Federale regering zomerakkoord
TIP
Re: Re:
Dat is dikke onzin, ook nu al wordt de nacht, vroege en late shift vergoedingen en uren of het werkrooster op CAO niveau vastgelegd. Dat gaat met dit akkoord nog steeds zo zijn, of ben je eerder voorstander dat men die CAO's afschaft en alles door de overheid laat bepalen?

Dit is pas dikke onzin....vortex schreef: ↑26 juli 2025, 10:01Dat is dikke onzin, ook nu al wordt de nacht, vroege en late shift vergoedingen en uren of het werkrooster op CAO niveau vastgelegd. Dat gaat met dit akkoord nog steeds zo zijn, of ben je eerder voorstander dat men die CAO's afschaft en alles door de overheid laat bepalen?![]()
Nu veralgemeen je alsof het overal zo zal zijn.....
Daar waar een normaal klimaat is van sociaal overleg zal dat misschien in een enkele sector of op enkele ondernemingsraden van bedrijven overgekomen kunnen worden dat men zijn werknemers niet zal laten inboeten op hun loon. (voor dat soort sociaal overleg en bedrijven heb ik echt veel respect)
Maar er zijn genoeg bedrijfjes die dat sociaal overleg net helemaal uit de weg zullen gaan. En zullen schemeren met : "jamaar het mag niet van de wet"
Net zoals dit met de loonnormwet ook het geval is al jaren ... "opslag geven, het mag niet van de wet"
En als je denkt dat op sectorniveau akkoorden zullen gesloten worden om mensen geen verlies te laten hebben op nachtarbeid dan vrees ik dat je nog naïever bent dan ik dacht.
Met VOKA en VBO-Timmermans aan tafel zijn evenwichtige akkoorden in het sociale overleg een onmogelijkheid geworden de laatste jaren.
Dankzij NVA wordt een wetgevend kader gecreëerd wat zij bepalen hoe het moet zijn.
Re: Federale regering zomerakkoord
Of dat nu in uren of dagen wordt weergegeven maakt niks uit, er moet in beide gevallen toch een correctie toegepast worden voor arbeidsduur verminderingen en volgens het rooster dat er gewerkt wordt. Die "sociale correctie" van twee of vier jaar is nergens voor nodig, ouderschapsverlof, ziekte en dergelijke blijven gelijkgesteld. Is ook veel te strikt, voor wie geen ouderschapsverlof neemt of vrijwel nooit ziek of werkloos is, is het weg gegooid geld en te weinig voor wie meer van die periodes doormaakt. Als je een sociaal systeem wil behouden moet er nu eenmaal rekening gehouden worden met ongelijkheden, niet iedereen is gelijk of kan even veel. Het misbruiken van dat systeem moet op een andere manier aangepakt worden, niet door een ziekte, ouderschap, werkloosheid, enz.. budget van 2 of 4 jaar toe te passen zoals jij het voorstelt. Trouwens werkloosheid beperking tot 2 jaar maakt al dat werklozen niet eindeloos gelijk gestelde dagen kunnen cumuleren.voorheenCP1234 schreef: ↑25 juli 2025, 21:12Effectief gewerkte uren zou het eerlijkste zijn. Zoveel effectief gewerkte uren en je kan met volledig pensioen, zoveel en je kan met vervroegd pensioen en dan nog duidelijk maken hoe je in beide gevallen vroeger kan gebruik makende van de malus.
Geen kroterijen meer en duidelijk en gelijk voor iedereen, geen uitzonderingen meer.
Men moet dan enkel de pensioenleeftijd iets verlagen om een sociale correctie in te bouwen, bv. 2 jaar minder voor mannen ( voor eventuele legerdienst, ziekte, werkloosheid op te vangen ) en bv. 4 jaar voor vrouwen om een compensatie voor het moederschapsverlof op te vangen.
Al de rest wordt niet gelijkgesteld, geen uitzonderingen meer ! Voor iedereen gelijk, voor iedereen dezelfde regels.
@Vortex, wat is jouw mening hierop ?
Dat is met de huidige regeling van nachturen ook al het geval en ook daar zal de werkgever een voldoende interessant loon aanbod moeten doen om voldoende en geschikte werknemers te vinden.
@spaarfreakje Dit klopt toch niet? Een loopbaanjaar gaat nog altijd 156 gewerkte of gelijkgestelde dagen tellen toch? Dus je verliest geen loopbaanjaar in het vb. van Vortex?vortex schreef: ↑25 juli 2025, 07:59 Ze zouden beter dat systeem met loopbaanjaren gelijk afschaffen en vervangen door een aantal gewerkte of gelijk gestelde dagen in een loopbaan, dat is eerlijker en geeft meer flexibiliteit. Die loopbaan jaren zijn zo unfair als maar kan zijn, iemand die binnen één jaar bv 8 maand werkloos is, verliest een loopbaan jaar, terwijl iemand die in bv september werkloos wordt en tien maand later weer begint te werken verliest helemaal niks. Idem met het eerste jaar dat men begint te werken, telt voor de meesten niet meer mee of een halftijdse die om een of andere reden één dag verliest, zal gelijk een loopbaanjaar kwijt zijn.
Je zou dan op pensioen kunnen op 67 of na het bereiken van pakweg 9500 loopbaan dagen. Wie er voor kiest om in zijn loopbaan een lange periode deeltijds te werken moet er maar de consequentie bijnemen dat de loopbaan tot 67 zal zijn. De beloning om vroeger te kunnen stoppen moet wel blijven bestaan, anders krijg je te veel het effect dat men zal kiezen om grotere periodes niet te werken of minder uren te werken, het maakt dan toch niet meer uit qua pensioen datum.
Ben jij hier de voorwaarden voor de malus met de voorwaarden voor het (vervroegd) pensioen zelf door mekaar aan het halen Vortex? Of ben ik finaal in de war door al die mensen die maar heel stellig dingen beweren terwijl ze eigenlijk geen benul hebben?
PS @earth 60 jarigen die na 2 jaar geen nieuwe job hebben, gaan wel degelijk hun dop verliezen als ze niet aan een aantal strenge voorwaarden voldoen. Dit zou nog wel voor 82 % van de 55 plussers die 2 jaar werkloos zijn het geval zijn. Amper 18 % haalt die voorwaarden.
Het zou leuk zijn als mensen hier niet zomaar zonder kennis van zaken dingen pleuren. Is het allemaal al niet onduidelijk genoeg?
Weet iemand iets meer over die exittaks?
Ik heb ergens gevonden:
"In geval van emigratie is de ontvangen prijs gelijk aan de waarde op het moment van emigratie."
Betekent dat dat ze meerwaarde heffen op al je VIRTUELE meerwaarde, zelfs als je niks verkoopt in de 24 maand na je emigratie?
Edit: volgens De Tijd is het wel degelijk op virtuele meerwaarde, maar is dit in strijd met Europees recht. Waarom de overheid dat dan doet ?? Die weten toch ook dat het afgeschoten gaat worden dan ??
Ik heb ergens gevonden:
"In geval van emigratie is de ontvangen prijs gelijk aan de waarde op het moment van emigratie."
Betekent dat dat ze meerwaarde heffen op al je VIRTUELE meerwaarde, zelfs als je niks verkoopt in de 24 maand na je emigratie?
Edit: volgens De Tijd is het wel degelijk op virtuele meerwaarde, maar is dit in strijd met Europees recht. Waarom de overheid dat dan doet ?? Die weten toch ook dat het afgeschoten gaat worden dan ??
Laatst gewijzigd door mver op 26 juli 2025, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Tot nu toe was werkloosheid altijd gelijk gesteld aan werken en volstonden 104 dop dagen om een loopbaan jaar op te bouwen dat meetelt voor vervroegd pensioen. Dat gaat dus veranderen naar 156 gewerkte of gelijk gestelde dagen en werkloosheid is niet meer onbeperkt gelijk gesteld (gaat naar max 2 jaar met nog een reeks voorwaarden van voorgaande tewerkstelling er bij). Dus ja als je dop budget op is en je haalt geen 156 gewerkte of gelijk gestelde dagen in een kalender jaar, dan verlies je een loopbaan jaar. Toch al één hangmat die iets minder kan uitgebuit wordenmver schreef: ↑26 juli 2025, 17:17
@spaarfreakje Dit klopt toch niet? Een loopbaanjaar gaat nog altijd 156 gewerkte of gelijkgestelde dagen tellen toch? Dus je verliest geen loopbaanjaar in het vb. van Vortex?
Ben jij hier de voorwaarden voor de malus met de voorwaarden voor het (vervroegd) pensioen zelf door mekaar aan het halen Vortex? Of ben ik finaal in de war door al die mensen die maar heel stellig dingen beweren terwijl ze eigenlijk geen benul hebben?

Ik had het anders begrepen van spaarfreakje. Deze versie heb ik zelfs nog helemaal niet gehoord Vortex. Waar haal jij dat?
Heeft iemand de tekst van het zomerakkoord?
Heeft iemand de tekst van het zomerakkoord?
Ik denk dat jij gewoon fout bent Vortex.
Ook volgens AI :
"Vanaf 2027 zal een pensioenberekening geen rekening meer houden met periodes van werkloosheid die meer dan 40% van de totale loopbaan uitmaken, tenminste, niet voor de volledige berekening van het pensioen. Dit betekent dat deze periodes nog wel meetellen voor de loopbaanvoorwaarde, maar niet meer voor het pensioenbedrag."
Er is de malus, de loopbaanvoorwaarde en de eigenlijke berekening van het pensioen. Bij de loopbaanvoorwaarde telt dop gewoon mee voor die 156 dagen.
Ook volgens AI :
"Vanaf 2027 zal een pensioenberekening geen rekening meer houden met periodes van werkloosheid die meer dan 40% van de totale loopbaan uitmaken, tenminste, niet voor de volledige berekening van het pensioen. Dit betekent dat deze periodes nog wel meetellen voor de loopbaanvoorwaarde, maar niet meer voor het pensioenbedrag."
Er is de malus, de loopbaanvoorwaarde en de eigenlijke berekening van het pensioen. Bij de loopbaanvoorwaarde telt dop gewoon mee voor die 156 dagen.
Laatst gewijzigd door mver op 26 juli 2025, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat gaat over het verleden, ik heb het over wat volgt. Het zal gedaan zijn met 20 jaar doppen en daarmee een zelfde loopbaan op bouwen als iemand die gewoon 20 jaar werkt. Wie in het nieuwe systeem langer dan twee jaar werkloos is wordt van de dop gesjot en bouwt geen loopbaan jaren meer op tot hij weer een job aan neemt. En dat is niet meer als fair als je het mij vraagt. Jij bent waarschijnlijk over iets anders bezig en een beetje ongerust over de lange dop periodes in je voorbije loopbaan, wel als het je wat gerust kan stellen, daar zal buiten de pensioen berekening (het bedrag) niet veel aan veranderen, die periodes blijven gewoon als gelijk gesteld meetellen.mver schreef: ↑26 juli 2025, 17:55 Ik denk dat jij gewoon fout bent Vortex.
Ook volgens AI :
Niet in mijn loopbaan Vortex. Niet iedereen is altijd met zichzelf bezig.
En jij was dus gewoon dingen door elkaar aan het slaan, zoals ik eerst al dacht. Je zou het ook gewoon toe kunnen geven.
Verder ben ik het wel met je eens dat dit voor de toekomst een beter systeem is. Maar ik vind het wel onfair om dat met terugwerkende kracht toe te passen, wat ze ook voor een serieus stuk doen.
En jij was dus gewoon dingen door elkaar aan het slaan, zoals ik eerst al dacht. Je zou het ook gewoon toe kunnen geven.
Verder ben ik het wel met je eens dat dit voor de toekomst een beter systeem is. Maar ik vind het wel onfair om dat met terugwerkende kracht toe te passen, wat ze ook voor een serieus stuk doen.
- PotjeVickx
- Newbie
- Contacteer:
Waarom zou dit niet kunnen? In Nederland hief men al jaar en dag een heffing op 'virtuele meerwaarde' in Box3 bij spaargelden. Daar ging men er zelfs vanuit dat je 4% rendement haalde op uw spaarcenten.mver schreef: ↑26 juli 2025, 17:23Betekent dat dat ze meerwaarde heffen op al je VIRTUELE meerwaarde, zelfs als je niks verkoopt in de 24 maand na je emigratie?
En volgens mij ligt Nederland nog steeds in Europa.
https://axento.nl/beleggen/tips/actueel ... 01%2C2%25.
Kijk ook even naar de datum, dat was 2017. We leven nu in 2025.PotjeVickx schreef: ↑26 juli 2025, 23:27Waarom zou dit niet kunnen? In Nederland hief men al jaar en dag een heffing op 'virtuele meerwaarde' in Box3 bij spaargelden. Daar ging men er zelfs vanuit dat je 4% rendement haalde op uw spaarcenten.mver schreef: ↑26 juli 2025, 17:23Betekent dat dat ze meerwaarde heffen op al je VIRTUELE meerwaarde, zelfs als je niks verkoopt in de 24 maand na je emigratie?
En volgens mij ligt Nederland nog steeds in Europa.
https://axento.nl/beleggen/tips/actueel ... 01%2C2%25.
Dat is echt wel veranderd hoor. Terug gefloten door de rechter.
Trouwens je moer er dan ook even bij vertellen dat er geen belasting werd geheven op rente. Ook niet op huur inkomsten van onroerend goed, zelfs al was het aan een bedrijf verhuurd. Daarbij was 10% huur geen uitzondering op bedrijfspanden.
Je vergeet er ook bij te vertellen dat de inkomsten belasting een stuk lager is in NL. Ook de onroerende zaakbelasting is er gemiddeld een 60 à 65% lager.
Er bestaat ook geen beurstakx, Reynderstaks, meerwaardebelasting etc. etc.
Om terug te komen op het onderwerp 'Nachtarbeid'...ik ben een nachtwerker en wordt nu van 20u tot 6u met een premie van 25 percent beloond ( nog niet zo heel lang geleden was dit 50 percent en in een voorgaande reactie las ik zelfs dat iemand 66,6 percent meer verdiende...de afbraak is ontegensprekelijk aan de gang)...Frustrerende ontwikkeling, maar in hoeverre ik het zomerakkoord goed begrepen heb, zou ik mijn premie van 20 tot 6 voorlopig kunnen behouden, maar geldt het wel voor nieuwe nachtwerkers dat ze slechts een premie krijgen tussen 0 en 5u...zomaar eventjes een ''f'ing halvering.!!...maar er is wel een extra premie voorzien van ocharme 1,8 euro extra per uur hehe (wat absoluut ridicuul is tov vroegere premie)...Ik heb er absoluut geen vertrouwen in,... binnen een paar jaar zullen uiteraard de huidige nachtwerkers ook hun premies verminderd worden...het zomereakkoord was nog maar the end of the beginning...Lijkt me niet verstandig politiek en economisch (vooral) om nachtwerk te viseren...het is een hele opoffering zowel op sociaal als op gezondheidsvlak...nachtwerk zou eigenlijk terug meer beloond moeten worden , gdvdme...knettergek, BDW , hoezeer ik hem op waarde kan schatten als politicus heeft hij volstrekt afgedaan voor mij met deze ingreep...een nieuwe stem voor PVDA!!!!! Ja, de vorte partij van de zogezegde afgunst...mannekes
Maak daar toch niet zo een drama over, de nieuwe regeling komt in feite overeen met wat tot nu toe ook al geldt:Vuth schreef: ↑Gisteren 01:50 Om terug te komen op het onderwerp 'Nachtarbeid'...ik ben een nachtwerker en wordt nu van 20u tot 6u met een premie van 25 percent beloond ( nog niet zo heel lang geleden was dit 50 percent en in een voorgaande reactie las ik zelfs dat iemand 66,6 percent meer verdiende...de afbraak is ontegensprekelijk aan de gang)...Frustrerende ontwikkeling, maar in hoeverre ik het zomerakkoord goed begrepen heb, zou ik mijn premie van 20 tot 6 voorlopig kunnen behouden, maar geldt het wel voor nieuwe nachtwerkers dat ze slechts een premie krijgen tussen 0 en 5u...zomaar eventjes een ''f'ing halvering.!!...
Er zijn dus altijd al afwijkingen geweest op de 20u tot 6u regel, ik heb zelf ook jaren in ploegen gewerkt, met een nacht shift van 22u tot 6u, voor de uren tussen 20u en 22u werd ook geen nachtpremie toegekend. In bedrijven waar nu al nacht systemen in voege zijn zal er wellicht niks veranderen en er zal ook geen verschillende regeling voor nieuwe werknemers toegepast worden. Deze vereenvoudiging is er vooral voor de sectoren die nu ook nacht arbeid, latere en of vroegere werkuren mogen invoeren, bv werken tot 24u is zowel in het huidige als het nieuwe systeem geen nachtarbeid, dit belet echter niet dat er alsnog een premie voor dergelijke uren wordt gegeven.Onder een arbeidsregeling met nachtprestaties wordt verstaan: een arbeidsregeling met prestaties tussen 20u en 6u, maar met uitzondering van de werknemers die uitsluitend prestaties verrichten tussen 6u en 24u en de werknemers die gewoonlijk beginnen werken om 5u. De prestaties moeten dus gewoonlijk worden geleverd tussen middernacht en 5u ’s morgens.
Let maar op dat je met je vette nachtpremies niet tot hun te pluimen doelgroep "de rijken" behoort