Van 5/5 naar 4/5
Re: Van 5/5 naar 4/5
Die volg ik niet. Wat heeft het geslacht in verband met kinderen met de toegestane werktijd te maken? Een vrouw met kinderen, als ik goed volg, mag dus 4/5 werken zonder er op nagekeken te worden maar een man met kinderen niet? Of werken in dat bedrijf alleen kinderloze mannen?DoubleDigitsOrBust schreef: ↑8 januari 2018, 22:13 Moest een man op die leeftijd bij ons bedrijf 4/5den gaan werken, heeft hij afgedaan. (een vrouw evenzeer als ze kinderloos is)
Laatst gewijzigd door Cronos op 9 januari 2018, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan hebben ze U goed bij uw pietje.
Of het moest natuurlijk zijn dat diegenen die 5/5 werken met hun duimen zitten te draaien en ze hun werk ook gemakkelijk op 4/5 of minder gedaan krijgen.
De kunst is van het leven in zijn geheel te genieten. Dan moet je het ook niet opdelen in "werktijd" en "vrije tijd" waarbij het ene meer genot zou verschaffen dan het andere.
ik werk 1/5de, maar mijn werklast is hetzelfde gebleven. meer nog, die is toegenomen, want er is iemand met pensioen en die wordt niet vervangen. gevolg: haar werklast verdeeld over diegene die wel nog werken.
Ochja, ik doe mijn ding. Sommige dagen heel druk, andere dagen wat tijd om orde op zaken te stellen (en eens op forum te zitten :-p )
4/5de via tijdskrediet kan een werkgever trouwens niet weigeren. hij kan enkel de periode wat uitstellen, maar weigeren kan niet.
Ochja, ik doe mijn ding. Sommige dagen heel druk, andere dagen wat tijd om orde op zaken te stellen (en eens op forum te zitten :-p )
4/5de via tijdskrediet kan een werkgever trouwens niet weigeren. hij kan enkel de periode wat uitstellen, maar weigeren kan niet.
Heb ook een deel van mijn loopbaan deeltijds gewerkt, ben nu 65+ dus met pensioen. Vanaf mijn 50ste ben ik 4/5° gaan werken en vanaf mijn 55 halftijds, wel telkens met behoud van mijn volledige pensioenrechten. Heb echter nooit uitgerekend hoeveel ik verlies, wel of ik nog voldoende verdiende om rond te komen, heb altijd gewerkt om te leven en niet andersom.
Weet niet of dat nu allemaal nog mogelijk is al vind ik 28 jaar ook vrij jong om nu al deeltijds te werken.
Weet niet of dat nu allemaal nog mogelijk is al vind ik 28 jaar ook vrij jong om nu al deeltijds te werken.
het gras is altijd groener aan de overkant
Ik heb niet eens de praktische keuze om 4/5 te gaan werken want dan zou mijn loon nauwelijks hoger zijn dan mijn wettelijk pensioen (en zo gek ben ik nu ook weer niet). Het is dus alles of niets.
Op de werkvloer heb ik mij wel de edele kunst van het delegeren eigen gemaakt. Of je dat 4/5 of 5/5 doet maakt in de praktijk niet zoveel uit en thuis wil dat nog niet al te best lukken.
Op de werkvloer heb ik mij wel de edele kunst van het delegeren eigen gemaakt. Of je dat 4/5 of 5/5 doet maakt in de praktijk niet zoveel uit en thuis wil dat nog niet al te best lukken.
Ik ben op mijn 50 jaar 4/5 gaan werken. Gewoon, als je 50 bent en je moet dan nog extra geld verdienen was mijn idee dat je te laat was. Theoretisch was dit met behoud van pensioenrechten, of dit zo was, weet ik niet want narekenen kan je toch niet. Ik werkte week 1 van maandag tot donderdag en week 2 van dinsdag tot vrijdag, zo had ik om de 2 weken een mooi lang weekend om te genieten.
De werkdruk nam inderdaad toe, want het idee achter die 4/5 is door het patronaat nooit ingevuld.
De werkdruk nam inderdaad toe, want het idee achter die 4/5 is door het patronaat nooit ingevuld.
-
anonymous
Laten we stellen dat er iemand is weggevallen voor even en daarom en tijdens die periode ben ik van 36 naar 30 gegaan dus dat is de reden. Alhoewel ik nu merkbaar weer de werklast heb zoals vroeger. Want veel dingen zijn opgelost.
Boon, je moet je niet verdedigen hoor. Het is uw leven en uw opties.
Als jij daar tevreden mee bent, wij ook.
Persoonlijk heb ik vooralsnog liever meer euro's te besteden dan meer "vrije tijd".
Moe ga ik er niet van worden en dit jaar heb ik 66 dagen vrij te bepalen verlof (met wat goed plannen dus feitelijk een drie maanden de deur uit met een budget van 4000 €/maand) dus (voor mij) meer dan vrije tijd genoeg om die extra 12.000 euro te besteden. In mijnen hof naar de eenden zitten staren is voor een (korte) periode een mooi iets maar na een paar dagen krijg ik er al de zenuwen van
. Daarom besteed ik mijn "vrije tijd" liever aan (in)spannender dingen. Maar dat is ook weer louter een persoonlijke invulling.
Gezien ik geen flauw benul heb hoe lang ik het hier nog ga trekken (met behoud van al mijn vitale functies) hou ik mijn "reserves" liever nog wat achter de hand in plaats van ze al op te leven. Ook net bevestiging gekregen van de kopers van mijn bescheiden buitenverblijf in het zuiden van FR dat ze de koop bevestigen. Weer een kopzorg minder (op enkele jaren tijd waren de gecombineerde FR/B belastingen (dubbel belastingverdrag my ass) louter op "bezit" er bijna verviervoudigd) en weer wat onafhankelijkheid herwonnen.
Nu nog van mijn privé auto afgeraken voor de dubbele km heffing er door is.
Als jij daar tevreden mee bent, wij ook.
Persoonlijk heb ik vooralsnog liever meer euro's te besteden dan meer "vrije tijd".
Moe ga ik er niet van worden en dit jaar heb ik 66 dagen vrij te bepalen verlof (met wat goed plannen dus feitelijk een drie maanden de deur uit met een budget van 4000 €/maand) dus (voor mij) meer dan vrije tijd genoeg om die extra 12.000 euro te besteden. In mijnen hof naar de eenden zitten staren is voor een (korte) periode een mooi iets maar na een paar dagen krijg ik er al de zenuwen van
Gezien ik geen flauw benul heb hoe lang ik het hier nog ga trekken (met behoud van al mijn vitale functies) hou ik mijn "reserves" liever nog wat achter de hand in plaats van ze al op te leven. Ook net bevestiging gekregen van de kopers van mijn bescheiden buitenverblijf in het zuiden van FR dat ze de koop bevestigen. Weer een kopzorg minder (op enkele jaren tijd waren de gecombineerde FR/B belastingen (dubbel belastingverdrag my ass) louter op "bezit" er bijna verviervoudigd) en weer wat onafhankelijkheid herwonnen.
Nu nog van mijn privé auto afgeraken voor de dubbele km heffing er door is.
Laatst gewijzigd door Cronos op 9 januari 2018, 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.
- realisticview
- Sr. Member

- Contacteer:
Hier 4/5 ook geen optie want als ik rond mij zie alzo 4/5 werkenden die hun werk van de 5/5 moeten voltooien.
Ben meer op mijn gemak als ik 5/5 werk dan degene die bij ons 4/5 werken.
Ben meer op mijn gemak als ik 5/5 werk dan degene die bij ons 4/5 werken.
Gezien ik 7/7 werk is het nu ook geen kunst om lange vrije WE (of weken) bijeen te sparen (zonder loon in te leveren).
Integendeel, als ik twee WE werk (en het veel rustiger is dan in de week) kan ik bijna een week thuisblijven + extra loon.
-
anonymous
Cronos ik weet dat ik me niet moet verdedigen.
Er zijn paar redenen dat ik 4/5de(alle eigenlijk 83,33 procent) werk is omdat het budgettair lukt en ik toch nog deftig kan leven zonder zorgen. Kan met tamelijk wat uitgaven toch nog sparen.
Waarom ik dan minder werk is vooral voor iets vroeger thuis te zijn(daar zorgen de 2 van de 36 uren voor) en de 4 andere uren zorgen voor mijn vrijdag. Waarom mik ik op die vrijdag is omdat ik even lang onderweg ben als ik werk en dat vind ik echt nutteloos.
Dus ofwel oplossing dichter bij werk wonen(maar ik woon hier erg goed) of het werk dichter laten komen. Momenteel werk ik tijdelijk en ze zijn aan het kijken of ze me vast kunnen geven. Hoe dan ook zie ik het niet zitten om nog langer tijdelijk te doen.
Dus een beetje een vervelende situatie en het leven in onzekerheid counter ik met wat meer thuis te zijn(niet alleen daarom maar je snapt me wel)
Ik weet ook niet best wat ik doe en keuzes maken is voor mij geen makkie
Maar ik heb wel meer mentale rust door minder te werken dus dat levert ook op(zoals jij je beter voelt met meer geld)
Misschien is dat iets waar TS ook naar kan kijken wat bij hem het belangrijkste is
Er zijn paar redenen dat ik 4/5de(alle eigenlijk 83,33 procent) werk is omdat het budgettair lukt en ik toch nog deftig kan leven zonder zorgen. Kan met tamelijk wat uitgaven toch nog sparen.
Waarom ik dan minder werk is vooral voor iets vroeger thuis te zijn(daar zorgen de 2 van de 36 uren voor) en de 4 andere uren zorgen voor mijn vrijdag. Waarom mik ik op die vrijdag is omdat ik even lang onderweg ben als ik werk en dat vind ik echt nutteloos.
Dus ofwel oplossing dichter bij werk wonen(maar ik woon hier erg goed) of het werk dichter laten komen. Momenteel werk ik tijdelijk en ze zijn aan het kijken of ze me vast kunnen geven. Hoe dan ook zie ik het niet zitten om nog langer tijdelijk te doen.
Dus een beetje een vervelende situatie en het leven in onzekerheid counter ik met wat meer thuis te zijn(niet alleen daarom maar je snapt me wel)
Ik weet ook niet best wat ik doe en keuzes maken is voor mij geen makkie
Maar ik heb wel meer mentale rust door minder te werken dus dat levert ook op(zoals jij je beter voelt met meer geld)
Misschien is dat iets waar TS ook naar kan kijken wat bij hem het belangrijkste is
Het laatste waar ik, tijdens een extra vrije weekdag, in zou investeren is in promo's bekijken en boodschappen doen, laat staan kuisen. 
Lijkt me ook een beetje contraproductief: minder gaan werken met als gevolg minder inkomen om dan de vrijgekomen tijd thuis te gaan besteden aan het opsporen van goedkopere aankopen
Op mijn 28ste (en dat waren dan nog min of meer zekere tijden) lag ik al helemaal niet wakker van de mogelijke gevolgen van mijn werktijd op mijn latere pensioen. Maar goed ook wat dat is nu significant hoger dan wat toen voor mogelijk werd gehouden.
Lijkt me ook een beetje contraproductief: minder gaan werken met als gevolg minder inkomen om dan de vrijgekomen tijd thuis te gaan besteden aan het opsporen van goedkopere aankopen
Op mijn 28ste (en dat waren dan nog min of meer zekere tijden) lag ik al helemaal niet wakker van de mogelijke gevolgen van mijn werktijd op mijn latere pensioen. Maar goed ook wat dat is nu significant hoger dan wat toen voor mogelijk werd gehouden.
Vraagje : ik ben pas van 5/5de naar 4/5de gegaan. Ik had in de firma echter al 3 anciënniteitsdagen opgebouwd. Behoud ik die, of worden die verrekend naar 4/5?
20% minder pensioen?
Bij mijn vrouw niet, ze heeft altijd halftijds gewerkt en haar collega die even oud is en voltijds heeft gewerkt heeft nog geen 50€ pensioen meer per maand.
Bij mijn vrouw niet, ze heeft altijd halftijds gewerkt en haar collega die even oud is en voltijds heeft gewerkt heeft nog geen 50€ pensioen meer per maand.