Van bank veranderen, maar pensioensparen toch behouden ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Van bank veranderen, maar pensioensparen toch behouden ?
En vooral: was het een pensioenspaarfonds of een pensioenspaarverzekering?
@Warren en Molenveld,
Dit jaar pas heb ik, na lang twijfelen, de overstap gemaakt naar pensioenspaarfondsen. M.a.w. niet meer gestort in de pensioenspaarverzekering die ik elders heb, en in januari gestart met de volledige inleg in Metropolitan Rentastro Growth bij Fintro.
Het gaat dus tot hiertoe maar om 1 jaar. En ook al is het tegenwoordig van BNP, het rendement is net iets beter dan dat van BNP. Vandaar mijn keuze, en het idee dat ik het graag zou behouden (en er de komende jaren in wil blijven storten), ook al zou ik ev. weggaan bij Fintro.
Dit jaar pas heb ik, na lang twijfelen, de overstap gemaakt naar pensioenspaarfondsen. M.a.w. niet meer gestort in de pensioenspaarverzekering die ik elders heb, en in januari gestart met de volledige inleg in Metropolitan Rentastro Growth bij Fintro.
Het gaat dus tot hiertoe maar om 1 jaar. En ook al is het tegenwoordig van BNP, het rendement is net iets beter dan dat van BNP. Vandaar mijn keuze, en het idee dat ik het graag zou behouden (en er de komende jaren in wil blijven storten), ook al zou ik ev. weggaan bij Fintro.
Ik heb een licht vermoeden dat het om het tweede zal gaanmolenveld schreef:En vooral: was het een pensioenspaarfonds of een pensioenspaarverzekering?
@AtC, ik vermoed dat je mijn laatste post niet gelezen hebt... het gaat dus over een pensioenspaarfonds.
Ik had een pensioenspaarverzekering. Volledig uitgezeten vanaf 1986 (ongeveer) tot 2015. Zelfs nog een kontrakt met gewaarborgde rente van 4,25% en deelname in de winst. Jaar na jaar het maximum betaald. jaar na jaar ook een uittreksel gekregen samen met het fiscaal attest. Op dat uittreksel stonden getallen en berekeningen op vermeld waar ik eigenlijk nooit aan uit kon, maar -geen probleem- over maken zei de bank, met zulke rentevoet zou ik zogezegd slapend rijk worden...
Tot ik uiteindelijk het bedrag kreeg uitgekeerd, zonder de minste berekening erbij. Hun uitleg daarbij was 'die berekeningen zijn zéér ingewikkeld, daar kan niemand aan uit...'
Ik voelde mij gerold tot-en-met! Hulen-met-de pet-op, zolààg was dat bedrag, op geen enkele jaarlijkse afrekening van de jaren ervoor stond ergens zo'n laag bedrag.
Ik wou eerst nog procederen, maar uiteindelijk heb ik dat maar nagelaten.
bedankt kbc
Tot ik uiteindelijk het bedrag kreeg uitgekeerd, zonder de minste berekening erbij. Hun uitleg daarbij was 'die berekeningen zijn zéér ingewikkeld, daar kan niemand aan uit...'
Ik voelde mij gerold tot-en-met! Hulen-met-de pet-op, zolààg was dat bedrag, op geen enkele jaarlijkse afrekening van de jaren ervoor stond ergens zo'n laag bedrag.
bedankt kbc
Het ging dan ook niet om jouw contract annetjeannetje schreef:@AtC, ik vermoed dat je mijn laatste post niet gelezen hebt... het gaat dus over een pensioenspaarfonds.

Moest ik van jou zijn Guust, ik zou toch de berekening moeten hebben. Als jouw filiaal denkt dat het te ingewikkeld is voor jou zegt dat veel over hen. Mail sturen naar filiaal dat je de berekening toch wilt. Geven ze die jou niet, mail naar de ombudsdienst van KBC!Guust schreef:Ik had een pensioenspaarverzekering. Volledig uitgezeten vanaf 1986 (ongeveer) tot 2015. Zelfs nog een kontrakt met gewaarborgde rente van 4,25% en deelname in de winst. Jaar na jaar het maximum betaald. jaar na jaar ook een uittreksel gekregen samen met het fiscaal attest. Op dat uittreksel stonden getallen en berekeningen op vermeld waar ik eigenlijk nooit aan uit kon, maar -geen probleem- over maken zei de bank, met zulke rentevoet zou ik zogezegd slapend rijk worden...
bedankt kbc
Begrijp wel goed de verwarring voor Annetje gezien Guust opeens in haar topic zijn beklag over zijn uitbetaling van een pensioenspaarverzekering terwijl het bij Annetje over een pensioensspaarfonds betrefd. Op zich had het beter/netjes geweest als Guus een apart topic zou gestart zijn.AtC schreef:Het ging dan ook niet om jouw contract annetjeannetje schreef:@AtC, ik vermoed dat je mijn laatste post niet gelezen hebt... het gaat dus over een pensioenspaarfonds.
Een apart topic had misschien beter geweest. Maar geen probleem, nu is het voor iedereen helder ;-)
-
- Full Member
- Contacteer:
@ Guust: om een beter beeld te krijgen, als u 60 wordt, wordt er een belasting van 10 % geheven op uw kapitaal. Dus mijn vraag, heeft u het bedrag afgehaalt net nadat u 60 jaar bent geworden?
En ik zag dat KBC ook uittredingskosten aanrekent indien u zich laat uitbetalen voor uw pensioen. Kan dit ook een reden zijn?
En ik zag dat KBC ook uittredingskosten aanrekent indien u zich laat uitbetalen voor uw pensioen. Kan dit ook een reden zijn?
http://dinnovatievebeurs.weebly.com
Ja, ik was volledig pensioengerechtigd op het moment dat ik mijn pensioensparen liet uitbetalen. Dat gebeurde zo : ik telefoneerde eerst naar de betreffende pensioendienst van kbc te leuven, en maakt mijn verzoek kenbaar. Vervolgens werd mij een dokument opgestuurd wat ik moest invullen en waarop het bedrag stond waar ik recht op had, echter zonder berekening, enkel een naakt bedrag. Samen met een 'levensbewijs' moest ik dat dokument -ondertekend voor akkoord- afgeven in mijn kbc kantoor. Daar kon men mij onmogelijk antwoorden op de berekening van dat bedrag, maar, zo zeiden ze, ik zou wel een berekening krijgen achteraf. Geld tijdje later ontvangen, NOOIT een berekening gekregen.
Dat uitgekeerde bedrag was dermate laag,als ik alle premies optel die ik al die jaren betaald heb, is er nauwelijks 1% rente bij.En dat is begonnen van in het begin dat het bestond -1985 of zo-.
Ik denk dat er nog véél mensen gaan verschieten als ze ooit dat pensioensparen laten uitbetalen.In mijn ogen is het pure volksverlakkerij, legale oplichterij.
Ik denk dat er nog véél mensen gaan verschieten als ze ooit dat pensioensparen laten uitbetalen.In mijn ogen is het pure volksverlakkerij, legale oplichterij.
Zouden KBC en Ergo stiekem gefusioneerd zijn?
Nadeel van een pensioenspaarverzekering. Echter is je berekening niet volledig, je hebt jaarlijkse je belastingvoordeel gehad voor het gestorte deel dat moet je natuurlijk ook meenemen in je berekning. Want had je het op een spaarboekje geplaatst had je geen belastingsvoordeel gehad.Guust schreef:Dat uitgekeerde bedrag was dermate laag,als ik alle premies optel die ik al die jaren betaald heb, is er nauwelijks 1% rente bij.En dat is begonnen van in het begin dat het bestond -1985 of zo-.
Ik zou bij KBC toch aandringen om de berekening te kunnen nazien. Zelf zou ik nooit getekend hebben zonder die berekening te zien. Want zoals je nu zelf ziet je weet niet of de berekening klopt maar je tekent wel voor akkoord.
Blijft duidelijk dat voor mensen met een lange horizon >25 jaar voor de boeg een pensioenspaarfonds en betere keuze is dan een pensioenspaarverzekering. En al zeker voor mensen die nu starten met pensioensparen.