Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF
TIP
Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF
Geen zin om te gaan zoeken maar let wel dat je de juiste vergelijkingen maakt. Bv geen puur Amerikaans fonds of puur small cap fonds gaan vergelijken met MSCI World. Deze kan je beter met een andere benchmark vergelijken.
En weet ook dat prestaties behaald in het verleden geen garantie zijn voor de toekomst. Hoewel het relatief eenvoudig is om actieve fondsen te vinden die in het verleden de benchmark verslagen hebben, is het heel wat moeilijker te voorspellen of ze dit ook in de toekomst gaan doen.
Interessant, thanks! In welke verhouding beleg je in deze trackers? Periodiek of zo veel mogelijk in één keer?Wimble schreef: ↑11 augustus 2018, 09:00 Ik zou niet te eng gaan qua sectoren. Als je een huis bezit heb je meestal al genoeg geld in vastgoed zitten.
Prijs/kosten/kwaliteit/diversiteit is een mix van deze ETF's m.i. interessant:
IE00B5BMR087 iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD - ACC (CSPX)
IE00B4L5Y983 iShares Core MSCI World UCITS ETF - USD ACC (IWDA)
IE00BKM4GZ66 iShares MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF - USD ACC (EMIM)
IE00B53L3W79 iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF EUR (CSX5)
Die iShares MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF heb ik trouwens op een slecht moment aangekocht, sta nu op -4,35%

@B7H4long: Zeker waar en goede analogie, maar bekom je niet iedere (poging tot) smaakvolle cocktail door toch eerst goed na te denken over de ingrediënten én hun respectievelijke verhouding?
Het enige waar ik naar gekeken heb nu, is het rendement. Niet meer en niet minder.ignition schreef: ↑11 augustus 2018, 10:25Geen zin om te gaan zoeken maar let wel dat je de juiste vergelijkingen maakt. Bv geen puur Amerikaans fonds of puur small cap fonds gaan vergelijken met MSCI World. Deze kan je beter met een andere benchmark vergelijken.annetje schreef: ↑11 augustus 2018, 09:45 De fondsen uit mijn Keyplan (in een ander draadje terug te vinden), enkele fondsen uit de Flexer Dynamic (van MijnKapitaal) en nog enkele andere fondsen die ik geselecteerd heb op basis van de screenings van MijnKapitaal.
En weet ook dat prestaties behaald in het verleden geen garantie zijn voor de toekomst. Hoewel het relatief eenvoudig is om actieve fondsen te vinden die in het verleden de benchmark verslagen hebben, is het heel wat moeilijker te voorspellen of ze dit ook in de toekomst gaan doen.
Hier wordt zo gedweept met IWDA, dat ik gewoon eens benieuwd was geworden hoe dat "wondermiddel" nu effectief presteert tov wat ik nu heb en nog op mijn verlanglijstje staat. En dat was duidelijk veel minder dan gedacht.
En je 2e bemerking telt voor alles (aandelen, ETF's, fondsen), niet alleen voor mijn fondsen.
Kan zijn maar het is geen eerlijke vergelijking. Een fonds met puur Amerikaanse aandelen kan je beter vergelijken met een S&P500 bijvoorbeeld.annetje schreef: ↑11 augustus 2018, 12:48Het enige waar ik naar gekeken heb nu, is het rendement. Niet meer en niet minder.
Hier wordt zo gedweept met IWDA, dat ik gewoon eens benieuwd was geworden hoe dat "wondermiddel" nu effectief presteert tov wat ik nu heb en nog op mijn verlanglijstje staat. En dat was duidelijk veel minder dan gedacht.
Ik ben nochtans vrij zeker dat IWDA zijn benchmark (MSCI world) zal verslaan in de toekomst (dankzij securities lending en domiciliëring in Ierland) of er toch heel dicht bij zal zijn

Iedereen moet kopen waar hij of zij zich goed bij voelt. Voor de ene zijn dat alleen ETF's, voor de andere zijn dat fondsen, voor een derde zijn het aandelen, en voor een vierde kan het een mix zijn.
Het is hier toch geen koers om het best een benchmark/index te benaderen ? Ik hou mij daar trouwens ook niet mee bezig. Het resultaat is voor mij veel belangrijker, dus nee, ik ga niet voor elk fonds kijken hoe het tov de heilige graal (ETF's) presteert. Het interesseert me gewoon niet...
Het is hier toch geen koers om het best een benchmark/index te benaderen ? Ik hou mij daar trouwens ook niet mee bezig. Het resultaat is voor mij veel belangrijker, dus nee, ik ga niet voor elk fonds kijken hoe het tov de heilige graal (ETF's) presteert. Het interesseert me gewoon niet...
De Amerikaanse en de Euro aandelen zitten reeds in de wereldindex; en dit met het gewicht dat hun markten vertegenwoordigen. Waarom zou je dubbel beleggen hebben in die regios en Canada, de UK, Japan, Australie uitsluiten?ignition schreef: ↑11 augustus 2018, 09:15EURO STOXX 50 vind ik niet breed genoeg. Kan je dan niet beter gaan voor trackers die de MSCI EMU volgen?Wimble schreef: ↑11 augustus 2018, 09:00 Ik zou niet te eng gaan qua sectoren. Als je een huis bezit heb je meestal al genoeg geld in vastgoed zitten.
Prijs/kosten/kwaliteit/diversiteit is een mix van deze ETF's m.i. interessant:
IE00B5BMR087 iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD - ACC (CSPX)
IE00B4L5Y983 iShares Core MSCI World UCITS ETF - USD ACC (IWDA)
IE00BKM4GZ66 iShares MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF - USD ACC (EMIM)
IE00B53L3W79 iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF EUR (CSX5)
Bv iShares MSCI EMU UCITS ETF EUR (Acc) (EUR) | CEMU
Ipv CEMU kan je ook IMEA nemen, dan heb je tenminste alle ontwikkelde landen van Europa, niet enkel de EUROpa.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Tuurlijk, iedereen mag doen wat hij zelf wil. Ik dwing toch niemand om in een index tracker te beleggen? Ik geef gewoon mijn eigen mening en enkele redenen waarom ik het zelf een goed idee vind. Iedereen moet zelf maar bepalen of dit steek houdt of niet.annetje schreef: ↑11 augustus 2018, 13:28 Iedereen moet kopen waar hij of zij zich goed bij voelt. Voor de ene zijn dat alleen ETF's, voor de andere zijn dat fondsen, voor een derde zijn het aandelen, en voor een vierde kan het een mix zijn.
Er is wel iets voor te zeggen om je eigen land (werelddeel) iets te "overweighten" omdat het wisselkoersrisico dan iets kleiner is. (ik doe dit zelf niet voor alle duidelijkheid)B7H4long schreef: ↑11 augustus 2018, 13:30De Amerikaanse en de Euro aandelen zitten reeds in de wereldindex; en dit met het gewicht dat hun markten vertegenwoordigen. Waarom zou je dubbel beleggen hebben in die regios en Canada, de UK, Japan, Australie uitsluiten?
Ipv CEMU kan je ook IMEA nemen, dan heb je tenminste alle ontwikkelde landen van Europa, niet enkel de EUROpa.
1- Heb je de fondsen ook aangekocht op de startdatum van IWDA? Uit je vorige posten heb ik opgemaakt dat je ook een hele evolutie hebt doorgemaakt.annetje schreef: ↑11 augustus 2018, 09:17 Voor de aardigheid heb ik de fondsen die ik heb en de fondsen die ik nog wil, in een morningstar portefeuille ingegeven, aangevuld met IWDA. Als startdatum heb ik overal het begin van IWDA genomen. Als ik naar het resultaat keek (najaar 2009 tot nu), en dit sorteerde op prestatie, bleek IWDA als voorlaatste in het rijtje te staan...
Hoe is de vergelijking van jouw fondsen met de index vanaf het moment dat je je fondsen kocht?
Ik ben er bijna zeker (*) van dat de vergelijking anders zou zijn.
Vergelijk het met het WK voetbal. Het is ook makkelijker om de finalisten te voorspellen als de competitie halfweg is: In Het begin zijn er nog 32 kandidaten, na de 8st finale nog maar 8.
2- Vergelijking met IWDA is een appel-appel vergelijking voor wereldfondsen. Het heeft totaal geen zin deze vergelijking te maken als je mixfondsen hebt, of grondstoffen fondsen, of obligatiefondsen. Ook small-cap fondsen verdienen aan ander vergelijkings punt.
Wat geeft dat dan voor je portefeuille?
(*) mijn overtuiging komt uit het feit dit elk jaar kunnen zien als S&P zijn SPIVA (S&P Indices versus Active Funds ) scorecards publiceert. Op korte termijn is het resultaat van de actieve fondsen misschien nog kif-kif. Als de periode langer word het aantal actieve fondsen die zijn benchmark verslaagd jaar na jaar kleiner.
Code: Selecteer alles
Percentage of European Equity Funds (Euro denominated) Outperformed by Benchmarks
FUND CATEGORY | COMPARISON INDEX | ONE-YEAR THREE-YEAR FIVE-YEAR TEN-YEAR
Europe Equity | S&P Europe 350 | 46.59 59.21 73.26 85.44
Eurozone Eq | S&P Eurozone BMI | 73.70 77.41 87.54 88.01
Nordic Equity | S&P Nordic BMI | 73.17 50.00 63.16 65.71
Global Equity | S&P Global 1200 | 53.76 91.37 94.46 98.85
Emerging Markets | S&P/IFCI | 71.61 92.41 91.75 97.35
U.S. Equity | S&P 500 | 71.24 89.78 95.88 97.80
Daar waar actieve wereldfondsen, gemiddeld, tov van een jaar ervoor nog in 46,24% beter waren dan de index daalde dit voor de 3-5-10 jaar periodes tot 8,63% 5,53% en 1,15% .
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De volatiliteit van munten is vele malen kleiner dan die van aandelen, dus daar ga je niet veel mee winnen.
Voor obligaties daarentegen bewegen munten veel feller, daar blijf je best in je eigen munt, zeker als je obligaties gebruikt voor stabilteit in je portefeuille.
Het resultaat is ook voor mij, en met mij -denk ik- veel andere beleggers het belangrijkste.
Persoonlijk wil ik het hoogste rendement met het laagste risico om mijn doel zo snel en best mogelijk te bereiken.
B7H4long schreef: ↑11 augustus 2018, 09:50 Vincent,
Je vraagt ons om aan te geven in welke recipienten we de ingredienten van onze cocktail hebben aangekocht. Het belangrijkste is de mix die het resultaat is.
Je kan de ingredienten aanbrengen in verschillende recipienten: plastieken flessen, glazen bokalen, blikjes, tetra-pak.
De smaaktest gebeurt wanneer alles samen gebracht is.
Een sangria waar het hoodingredient in a bag-in-a-box komt kan evengoed smaken. Het leeggoed word toch maar meegegeven aan de vuilkar; ook de kristallen karaf die gebracht werd op een zilveren plateau door een butler die aankwam in een helikopter.
Inderdaad, juist mijn punt.
Beslis eerst over de verdeling van je portefeuille. je asset-allocatie. X% obligaties, X% cash, X% aandelen (met hierin misschien X% technologie, X% Europe, X% Emerging Markets en de rest een brede spreiding over all aandelen van de wereld).
Het resultaat van de portefeuille gaat voor 85-90% door je asset-allocatie bepaald worden.
Eenmaal dat je dat hebt vastgelegd kan je gaan kijken hoe je die best opbouwt.
- Obligaties: individuele of een fonds of ...
- Cash: spaarrekeningen, of tak 21 of pensioensaarverzekering
- Tech aandelen: individueel of een etf of een aktief fonds
- Europese aandelen : idem
- ..
Kan op de korte termijn toch wel grote verschillen geven hoor. Kijk maar naar de resultaten per jaar van de MSCI World vs MSCI World euro-hedged.B7H4long schreef: ↑11 augustus 2018, 13:54De volatiliteit van munten is vele malen kleiner dan die van aandelen, dus daar ga je niet veel mee winnen.
Voor obligaties daarentegen bewegen munten veel feller, daar blijf je best in je eigen munt, zeker als je obligaties gebruikt voor stabilteit in je portefeuille.
Of kijk naar gisteren waarbij zowat alle beurzen behoorlijk in het rood afsloten maar IWDA toch positief door stijgende dollar.
Ik had het hier ook niet op jou persoonlijk. Maar er zijn enkele forumleden die bij alles wat anderen schrijven dat afbreken en dwepen met IWDA, als Heilige Graal. Dus niets persoonlijks

Nogmaals, ik heb gewoon een startpunt genomen om appelen met appelen te vergelijken. Dus ergens in oktober 2009 = start, Gisteren 10/8/2018 = Stop.B7H4long schreef: ↑11 augustus 2018, 13:50 1- Heb je de fondsen ook aangekocht op de startdatum van IWDA? Uit je vorige posten heb ik opgemaakt dat je ook een hele evolutie hebt doorgemaakt.
Hoe is de vergelijking van jouw fondsen met de index vanaf het moment dat je je fondsen kocht?
2- Vergelijking met IWDA is een appel-appel vergelijking voor wereldfondsen. Het heeft totaal geen zin deze vergelijking te maken als je mixfondsen hebt, of grondstoffen fondsen, of obligatiefondsen. Ook small-cap fondsen verdienen aan ander vergelijkings punt.
Wanneer ik mijn fondsen gekocht heb (en nog koop) doet hier niet ter zake. Het enige wat telt is een vast begin- en eindpunt om ze gelijk te behandelen.
Het zijn allemaal aandelenfondsen, dus die kunnen perfect met IWDA vergeleken worden. En verder maakt het niet uit of het ene een meer op A of B gebaseerd is, of er small caps bij zijn of niet.
Het enige opzet was na te gaan of IWDA nu idd zoveel beter is als altijd beweerd wordt (op de lange termijn), en het misschien toch zinvoller zou zijn om in de toekomst hiervoor te kiezen ipv al het werk (fondsen zoeken en opvolgen) er in te steken. Maar aangezien IWDA niet het verwachte resultaat gaf, blijf ik verder doen zoals ik bezig was.
En voor mij stopt heel deze discussie hier.
Daar ben ik wel niet mee akkoord hoor Annetje, als we uw redenering volgen dan gebruikt morningstar overal verkeerde benchmarks?
Ter voorbeeld; een technologie fonds kan je toch niet vergelijken met een consumer products fonds simpelweg omdat het allemaal aandelen zijn? Bepaalde categorieën van aandelen (als niet allemaal) zijn cyclisch, wat wilt zeggen dat sommige beter doen als andere in bepaalde periodes. Al dat werk wat je hebt gestoken in fondsen zoeken met goede rendementen.. Wie weet heb je de winnaars van gisteren en de verliezers van morgen gekocht?
Technologie moet je vergelijken met een technologie benchmark, consumer products met een consumer products benchmark enzovoort..
Small caps vergelijken met een large cap benchmark is in mijn ogen wel degelijk appelen met peren vergelijken.
Ter voorbeeld; een technologie fonds kan je toch niet vergelijken met een consumer products fonds simpelweg omdat het allemaal aandelen zijn? Bepaalde categorieën van aandelen (als niet allemaal) zijn cyclisch, wat wilt zeggen dat sommige beter doen als andere in bepaalde periodes. Al dat werk wat je hebt gestoken in fondsen zoeken met goede rendementen.. Wie weet heb je de winnaars van gisteren en de verliezers van morgen gekocht?
Technologie moet je vergelijken met een technologie benchmark, consumer products met een consumer products benchmark enzovoort..
Small caps vergelijken met een large cap benchmark is in mijn ogen wel degelijk appelen met peren vergelijken.
Laatst gewijzigd door Tiziano op 11 augustus 2018, 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.
@annetje, ik heb je post gevonden met je Key-Plan fondsen. Eerlijk gezegd zie ik de outperformance niet van de actieve fondsen.
De world fondsen die je noemt in je post doen het allen slechter dan IWDA (2 komen wel in de buurt moet ik toegeven).
Het Fidelity America fund doet het beter maar dit is logisch omdat het focust op Amerikaanse aandelen. Als je het vergelijkt met S&P500 doet het duidelijk slechter.
De world fondsen die je noemt in je post doen het allen slechter dan IWDA (2 komen wel in de buurt moet ik toegeven).
Het Fidelity America fund doet het beter maar dit is logisch omdat het focust op Amerikaanse aandelen. Als je het vergelijkt met S&P500 doet het duidelijk slechter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.