Vanaf welk moment winst nemen
TIP
- spaarfrits
- Full Member

- Contacteer:
Re: Vanaf welk moment winst nemen
Ik zit in de verzamelfase en heb nu de intensie nooit te verkopen. Later in een uitkeer fase (part-time job, pensioen of worst case ziekekas) hoop ik met 3% toe te komen op jaarbasis in de hoop dat het heuveltje geld verder blijft groeien.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
Je kan je portefeuille bekijken vanuit het niveau van risico dat je wil nemen.
Bvb:
60% van de portefeuille is voor de groei, met hoger risico, bvb via aandelen(fondsen)
40% van de portefeuille is voor de stabiliteit, met lager risico en lager rendement, bvb spaarrekeningen en obligaties.
Je gaat dan handelen als je risico van je portefeuille te veel (bvb 5%) afwijkt van je doelpercentages.
Als de aandelen dus gestegen zijn naar 65% van je portefeuille zal je hiervan dus 5% verkopen, om je risico terug te normaliseren. Dikwijls, maar niet altijd zal je met zo'n beweging verkopen met winst.
In de andere richting geldt dit herbalanceren ook. Als de aandelen gedaald zijn naar 55% van je portefeuille zal je aandelen bij aankopen om je portefeuille terug in evenwicht te brengen
Ook binnen de delen van je portefeuille kan je dit toepassen; bvb binnen het aandelengedeelte: 12% EM, 30% SC. Hier ge je dan ook (ver)kopen als de delen te groot worden.
Het laatste jaar heb ik zo verschillende keren een stukje SCV verkocht omdat dit een te groot deel van mijn portefeuille werd. In maart april vorig jaar kocht ik aandelen omdat die te 'klein' geworden waren.
Bvb:
60% van de portefeuille is voor de groei, met hoger risico, bvb via aandelen(fondsen)
40% van de portefeuille is voor de stabiliteit, met lager risico en lager rendement, bvb spaarrekeningen en obligaties.
Je gaat dan handelen als je risico van je portefeuille te veel (bvb 5%) afwijkt van je doelpercentages.
Als de aandelen dus gestegen zijn naar 65% van je portefeuille zal je hiervan dus 5% verkopen, om je risico terug te normaliseren. Dikwijls, maar niet altijd zal je met zo'n beweging verkopen met winst.
In de andere richting geldt dit herbalanceren ook. Als de aandelen gedaald zijn naar 55% van je portefeuille zal je aandelen bij aankopen om je portefeuille terug in evenwicht te brengen
Ook binnen de delen van je portefeuille kan je dit toepassen; bvb binnen het aandelengedeelte: 12% EM, 30% SC. Hier ge je dan ook (ver)kopen als de delen te groot worden.
Het laatste jaar heb ik zo verschillende keren een stukje SCV verkocht omdat dit een te groot deel van mijn portefeuille werd. In maart april vorig jaar kocht ik aandelen omdat die te 'klein' geworden waren.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik ben nog maar een jaar echt aan het beleggen, dus van winst nemen is hier nog niet echt sprake.
Als ik het geluk heb dat mijn portefeuille stilletjes blijft groeien door enerzijds regelmatige stortingen en anderzijds stijgingen van de beurs, dan zal ik alleen winst nemen ik mij bijvoorbeeld iets wil kopen.
Bijvoorbeeld bij de aankoop van een nieuwe auto bijvoorbeeld. Ik ben dan zo iemand die zou redeneren van: de auto kost 25.000 euro (fictief voorbeeld) en hiervan is bijvoorbeeld 5.000 euro winst bij van de beurs. Dan zou ik redeneren dat die auto mij maar 20.000 euro gekost heeft
Als ik het geluk heb dat mijn portefeuille stilletjes blijft groeien door enerzijds regelmatige stortingen en anderzijds stijgingen van de beurs, dan zal ik alleen winst nemen ik mij bijvoorbeeld iets wil kopen.
Bijvoorbeeld bij de aankoop van een nieuwe auto bijvoorbeeld. Ik ben dan zo iemand die zou redeneren van: de auto kost 25.000 euro (fictief voorbeeld) en hiervan is bijvoorbeeld 5.000 euro winst bij van de beurs. Dan zou ik redeneren dat die auto mij maar 20.000 euro gekost heeft
-
SamBG
Zolang het "EU-Coronareddingsfonds" van 750 miljard € loopt zou ik blijven beleggen. 't Is toch maar het geld van de belastingbetaler; ons geld dus. Mijn mening. 
Grappig, is vaak ook omgekeerd. Bv €5000 verlies, en dan heeft die auto je €30.000 gekost.hahn schreef: ↑21 augustus 2021, 19:55 Bijvoorbeeld bij de aankoop van een nieuwe auto bijvoorbeeld. Ik ben dan zo iemand die zou redeneren van: de auto kost 25.000 euro (fictief voorbeeld) en hiervan is bijvoorbeeld 5.000 euro winst bij van de beurs. Dan zou ik redeneren dat die auto mij maar 20.000 euro gekost heeft![]()
Iedereen gaat er blijkbaar maar van uit dat de beurs gelijk staat aan geld verdienen.
Op mijn werk al verschillende collega's die vorig jaar begonnen zijn met beleggen en plots denken ze dat ze superbeleggers zijn want ze hebben al zoveel verdient omwille van de sterke stijgingen van het laatste jaar.
HLN is nu ook wel een hilarische krant hé.spaarfrits schreef: ↑21 augustus 2021, 15:53Gewoon hilarisch.
Hln: titel: Nu de beurzen reeds lang rood kleuren. Artikel: de bel 20 verloor 1.35%
Gisteren eens naar IWDA gekeken.
5 dagen -0,12%
1 maand +2%
6 maand +16%
1 jaar +32%
Van veel daling is daar heel weinig te merken.
HLN - VTM - ...

Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
karine schreef: ↑22 augustus 2021, 23:03Grappig, is vaak ook omgekeerd. Bv €5000 verlies, en dan heeft die auto je €30.000 gekost.hahn schreef: ↑21 augustus 2021, 19:55 Bijvoorbeeld bij de aankoop van een nieuwe auto bijvoorbeeld. Ik ben dan zo iemand die zou redeneren van: de auto kost 25.000 euro (fictief voorbeeld) en hiervan is bijvoorbeeld 5.000 euro winst bij van de beurs. Dan zou ik redeneren dat die auto mij maar 20.000 euro gekost heeft![]()
![]()
Iedereen gaat er blijkbaar maar van uit dat de beurs gelijk staat aan geld verdienen.
Op mijn werk al verschillende collega's die vorig jaar begonnen zijn met beleggen en plots denken ze dat ze superbeleggers zijn want ze hebben al zoveel verdient omwille van de sterke stijgingen van het laatste jaar.
Mooie filosofisch discussie.
Mijn zoon kocht 10 Ethereums aan 100€. Een jaar later verkocht hij er 6 aan 200€ om een computer te kopen. Hij toen: mijn computer kost me maar 600€, en toch heb ik een dik machien van 1200€ staan.
Recent stond de ethereum dus 2000€. Ikke deze keer: hoe gaat het met je computer van 12000€?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Hij weet wat hij doet, is nog jong en durft wel een risico te nemen. Dus ik moet hem niet echt een boodschap geven, dat is mijn taak niet meer.EarthNvstr1 schreef: ↑24 augustus 2021, 20:22Wat was zijn antwoord ?
Heeft hij "de boodschap" begrepen ?
Ik ben te bang om crypto te kopen, hij niet. In totaal stak hij 5000€ in bitcoin en ethereum, en alles samen is dat nu nog 35-40.000€. Een paar weken geleden… was het gedipt naar de helft, maar hij slaapt nog goed, dus….
Binnen een paar jaar wil hij een beter appartement kopen, en dan is 50k extra welkom natuurlijk. Hij heeft nog wat aandelen die het ook goed doen, maar is niet gehaast.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Hij beseft natuurlijk wel dat hij 1200€ betaalde.EarthNvstr1 schreef: ↑24 augustus 2021, 22:59Ik doelde eigenlijk op dat hij ervaart dat die computer maar 600 EUR gekost heeft, terwijl het 1200 EUR gekost heeft.
En of hij daar nu (al dan niet door jouw "hint") anders over denkt ...
De rest is een gevolg van als… als… als….
Daar ben ik het niet echt mee eens. Een stukje verkopen bij sterk opgelopen koersen is niet enkel simpel markt timen, het is toch ook een stuk balanceren van het gewicht van een aandeel binnen een aandelenportefeuille of aandelenportefeuille binnen totale financiële middelen.
Ik verkoop sowieso wanneer ik geen vertrouwen meer heb in het aandeel (bv gewijzigde markt, systematisch niet nakomen van beloftes van management, ...) en ik herbalanceer bij sterk opgelopen koersen wanneer dat samenhangt met klassieke maatstaven (FCF, Koers/boekwaarde, ...) die sterk opgelopen zijn. Ik verkoop dan typisch een derde tot de helft van de aandelen in die positie.
Moet je sommige aandelen herbalanceren ?Maarten schreef: ↑25 augustus 2021, 23:02Daar ben ik het niet echt mee eens. Een stukje verkopen bij sterk opgelopen koersen is niet enkel simpel markt timen, het is toch ook een stuk balanceren van het gewicht van een aandeel binnen een aandelenportefeuille of aandelenportefeuille binnen totale financiële middelen.
Ik bedoel neem een Microsoft, JNJ, Amazon, enz.
Wie zou het meest verdiend hebben, de jongens die deze aandelen kochten en er niet meer naar omkeken of de man die kocht en verkocht en een deel van zijn winst nam om zoveel tijd later weer terug aan te kopen ?
Ik hoor het ook allemaal graag zeggen, aandelen herbalanceren binnen een portefeuille. Dan spreek je niet meer over de gewone huisvader maar over de gevorderde belegger.
Met fondsen lijkt het me nog lastiger om dit te gaan doen. Wat gaan we met die goede fondsen doen die op 180% winst staan en die nog steeds goed presteren ? Verkopen en wachten op de correctie ?
- Roger_de_klusman
- Jr. Member

- Contacteer:
Herbalanceren is eigenlijk je winnaars verkopen om verliezers mee te kopen.
Beetje als een bedrijfsleider die zijn beste medewerker ontslaat om een minder presterende aan te werven...
Beetje als een bedrijfsleider die zijn beste medewerker ontslaat om een minder presterende aan te werven...