Vanaf welk instapbedrag zijn ETF's rendabel?
TIP
Re: Vanaf welk instapbedrag zijn ETF's rendabel?
Ik lees hier bijzonder weinig over het verdienmodel van DG, enkel dat er uitgeleend wordt en dat is een bekend probleem. Dat valt blijkbaar op te lossen door een custody account te nemen en als je niet wil bijdragen in de dividenden van de ETF, kan je constant een verkooporder in de markt leggen, dan kunnen ze niet uitlenen. En zelfs dan nog, verdienen ze aan je: wisselkosten en het opzetten van de mogelijkheid transacties. Vandaar 'gratis', inclusief accolades...reppiepeppie schreef: En voor de volledigheid dan ook nog es het verdienmodel van degiro bespreken, want ''gratis'' bestaat niet he
http://www.iexprofs.nl/Column/Beurs-van ... isico.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg. Ik weet dat Keyplan van Keytradebank is. Mijn vraag is iemand die nu vb 50 euro maandelijks gebruikt om fondsen te kopen. Kan zo iemand voor 50 euro per maand ETF's aankopen. Want telkens het om fondsen gaat zijn er altijd mensen die roepen. Waarom fondsen kopen, ETF's zijn goedkoper in kost. Dus wil ik weten voor ETF's wat is het minimum bedrag om rendabel te zijn. Want fondsen voor 50 euro per maand(keyplan keytrade) of 100 euro per transactie(rabobank.be) is gewoon heel laagdrempelig. Zijn ETF's ook zo laag drempelig? Hopelijk is het nu wat duidelijkerreppiepeppie schreef:Die term keyplan komt van keytrade, en dat zijn fondsen.
Nogmaals, check de tarieven op degiro. Zie die link.
Hier de 'kernselectie' waarvoor t gratis is
https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_T ... lectie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Opgepast,kleine lettertjes lezen: er zijn wel kosten als je meer dan 1x / maand eenzelfde tracker koopt.
Ook denk ik dat dit dan een buitenlandse rekening is die je moet aangeven in je belasting

Hangt van de instapkosten van bij je brooker af, bij Keytrade betaal je minstens 7,5 euro per transactie, voor een kleine maandelijkse aankoop is dat veel te duur, dan ben je beter af met een fonds zonder instapkost.
Neen, eigenlijk niet. Volgens mij heb je hier al antwoord op gehad, dus als je dit opnieuw vraagt, blijkbaar dus niet.Silverfox schreef:
Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg. Ik weet dat Keyplan van Keytradebank is. Mijn vraag is iemand die nu vb 50 euro maandelijks gebruikt om fondsen te kopen. Kan zo iemand voor 50 euro per maand ETF's aankopen. Want telkens het om fondsen gaat zijn er altijd mensen die roepen. Waarom fondsen kopen, ETF's zijn goedkoper in kost. Dus wil ik weten voor ETF's wat is het minimum bedrag om rendabel te zijn. Want fondsen voor 50 euro per maand(keyplan keytrade) of 100 euro per transactie(rabobank.be) is gewoon heel laagdrempelig. Zijn ETF's ook zo laag drempelig? Hopelijk is het nu wat duidelijker
Je kan perfect voor €50 trackers kopen elke maand, afin, ongeveer €50, afhankelijk hoe de koers is want ETF's zijn niet fragmenteerbaar. Of het rendabel is hangt af van je broker. Bij mijn weten rekent enkel De Giro hiervoor geen kosten aan bij hun "kernselectie". Hoe lang dit zal duren weet ik niet, want De Giro verdient in principe zeer weinig hieraan. Keytrade en Rabobank.be halen hun winst uit de retrocessies die ze krijgen van het fonds, daarom kunnen ze die fondsen aanbieden aan 0% instapkosten. Bovendien heeft Keytrade de zekerheid dat ze 5 jaar deze vergoeding zullen krijgen, dat is ook heel wat in hun beleving. In Nederland mogen die retrocessies niet meer, dus ik vraag mij af hoe DG uitraakt aan die wisselkosten en €2,5 per beurs per jaar die ze vragen. Volgens mij gaan ze wachten tot er een serieuze pool is en dan stoppen met de "kernselectie" zoals Binck het ook deed enkele jaren geleden.
Misschien is dat nieuwe product Binck Fundcoach iets voor u, waar je "gratis" periodiek kan beleggen in ETF's. Alleen verkwanselt dat een van de voordelen van ETF's, nl lage kosten, die een fundamentele meerwaarde hebben voor je rendement. 0,44% voor het beheer bovenop de kosten van je ETF's zelf (toch ook al snel 0,1% tot 0,6%) en soms zit je boven de 1% op jaarbasis, iets wat eerder in de prijsklasse ligt van een actief beheerd fonds (bv Skagen Global heeft een TER van 1%). Keytrade heeft iets gelijkaardigs met Keyprivate, maar daar rekenen ze 0,75% extra voor aan.
Wil je niet naar De Giro of pas je voor Fundcoach of Keyprivate, dan denk ik niet dat je rendabel maandelijks kan investeren in ETF's. Als is rendabel in het geval van Binck en Keytrade zeer relatief aangezien zelfs die 0,44% je na 30 jaar je 11% van je vermogen gekost heeft (à 11% per jaar)
Laatst gewijzigd door Inversor op 11 maart 2016, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
'k Weet niet helemaal of mijn vraag hier in dit topic past, maar ev. gevolgen van fiscaliteit kunnen een aanslag zijn op je rendabileit.
Als je een ETF (ver)koopt heb je zowel kosten langs de kant van de broker als de taxen. Maar stel dat een tracker ook dividend uitkeert. Waar moet je dan op letten om geen dubbele kosten/taxen aangerekend te krijgen ? En is dat alleen in het geval van een dividend, of ook bij een ev. verkoop ?
Ishares heeft er heel wat uit Ierland, maar ook uit Duitsland. Vanguard is dan weer Frans. Hoe zit dat met ev. dubbele belasting hierop ?
En is dit ook iets dat je ook nog ergens op je belastingbrief moet vermelden (zoals bijvoorbeeld bij de Carmignacfondsen) ?
Hoop dat jullie het eenvoudig kunnen uitleggen...
Als je een ETF (ver)koopt heb je zowel kosten langs de kant van de broker als de taxen. Maar stel dat een tracker ook dividend uitkeert. Waar moet je dan op letten om geen dubbele kosten/taxen aangerekend te krijgen ? En is dat alleen in het geval van een dividend, of ook bij een ev. verkoop ?
Ishares heeft er heel wat uit Ierland, maar ook uit Duitsland. Vanguard is dan weer Frans. Hoe zit dat met ev. dubbele belasting hierop ?
En is dit ook iets dat je ook nog ergens op je belastingbrief moet vermelden (zoals bijvoorbeeld bij de Carmignacfondsen) ?
Hoop dat jullie het eenvoudig kunnen uitleggen...
@Inversor dank voor de heldere uitleg
@Annetje inderdaad ook een interessante vraag in het vraagstuk
@Annetje inderdaad ook een interessante vraag in het vraagstuk
-
- VIP member
- Contacteer:
Inversor, bij Degiro moet er wel minimum een maand tussen zitten. Dat is enige waar je moet voor uitkijken.
DEGIRO rekent u transactiekosten wanneer u de DEGIRO Trackers Kernselectie gebruikt als handelsinstrument. Kortom: wanneer u, binnen een maand, meer dan 1 transactie doet in hetzelfde instrument uit de DEGIRO Trackers Kernselectie worden deze transacties afgerekend tegen het tarief van de desbetreffende beurs.
DEGIRO rekent u transactiekosten wanneer u de DEGIRO Trackers Kernselectie gebruikt als handelsinstrument. Kortom: wanneer u, binnen een maand, meer dan 1 transactie doet in hetzelfde instrument uit de DEGIRO Trackers Kernselectie worden deze transacties afgerekend tegen het tarief van de desbetreffende beurs.
Persoonlijk vind ik dat een domme zet van De Giro, want dan koop je toch gewoon een andere tracker? Er zijn er veel die +/- hetzelfde volgen en er zijn er 21 bladzijden vol. Bv van de sector consumenten, heb je de VDC, VCR, FXG, FXD (als je een strategic beta wil), XLP, XLY,... Dat zijn al 6 interessante ETF's die de consumentensector volgen, ofwel meer dan één per week. Dat zal wel lukken zeker?reppiepeppie schreef:Inversor, bij Degiro moet er wel minimum een maand tussen zitten. Dat is enige waar je moet voor uitkijken.
En doe je per ongeluk toch eentje mis, voor de Amerikaanse is dat een dikke halve € transactiekosten, daar zal je wel niet van dood gaan zeker?
Ik heb een heel simpele vraag: weet er nu iemand een ETF waar je met een substantieel, maar niet echt groot bedrag kan instappen die de moeite waard is als beginnende indexbelegger?
Ik bedoel van I shares alleen zijn er precies honderden als ik er mijn keuze selecteer op Keytrade...
Ik dacht aan de iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUR), waar je toch een ruime selectie aan wereldwijde aandelen mee capteert?
En is er een juist instapmoment op het jaar, vermits het dus niet de bedoeling is van periodiek bij te storten (wegens te duur, en ben van plan om even bij Keytrade te blijven)?
Alvast dank voor enige advies, appreciate it.
Ik bedoel van I shares alleen zijn er precies honderden als ik er mijn keuze selecteer op Keytrade...

Ik dacht aan de iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUR), waar je toch een ruime selectie aan wereldwijde aandelen mee capteert?
En is er een juist instapmoment op het jaar, vermits het dus niet de bedoeling is van periodiek bij te storten (wegens te duur, en ben van plan om even bij Keytrade te blijven)?
-
- VIP member
- Contacteer:
Heb het ook, lijkt wel een standaard te zijn. Instapmoment geen belang. Je moet wel geloven in het uitblijven van econ. en politiek slecht nieuws (ben op dat gebied zwartkijker en ben dat niet alleen).
Ik kan maar 1 tip geven: niet nadenken of je te weinig hebt of niet, gewoon doen!
Natuurlijk niet met 20 euro, want dan kunnen de broker fees meetellen, maar als je ergens enkele 100 euros hebt staan is dit zeker de moeite om ermee te beginnen! Verder zou ik ook wegblijven van keyplan, zoek zelf een fonds dat bij jou past en wat je zoekt. Er zijn genoeg fondsen op de markt met expense ratios van onder de 0,2%.
Natuurlijk niet met 20 euro, want dan kunnen de broker fees meetellen, maar als je ergens enkele 100 euros hebt staan is dit zeker de moeite om ermee te beginnen! Verder zou ik ook wegblijven van keyplan, zoek zelf een fonds dat bij jou past en wat je zoekt. Er zijn genoeg fondsen op de markt met expense ratios van onder de 0,2%.
Had een beetje hetzelfde probleem, goesting om periodiek met relatief kleine bedragen te investeren in een globale index. Omwille van het makelaarsloon en de beurstaks bij aan en verkoop heb ik niet voor bovenstaande etf (IWDA) gekozen maar voor een wereldwijd aandelen fonds (LU0203975437) bij Rabobank. In en uitstappen is er gratis, alleen bij verkoop betaal je 1,32% taks, je kan dus met kleinere bedragen opbouwen. Nog een positief punt is dat het fonds het de afgelopen 5 jaar beter doet dan IWDA, al is dat geen garantie voor de toekomst. Wat betreft de lopende kosten, die zitten zowel bij IWDA als bij een fonds in de koers verrekend, daar hoef je het niet voor te laten.Maxwell35 schreef:Ik heb een heel simpele vraag: weet er nu iemand een ETF waar je met een substantieel, maar niet echt groot bedrag kan instappen die de moeite waard is als beginnende indexbelegger?
Ik bedoel van I shares alleen zijn er precies honderden als ik er mijn keuze selecteer op Keytrade...![]()
Ter vergelijking:
IWDA http://www.morningstar.nl/nl/etf/snapsh ... 0P0000MLIH
LU0203975437 http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... F0GBR05VCE
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Van mijn selectie zijn de volgende gratis bij Giro:
IWDA
RUS
IMAE
CSPX
IWDA
RUS
IMAE
CSPX
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Je wil goedkoop met 1 enkele ETF gaan beleggen ?
Zelf ben ik dan fan van deze 'dak etf' waarin verschillende andere ETF's zitten.
iShares Core Aggressive Allocation ETF AOA
Enig puntje van Technische" kritiek ; er is dividend uitkering op deze US tracker ; je betaald dus 2 keer RV op de 2% die je krijgt. De lopende kosten zijn misschien ietsje hoger (0,20%) dan andere goedkopere ETF die slechts maar één markt bestrijken.
Aggressive staat hier voor het 80% aandelen. Bestaat ook nog in andere smaken met meer obligaties.£
https://www.ishares.com/us/literature/p ... -en-us.pdf
Voor de giro moet je geen bruine broek aandoen met betrekking tot het buitenlandse karakter....gewoon aangeven dat je een buitenlandse rekening hebt; op zich niks mis mee als je ook netjes aangeeft waarop nog RV moet komen voor Belgie.
Waar zit er wel een leemte; de meerwaarde taks op het obligatie gedeelte binnen fondsen en hier mogelijks binnen ETF '(hoewel hier in dit vb lager dan 25%) Dit is zeer moeilijk zelf te berekenen en er is volgens mij ook geen rubriek om dit aan te geven ? Voorlopig hierin geen ondersteuning van de Giro zelf in deze materie.
Het gehele platform van de Giro is een beetje DHZ
Weinig beleggers ervaring ? Spaar tot je 2 tot 3 duizend euro kan beleggen en koop dan een gemengd fonds (zie mijn kapitaal) of een gemengde ETF De kosten vgl met de giro vallen dan eigenlijk wel mee ; die Nederlanders durven immers ook verborgen salami kosten aanrekenen. Een voorbeeld hiervan kan je hierboven lezen.
Zelf ben ik dan fan van deze 'dak etf' waarin verschillende andere ETF's zitten.
iShares Core Aggressive Allocation ETF AOA
Enig puntje van Technische" kritiek ; er is dividend uitkering op deze US tracker ; je betaald dus 2 keer RV op de 2% die je krijgt. De lopende kosten zijn misschien ietsje hoger (0,20%) dan andere goedkopere ETF die slechts maar één markt bestrijken.
Aggressive staat hier voor het 80% aandelen. Bestaat ook nog in andere smaken met meer obligaties.£
https://www.ishares.com/us/literature/p ... -en-us.pdf
Voor de giro moet je geen bruine broek aandoen met betrekking tot het buitenlandse karakter....gewoon aangeven dat je een buitenlandse rekening hebt; op zich niks mis mee als je ook netjes aangeeft waarop nog RV moet komen voor Belgie.
Waar zit er wel een leemte; de meerwaarde taks op het obligatie gedeelte binnen fondsen en hier mogelijks binnen ETF '(hoewel hier in dit vb lager dan 25%) Dit is zeer moeilijk zelf te berekenen en er is volgens mij ook geen rubriek om dit aan te geven ? Voorlopig hierin geen ondersteuning van de Giro zelf in deze materie.
Het gehele platform van de Giro is een beetje DHZ

Weinig beleggers ervaring ? Spaar tot je 2 tot 3 duizend euro kan beleggen en koop dan een gemengd fonds (zie mijn kapitaal) of een gemengde ETF De kosten vgl met de giro vallen dan eigenlijk wel mee ; die Nederlanders durven immers ook verborgen salami kosten aanrekenen. Een voorbeeld hiervan kan je hierboven lezen.
Bedankt voor je advies allemaal.
Ik dacht ook aan een iShares Core S&P 500 UCITS ETF (USD) ETF, met een kapitalisatie, want ik vroeg me af of
de iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUR) ook met jaarlijkse kapitalisatie is, kon ik niet direct terugvinden op Morningstar.
Je hebt gelijk Djordy van het gewoon te doen, ik wil namelijk mijn portefeuille goed spreiden wat het beleggingsproduct bedreft: heb vastrentende, wat aandelen, wil nu nog een fonds en een goeie tracker kopen, maar wil het simpel houden.
Leemans-broertje, inderdaad, maar als je de grafieken bekijkt lijkt het dan toch tenminste beter om toch te wachten na de zomermaanden niet? Zowiezo weinig handel in de zomer waardoor het neerwaarts gaat en wil ook nog even kijken of GB in de Unie blijft of niet en wat voor effect dat zal hebben.
Ik dacht ook aan een iShares Core S&P 500 UCITS ETF (USD) ETF, met een kapitalisatie, want ik vroeg me af of
de iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUR) ook met jaarlijkse kapitalisatie is, kon ik niet direct terugvinden op Morningstar.
Je hebt gelijk Djordy van het gewoon te doen, ik wil namelijk mijn portefeuille goed spreiden wat het beleggingsproduct bedreft: heb vastrentende, wat aandelen, wil nu nog een fonds en een goeie tracker kopen, maar wil het simpel houden.
Leemans-broertje, inderdaad, maar als je de grafieken bekijkt lijkt het dan toch tenminste beter om toch te wachten na de zomermaanden niet? Zowiezo weinig handel in de zomer waardoor het neerwaarts gaat en wil ook nog even kijken of GB in de Unie blijft of niet en wat voor effect dat zal hebben.