Vervroegd afbetalen
TIP
-
webmaster
Re: Simulatietool: lening herzien, vervroegd aflossen of nie
hallo, we hebben jouw suggestie geïmplementeerd als volgt:reppiepeppie schreef:Ik heb nog een vraag ivm de simulatie tool 'lening hypotheek herzien'
Als je ingeeft, "Ja" bij lening bij andere bank krijg je de kosten erbij (notaris, lichting, kosten nieuwe lening enz enz).
Dit kan fel oplopen, als ik bvb 150k herleen bij een andere bank kom ik algauw op 6000eu. Dat komt dus in de + bij kosten. Tot zover correct.
MAAR: vanwaar komt dat bedrag? Ik bedoel, als je het niet bijleent moet je het van je eigen spaargeld halen. Met opnieuw renteverlies als je het van je eigen geld haalt of intrest als je het bijleent.
Ofwel leen je in mijn voorbeeld elders 150000+6000 dus 156000eu OFWEL leen je opnieuw 150000 en haal je 6000 uit eigen spaargeld - > renteverlies
zodra iemand een percentage invult voor het spaargeld, wordt er een berekening gemaakt worden ook de kosten van de herfinanciering meegenomen in de berekening van het 'verlies' aan rente
Re: Vervroegd afbetalen
Beste,
Ik overweeg om om de X tijd een gedeeltelijke vervroegde terugbetaling van mijn woonkrediet te doen. Het betreft een gedeelte van mijn woonkrediet gedekt door een mandaat (maw geen fiscale aftrek). Het hypothecair gedeelte is perfect gedekt voor de fiscale aftrek.
Vandaag sparen we X euro per maand op een SR, tot we aan een voldoende hoog bedrag komen voor de gedeeltelijk vervroegde terugbetaling. Wat is nu het beste, sparen tot we het volledige terug te betalen kredietbedrag hebben (zijnde toch wel nog een aantal jaren) of verschillende gedeeltelijke vervroegde terugbetalingen van het woonkrediet?
Jullie advies?
Ik overweeg om om de X tijd een gedeeltelijke vervroegde terugbetaling van mijn woonkrediet te doen. Het betreft een gedeelte van mijn woonkrediet gedekt door een mandaat (maw geen fiscale aftrek). Het hypothecair gedeelte is perfect gedekt voor de fiscale aftrek.
Vandaag sparen we X euro per maand op een SR, tot we aan een voldoende hoog bedrag komen voor de gedeeltelijk vervroegde terugbetaling. Wat is nu het beste, sparen tot we het volledige terug te betalen kredietbedrag hebben (zijnde toch wel nog een aantal jaren) of verschillende gedeeltelijke vervroegde terugbetalingen van het woonkrediet?
Jullie advies?
-
bartiebart
- Full Member

- Contacteer:
misshien eerst eens nachecken of je enkel je mandaat kan vervreogd aflossen, ( en hypothecaire leninfg laat wvoor wat het is om je fiscale aftrek te behouden)
in vele gevallen is dat niet mogelijk.... effe checken met je bank dus..
anders kan je je plannen moeten wijzigen...
zo rap mogelijk afbetalen is beter voor het madaat natuurlijk, als je opbrengst minder is dan de te betalen rente..
hangt dus af hoeveel je als belegger je geld laat renderen... als je het gewoon veilig spaart, beter zo rap mogelijk afbetelen...
in vele gevallen is dat niet mogelijk.... effe checken met je bank dus..
anders kan je je plannen moeten wijzigen...
zo rap mogelijk afbetalen is beter voor het madaat natuurlijk, als je opbrengst minder is dan de te betalen rente..
hangt dus af hoeveel je als belegger je geld laat renderen... als je het gewoon veilig spaart, beter zo rap mogelijk afbetelen...
-
anonymous
Zoals bartiebart al zegt, eerst even nachecken of je enkel het mandaat kan afbetalen.
Als dit mogelijk is, zou ik zo snel mogelijk afbetalen. Uiteraard misschien niet elke maand 100 € natuurlijk.
Maar telkens je een som bijelkaar hebt.
Qua kosten maakt het niet uit. Je betaalt op die som wederbeleggingsvergoeding van 3 maand rente.
Maar dat is dus een %.
Dus of je nu 20.000 afbetaalt in 1 keer, of 2 keer 10.000 , maakt niet uit.
Als dit mogelijk is, zou ik zo snel mogelijk afbetalen. Uiteraard misschien niet elke maand 100 € natuurlijk.
Maar telkens je een som bijelkaar hebt.
Qua kosten maakt het niet uit. Je betaalt op die som wederbeleggingsvergoeding van 3 maand rente.
Maar dat is dus een %.
Dus of je nu 20.000 afbetaalt in 1 keer, of 2 keer 10.000 , maakt niet uit.
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
Geld op een spaarrekening en daarmee één keer per jaar je extra aflossing doen.
Het is gebruikelijk dat je één keer per jaar een extra kapitaalsaflossing doet en bijkomende extra aflossingen in datzelfde jaar pas mogen als je meer dan 10% van het openstaand of zelfs origineel kapitaal aflost. Elke maand een paar honderd euro extra gaat dus niet lukken tenzij je dit expliciet in je contract staat.
En eerst nagaan of je je mandaat apart kan aflossen. Kan niet genoeg herhaald worden
Het is gebruikelijk dat je één keer per jaar een extra kapitaalsaflossing doet en bijkomende extra aflossingen in datzelfde jaar pas mogen als je meer dan 10% van het openstaand of zelfs origineel kapitaal aflost. Elke maand een paar honderd euro extra gaat dus niet lukken tenzij je dit expliciet in je contract staat.
En eerst nagaan of je je mandaat apart kan aflossen. Kan niet genoeg herhaald worden
-
webmaster
we hebben een nieuwe versie van onze herziening simulator online gezet
verschil met de vorige versie: de kosten (gemaakt bij de herziening oude lening en aangaan van een nieuwe lening) worden bijgeleend in de nieuwe lening
ook zijn enkele bugs gecorrigeerd in verband met de kosten handlichting
alle opmerkingen zijn welkom
https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
verschil met de vorige versie: de kosten (gemaakt bij de herziening oude lening en aangaan van een nieuwe lening) worden bijgeleend in de nieuwe lening
ook zijn enkele bugs gecorrigeerd in verband met de kosten handlichting
alle opmerkingen zijn welkom
https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik speel ook met het idee om mijn hypothecaire lening vervroegd terug te betalen.
Ik vraag me enkel af wat een 'goed' bedrag is om aan de kant te hebben staan na de vervroegde terugbetaling.
Ik vraag me enkel af wat een 'goed' bedrag is om aan de kant te hebben staan na de vervroegde terugbetaling.
-
WerkendeMama
- Jr. Member

- Contacteer:
Wat bedoel je daarmee Bart? Hoeveel spaargeld je moet hebben om onvoorziene uitgaven te kunnen bekostigen?
Dat je niet je laatste cent aan het vervroegd afbetalen van de lening spendeert dat lijkt me logisch. Voor de rest kan je dat enkel zelf bepalen.
Heb je een nieuwbouw of verwacht je kosten aan de woning?
Hoe zit het met de wagen? Kosten vervangen,...
Gezinssituatie: studerende kinderen kosten veel geld
En nog zoveel meer dingen die kunnen meespelen. Je kan dus enkel zelf bepalen hoeveel je wil overhouden denk ik. Hou er rekening mee dat je door minder of niet meer betalen aan een lening natuurlijk meer geld overhoud voor sparen, beleggen of de uitgaven die ik hierboven opsomde.
Dat je niet je laatste cent aan het vervroegd afbetalen van de lening spendeert dat lijkt me logisch. Voor de rest kan je dat enkel zelf bepalen.
Heb je een nieuwbouw of verwacht je kosten aan de woning?
Hoe zit het met de wagen? Kosten vervangen,...
Gezinssituatie: studerende kinderen kosten veel geld
En nog zoveel meer dingen die kunnen meespelen. Je kan dus enkel zelf bepalen hoeveel je wil overhouden denk ik. Hou er rekening mee dat je door minder of niet meer betalen aan een lening natuurlijk meer geld overhoud voor sparen, beleggen of de uitgaven die ik hierboven opsomde.
-
Ranter the 2nd
- Full Member

- Contacteer:
Re: Vervroegd afbetalen bij oude of nieuwe bank
Binnenkort gaan we herfinacieren bij een andere bank.
We zijn tevens van plan om ca 25k aan spaargeld aan onze lening te spenderen.
Welke invloed heeft het of we die 25k nog vlug aan ons oude bank terugbetalen (enkel 3 maand WBV) of we gewoon in rekening brengen bij het afsluiten van de nieuwe lening?
We zijn tevens van plan om ca 25k aan spaargeld aan onze lening te spenderen.
Welke invloed heeft het of we die 25k nog vlug aan ons oude bank terugbetalen (enkel 3 maand WBV) of we gewoon in rekening brengen bij het afsluiten van de nieuwe lening?