Van 5/5 naar 4/5
Re: Van 5/5 naar 4/5
Nagel op de kop! Vooral in kleinere kmo's en onder bedienden is dat het geval ... de eigenaar zal geen extra personeelslid aanwerven voor 1/5 hé. Een minimum aan taken pro forma herverdelen en het zal wel (moeten) gaan. Collegiaal ga je daar dus ook niet mee scoren.Cronos schreef: ↑8 januari 2018, 18:43 Overigens moet men ook oppassen als men overschakelt van 5/5 naar 4/5. Werkt men in de privé hangt dit af van bedrijf tot bedrijf. In het slechtste geval werkt men 4/5 in uren en betaalt men 4/5 maar moet men hetzelfde werkvolume presteren in 4/5 van de tijd of, als men dit niet voor mekaar krijgt, in niet betaalde overuren (en men ziet zelf maar wanneer men deze overuren al dan niet kan recupereren).
Ik zou financieel perfect 4/5 kunnen gaan werken, maar mijn taken zouden ook gelijk blijven en mijn werkdruk of gratis overuren evenredig stijgen ... Helaas maar voor mij geen goed plan dus!
Ik werk nog steeds 4/5 met behoud van rechten. Dus zonder verlies van pensioen of werkloosheidsuitekringen tov een 5/5. Indien mogelijk dan stap ik vanaf volgend jaar op mijn zestigste verjaardag over naar 0/5. Een mens leeft maar één keer en 60 is een mooie leeftijd om van het leven te gaan genieten.
Ook gedaan, op mijn 50 jaar naar 4/5. En inderdaad het werkvolume zal niet verminderen, maar daar kun je zelf misschien mauw aan passen? Het is anderzijds wel leuk om slechts 4 dagen per week uit te werken.Ardennois schreef: ↑8 januari 2021, 16:58Nagel op de kop! Vooral in kleinere kmo's en onder bedienden is dat het geval ... de eigenaar zal geen extra personeelslid aanwerven voor 1/5 hé. Een minimum aan taken pro forma herverdelen en het zal wel (moeten) gaan. Collegiaal ga je daar dus ook niet mee scoren.Cronos schreef: ↑8 januari 2018, 18:43 Overigens moet men ook oppassen als men overschakelt van 5/5 naar 4/5. Werkt men in de privé hangt dit af van bedrijf tot bedrijf. In het slechtste geval werkt men 4/5 in uren en betaalt men 4/5 maar moet men hetzelfde werkvolume presteren in 4/5 van de tijd of, als men dit niet voor mekaar krijgt, in niet betaalde overuren (en men ziet zelf maar wanneer men deze overuren al dan niet kan recupereren).
Ik zou financieel perfect 4/5 kunnen gaan werken, maar mijn taken zouden ook gelijk blijven en mijn werkdruk of gratis overuren evenredig stijgen ... Helaas maar voor mij geen goed plan dus!
Ik werkte één week van maandag tem donderdag en de week nadien van dinsdag tem vrijdag. Zo had ik om de 2 weken een lang weekend. Is toch leuk, zeker als de kinderen uit huis zijn.
Ik ken nochtans wel een KMO's die aan 2 bediendes gevraagd hebben of ze niet 4/5e willen gaan werken. Zo kwam er budget vrij voor een extra personeelslid, 5/5 ipv 2,5/5.
Ze hebben dat uiteraard gedaan. Ook slim van de werkgever, ze leren jonge krachten op nu, 2 bediendes zijn zowat even oud en als die samen op pensioen zouden gaan...
Ze hebben dat uiteraard gedaan. Ook slim van de werkgever, ze leren jonge krachten op nu, 2 bediendes zijn zowat even oud en als die samen op pensioen zouden gaan...
@ Brembos + E10ne: als het kan waarom niet, heb overigens dezelfde plannen aan mijn 60ste. Het is eenieder gegund!
@ Voodoo: inderdaad een winwinsituatie in dit geval. Die gaan van 2,5 naar 4/5+4/5+5/5= 2,6 voltijdsen ... dat komt voor iedereen prima uit in dit geval en opvolging verzekerd.
Er is natuurlijk geen algemeen geldende regel. Maar bij een job in een kleinere kmo waar je veel verantwoordelijkheid hebt is het moeilijker te regelen of te delegeren. Daarom in mijn geval zal het ook de keuze zijn tussen 5/5 of 0/5
@ Voodoo: inderdaad een winwinsituatie in dit geval. Die gaan van 2,5 naar 4/5+4/5+5/5= 2,6 voltijdsen ... dat komt voor iedereen prima uit in dit geval en opvolging verzekerd.
Er is natuurlijk geen algemeen geldende regel. Maar bij een job in een kleinere kmo waar je veel verantwoordelijkheid hebt is het moeilijker te regelen of te delegeren. Daarom in mijn geval zal het ook de keuze zijn tussen 5/5 of 0/5

Heb hetzelfde gedaan, maar dan op mijn 53ste en meteen halftijds.
En kan het iedereen van harte aanbevelen ! Het waren de gelukkigste jaren van mijn leven. Ging met plezier werken want de stress was er af. Voelde me een toerist. Het waren uitstappen waarbij ik mijn bankzaken regelde (pré-internet tijdperk) en meteen boodschappen deed zoals naar de apotheker of de C&A gaan.
Doen !
Ben er nog te jong voor, maar op pensioen gaan dat zegt me niets. Zou niet weten wat te doen de hele dag. Maar inderdaad als je dan 10 jaar halftime zou kunnen werken, dat is al een soort gewenning aan het pensioen, ik begrijp het wel.
Er zijn tal van redenen waarom je beter niet vroeg stopt met werken, zelfs als je het financieel aankunt. De voordelen van blijven werken zijn:
- sociaal contact
- vermijden van verveling
- je niet nutteloos voelen
- actief blijven in de maatschappij
- gezond blijven door voldoende beweging
Heb al eens 2 keer vrijwillig 10 maanden thuisgezeten tussen 2 jobs (opzegperiode en pas beginnen zoeken na afloop er van) en heb me geen moment verveeld of nutteloos gevoeld. Mooie (fiets)reizen gemaakt , heel veel gefietst en zeker niet meer geld opgedaan dan tijdens een normaal jaar. Geef mij volgend jaar maar een C4
Op mijn 60 ben ik waarschijnlijk nog wel gezond , 5 jaar later is nog af te wachten....

Zijn alle elementen die ik nu niet heb doordat ik al 10 maanden van thuis uit werk.Yaris schreef: ↑8 januari 2021, 20:24 Er zijn tal van redenen waarom je beter niet vroeg stopt met werken, zelfs als je het financieel aankunt. De voordelen van blijven werken zijn:
- sociaal contact
Vraag me af of ik hier nog een weerslag van ga krijgen, bij mij is dat meestal achteraf

Geef eerlijk toe: was op mijn 53ste het werken moe (ben begonnen op 18).
Maar ben steeds een groene jongen geweest (niet Groen !
) en had ondertussen een bos(je) aangelegd waarin ik me te pletter amuseer (binnen afzienbare tijd: 'boompje groot, plantertje dood').
Ben dan met een Railpas de Ardennen beginnen te verkennen. Het was voor mij een openbaring. Minstens 200 uitstappen (vooral in de Luikse Ardennen, zeg maar L-B-L vanaf Vielsalm tot Luik).
Als ik er na enkele jaren definitief kon mee stoppen, dan was dat een zachte overgang, ben ik niet in een zwart gat gevallen zoals zovelen.
Dit onderwerp is voor iedereen zeer belangrijk ! Heb er op het werk gekend die het wegvallen van de collega's niet konden verteren en er helaas een eind aan gemaakt hebben.
Maar ben steeds een groene jongen geweest (niet Groen !

Ben dan met een Railpas de Ardennen beginnen te verkennen. Het was voor mij een openbaring. Minstens 200 uitstappen (vooral in de Luikse Ardennen, zeg maar L-B-L vanaf Vielsalm tot Luik).
Als ik er na enkele jaren definitief kon mee stoppen, dan was dat een zachte overgang, ben ik niet in een zwart gat gevallen zoals zovelen.
Dit onderwerp is voor iedereen zeer belangrijk ! Heb er op het werk gekend die het wegvallen van de collega's niet konden verteren en er helaas een eind aan gemaakt hebben.
Toch even bovenstaande sterk relativeren:Yaris schreef: ↑8 januari 2021, 20:24 Er zijn tal van redenen waarom je beter niet vroeg stopt met werken, zelfs als je het financieel aankunt. De voordelen van blijven werken zijn:
- sociaal contact
sociaal contact: als telewerker is er dat nu ook niet + er is nog een sociaal leven buiten het werk om (mag ik voor allen hopen)
vermijden van verveling: genoeg hobby's, uitstapjes, klusjes, kokkerellen, enz ...
nutteloos voelen: er is genoeg vrijwilligerswerk te doen, klusjes in huis& tuin, kinderen om wat te helpen, persoonlijke ontplooiing ...
actief blijven in de maatschappij: zoals gezegd er is meer dan genoeg vrijwilligerswerk te doen ...
gezond blijven door voldoende beweging: als telewerker zit ik stil, dus stoppen met werken en zolang de gezondheid het toelaat betekent net meer mogelijkheid tot bewegen en sporten, een wandeling maken enz.
Persoonlijk zie ik dus je punt niet, Yaris.
Sociaal contact op werk?
Sinds telewerk is het zo goed al niks.
Ik ken best wat werknemers waar het voor coronatijd ook niet zo denderend was. Er is tegenwoordig veel 'ieder voor zichzelf', er moet gewerkt worden, hard gewerkt. Weinig tijd voor sociale interactie op het werk. Tijdens de pauze is iedereen bezig op die dumb phone (ook wel smart phone genoemd). Na de werkuren weinig tot geen contact met collega's, want iedereen heeft het druk-druk-druk met gezin, sociale media, elk uur moet gevuld worden met activiteiten (om daar dan weer mee uit te pakken op sociale media).
In 2019 een collega die vrijdagnamiddag verlof nam om met enkel vrienden met de auto naar een Europese hoofdstad van een aan België grenzend land te rijden voor een weekendje aldaar. Van zondag op maandag terug naar huis, enkele uurtjes in bed, dan naar het werk. Hele week niet om aan te spreken, niet bevorderlijk voor social contact.
Sinds telewerk is het zo goed al niks.
Ik ken best wat werknemers waar het voor coronatijd ook niet zo denderend was. Er is tegenwoordig veel 'ieder voor zichzelf', er moet gewerkt worden, hard gewerkt. Weinig tijd voor sociale interactie op het werk. Tijdens de pauze is iedereen bezig op die dumb phone (ook wel smart phone genoemd). Na de werkuren weinig tot geen contact met collega's, want iedereen heeft het druk-druk-druk met gezin, sociale media, elk uur moet gevuld worden met activiteiten (om daar dan weer mee uit te pakken op sociale media).
In 2019 een collega die vrijdagnamiddag verlof nam om met enkel vrienden met de auto naar een Europese hoofdstad van een aan België grenzend land te rijden voor een weekendje aldaar. Van zondag op maandag terug naar huis, enkele uurtjes in bed, dan naar het werk. Hele week niet om aan te spreken, niet bevorderlijk voor social contact.
Beste, Anciënniteitsdagen blijf je steeds behouden. Ik werk ook al een tijdje 4/5de, gelukkig met het behoud van mijn vorige loon als fulltimer. Het enige waar je verschil in gaat zien zijn vakantiedagen in mijn geval van 20 naar 16 en ecocheques, van 250 naar 200 euro.
Anciënniteitsdagen worden normaal, net als wettelijk verlof en ADV-dagen, geproratiseerd.
Dat is ook logisch, je moet maar 4 dagen verlof nemen om 'n week thuis te zijn, ipv 5.
Wettelijk verlof is "d'office" zo geregeld. Alle andere "bovenwettelijke dagen" staat het de firma vrij om een gunstiger regeling uit te werken. Doch de standaard is WEL proratisatie. Dus 3 wordt 2.4.
Wat Levi dus schrijft is een UITZONDERING, voorzien door de firma. Je kan dus alleen bij HR een definitief antwoord voor jouw firma krijgen.
Edit: zie bijvoorbeeld deze site: https://www.mediarte.be/nl/dossiers/arb ... de-av-en-3
Dat is ook logisch, je moet maar 4 dagen verlof nemen om 'n week thuis te zijn, ipv 5.
Wettelijk verlof is "d'office" zo geregeld. Alle andere "bovenwettelijke dagen" staat het de firma vrij om een gunstiger regeling uit te werken. Doch de standaard is WEL proratisatie. Dus 3 wordt 2.4.
Wat Levi dus schrijft is een UITZONDERING, voorzien door de firma. Je kan dus alleen bij HR een definitief antwoord voor jouw firma krijgen.
Edit: zie bijvoorbeeld deze site: https://www.mediarte.be/nl/dossiers/arb ... de-av-en-3