vastgoedzeepbel of niet?
TIP
Re: vastgoedzeepbel of niet?
Als er nog wat mensen hun job verliezen, dan zal de vraag wel zakken... Er gaan er gewoon nog wat zijn die geen lening krijgen, of hun lening niet meer kunnen betalen en gedwongen worden te verkopen. (bv na een scheiding)TrX schreef: ↑3 juni 2020, 12:06Vraag > aanbod. Prijzen zullen niet dalen.Blackbelt schreef: ↑3 juni 2020, 11:50 Vastgoedmarkt in België is traag. Trage stijgingen, geen crashes.
Momenteel zijn er nog weinig verkopers die "moeten" verkopen, of kopers die hun aankoop uitstellen.
Maar met de crash in de horeca, en 6/10 bedrijven die ontslagen plannen gaat er zeker neerwaartse druk ontstaan.
Ik verwacht toch dat de prijzen binnen een jaar zeker niet hoger zijn dan vandaag, en dat er dan wel wat daling in zit.
Als je niet onder tijdsdruk staat, dan zou ik een aankoop toch wat uitstellen.
Wat te denken van 30-40% van de horecazaken die waarschijnlijk niet rendabel zijn en nu hun doodsteek kregen. Dat is ook extra vastgoed wat op de markt komt.
Dit dus.TrX schreef: ↑3 juni 2020, 12:06Vraag > aanbod. Prijzen zullen niet dalen.Blackbelt schreef: ↑3 juni 2020, 11:50 Vastgoedmarkt in België is traag. Trage stijgingen, geen crashes.
Momenteel zijn er nog weinig verkopers die "moeten" verkopen, of kopers die hun aankoop uitstellen.
Maar met de crash in de horeca, en 6/10 bedrijven die ontslagen plannen gaat er zeker neerwaartse druk ontstaan.
Ik verwacht toch dat de prijzen binnen een jaar zeker niet hoger zijn dan vandaag, en dat er dan wel wat daling in zit.
Als je niet onder tijdsdruk staat, dan zou ik een aankoop toch wat uitstellen.
Prijzen zullen enkel dalen als de centrale banken beslissen om terug de rentevoeten te verhogen. En sinds de financiele crisis kon Europa het zich niet veroorloven om de interestvoeten te verhogen (http://www.cbrates.com/eurozone/) want dan zou Italie, Spanje, Portugal, ... zich naast Griekenland ook faillet verklaren (= groter probleem).
Dus zolang de EURO bestaat, gaan we geen stijging in rentevoeten zien en zal ECB geld moeten pompen om Europees economie recht te houden.
Als de Europese landen terug hun eigen munteenheid introduceren, dan zal een hogere rentevoet mogelijk zijn en huizenprijzen zakken.
Immigratie zal een opwaartse invloed blijven hebben op het onderste segment van de markt. Als de rente hard zou stijgen (zie ik niet gebeuren - lonen blijven laag) dan eventueel een daling van de prijzen, maar ik denk dat veel potentiele verkopers dan op hun ei blijven zitten.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.