Zonnepanelen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen
Wasmachines, droogkast, afwasmachine, auto laden, ... kan in principe allemaal overdag ja. De redenering van de installateur die is langsgeweest was idd dat de batterij enkel dient voor het sluimerverbruik 's nachts / koken 's avonds.
De panelen die hij voorstelde zijn zoals hij het zelf zei de "efficiëntste" op de markt, 475Wp per paneel met aparte cellen die energie opwekken (merk Aiko), panelen zullen zuid-west georiënteerd liggen, geen schaduw. Ik neem aan dat tov 2022 de efficientie van panelen met tot 30-50% gestegen kan zijn, allemaal afhankelijk welke panelen je geplaatst hebt, dus moeilijk om zo te vergelijken, en uiteraard heb je met 18 panelen een schaalvoordeel, gezien de omvormer ook een belangrijk kostonderdeel is.
De panelen die hij voorstelde zijn zoals hij het zelf zei de "efficiëntste" op de markt, 475Wp per paneel met aparte cellen die energie opwekken (merk Aiko), panelen zullen zuid-west georiënteerd liggen, geen schaduw. Ik neem aan dat tov 2022 de efficientie van panelen met tot 30-50% gestegen kan zijn, allemaal afhankelijk welke panelen je geplaatst hebt, dus moeilijk om zo te vergelijken, en uiteraard heb je met 18 panelen een schaalvoordeel, gezien de omvormer ook een belangrijk kostonderdeel is.
Panelen zijn van belang inderdaad en aiko lijkt een heel goed merk. Nog belangrijker is je omvormer.
En offertes vergelijken kan via methode €/Wp. 5400/4750 = 1,14. Gangbaar is normaliter alles tussen 1 en 1,5. Vanaf 1,2 zit je zeker goed. Dus dit lijkt eerder een correcte offerte dan een dure.
En offertes vergelijken kan via methode €/Wp. 5400/4750 = 1,14. Gangbaar is normaliter alles tussen 1 en 1,5. Vanaf 1,2 zit je zeker goed. Dus dit lijkt eerder een correcte offerte dan een dure.
Buy bitcoin
De panelen die hier geplaatst werden door de vorige bewoner zijn van Chinese makelij en mogelijk niet van de betere soort. Daar zal zeker een prijsverschil op zitten als je "een goed merk" koopt.Jiraisking schreef: ↑21 mei 2025, 19:12 De panelen die hij voorstelde zijn zoals hij het zelf zei de "efficiëntste" op de markt, 475Wp per paneel met aparte cellen die energie opwekken (merk Aiko), panelen zullen zuid-west georiënteerd liggen, geen schaduw. Ik neem aan dat tov 2022 de efficientie van panelen met tot 30-50% gestegen kan zijn, allemaal afhankelijk welke panelen je geplaatst hebt, dus moeilijk om zo te vergelijken, en uiteraard heb je met 18 panelen een schaalvoordeel, gezien de omvormer ook een belangrijk kostonderdeel is.
De 18 panelen worden door 2 omvormers bediend. Dat was dus ook wel een meerkost tov 1 omvormer.
Maar de omvormers zijn ook .... Chinees hier.

Ik kon alleen jouw prijs vergelijken met de fakturen die ik hier gezien heb. Met niets anders. Daarom leek het me duur.
Maar je mag een Mercedes niet vergelijken met een MG, neem ik aan.
Niet iedereen met goedkope Chinese panelen zal er slecht mee varen. Maar niet iedereen vaart er goed mee.
Iets aan de vergelijking toevoegend : er is hier nog een premie ontvangen van de netbeheerder door de vorige bewoner.
Toen ik zei dat de panelen ongeveer die prijs waren voor 18 stuks (Jij sprak over 5400 ?) had ik het (hier / 2022) over de panelen zonder omvormers voor die prijs. De efficientie is een 15 a 20 procent hoger (in theorie).
Voor de omvormers kwam er nog een dikke 2000 euro bij.
Sungrow en Aiko solar zijn ook Chinees, net zoals zowat 90% van alles wat met tegenwoordig met zonnepanelen te maken heeft. China is al lang geen referentie meer voor slechte kwaliteit. Je moet panelen dus niet vergelijken op basis van herkomst, wel op type, rendement en esthetische aspecten. Een paneel uit de top reeks gaat natuurlijk flink wat duurder zijn dan een doorsnee (440W) paneel. Als je een of twee panelen extra kunt leggen ben je met die standaard panelen vaak goedkoper uit voor dezelfde jaar opbrengst. Prijs van de panelen op zich zegt ook niet zo veel, zelfs met 10 dure panelen is dat nog maar €1200 van de 5400. Factoren als winstmarge, aanpassingen elektrische installatie, dak type, hoogte en bereikbaarheid kunnen een veel grotere rol spelen. Best een aantal offertes laten maken ipv te vergelijken met een installatie van iemand anders.haelewyn schreef: ↑21 mei 2025, 21:58 De panelen die hier geplaatst werden door de vorige bewoner zijn van Chinese makelij en mogelijk niet van de betere soort. Daar zal zeker een prijsverschil op zitten als je "een goed merk" koopt.
De 18 panelen worden door 2 omvormers bediend. Dat was dus ook wel een meerkost tov 1 omvormer.
Maar de omvormers zijn ook .... Chinees hier.Ook goedkoop.
Ik kon alleen jouw prijs vergelijken met de fakturen die ik hier gezien heb. Met niets anders. Daarom leek het me duur.
Maar je mag een Mercedes niet vergelijken met een MG, neem ik aan.
Niet iedereen met goedkope Chinese panelen zal er slecht mee varen. Maar niet iedereen vaart er goed mee.
Het cruciale element in uw berekening is volgens mij de elektrische wagen. Deze is een zeer grote batterij en kan ook een zeer grote verbruiker zijn afhankelijk van hoeveel je rijdt en wanneer deze kan opgeladen worden. Ik zou de berekening van terugverdientijd ook eens opsplitsen want voor de periode oktober tem maart zou ik niet rekenen aan 75% voor de elektrische wagen.
De periode april-september: kun je rekenen met de gegevens die je al hebt
november tot en met februari: haal je zeer weinig en dek je jouw huishoudelijk verbruik nog niet, dus zeker al niet de wagen. Kan ook zijn dat je verbruik dan anders is bijvoorbeeld: Je neemt misschien dan ook meer de wagen ipv de fiets door het mindere weer.,...
oktober en maart zou ik rekenen dat je jouw huishoudelijk verbruik ongeveer kan dekken maar de elektrische wagen zal niet lukken voor 75% (hangt natuurlijk ook af van hoe zonnig het dat jaar is).
Nu ik zo aan het typen ben, is het misschien gemakkelijker per maand te doen: De productie is ongeveer als volgt:
jan: 3% van jouw jaarproductie
feb: 5%
mrt: 8%
apr: 12%
mei: 13%
jun: 13%
jul: 13%
aug: 11%
sep: 10%
okt: 7%
nov: 3%
dec: 2%
De periode april-september: kun je rekenen met de gegevens die je al hebt
november tot en met februari: haal je zeer weinig en dek je jouw huishoudelijk verbruik nog niet, dus zeker al niet de wagen. Kan ook zijn dat je verbruik dan anders is bijvoorbeeld: Je neemt misschien dan ook meer de wagen ipv de fiets door het mindere weer.,...
oktober en maart zou ik rekenen dat je jouw huishoudelijk verbruik ongeveer kan dekken maar de elektrische wagen zal niet lukken voor 75% (hangt natuurlijk ook af van hoe zonnig het dat jaar is).
Nu ik zo aan het typen ben, is het misschien gemakkelijker per maand te doen: De productie is ongeveer als volgt:
jan: 3% van jouw jaarproductie
feb: 5%
mrt: 8%
apr: 12%
mei: 13%
jun: 13%
jul: 13%
aug: 11%
sep: 10%
okt: 7%
nov: 3%
dec: 2%
Laat die batterij uit de offerte en plaats ze zelf. Het is echt kinderspel.Jiraisking schreef: ↑21 mei 2025, 15:58 Vandaag een mogelijke installateur laten komen, hierbij een overzicht van wat hij aanraadt / prijszetting, elk advies is welkom![]()
Situatie:
- Jaarlijks verbruik van 2700 KWh
- Elektrische wagen die thuis geladen wordt, slimme laadpaal: 300 km week / wat neerkomt op 60kw per week verbruik, in de veronderstelling dat ik 2 op de 3 keer thuis laadt, dus een extra verbruik van 2.080KWh (maar dat blijft een ruwe schatting)
Voorstel installateur:
- Plaatsen van 10 panelen (475WP), Sungrow onvormer met lage opstartspanning van 40V
- Plaatsen van 5KWh batterij, ook van Sungrow
Geschatte productie op jaarbasis:
- 4.973 KWh
Voorstel:
- Totale kostprijs: 7.600EUR (Waarvan 2.200 voor de batterij, 5400 voor de panelen)
- Terugverdientijd:
- Normaal verbruik: dankzij de batterij minimum 75% van het jaarlijks verbruik van 2700 gecovered : 2025 * 0.35EUR/KWH = 700EUR besparing op jaarbasis (zonder batterij: 28% van het verbruik gecovered, dus 265EUR besparing) (batterij zou volgens hen dus 435EUR per jaar besparen)
- Laden wagen: danzkij slimme laadpaal zou 75% van de tijd met overschot geladen kunnen moeten worden: 1500 * 0.35 = 525EUR / jaar
- Totaal: 525 + 700 = 1225 / 7600 = 6.3 jaar
https://offgridpowerstation.be/product/ ... terij-lfp/
Kost je €1800 voor 5 kWh.
Heb daar ruw geschat zo'n 10 minuten werk aan gehad en sindsdien is mijn gemiddelde afname uit het net nog 0,6 kWh per dag.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Koop bifacials, vooral bij bewolkt weer of in de winter een voordeel. Gebruik micro omvormers, geen hoge spanningen en alle nadelen daarvan. Rendement meestal wat hoger en 1 kapot paneel heeft weinig effect. Aansluitingen voor de verdeelkast is meestal "kinderspel" anders misschien toch iemand laten nakijken voor aansluiting in de verdeelkast. Veel plezier.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Micro omvormers zou ik juist afraden. 10 panelen dan kies je voor één centrale omvormer.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash