Klimaathysterie
Re: Klimaathysterie
Inderdaad ja, sinds 2010 is er amper nog ijs verdwenen aan de polen en gaat het aanzienlijk trager dan de decennia ervoor, terwijl klimaat wetenschappers een versnelde smelting hadden verwacht, volgende prentjes tonen dat onmiskenbaar aanCarpeNoctem schreef: ↑20 augustus 2025, 21:04 Het journaille in paniek. De natuur wil andermaal de hysterie niet volgen, Het Nietsblad:
'Dramatische' vertraging?
¿Qué?![]()

We zitten nog altijd met een opwarming hoor.VincentVega schreef: ↑31 augustus 2025, 17:18Door het verdwijnen van de straalstroom zouden de temperaturen in de toekomst dalen.CarpeNoctem schreef: ↑20 augustus 2025, 21:04 Het journaille in paniek. De natuur wil andermaal de hysterie niet volgen, Het Nietsblad:
¿Qué?![]()
How it started:
![]()
Zitten we nu met een opwarming of met een afkoeling?![]()
De straalstroom gaat niet verdwijnen maar meer in bochten liggen, maw meanderen.
Als er een bocht naar onderen dus het zuiden ligt zit er ten noorden van die bocht koude lucht. Dus dat kan bij diepe zuidelijker gelegen bochten koude geven boven Europa. Maar zo een koudeperiode is net als die bocht tijdelijk. Trouwens er bestaan ook noordelijke bochten waaronder dan tropisch warme lucht zit. Daar hebben we recent al een paar voorbeelden lees hittegolven van gehad.
Gemiddeld blijft de aarde opwarmen en gemiddeld zal Europa niet afkoelen. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Ik kan ook wel nog eens uitleggen waarom de temperatuur zal blijven stijgen, ook met een verzwakte straalstroom.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Gij vuige negationist!

Waarom denk je dat die klimaathysterici die 'global warming' al een tijdje vervangen hebben door 'climate change'? Kwestie van altijd prijs te hebben.
Ad nauseam:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Het is weeral de vraag hoe je de grafieken bekijkt. De National Snow and Ice Data Center (NSIDC) grafiek ziet er in elke geval niet te best uit. We zijn al gezakt van 7,5 naar 5 miljoen vierkante kilometer Noordpoolijs. Dat is 1 derde dat weg is.vortex schreef: ↑1 september 2025, 12:50Inderdaad ja, sinds 2010 is er amper nog ijs verdwenen aan de polen en gaat het aanzienlijk trager dan de decennia ervoor, terwijl klimaat wetenschappers een versnelde smelting hadden verwacht, volgende prentjes tonen dat onmiskenbaar aanCarpeNoctem schreef: ↑20 augustus 2025, 21:04 Het journaille in paniek. De natuur wil andermaal de hysterie niet volgen, Het Nietsblad:
¿Qué?![]()
![]()
![]()

LOL inderdaad ja, blijkt nogmaals dat jij daar geen verstand van hebt. Ter info; de data in de grafiek is de zwarte lijn, de blauwe lijn is slechts het gemiddelde van gans de periode en geeft dus enkel dat weer. Kijk je naar de data (zwarte lijn) zie je duidelijk dat het gemiddelde van de laatste tien jaar eerder vlak of aanzienlijk vlakker verloopt dat de decennia ervoor.
BTW: het zijn klimatologen en wetenschappers die de vertraagde ijs afname hebben gerapporteerd, ik begrijp wel dat onze klimaathysterici nog in de ontkenningsfase zitten en dat met zelf getekende lijntjes op lange termijn grafieken trachten te weerleggen

De volledige grafiek komt van NSIDC. Ik teken die niet. Ik teken ook geen trendlijnen er op. Jij suggereert dat de toestand normaal is terwijl 1 derde van het oppervlak weggesmolten is. Doe zo verder. U bent goed bezig.vortex schreef: ↑2 september 2025, 08:06LOL inderdaad ja, blijkt nogmaals dat jij daar geen verstand van hebt. Ter info; de data in de grafiek is de zwarte lijn, de blauwe lijn is slechts het gemiddelde van gans de periode en geeft dus enkel dat weer. Kijk je naar de data (zwarte lijn) zie je duidelijk dat het gemiddelde van de laatste tien jaar eerder vlak of aanzienlijk vlakker verloopt dat de decennia ervoor.
BTW: het zijn klimatologen en wetenschappers die de vertraagde ijs afname hebben gerapporteerd, ik begrijp wel dat onze klimaathysterici nog in de ontkenningsfase zitten en dat met zelf getekende lijntjes op lange termijn grafieken trachten te weerleggen![]()
Het is niet omdat er een vertraging opzit dat er geen afsmelt is. Maar ja, ontkenners van de opwarming en afsmelt vinden alle soorten truken uit om hun gelijk te halen. Straks kom je nog beweren dat het ijsoppervlak toegenomen is tov 1980 en NSIDC er geen verstand van heeft.
Laatst gewijzigd door chesini op 2 september 2025, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Zucht, leer lezen, er wordt helemaal niet gesuggereerd dat de toestand normaal is, dat maak jij er van, er wordt enkel vast gesteld dat de ijs afname trager verloopt dan verwacht en trager dan voorgaande decennia. Dat zijn de feiten, ook al past dat niet in uw hysteriekraam

Ik ben verre van hysterisch. Mij maakt het op zich niet zoveel uit dat de afname getrapt op lineair verloopt. De hoofdboodschap van de kurve is dat er 1 derde weg is en dat er tot nu toe geen aangroei is.vortex schreef: ↑2 september 2025, 10:08Zucht, leer lezen, er wordt helemaal niet gesuggereerd dat de toestand normaal is, dat maak jij er van, er wordt enkel vast gesteld dat de ijs afname trager verloopt dan verwacht en trager dan voorgaande decennia. Dat zijn de feiten, ook al past dat niet in uw hysteriekraam![]()
Dat heeft niets met hysterie te maken.
Zegt een wervelwind. Als er nu echt iets is dat als hysterisch te keer gaat is het toch wel een wervelwind zekerst.
De stromingsleer zegt ons trouwens ook dat vortexen het rendement naar beneden halen. Zoals ook hier op dit topic het geval is.
Gelukkig zijn er toch nog slimme voortuitziende mensen op aarde. Ik begon er aan te twijfelen owv al de nonsens die ik hier al zag passeren:
https://www.ft.com/content/db0a6697-c12 ... bbc6e1e6e9
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Als je vol bent van jezelf ….chesini schreef: ↑14 september 2025, 12:15 Gelukkig zijn er toch nog slimme voortuitziende mensen op aarde. Ik begon er aan te twijfelen owv al de nonsens die ik hier al zag passeren:

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Dat valt wel tegen hé, iemand op het forum die niet meegaat in alle door jezelf verklaarde waarheden. Het is niet omdat jij iets declareert dat het de waarheid in pacht heeft. Elke dag debiteer jij op de SG axioma's alsof ze uit een of andere grondwet of bijbel komen. Ze komen vooral uit uw enge verticale koker.VincentVega schreef: ↑14 september 2025, 12:53Als je vol bent van jezelf ….chesini schreef: ↑14 september 2025, 12:15 Gelukkig zijn er toch nog slimme voortuitziende mensen op aarde. Ik begon er aan te twijfelen owv al de nonsens die ik hier al zag passeren:
https://www.ft.com/content/db0a6697-c12 ... bbc6e1e6e9![]()
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
De door links gewilde (aan de klimaathysterie gelinkte) degrowth begint op stoom te komen:
Productie van Peugeot, Citroën, Opel en Fiat dreigt volledig stil te vallen in Europa
Maar in het met opgeheven vingertje staan zijn we in de EU wel meesters

Productie van Peugeot, Citroën, Opel en Fiat dreigt volledig stil te vallen in Europa
Maar in het met opgeheven vingertje staan zijn we in de EU wel meesters

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Graag nog een tandje bijsteken.

Het zal nodig zijn.

Het zal nodig zijn.

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.