.

-
- Newbie
- Contacteer:
Neem nu mijn geval. Ik betaal 1180 EUR per maand af , waarvan 250 EUR interest. Stel dat ik die 6 maand uitstel, dan wordt er 1500 EUR (de interesten) verrekend over de nog lopende maanden. De laatste 6 maanden betaal ik dan niet 930 EUR af, maar NOG 1180 + dat deeltje interest dat vertekend wordt over de nog lopende maanden.... dus heb ik in totaal 1500 EUR meer betaald dan wanneer ik niet zou uitstellen toch??? Of zie ik het mis?? Dan kan je die 1500 eur toch zien als extra kost om 7080 EUR 6 maand uit te stellen??TNTim schreef: ↑11 april 2020, 16:26Het uitgestelde bedrag is toch niet het resterend openstaand kapitaal? Je stelt jouw volledig openstaand kapitaal voor 6 maanden uit en daar betaal je 6 maanden rente voor op uw openstaand kapitaal. Ik vind dat normaal ja...bart_daxke schreef: ↑10 april 2020, 19:54.... als je bv 6000 eur 6 maand uitstelt , kan er een extra kost (= inkomst)van +/-1500 EUR verkregen worden door de bank... als jij dat normaal vindt? Een der duurste leningen ooit dan. Wat normaal zou zijn is dat er bv. 6% rente verrekend wordt op het uitgestelde bedrag.
Aan de andere kant: als er een openstaand saldo is van 6.000€ dan zal er zeker geen 1500€ 'kost' gerekend worden. Dat zou ik idd abnormaal vinden.
Wil je geen rekening moeten houden met iemand anders in uw huis, dan kost dat meer. Luxe heeft zijn prijs.![]()
Blijkbaar toch al 40.000 particulieren die er gebruik van maken. Hoeveel daarvan zouden hun zaakjes echt niet op orde hebben?
Noodfonds enz...
In mijn vriendenkring ook een koppel die het er elke maand opleven. Nu in paniek natuurlijk.
Noodfonds enz...
In mijn vriendenkring ook een koppel die het er elke maand opleven. Nu in paniek natuurlijk.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Nee want de laatste maanden betaal je veel minder interestenbart_daxke schreef: ↑11 april 2020, 16:32 Neem nu mijn geval. Ik betaal 1180 EUR per maand af , waarvan 250 EUR interest. Stel dat ik die 6 maand uitstel, dan wordt er 1500 EUR (de interesten) verrekend over de nog lopende maanden. De laatste 6 maanden betaal ik dan niet 930 EUR af, maar NOG 1180 + dat deeltje interest dat vertekend wordt over de nog lopende maanden.... dus heb ik in totaal 1500 EUR meer betaald dan wanneer ik niet zou uitstellen toch??? Of zie ik het mis?? Dan kan je die 1500 eur toch zien als extra kost om 7080 EUR 6 maand uit te stellen??
De banken zijn wel slimmer als da, ze gaan die zes maanden uitspreiden over de nog lopende termijn, en het is daar dat hun winst zit.. Je zal bv. ni kunnen zeggen, na 7 maand ofzo, awel ik ga nu de achterstal + de intresten voldoen.. zal dan zgz, te ingewikkeld zijn voor hun natuurlijk. + dat er dan nog misschien kosten bovenop komen enz. enz.bart_daxke schreef: ↑11 april 2020, 16:32Neem nu mijn geval. Ik betaal 1180 EUR per maand af , waarvan 250 EUR interest. Stel dat ik die 6 maand uitstel, dan wordt er 1500 EUR (de interesten) verrekend over de nog lopende maanden. De laatste 6 maanden betaal ik dan niet 930 EUR af, maar NOG 1180 + dat deeltje interest dat vertekend wordt over de nog lopende maanden.... dus heb ik in totaal 1500 EUR meer betaald dan wanneer ik niet zou uitstellen toch??? Of zie ik het mis?? Dan kan je die 1500 eur toch zien als extra kost om 7080 EUR 6 maand uit te stellen??TNTim schreef: ↑11 april 2020, 16:26
Het uitgestelde bedrag is toch niet het resterend openstaand kapitaal? Je stelt jouw volledig openstaand kapitaal voor 6 maanden uit en daar betaal je 6 maanden rente voor op uw openstaand kapitaal. Ik vind dat normaal ja...
Wil je geen rekening moeten houden met iemand anders in uw huis, dan kost dat meer. Luxe heeft zijn prijs.![]()
Als je kunt betalen, betaal dan zoals je voorheen deed.
Wet ni tot welke datum je ook van het voordeel van uitstel kan gebruik maken???
Laatst gewijzigd door ludo op 11 april 2020, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.