Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Wij hadden er afgelopen zomer al last van op vakantie in Z frankrijk. Met nog 5 a 10 L in de tank kwamen we toe in het lokale nafstation. Geen naft meer, was op. Dan maar naar de volgende tankstation, bijna 20 km verderop. Was ook leeg. Wel nog diesel, maar daar zijn we niks mee. Dus dan maar de snelweg op naar een groot tankstation, peperduur maar er was tenminste nog benzine. Had deze ook leeg geweest was het jerrycans vullen.VincentVega schreef: ↑17 december 2025, 14:42 Range anxiety is iets van en voor EV bezitters, vooral die van de eerste generatie.![]()
Waarom zou ik met mijn ICE die een rijbereik heeft van bijna 1.000 km”range anxiety” moeten hebben? Denk je echt dat er geen tankstation zal zijn in de toekomst binnen een straal van pakweg 20 km rond mijn woonplaats? Of maak er gerust 50 km van …![]()
Bron: het internet.
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 964
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Was dat niet omdat er door een staking veel benzinestations niet bevoorraad konden worden?JustSpike schreef: ↑17 december 2025, 14:51Wij hadden er afgelopen zomer al last van op vakantie in Z frankrijk. Met nog 5 a 10 L in de tank kwamen we toe in het lokale nafstation. Geen naft meer, was op. Dan maar naar de volgende tankstation, bijna 20 km verderop. Was ook leeg. Wel nog diesel, maar daar zijn we niks mee. Dus dan maar de snelweg op naar een groot tankstation, peperduur maar er was tenminste nog benzine. Had deze ook leeg geweest was het jerrycans vullen.VincentVega schreef: ↑17 december 2025, 14:42 Range anxiety is iets van en voor EV bezitters, vooral die van de eerste generatie.![]()
Waarom zou ik met mijn ICE die een rijbereik heeft van bijna 1.000 km”range anxiety” moeten hebben? Denk je echt dat er geen tankstation zal zijn in de toekomst binnen een straal van pakweg 20 km rond mijn woonplaats? Of maak er gerust 50 km van …![]()
Dat moet je er wel bij vermelden anders maak ook jij je schuldig aan selectieve en verkeerde informatie …
Trouwens, als je een wagen hebt met een rijbereik van bijna 1000 km maar wacht met tanken tot de tank zowat volledig leeg is, dan is dat jouw verkeerde inschatting. Zeker op een moment dat je weet dat er stakingen zijn en tankstations niet bevoorraad kunnen worden …
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 964
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Ja, is dat soms een probleem?JustSpike schreef: ↑17 december 2025, 12:11Dus eigenlijk zoals de BMW i3 van... 10 jaar geleden ofzo?VincentVega schreef: ↑17 december 2025, 11:05 Serieus nu, de nieuwste uitvinding voor EV’s is de EREV (extended range EV). Deze heeft een zeer lichte benzinemotor die niet de aandrijflijn bedient maar enkel zorgt voor het heropladen van de batterij tijdens het rijden. Voordelen: een veel hoger rijbereik (vandaar extended range) en een veel kleinere batterij nodig.
VW zou een van de voorlopers zijn inzake EREV.
Het door jouw vermelde nieuwe programma van VW is trouwens ook vooral gestoeld op EREV’s.
https://www.ad.nl/auto/elektrisch-rijde ... gle.com%2F
https://gocar.be/nl/autonieuws/elektris ... e-modellen
https://www.hln.be/auto/gamechanger-vol ... ~a02aabe0/
Vooral het wegvallen van laadstress, alsook het feit dat een kleinere batterij kan gebruikt worden (eentje die niet zowat de ganse bodemplaat in beslag neemt) zouden een groot voordeel zijn.
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
Re: Rijden met EV vs ICE
Geen idee wat de oorzaak was, ik werd enkel met het gevolg geconfronteerd: lege pomp.VincentVega schreef: ↑17 december 2025, 14:57 Was dat niet omdat er door een staking veel benzinestations niet bevoorraad konden worden?![]()
Dat moet je er wel bij vermelden anders maak ook jij je schuldig aan selectieve en verkeerde informatie …![]()
Ik had geen weet van stakingen, en onze auto heeft bijlange geen range van 1000 km. Eerder 600 ofzo.VincentVega schreef: ↑17 december 2025, 14:57 Trouwens, als je een wagen hebt met een rijbereik van bijna 1000 km maar wacht met tanken tot de tank zowat volledig leeg is, dan is dat jouw verkeerde inschatting. Zeker op een moment dat je weet dat er stakingen zijn en tankstations niet bevoorraad kunnen worden …
Bron: het internet.
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 964
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Dan volg je het nieuws niet en was je slecht voorbereid…JustSpike schreef: ↑17 december 2025, 15:10Geen idee wat de oorzaak was, ik werd enkel met het gevolg geconfronteerd: lege pomp.VincentVega schreef: ↑17 december 2025, 14:57 Was dat niet omdat er door een staking veel benzinestations niet bevoorraad konden worden?![]()
Dat moet je er wel bij vermelden anders maak ook jij je schuldig aan selectieve en verkeerde informatie …
Ik had geen weet van stakingen, en onze auto heeft bijlange geen range van 1000 km. Eerder 600 ofzo.VincentVega schreef: ↑17 december 2025, 14:57 Trouwens, als je een wagen hebt met een rijbereik van bijna 1000 km maar wacht met tanken tot de tank zowat volledig leeg is, dan is dat jouw verkeerde inschatting. Zeker op een moment dat je weet dat er stakingen zijn en tankstations niet bevoorraad kunnen worden …
”In de zomer van 2025 waren er in Frankrijk inderdaad meldingen van brandstoftekorten bij benzinestations als gevolg van stakingen. In juli 2025 leidden stakingen bij onder andere oliedepots tot bevoorradingsproblemen, waardoor sommige pompen leeg kwamen te staan, met name langs belangrijke routes zoals de A31.
Hoewel er gedurende heel 2025 verschillende stakingen en protestdagen waren gepland door diverse vakbonden over verschillende kwesties (zoals bezuinigingen en pensioenen), werden de acute problemen met de brandstoftoevoer specifiek in de zomermaanden (met name juli) gemeld.
Reizigers werden geadviseerd om voor vertrek de actuele situatie te controleren, aangezien de beschikbaarheid van brandstof lokaal en per moment kon verschillen.”
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
Re: Rijden met EV vs ICE
Mijn ICE heeft een bereik van 1500 km. 70 liter benzine en 60 liter lpg. Als ik op reis ga tank ik alles vol voor vertrek. Het zal dan wel lukken zeker om op tijd een tankstation te vinden.
Het is trouwens niet erg slim om te wachten met tanken tot je maar 10 liter meer hebt. Dat is vragen om problemen.
Het is trouwens niet erg slim om te wachten met tanken tot je maar 10 liter meer hebt. Dat is vragen om problemen.
Re: Rijden met EV vs ICE
WeLion achieves 824 Wh/kg energy density in lab for solid-state battery
Weldra een auto batterij van 50kg? De "schuld van China" natuurlijk dat ze daar onderzoek naar doen.
Weldra een auto batterij van 50kg? De "schuld van China" natuurlijk dat ze daar onderzoek naar doen.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: Rijden met EV vs ICE
Global EV sales jump 21% in 2025 as Europe surges and the US stalls
De consumenten kiezen voor EVs en onze "leiders" voor de stinkers.
De consumenten kiezen voor EVs en onze "leiders" voor de stinkers.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 964
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Leuk … alleen gaat het om een labresultaat want ze zijn zo duur dat ze vermoedelijk niet in auto’s maar in robotica zullen worden toegepast.Spaarplan schreef: ↑18 december 2025, 04:07 WeLion achieves 824 Wh/kg energy density in lab for solid-state battery
Weldra een auto batterij van 50kg? De "schuld van China" natuurlijk dat ze daar onderzoek naar doen.![]()
Je moet het volledige artikel lezen in plaats van ongenuanceerd en selectie wat te posten zonder het te lezen (of begrijpen)
”According to Car News China, Yu also acknowledged that cost factors—particularly the high price of raw materials in sulphide-based electrolyte systems—remain the biggest obstacle to mass commercialisation. “Initially, these batteries will be deployed in price-insensitive applications where safety is paramount,” Yu explained. Potential applications could include humanoid robots, for example.”
Momenteel is dit de realiteit:
“Het gewicht van een EV-batterij varieert sterk, maar ligt meestal tussen de 200 kg en 700 kg (soms zelfs meer), afhankelijk van de capaciteit en het automodel; een grote, krachtige batterij kan 500 kg of meer wegen, terwijl kleinere batterijen lichter zijn, maar EV's zijn hierdoor vaak zwaarder dan benzineauto's. Het gewicht hangt samen met de actieradius: hoe meer energie (kWh), hoe groter en zwaarder de batterij. ”
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
Re: Rijden met EV vs ICE
Artikels maar half lezen en/of begrijpen en vervolgens alleen maar posten wat in hun kraam past is blijkbaar het handelsmerk van (extreem-) links.
Zou het ergens een afwijking in hun dna kunnen zijn want het valt wel op dat ze allemaal in hetzelfde bedje ziek zijn.
Zou het ergens een afwijking in hun dna kunnen zijn want het valt wel op dat ze allemaal in hetzelfde bedje ziek zijn.
Re: Rijden met EV vs ICE
VincentVega schreef: ↑17 december 2025, 15:20 Dan volg je het nieuws niet en was je slecht voorbereid…
”In de zomer van 2025 waren er in Frankrijk inderdaad meldingen van brandstoftekorten bij benzinestations als gevolg van stakingen. In juli 2025 leidden stakingen bij onder andere oliedepots tot bevoorradingsproblemen, waardoor sommige pompen leeg kwamen te staan, met name langs belangrijke routes zoals de A31.
Ja, achteraf kwam dat in eht nieuws ja. Vandaar ook de voltooid verleden tijd in je quote.
Nee hoor. En bovendien, hoe zou je dat doen? Hoe weet jij of er in gehucht x nog benzine is? Die lege pomp werd overplakt met een geimproviseerd A4-tje waarop met alkoolstift gechreven stond dat de benzine op is.VincentVega schreef: ↑17 december 2025, 15:20 Reizigers werden geadviseerd om voor vertrek de actuele situatie te controleren, aangezien de beschikbaarheid van brandstof lokaal en per moment kon verschillen.”
Bron: het internet.
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 964
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Door op tijd een tankstation op te zoeken en niet te wachten tot de tank bijna leeg is, misschien?JustSpike schreef: ↑19 december 2025, 09:03VincentVega schreef: ↑17 december 2025, 15:20 Dan volg je het nieuws niet en was je slecht voorbereid…
”In de zomer van 2025 waren er in Frankrijk inderdaad meldingen van brandstoftekorten bij benzinestations als gevolg van stakingen. In juli 2025 leidden stakingen bij onder andere oliedepots tot bevoorradingsproblemen, waardoor sommige pompen leeg kwamen te staan, met name langs belangrijke routes zoals de A31.
Ja, achteraf kwam dat in eht nieuws ja. Vandaar ook de voltooid verleden tijd in je quote.
De verleden tijd is omdat ik het nu pas opgezocht heb via ChatGPT en omdat het over afgelopen zomer ging … logisch dus dat de verleden tijd wordt gebruikt.
Ook op voorhand was het trouwens al geweten. Er waren toen om de haverklap stakingen in Frankrijk … en ik herinner me dat iemand van Touring of VAB in het nieuws de reizigers met bestemming Frankrijk al waarschuwde.
Nee hoor. En bovendien, hoe zou je dat doen? Hoe weet jij of er in gehucht x nog benzine is? Die lege pomp werd overplakt met een geimproviseerd A4-tje waarop met alkoolstift gechreven stond dat de benzine op is.VincentVega schreef: ↑17 december 2025, 15:20 Reizigers werden geadviseerd om voor vertrek de actuele situatie te controleren, aangezien de beschikbaarheid van brandstof lokaal en per moment kon verschillen.”
En toen je 2 x tevergeefs een benzinestation had bezocht, was het toch duidelijk dat er iets aan de hand was.
Ook al was het toen te laat om er nog iets aan te doen … maar je had het wel al in je eerste bericht over “range anxiety” kunnen vermelden ipv het te verzwijgen
Nogmaals, “range anxiety” bij een ICE zal mij - zelfs met een flink aantal minder tankstations in de toekomst - niet snel overkomen
Al vermoed ik dat ik tegen 2035 zelf met een of andere EV zal rijden (ik ben niet getrouwd met ICE wagens en kies gewoon de voor mij beste oplossing).
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
Re: Rijden met EV vs ICE
Bijna leeg? 10L op een tank van 50L, dat is 25%. Als je een EV telkens moet gaan opladen eens hij lager dan 25% batterijlading zit...VincentVega schreef: ↑19 december 2025, 09:46 Door op tijd een tankstation op te zoeken en niet te wachten tot de tank bijna leeg is, misschien?
En toen je 2 x tevergeefs een benzinestation had bezocht, was het toch duidelijk dat er iets aan de hand was.
Bovendien, als er 1 pompstation leeg is, dan volgt het dichtstbijzijnde snel, want die krijgt plots meer bezoekers.
En ja, dan weet je dat er iets aan de hand is. En dan? Dat is te laat.
Mijn punt is gewoon: benzinestations liggen in het buitenland verder uit mekaar dan in onsvolgepropte vlaanderen. Naarmate ICEs minder courant worden, zullen tankstations verdwijnen. Het plannen van roadtrips is nu iets voorEV rijders. Ooit slaat dat om.VincentVega schreef: ↑19 december 2025, 09:46 Ook al was het toen te laat om er nog iets aan te doen … maar je had het wel al in je eerste bericht over “range anxiety” kunnen vermelden ipv het te verzwijgen![]()
En trouwens, er zijn wel meer dingen die ik verzwijg in mijn post. In Frankrijk heeft de benzine een andere samenstelling dan bij ons. Ik heb ook niet vermeld met welk type wagen we onderweg waren.
Nee ik ook niet. De overstap naar EVs is ondermijdelijk. In veel opzichten zijn die auto's superieur, al gaat het gepaard met een beetje verlies. De lekkere geur van benzine, het werken met de tandwielen in de machine,... ik ga dat nog missen.VincentVega schreef: ↑19 december 2025, 09:46 Nogmaals, “range anxiety” bij een ICE zal mij - zelfs met een flink aantal minder tankstations in de toekomst - niet snel overkomen![]()
Al vermoed ik dat ik tegen 2035 zelf met een of andere EV zal rijden (ik ben niet getrouwd met ICE wagens en kies gewoon de voor mij beste oplossing).![]()
Bron: het internet.
Re: Rijden met EV vs ICE

Doe er je voordeel mee.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
- VincentVega
- Hero Member

- Berichten: 964
- Lid geworden op: 21 jan 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Aantal zonnepanelen nodig voor een ICE: 0
Rijbereik: die van mij zowat 1.000 km
Gewicht batterij: minimaal
Duurtijd voltanken: een minuutje
Rijbereik: die van mij zowat 1.000 km
Gewicht batterij: minimaal
Duurtijd voltanken: een minuutje
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
