Fout in berekening BMPBtop-spaarrekening
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Fout in berekening BMPBtop-spaarrekening
Matroos, als je de centjes de eerste tijd niet nodig hebt, zou ik ze gezien de 11-maandenregeling, in januari nog transfereren naar de fedelta. Het is toch 0,35 % meer dan op de top.
Beste Matroos,
Een belegging hangt af van veel aan ieder eigen veranderlijke parameters, gevoelen, omstandigheden, ouderdom enz. die mij totaal vreemd zijn. Daarin bent je de enige die in bezit is van al die elementen.
Wat voor mij doorslaggevend is en blijft is zekerheid. Kort bij de zeventig voel ik nog weinig voor avontuur. Ik ben geen klant van BMPB en ken hun juiste voorwaarden niet voldoende. Hun handelswijze heb ik wel kunnen ondervinden in dit topic.
Op een technische vraag, in de mate van mijn kennis en ervaring durf ik wel een gestaafd advies geven maar buiten dat moet ieder zijn gang gaan.
Je krijgt heus wel nog advies van forumleden die meer vertrouwd zijn met deze bank.
Een belegging hangt af van veel aan ieder eigen veranderlijke parameters, gevoelen, omstandigheden, ouderdom enz. die mij totaal vreemd zijn. Daarin bent je de enige die in bezit is van al die elementen.
Wat voor mij doorslaggevend is en blijft is zekerheid. Kort bij de zeventig voel ik nog weinig voor avontuur. Ik ben geen klant van BMPB en ken hun juiste voorwaarden niet voldoende. Hun handelswijze heb ik wel kunnen ondervinden in dit topic.
Op een technische vraag, in de mate van mijn kennis en ervaring durf ik wel een gestaafd advies geven maar buiten dat moet ieder zijn gang gaan.
Je krijgt heus wel nog advies van forumleden die meer vertrouwd zijn met deze bank.
Vóór 1-4-2009 kon iedere bank zówat zijn « eigen regels » bepalen.
Vanaf 1-4-2009 werden de « meeste regels » in het KB van 8 dec 2008 vastgelegd.
Wie zich aan die regels niet houdt kan geen aanspraak maken op een « gereglementeerde » spaarrekening
met vrijstelling van R.V. op een jaarlijks wijzigend geïndexeerd bedrag.
BMPB heeft gewoon zijn « eigen regels » gemaakt en houdt geen rekening met de nieuwe wetgeving.
Inbreuk 1
Art. 11 .. voor de berekening van de premies heeft elke opvraging in de eerste plaats gevolgen voor de laatst gestorte bedragen, vertrekkende van de meest recente storting en gaande naar de oudste stortingen.
Zó werden de getrouwheidspremies berekend vóór 1-4-2009.
BMPB past dus duidelijk niet de nieuwe LIFO regels toe.
Inbreuk 2
Art. 8 –…. De berekening van de basisintrest verloopt als volgt: « voor elke dag van de berekeningsperiode wordt het dagelijks saldo van het spaardeposito vermenigvuldigd met de intrest die geldt op de dag van het saldo en gedeeld door het totale aantal dagen van het betreffende jaar (365dagen of 366 dagen voor de schrikkeljaren) ». De berekeningsperiode vangt aan vanaf de laatste werkdag van het voorgaande boekjaar en eindigt op de vooravond van de laatste werkdag van het lopende jaar.Het bedrag van de basisintrest wordt berekend volgens een tarief
Voor « sommige » jaren zal een volledig boekjaar slechts 364 dagen tellen.
Voor die jaren wordt de klant slechts vergoed voor 364/365 of 364/366 van een volledig boekjaar.
Inbreuk 3
Spaardeposito’s aangaan via het internet
De minimum inleg voor een spaardeposito « via internet » is van € 10.000,-. In geval van niet-naleving van de minimumdrempel (bijvoorbeeld, de 1ste storting bereikt niet de € 10.000,-), worden de stortingen automatisch afgeleid naar de zichtrekening van dezelfde titularis(sen).
Bv.
Valuta Datum............Verrichting............Saldo
10-04-2010..............10.000,00 €.......10.000,00 €
10-05-2010..............-1.000,00 €.........9.000,00 €
Op de storting van 10-4-2010 heeft de klant recht op een getrouwheidspremie berekend op 10.000 €.
Nà de afhaling van 1.000 €, waardoor het saldo onder de 10.000 € daalt, heeft de klant nog steeds
recht op een getrouwheidspremie berekend op 9.000 €.
BMPB boekt echter automatisch 9.000 € over naar de zichtrekening waardoor de klant zijn lopende en gewaarborgde getrouwheidspremie op 9.000 € verliest !
Normaal konden zij in dit geval de basisrente « onmiddelllijk » verlagen tot 0.01 % en de klant zijn « lopende »
getrouwheidspremie op vervaldag uitbetalen.
Op die vervaldag konden zij de getrouwheidsrente dan ook drastisch verminderen.
Inbreuk 4
het bedrag dat het plafond van € 150.000,- overschrijdt, wordt gedebiteerd van de spaardeposito « via internet » en wordt gecrediteerd op de zichrekening van dezelfde titularis(sen). Het deel dat wordt overgedragen op de zichtrekening wordt vergoed volgens de voorwaarden die zijn vastgesteld voor deze zichtrekening.
BMPB heeft niet het recht deze overboeking te doen.
Zij kunnen wel de basisrente « onmiddellijk » verlagen op het « volledig » saldo.
Van zodra, door een storting het saldo boven 150.000 € stijgt, kunnen zij een nieuwe getrouwheidsrente toepassen
op deze storting.
De getrouwheidsrente van lopende stortingen kan op vervaldag aangepast worden.
Inbreuk 5
Art 8 …..voor elke dag van de berekeningsperiode wordt het dagelijks saldo van het spaardeposito vermenigvuldigd met de intrest….
Volgens de bewering van @Werkpaard worden de intresten van het boekjaar geboekt met valuta 31-12.
Bv.
Vóór de renteboeking op 31-12-2010 heeft men een saldo van 50.000 €.
We ontvangen jaarlijks 1.000 € rente en hebben nu een saldo van 51.000 € op 31-12-2010.
We hebben dus recht op een dagrentevergoeding berekent op 51.000 € , zijnde 1.40 €
We hebben nu een saldo van 51.001.40 € en….
Deze berekeningswijze leidt tot een kringverwijzing !
Kan @Fab4 ons bevestigen dat de intresten 2010 met valuta 31-12-2010 geboekt werden ?
Waar kan men hiertegen klacht neerleggen ?
Vanaf 1-4-2009 werden de « meeste regels » in het KB van 8 dec 2008 vastgelegd.
Wie zich aan die regels niet houdt kan geen aanspraak maken op een « gereglementeerde » spaarrekening
met vrijstelling van R.V. op een jaarlijks wijzigend geïndexeerd bedrag.
BMPB heeft gewoon zijn « eigen regels » gemaakt en houdt geen rekening met de nieuwe wetgeving.
Inbreuk 1
Art. 11 .. voor de berekening van de premies heeft elke opvraging in de eerste plaats gevolgen voor de laatst gestorte bedragen, vertrekkende van de meest recente storting en gaande naar de oudste stortingen.
Inbreuk 2
Art. 8 –…. De berekening van de basisintrest verloopt als volgt: « voor elke dag van de berekeningsperiode wordt het dagelijks saldo van het spaardeposito vermenigvuldigd met de intrest die geldt op de dag van het saldo en gedeeld door het totale aantal dagen van het betreffende jaar (365dagen of 366 dagen voor de schrikkeljaren) ». De berekeningsperiode vangt aan vanaf de laatste werkdag van het voorgaande boekjaar en eindigt op de vooravond van de laatste werkdag van het lopende jaar.Het bedrag van de basisintrest wordt berekend volgens een tarief
Voor « sommige » jaren zal een volledig boekjaar slechts 364 dagen tellen.
Voor die jaren wordt de klant slechts vergoed voor 364/365 of 364/366 van een volledig boekjaar.
Inbreuk 3
De minimum inleg voor een spaardeposito « via internet » is van € 10.000,-. In geval van niet-naleving van de minimumdrempel (bijvoorbeeld, de 1ste storting bereikt niet de € 10.000,-), worden de stortingen automatisch afgeleid naar de zichtrekening van dezelfde titularis(sen).
Bv.
Valuta Datum............Verrichting............Saldo
10-04-2010..............10.000,00 €.......10.000,00 €
10-05-2010..............-1.000,00 €.........9.000,00 €
Op de storting van 10-4-2010 heeft de klant recht op een getrouwheidspremie berekend op 10.000 €.
Nà de afhaling van 1.000 €, waardoor het saldo onder de 10.000 € daalt, heeft de klant nog steeds
recht op een getrouwheidspremie berekend op 9.000 €.
BMPB boekt echter automatisch 9.000 € over naar de zichtrekening waardoor de klant zijn lopende en gewaarborgde getrouwheidspremie op 9.000 € verliest !
Normaal konden zij in dit geval de basisrente « onmiddelllijk » verlagen tot 0.01 % en de klant zijn « lopende »
getrouwheidspremie op vervaldag uitbetalen.
Op die vervaldag konden zij de getrouwheidsrente dan ook drastisch verminderen.
Inbreuk 4
het bedrag dat het plafond van € 150.000,- overschrijdt, wordt gedebiteerd van de spaardeposito « via internet » en wordt gecrediteerd op de zichrekening van dezelfde titularis(sen). Het deel dat wordt overgedragen op de zichtrekening wordt vergoed volgens de voorwaarden die zijn vastgesteld voor deze zichtrekening.
BMPB heeft niet het recht deze overboeking te doen.
Zij kunnen wel de basisrente « onmiddellijk » verlagen op het « volledig » saldo.
Van zodra, door een storting het saldo boven 150.000 € stijgt, kunnen zij een nieuwe getrouwheidsrente toepassen
op deze storting.
De getrouwheidsrente van lopende stortingen kan op vervaldag aangepast worden.
Inbreuk 5
Art 8 …..voor elke dag van de berekeningsperiode wordt het dagelijks saldo van het spaardeposito vermenigvuldigd met de intrest….
Volgens de bewering van @Werkpaard worden de intresten van het boekjaar geboekt met valuta 31-12.
Bv.
Vóór de renteboeking op 31-12-2010 heeft men een saldo van 50.000 €.
We ontvangen jaarlijks 1.000 € rente en hebben nu een saldo van 51.000 € op 31-12-2010.
We hebben dus recht op een dagrentevergoeding berekent op 51.000 € , zijnde 1.40 €
We hebben nu een saldo van 51.001.40 € en….
Deze berekeningswijze leidt tot een kringverwijzing !
Kan @Fab4 ons bevestigen dat de intresten 2010 met valuta 31-12-2010 geboekt werden ?
Waar kan men hiertegen klacht neerleggen ?
Men is VERPLICHT om eerst bij de eigen bank klacht in te dienen.
Indien men geen of geen bevredigend antwoord krijgt van de eigen bank dan kan men bij de bemiddelingsdienst van de banken klacht indienen( http://www.ombfin.be" onclick="window.open(this.href);return false;) ombudsman@ombfin.be
De webmaster schrijft ook af en toe een stukje in het nieuwsblad, misschien dat hij daarover ook iets in het nieuwsblad kan schrijven.
Of die mannen van het programma 'basta" of zo verwittigen.
Indien men geen of geen bevredigend antwoord krijgt van de eigen bank dan kan men bij de bemiddelingsdienst van de banken klacht indienen( http://www.ombfin.be" onclick="window.open(this.href);return false;) ombudsman@ombfin.be
De webmaster schrijft ook af en toe een stukje in het nieuwsblad, misschien dat hij daarover ook iets in het nieuwsblad kan schrijven.
Of die mannen van het programma 'basta" of zo verwittigen.
Urbain,Urbain schreef: Inbreuk 1
betreffende inbreuk 1:
Indien je een storting waarop de getrouwheidspremie verworven is en waarbij het bedrag van de storting op de rekening blijft staan, gaat aanzien als een nieuwe storting met de startdatum op de dag waarop de getrouwheid verworven is. Dan wordt het LIFO-principe wel toegepast. (Dit las ik bij een ander forum-onderwerp hier op spaargids.be)
Ik bevestig dat de intresten 2010 geboekt werden met valuta datum 31-12-2010. Maar Als je er van uit gaat dat dit om 23h59 gebeurd, zou ik daar niet zo zwaar aan tillen.
Ha leuk om te lezen. Ik had jaren geleden hetzelfde voor met Argenta. De ombudsman gaf me gelijk maar Argenta bleef weigeren om de getrouwheidspremie uit te betalen.
Die kerel van de ombudsdienst antwoordde me toen dat Argenta niet verplicht was om een financiële geste te doen, ondanks zijn aanbeveling. Ik had zwart op wit de bewijzen bijgevoegd!
Je kan dus wel nog naar de rechtbank gaan (vrederechter of in het rechtsdistrict dat de bank voorziet in zijn alg. voorwaarden), maar dat wordt dan een lange lijdensweg.
Die kerel van de ombudsdienst antwoordde me toen dat Argenta niet verplicht was om een financiële geste te doen, ondanks zijn aanbeveling. Ik had zwart op wit de bewijzen bijgevoegd!
Je kan dus wel nog naar de rechtbank gaan (vrederechter of in het rechtsdistrict dat de bank voorziet in zijn alg. voorwaarden), maar dat wordt dan een lange lijdensweg.
Ik ben blij dat ik je kan vermaken ;-)criticus schreef:Ha leuk om te lezen.
Wat is dan het nut van een ombudsman?
Als er enkel stortingen zijn geweest is de LIFO-regel niet van toepassing.Fab4 schreef: betreffende inbreuk 1:
Indien je een storting waarop de getrouwheidspremie verworven is en waarbij het bedrag van de storting op de rekening blijft staan, gaat aanzien als een nieuwe storting met de startdatum op de dag waarop de getrouwheid verworven is. Dan wordt het LIFO-principe wel toegepast.
Ingeval van een afhaling bepaald de LIFO-regel welke vroegere storting verminderd wordt met deze afhaling.
LIFO = Opvragingen worden aangerekend op de sommen waarvoor de premieverwerving het minst ver gelopen is .
LIFO volgens BMPB = elke opvraging heeft in de eerste plaats gevolgen voor de laatst gestorte bedragen, vertrekkende van de meest recente storting en gaande naar de oudste stortingen.
Is de éérste storting niet voldoende om de afhaling op 0 € terug te brengen dan wordt de tweede storting , waarvoor de premieverwerving het minst ver gelopen is , verminderd. Enzovoort...
Bv.
10-04-2009............+ 10.000 €................Getrouwheidsperiode loopt t/m 09-04-2010 en hernieuwt op 10-04-2010
15-04-2009............+ 10.000 €................Getrouwheidsperiode loopt t/m 14-04-2010 en hernieuwt op 15-04-2010
10-04-2010............- 10.000 €
Nà toepassing van de LIFO-regel zijn dit de « overblijvende » getrouwheidspremies met hun hernieuwingsdatum :
............................................................................ Wettelijk..............BMPB
10-04-2010................................................................10.000 €.............10.000 €
15-04-2010................................................................10.000 €....................0 €
Berekeningsbasis getrouwheidspremie op 31-12-2010...............20.000 €.............10.000 €
Ge moet daar inderdaad niet zwaar aan tillen !Fab4 schreef: Ik bevestig dat de intresten 2010 geboekt werden met valuta datum 31-12-2010. Maar Als je er van uit gaat dat dit om 23h59 gebeurd, zou ik daar niet zo zwaar aan tillen.
Het valuta-saldo op 31-12-2010 is kapitaal + intrest. Op dat saldo hebt gij recht op één dagrentevergoeding !
Vergelijk het met uw zichtrekening waar uw saldo altijd positief is geweest.
Als ge in valuta-saldo één dag in 't rood hebt gestaan, zult ge één dag intrest betalen aan de bank.
Andere banken berekenen de intresten t/m 31-12-2010 en boeken de intresten met valuta 1-1-2011.
Jaren geleden bestond er geen wetgeving terzake.Criticus schreef: Ha leuk om te lezen. Ik had jaren geleden hetzelfde voor met Argenta. De ombudsman gaf me gelijk maar Argenta bleef weigeren om de getrouwheidspremie uit te betalen.
Je kan dus wel nog naar de rechtbank gaan (vrederechter of in het rechtsdistrict dat de bank voorziet in zijn alg. voorwaarden), maar dat wordt dan een lange lijdensweg..
De wet van 1-4-2009 ( KB van 8-12-2008 ) bepaalt de voorwaarden waaraan « gereglementeerde » spaarrekeningen moeten voldoen.
Deze wet is er trouwens gekomen om de consument te beschermen met o.m. de nieuwe LIFO-regel.
« Niet-gereglementeerde » spaarrekeningen betalen 15 % roerende voorheffing !
Het « REGLEMENT VAN DE «GEREGLEMENTEERDE SPAARDEPOSITO’S » van BMPB is in strijd met het KB van 8-12-2008
en kan door de belastingen aanzien worden als een « niet-gereglementeerde » spaarrekening.
Kassa..Kassa

Enkel als BMPB massaal veel klachten krijgt of dit in de media komt zullen ze hun « regels » aanpassen !
Laatst gewijzigd door Urbain op 21 januari 2011, 16:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Vroeger had Argenta een gereglementeerde spaarrekening waar zij een hospitalisatieverzekeing aan verbonden.
Na een aantal jaren had de fiscus dit door, en hebben ze roerende voorheffing moeten inhouden.
Na een aantal jaren had de fiscus dit door, en hebben ze roerende voorheffing moeten inhouden.
Een valutadatum kan niet om 23h:59 gebeuren. Een valutadatum begint om 0u:00.Ik bevestig dat de intresten 2010 geboekt werden met valuta datum 31-12-2010. Maar Als je er van uit gaat dat dit om 23h59 gebeurd, zou ik daar niet zo zwaar aan tillen.
Valuta 31/12/2010 begint om 0u:00.
Om meer duidelijkheid zie bijgevoegde schets.
Bij de CBFA.Urbain schreef:Waar kan men hiertegen klacht neerleggen ?
Zie bijgevoegd blad 9 van Klachten brochure CBFA
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eerst klacht bij eigen bank, daarna klacht bij bemiddelingsdienst van eigen bank, daarna bij bemiddelingsdienst van de banken en ook bij de CBFA.paul schreef:Indien men geen of geen bevredigend antwoord krijgt van de eigen bank dan kan men bij de bemiddelingsdienst van de banken klacht indienen( http://www.ombfin.be" onclick="window.open(this.href);return false;) ombudsman@ombfin.be
In 't algemeen wordt het met minnelijke schikking afgerond rechstreeks of met de bank of rechtstreeks met het agentschap.
Tussenkomst van de derde macht helpt het meest.
Aan een valuta-datum op uw rekeninguittreksel is geen uur gekoppeld !Flytox schreef:Een valutadatum kan niet om 23h:59 gebeuren. Een valutadatum begint om 0u:00.
Valuta 31/12/2010 begint om 0u:00.
Het is gewoon voor
een storting : vanaf de valuta-datum brengt uw storting intrest op.
een afhaling : vanaf de valuta-datum brengt uw afhaling geen intrest meer op.
De banken hebben voor stortingen op spaarrekeningen een « speling » van één kalenderdag.
Zie : BS van 7-12-2008 Art 1 § 4 b
Zó zal uw storting op 20-1-2010 9.00 u bij de éne bank valuta 20-1-2010 krijgen,
bij een andere 21-1-2010.
Een storting op 20-1-2010 18.00 u ( nà dagafsluiting ) zal bij iedere bank valuta 21-1-2010 krijgen.
Er is nog een 6de inbreuk !
Inbreuk 6
Wordt beschouwd als nieuw kapitaal elke toename bij de totale krediet saldo van de klant dit in vergelijking met de driemaandelijkse gemiddelde krediet saldo op de laatste werkdag van elke maand. Deze regel is niet van toepassing voor overschrijvingen van een spaardeposito « via internet » naar een andere spaardeposito « via internet », van dezelfde rekeninghouder.De creditsaldi waarmee rekening wordt gehouden zijn de zichtrekeningen, de spaardeposito’s, de kasbons, de deposito’s op termijn en de Effectendossiers.
Bijvoorbeeld : Een storting van € 15.000,- wordt op 04/06/20XX verricht. Het totaal van de creditsaldi berekend op de dag van de storting is gelijk aan € 173.000,- (het bedrag dat voor de spaardeposito « via internet » wordt gestort, wordt opgenomen in het totaal van € 173.000,-). Dit bedrag zal worden vergeleken met het gemiddelde van de creditsaldi van de 3 laatste eindes van de maand, te weten :
het saldo van de creditsaldi op 31/05/20XX = € 125.000,- ;
het saldo van de creditsaldi op 30/04/20XX = € 195.000,- ;
het saldo van de creditsaldi op 31/03/20XX = € 0,00 (over de driemaanden, zijn er slechts twee maanden van saldi, bijgevolg wordt het
gemiddelde berekend over twee maanden).
De berekening om het toegelaten bedrag vast te stellen, wordt als volgt bepaald : € 173.000 ([ € 125.000 + € 195.000 ] / 2 ) = € 173.000 €
160.000 = € 13.000,-.Het bedrag van de storting, hetzij € 15.000,- zal op het credit van de spaardeposito « via internet » worden gestort, vervolgens zal een debit van € 2.000,- gebeuren, daar de berekening om het bedrag te berekenen dat moet worden beschouwd als nieuwe toegelaten inbreng voor de spaardeposito « via internet » dus vastgesteld is op € 13.000,-.
Ook deze overboeking is wettelijk niet toegelaten.
Dit systeem om « vers » geld te verwerven is een voortzetting van de « verhoogde » aangroeipremie die vroeger toegekend werd « enkel en alleen » wanneer de totale gelden bij de bank aangroeiden.
Bv. Er zijn enkel banktegoeden op één spaarrekening
Datum......................Saldo
31-03-2010...................0 €
30-04-2010...........200.000 €
31-05-2010............10.000 €
Op 04-06-2010 doet de klant terug een storting van 200.000 € !
BMPB berekent het toegelaten bedrag : 210.000 € - ( 200.000 € + 10.000 € ) / 2 = 210.000 € - 105.000 € = 105.000 €
BMPB zal dus 95.000 € ( 200.000 € - 105.000 € ) naar de zichtrekening overschrijven en slechts 105.000 € op de spaarrekening boeken.
Blijkbaar wil BMPB wel « vers » geld aantrekken maar « straft » mensen die « een deel van hun geld » terugvragen !
Voor BMPB is de tijd blijven stilstaan op 31-03-2009 !
Sommige banken geven nog steeds « tijdelijk verhoogde » getrouwheidspremies, wanneer een « nieuwe » spaarrekening geopend wordt.
De verhoogde getrouwheidspremie is dan enkel van toepassing op de « nieuwe » spaarrekening.
Bestaande spaarrekeningen kunnen hier niet van genieten !
Inbreuk 6
Wordt beschouwd als nieuw kapitaal elke toename bij de totale krediet saldo van de klant dit in vergelijking met de driemaandelijkse gemiddelde krediet saldo op de laatste werkdag van elke maand. Deze regel is niet van toepassing voor overschrijvingen van een spaardeposito « via internet » naar een andere spaardeposito « via internet », van dezelfde rekeninghouder.De creditsaldi waarmee rekening wordt gehouden zijn de zichtrekeningen, de spaardeposito’s, de kasbons, de deposito’s op termijn en de Effectendossiers.
Bijvoorbeeld : Een storting van € 15.000,- wordt op 04/06/20XX verricht. Het totaal van de creditsaldi berekend op de dag van de storting is gelijk aan € 173.000,- (het bedrag dat voor de spaardeposito « via internet » wordt gestort, wordt opgenomen in het totaal van € 173.000,-). Dit bedrag zal worden vergeleken met het gemiddelde van de creditsaldi van de 3 laatste eindes van de maand, te weten :
het saldo van de creditsaldi op 31/05/20XX = € 125.000,- ;
het saldo van de creditsaldi op 30/04/20XX = € 195.000,- ;
het saldo van de creditsaldi op 31/03/20XX = € 0,00 (over de driemaanden, zijn er slechts twee maanden van saldi, bijgevolg wordt het
gemiddelde berekend over twee maanden).
De berekening om het toegelaten bedrag vast te stellen, wordt als volgt bepaald : € 173.000 ([ € 125.000 + € 195.000 ] / 2 ) = € 173.000 €
160.000 = € 13.000,-.Het bedrag van de storting, hetzij € 15.000,- zal op het credit van de spaardeposito « via internet » worden gestort, vervolgens zal een debit van € 2.000,- gebeuren, daar de berekening om het bedrag te berekenen dat moet worden beschouwd als nieuwe toegelaten inbreng voor de spaardeposito « via internet » dus vastgesteld is op € 13.000,-.
Ook deze overboeking is wettelijk niet toegelaten.
Dit systeem om « vers » geld te verwerven is een voortzetting van de « verhoogde » aangroeipremie die vroeger toegekend werd « enkel en alleen » wanneer de totale gelden bij de bank aangroeiden.
Bv. Er zijn enkel banktegoeden op één spaarrekening
Datum......................Saldo
31-03-2010...................0 €
30-04-2010...........200.000 €
31-05-2010............10.000 €
Op 04-06-2010 doet de klant terug een storting van 200.000 € !
BMPB berekent het toegelaten bedrag : 210.000 € - ( 200.000 € + 10.000 € ) / 2 = 210.000 € - 105.000 € = 105.000 €
BMPB zal dus 95.000 € ( 200.000 € - 105.000 € ) naar de zichtrekening overschrijven en slechts 105.000 € op de spaarrekening boeken.
Blijkbaar wil BMPB wel « vers » geld aantrekken maar « straft » mensen die « een deel van hun geld » terugvragen !
Voor BMPB is de tijd blijven stilstaan op 31-03-2009 !
Sommige banken geven nog steeds « tijdelijk verhoogde » getrouwheidspremies, wanneer een « nieuwe » spaarrekening geopend wordt.
De verhoogde getrouwheidspremie is dan enkel van toepassing op de « nieuwe » spaarrekening.
Bestaande spaarrekeningen kunnen hier niet van genieten !
Aan een valutadatum is inderdaad geen uur gekoppeld. Een uur koppelen aan de valutadatum is eenvoudig uitsluitend bedoelt om de perceptie van de notie beter te integreren. Daarom de tijdschets.Urbain schreef:Een storting op 20-1-2010 18.00 u ( nà dagafsluiting ) zal bij iedere bank valuta 21-1-2010 krijgen.
De betaalingsdienstaanbieder kan een uiterste tijdsipt aan het einde van een werkdag vaststellen, nà welk tijdstipt een ontvangen betalingsopdracht geacht wordt op de eerstvolgende werkdag te zijn ontvangen (wet 10 december 2009 art. 40 §1)
Voor transparantie zou men van iedere bank mogen verwachten dat ze, op aanvraag, dat uiterst tijdstip bekend maken zoals Rabobank het deed.
Voor alle SEPA betalingen (Europese overschrijvingen) tussen verschillende banken hebben de banken onderling afgesproken dat zij nog alle betalingen zullen uitwisselen die vóór 15u:00 op werkdagen werden ingevoerd.
Betalingen die nà 15u:00 werden ingevoerd zullen pas de eerstkomende werkdag worden uitgewisseld.
Toch blijft voor zowel interne als externe overboekingen ook daar de regel van toepassing dat de “Business date” slechts wijzigt rond 19u:00, net zoals bij de gewone nationale overboekingen. (Bron: Rabobank)
Voor interne overboekingen bepaalt de wet dat de creditering en debitering op de zelfde dag dient te gebeuren.(10 juli 1997, art.5 §1 al.1)
Flytox schreef:Eerst klacht bij eigen bank, daarna klacht bij bemiddelingsdienst van eigen bank, daarna bij bemiddelingsdienst van de banken en ook bij de CBFA.paul schreef:Indien men geen of geen bevredigend antwoord krijgt van de eigen bank dan kan men bij de bemiddelingsdienst van de banken klacht indienen( http://www.ombfin.be" onclick="window.open(this.href);return false;) ombudsman@ombfin.be
In 't algemeen wordt het met minnelijke schikking afgerond rechstreeks of met de bank of rechtstreeks met het agentschap.
Tussenkomst van de derde macht helpt het meest.
De niet-officiele VIERDE macht ( de pers en de tv ) kunnen ook veel veranderen