Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Beleggen in goud of zilver
Historisch is er over een langere periode een 'positieve correlatie' tussen de evolutie van de olie- en de zilverkoers. Vanaf 1975 was de ratio grosso modo 3 à 4 ounces zilver voor 1 barrel of oil = 159L. Exceptionele momenten zoals die Hunt Brothers mania in 1980 & wat ambras in de Golfstaten daargelaten.
Als we nu kijken naar de ratio's :
- 1 jaar geleden : 2 Oz voor 1 barrel
- 6M geleden : richting pariteit (1 voor 1)
- de piek de voorbije maanden is 0,55 Oz voor 1 barrel
- nu : weer in de buurt van pariteit
(cijfers van Macrotrends)
En dat alles op een paar maanden tijd...
Ik denk dat het buitengewoon riskant is om te proberen geld te verdienen met handelen op een markt die zo sterk beïnvloed wordt door negatieve economische en geopolitieke gebeurtenissen, zeker met die polemiek rond de straat van Hormoez. Iemand hier extra info of ideeën over?
Ik denk dat het buitengewoon riskant is om te proberen geld te verdienen met handelen op een markt die zo sterk beïnvloed wordt door negatieve economische en geopolitieke gebeurtenissen, zeker met die polemiek rond de straat van Hormoez. Iemand hier extra info of ideeën over?
Ik denk/vermoed dat deze chaos in het midden Oosten langer aan gaat houden dan we denken en veel langer dan Trump zegt.VTEC schreef: ↑17 maart 2026, 11:05 Historisch is er over een langere periode een 'positieve correlatie' tussen de evolutie van de olie- en de zilverkoers. Vanaf 1975 was de ratio grosso modo 3 à 4 ounces zilver voor 1 barrel of oil = 159L. Exceptionele momenten zoals die Hunt Brothers mania in 1980 & wat ambras in de Golfstaten daargelaten.
Gevolgen:
1. inflatie/stagflatie. Meestal een reden voor goud om te stijgen.
2. Putin kan gebruik maken van de aandacht die nu op Iran e.a. is gericht en niet meer zozeer op Ulraïne. Putin kan weer geld verdienen met zijn olie verkoop. Trump zal Ukraïne voorlopig niet helpen..... Als de oorlog tussen Putin en Ukraïne weer verder op laait, kan dat ook een stijging voor goud betekenen.
3. bij stagflatie krimpt de economie. Minder vraag naar zilver als grondstof.
Conclusie: het zou wel eens kunnen zijn dat goud verder gaat stijgen en dat zilver achter blijft. Zover mijn voorzichtige conclusie.
Laatst gewijzigd door JOKER247 op 17 maart 2026, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
De zilverprijs kan/zal beïnvloed worden door het gegeven dat door de fratsen van Trump een economische recessie dreigt, waardoor de industriële vraag naar zilver (elektronica, zonnepanelen, ea) kan/zal afnemen. Dus is het waarschijnlijk dat zilver gaat dalen en olie nog verder stijgen. En de verhouding kan dan terug richting 2 en 3 gaan.VTEC schreef: ↑17 maart 2026, 11:05 Historisch is er over een langere periode een 'positieve correlatie' tussen de evolutie van de olie- en de zilverkoers. Vanaf 1975 was de ratio grosso modo 3 à 4 ounces zilver voor 1 barrel of oil = 159L. Exceptionele momenten zoals die Hunt Brothers mania in 1980 & wat ambras in de Golfstaten daargelaten.
Zilver is ook duur geprijsd momenteel: er is een relatief hoge industriële vraag naar het metaal. Daarnaast zorgt de Midden-Oosten crisis een vlucht naar veiligheid en naar zilver. Maar die 2 factoren zitten al in de zilverkoers. Als de spanning (plots) afneemt zou zilver wel eens veel harder kunnen vallen dan olie. Bovendien is de industrie bezig andere goedkopere materialen in te zetten (cadmium-telluride, koper). Bovendien zou de COMEX de margin die nu 14% is weer kunnen verhogen naar 18% en dan gaat het snel naar beneden.
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
https://www.armstrongeconomics.com/socrates/
Heb je er ervaring mee? Zo ja wat is je mening er over?
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Het is een tool die vroeger wel -toen het nog in ontwikkeling was- in het 'gratis portaal' wel werd gebruikt met enige duiding er bij.
Het gaat hem voornamelijk rond 'turning points' en 'patronen' in de verschillende items die belicht worden.
Verder heb ik er geen ervaring mee, wel eens ooit 'n rapport besteld van Armstrong "War-cycle' in 2014.
https://www.armstrongeconomics.com/prod ... ates-v-me/
Het gaat hem voornamelijk rond 'turning points' en 'patronen' in de verschillende items die belicht worden.
Verder heb ik er geen ervaring mee, wel eens ooit 'n rapport besteld van Armstrong "War-cycle' in 2014.
https://www.armstrongeconomics.com/prod ... ates-v-me/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb hetzelfde eens bekeken voor goud (Oz / barrel) op dezelfde manier - "This interactive chart tracks the ratio of the price of gold per ounce over the price of West Texas Intermediate (WTI) crude oil per barrel. It tells you how many barrels of oil you can buy with one ounce of gold."
Er is een link om de data te exporteren naar XLS om e.e.a. wat nauwkeuriger te berekenen, maar ik kreeg dat crazy Amerikaans formaat maar niet goed geformatteerd in Excelen om een kleine 500 datapunten nu manueel te gaan aanpassen...
Dus op basis van de Macrotrends grafiek kwam ik tot het volgende :
- 1995 - 2014 : kabbelend in de 7 - 20 range over een periode van 20 jaar;
- 2015 - 2019 : opwaarts tussen 20-30;
- een kortstondige piek werd bereikt in april 2020 rond de 90 (!!) om weer terug te vallen tot 16 in mei/2022;
- sinds mei/2022 weer gradueel opgelopen naar 75 tegen eind december.
Er is een link om de data te exporteren naar XLS om e.e.a. wat nauwkeuriger te berekenen, maar ik kreeg dat crazy Amerikaans formaat maar niet goed geformatteerd in Excelen om een kleine 500 datapunten nu manueel te gaan aanpassen...
Dus op basis van de Macrotrends grafiek kwam ik tot het volgende :
- 1995 - 2014 : kabbelend in de 7 - 20 range over een periode van 20 jaar;
- 2015 - 2019 : opwaarts tussen 20-30;
- een kortstondige piek werd bereikt in april 2020 rond de 90 (!!) om weer terug te vallen tot 16 in mei/2022;
- sinds mei/2022 weer gradueel opgelopen naar 75 tegen eind december.
Zie goud ook nog wel los boven de 5000$ gaan..
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Mijn buikgevoel zegt me dat ze de prijzen laten dalen om de Comex leeg te halen.
Sneu voor wie dacht van via ETF's (zoals PSLV) in 'fysiek op papier' zullen belegd hebben.
https://x.com/i/status/2034303780418941402
Sneu voor wie dacht van via ETF's (zoals PSLV) in 'fysiek op papier' zullen belegd hebben.
https://x.com/i/status/2034303780418941402
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Wie zijn dat, die "ze"?
En hoe kunnen "ze" de prijzen laten zakken gewoon omdat "ze" dat willen?
Geldt de wet van vraag en aanbod niet?
Zilver -9% deze voormiddag. Waarschijnlijk de combinatie van vrees voor recessie (minder zilvervraag op komst) en spoedverkopen (om cash te genereren). Er zijn zo te zien geen wijzigingen deze week voor de CME/COMEX gold & silver margins. Goud -4%.
Postte ik een paar weken geleden al in dit topic, SGE werkt als een soort "stofzuiger" om de Comex en LBMA te flessen. Ik weet niet of het hier was of elders maar er is een site die de verschillen monitort en die ben ik stomweg vergeten bookmarken grrr. Anyone? Potje Vickx of chesini?PotjeVickx schreef: ↑19 maart 2026, 01:29 Mijn buikgevoel zegt me dat ze de prijzen laten dalen om de Comex leeg te halen.
Ik verschil van mening met chesini over 'minder zilvervraag op komst'. Dit is het 6de jaar op rij met een fysiek zilvertekort; omdat het militaire info is, is het 'classified information' maar military is sowieso een grootverbruiker. En dan - meer vredelievend - zonnepanelen, data centers en de Solid State batteries die dan toch komen. Als de refiners geen of beperkt 'junk' zilver meer aannemen om te hersmelten dan weet je dat de vraag groter is dan de capaciteit.
Kreeg van iemand de tip om ook eens te kijken naar "tin" - ik associeer dat met basisstuff om dingen te solderen maar het is blijkbaar meer dan dat. In tijden van nood (tekort aan Au, Ag of Cu) speelde dat ook een kleine monetaire bijrol... Aurubis is een wereldwijde speler op dat vlak, wist ik niet.
-
koenvhaver
- Full Member

- Contacteer:
Binnenkort weer tijd om koopjes te doen. Wachten jullie ook nog wat verder af?
Correcf hoor. Ze verkopen nu ook weer zilver niet alleen om cash te hebben om hun posities in te dekken, niet alleen omdat ze denken dat de vraag owv recessie gaat afnemen. Maar ook ondat ze denken dat de inflatie gaat stijgen (thanks Trump). En zilver brengt niets op. Dus exit zilver vandaag.VTEC schreef: ↑19 maart 2026, 13:37Postte ik een paar weken geleden al in dit topic, SGE werkt als een soort "stofzuiger" om de Comex en LBMA te flessen. Ik weet niet of het hier was of elders maar er is een site die de verschillen monitort en die ben ik stomweg vergeten bookmarken grrr. Anyone? Potje Vickx of chesini?PotjeVickx schreef: ↑19 maart 2026, 01:29 Mijn buikgevoel zegt me dat ze de prijzen laten dalen om de Comex leeg te halen.
Ik verschil van mening met chesini over 'minder zilvervraag op komst'. Dit is het 6de jaar op rij met een fysiek zilvertekort; omdat het militaire info is, is het 'classified information' maar military is sowieso een grootverbruiker. En dan - meer vredelievend - zonnepanelen, data centers en de Solid State batteries die dan toch komen. Als de refiners geen of beperkt 'junk' zilver meer aannemen om te hersmelten dan weet je dat de vraag groter is dan de capaciteit.
Kreeg van iemand de tip om ook eens te kijken naar "tin" - ik associeer dat met basisstuff om dingen te solderen maar het is blijkbaar meer dan dat. In tijden van nood (tekort aan Au, Ag of Cu) speelde dat ook een kleine monetaire bijrol... Aurubis is een wereldwijde speler op dat vlak, wist ik niet.
Zilver gaat terug naar 40/50. Allez ttz mijn prognose. Ik ben God niet.
Laatst gewijzigd door chesini op 19 maart 2026, 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.