Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Beleggen in goud of zilver
Ik zie zilver wel verder dalen. Er is recessie op komst, dwz minder vraag naar fysiek zilver. Plus rentestijging, dwz zilver is niet rentebestendig. Plus industrie die vlucht naar alternatieven voor zilver wegens te duur.VTEC schreef: ↑20 maart 2026, 00:10 Tuurlijk kan hij/zij dat niet voorspellen, is eerder een sentiment vermoed ik? Ik onderschrijf het niet overigens. Ik kijk naar de ontkoppeling tussen fysieke handel op de SGE enerzijds en de vooral papieren winkel van LBMA en Comex anderzijds. Veel meer richtinggevend dan de koers an sich die for the time being nog in dollar is.
Er zijn doemdenkers die recent schreven dat zilver terug naar 20$ gaat. Alles kan, maar deze kans is klein. 50 dollar is wel realistisch. En dan? 1 jaar geleden noteerde het rond de 30 weliswaar in €.
Het voordeel van LT grafieken te hebben (veelal USD) en zelf decennia data gesprokkeld te hebben (€) is dat je het wat beter op afstand kan benaderen.
Mijn gemiddelde aankoopkoers van 999,9 is een pak lager dan die "50" of het nu dollars of euros zijn.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
En niet te vergeten de MASSA particuliere FOMO kopers die het stevig aan hunne rekker hebben nu.
De topkopers zijn de helft van hun centen kwijt op nog geen 2 maand tijd.
Die zouden er het liefst terug uit willen nu !
-
koenvhaver
- Full Member

- Contacteer:
Zonet weer goud en platina bijgekocht. Hoe meer het zakt hoe betere aankoopprijzen er ontstaan. Zilver wacht ik nog verder af want graag onder de 60 bijkopen.
Chesini, je hebt mijn vraag nog steeds niet beantwoord. Maar ach laat maar.chesini schreef: ↑23 maart 2026, 08:37Ik zie zilver wel verder dalen. Er is recessie op komst, dwz minder vraag naar fysiek zilver. Plus rentestijging, dwz zilver is niet rentebestendig. Plus industrie die vlucht naar alternatieven voor zilver wegens te duur.VTEC schreef: ↑20 maart 2026, 00:10 Tuurlijk kan hij/zij dat niet voorspellen, is eerder een sentiment vermoed ik? Ik onderschrijf het niet overigens. Ik kijk naar de ontkoppeling tussen fysieke handel op de SGE enerzijds en de vooral papieren winkel van LBMA en Comex anderzijds. Veel meer richtinggevend dan de koers an sich die for the time being nog in dollar is.
Er zijn doemdenkers die recent schreven dat zilver terug naar 20$ gaat. Alles kan, maar deze kans is klein. 50 dollar is wel realistisch. En dan? 1 jaar geleden noteerde het rond de 30 weliswaar in €.
Het voordeel van LT grafieken te hebben (veelal USD) en zelf decennia data gesprokkeld te hebben (€) is dat je het wat beter op afstand kan benaderen.
Mijn gemiddelde aankoopkoers van 999,9 is een pak lager dan die "50" of het nu dollars of euros zijn.
Eerst stel je zelfverzekerd dat zilver naar 40 gaat, dan zeg je dat je aankopen in gaat leggen op 50. Vreemde redenering n.m.m.
Nu zeg je alleen nog maar dat je het nog wel verder ziet dalen.
Ja, ja, "ik heb gezegd, ik heb gesproken, let op mijn woorden". Och och, wat was je weer zeker.
En nul onderbouwing waarom het naar 40 gaat.
Ik zie in de koersgrafiek een steunpunt op 50, dwz in Sep/Oct/Nov/Dec, juist voor de uitbraak naar 121. En een tweede op 40 in Jun/Jul/Aug/Sep.JOKER247 schreef: ↑23 maart 2026, 10:20Chesini, je hebt mijn vraag nog steeds niet beantwoord. Maar ach laat maar.
Eerst stel je zelfverzekerd dat zilver naar 40 gaat, dan zeg je dat je aankopen in gaat leggen op 50. Vreemde redenering n.m.m.
Ja, ja, "ik heb gezegd, ik heb gesproken, let op mijn woorden". Och och, wat was je weer zeker.
Zeg dan gewoon dat je met T.A. werkt, dat is toch geen geheim. En vermeld ook gewoon of het om de dag-, week- of uurgrafiek gaat of wat dan ook.chesini schreef: ↑23 maart 2026, 11:12Ik zie in de koersgrafiek een steunpunt op 50, dwz in Sep/Oct/Nov/Dec, juist voor de uitbraak naar 121. En een tweede op 40 in Jun/Jul/Aug/Sep.JOKER247 schreef: ↑23 maart 2026, 10:20
Chesini, je hebt mijn vraag nog steeds niet beantwoord. Maar ach laat maar.
Of beter nog, plaats voortaan gewoon even zo'n grafiekje er bij, dan hebben misschien wat mensen er wat aan.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Dat is duidelijk! Bedankt!
Dat niet iedereen dit snapt: daar kun jij niets aan doen
Los van het feit dat ik het niet verstandig vind om er met een vergrootglas op te zitten, 2 interessante zaken gelezen :
WE-krant de Tijd "Goud beleeft slechtste week sedert 43 jaar)
Samengevat :
* sinds de start van de oorlog in Iran is er 13% af (nu meer, artikel wellicht geschreven op vrijdag)
* reden (1) forste stijging energieprijzen
* reden (2) oplopende inflatie en dus
* reden (3) : renteverhogingen komen in het vizier - In UK staat de 10YR-rente op het hoogste peil sedert 2008, in Duitsland sedert 2011
-> dit maakt goud minder aantrekkelijk want brengt geen rente op. Ook is de $ duurder geworden.
Vrijdag stond de prijs in $ nog steeds 5% hoger dan begin dit jaar om e.e.a. wat te nuanceren...
Bij de vorige energie crisis in 2022 zakte goud 7 maanden op rij...
Nieuwsbrief Maarten Verheyen van deze ochtend "Goud zou toch moeten stijgen nu?"
Omdat Maarten zeer compact schrijft laat zich dat lastig samenvatten en het artikel dan maar integraal te C/P-en is absoluut niet netjes tov hem. Abonneer je op zijn gratis nieuwsbrief (er is ook een betalende) als je het wil lezen.
WE-krant de Tijd "Goud beleeft slechtste week sedert 43 jaar)
Samengevat :
* sinds de start van de oorlog in Iran is er 13% af (nu meer, artikel wellicht geschreven op vrijdag)
* reden (1) forste stijging energieprijzen
* reden (2) oplopende inflatie en dus
* reden (3) : renteverhogingen komen in het vizier - In UK staat de 10YR-rente op het hoogste peil sedert 2008, in Duitsland sedert 2011
-> dit maakt goud minder aantrekkelijk want brengt geen rente op. Ook is de $ duurder geworden.
Vrijdag stond de prijs in $ nog steeds 5% hoger dan begin dit jaar om e.e.a. wat te nuanceren...
Bij de vorige energie crisis in 2022 zakte goud 7 maanden op rij...
Nieuwsbrief Maarten Verheyen van deze ochtend "Goud zou toch moeten stijgen nu?"
Omdat Maarten zeer compact schrijft laat zich dat lastig samenvatten en het artikel dan maar integraal te C/P-en is absoluut niet netjes tov hem. Abonneer je op zijn gratis nieuwsbrief (er is ook een betalende) als je het wil lezen.
Please don't.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Waar is die MASSA, ik zie ze niet & ik geloof er niks van? Zilver heeft welgeteld 7 handelsdagen (VRIJ 23/01 -> MAA 02/02) boven 100$/Oz genoteerd, waarvan 5 boven 110$. Er dan die fameuze 121.62$ op DON 29/01 uitpikken, die letterlijk enkele seconden op de tabellen heeft gestaan er als vergelijkingsbasis uitnemen is een beetje onnozel. Letterlijk geen enkele particulier heeft aan die koers kunnen handelen.the_bishop schreef: ↑23 maart 2026, 08:43 En niet te vergeten de MASSA particuliere FOMO kopers die het stevig aan hunne rekker hebben nu.
De topkopers zijn de helft van hun centen kwijt op nog geen 2 maand tijd.
Die zouden er het liefst terug uit willen nu !![]()
Het is meer correct om te rekenen met give or take 100$ en 65$ - da's nog steeds een pittig verlies op een kleine 2 maand, maar ik schreef al dat deze markten en zeker met de huidige actualiteit er niet is voor de 'FOMO Noobs' die er niks van kennen. In de markt ging al maanden het gerucht rond dat JP Morgan eind vorig jaar voor een fortuin 'long' zat aan rond de 70$. Als de koers dan zo snel stijgt weet je dat er zeer zwaar aan de boom zal geschud worden.
Tot waar het dan allemaal zakt? Geen idee - het siert chesini dat hij/zij met open vizier post met koersprognoses. Ik waag me daar niet aan.
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Velen nemen gewoon de analyse van JDBTrading op X over.
Mijn Twitter account is voor "X" er was gehackt vanuit Ecuador; ik heb een paar pogingen gedaan om het terug te krijgen maar botste op een incompetente luie HELL-desk - ik heb het er toen maar bij gelaten. En nu een dik jaar verder heb ik niet het gevoel dat ik veel mis, eerder blij dat ik van dat verslavend tijdverlies vanaf ben.
Dus geen idee wat JDBTrading rondbazuint. Of bazelt, kan ook. Of bralt.
Dus geen idee wat JDBTrading rondbazuint. Of bazelt, kan ook. Of bralt.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Code: Selecteer alles
[quote][/quote]Omdat Maarten zeer compact schrijft laat zich dat lastig samenvatten en het artikel dan maar integraal te C/P-en is absoluut niet netjes tov hem. Abonneer je op zijn gratis nieuwsbrief (er is ook een betalende) als je het wil lezen.
[/quote]
Hmm altijd boeiend die nieuwsbrief van Maarten; maar hou wel in de gedachten dat hij samenwerkt met goud verkopers/opslag.
Zijn ommezwaai naar petrol ga ik ook niet volgen.....waarom kijkt krijgen we geen tips uit andere energie sectoren waardoor we onafhankelijk worden...de chinezen waren ons voor in het goud verhaal en ook in andere energie.
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Maarten Verheyen gaf wel aan 1/3de van zijn fysiek te gaan verkopen net voordat het op $121 stond, gaf nogmaals aan van 1/3de de deur uit te laten gaan op $90 en even later gaf hij aan dat alles de deur uit was. Hij heeft daar telkens veel tegenwind door gekregen van zijn 'volgers'. Hij gaf wel aan dat zijn zilverkoersdoel nog steeds $300 is maar vond de opportuniteit om olie te volgen nu voordeliger.
Niets mis mee in mijn ogen.
Niets mis mee in mijn ogen.
Maarten Verheyen, ahum…. Niet bepaald een goede indicator mijn gedacht, eerder een kapotte klok.. nu de inflatie zal ook weer door het dak gaan…
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.