Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Re: Beleggen in goud of zilver
Raarrrr, héél raarrrrr. De gerapporteerde hoeveelheid 'registered' zilver beweegt al een ganse week niet terwijl de hoeveelheid 'eligible' elke dag daalt. Ik vermoed dus rechtstreeks van eligible naar registered. Of zouden die 79.2Miljoen Oz die als registered vermeld staan zakken keien zijn zoals in 2022 in de nikkel-voorraad.
1 mei is 'n verlengd weekend.
1 mei is 'n verlengd weekend.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
koenvhaver
- Full Member

- Contacteer:
Ik zou er toch niet teveel mee bezig zijn. De premie met China is ook al minder hoog. De voorraad in China neemt ook licht toe. Je moet als belegger ook altijd de tegenargumenten bekijken.
Gaat de federale overheid van België zijn goud, voor een gedeelte, verkopen?
Op 25/03/2026 is er de voorstelling van "de Belga Gold 2026, eerste officiële Belgische gouden beleggingsmunt" zie https://news.belgium.be/nl/persuitnodiging-belga-gold
Op 25/03/2026 is er de voorstelling van "de Belga Gold 2026, eerste officiële Belgische gouden beleggingsmunt" zie https://news.belgium.be/nl/persuitnodiging-belga-gold
Aan de namen van de 2 sprekers te zien is er niet enkel inteelt / nepotisme in de politiek, maar ook in de administratie? 
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Ik ga voor die hééééél grote met de beeltenis van King Donald.Leontje schreef: ↑25 maart 2026, 11:29Op 25/03/2026 is er de voorstelling van "de Belga Gold 2026, eerste officiële Belgische gouden beleggingsmunt" zie https://news.belgium.be/nl/persuitnodiging-belga-gold
Hopelijk komen ze ook naar België
Iemand ervaring met de aanbieder? (te koop via www.herdenkingsmunten.be)
Ik wou twee Belga Gold 1 ounce's aankopen. Na het selecteren van de betaalmethode (Bancontact in mijn geval) en het valideren van de transactie met de kaartlezer verscheen er een foutmelding bovenaan de website; probeer het later opnieuw. Opnieuw geprobeerd met zelfde resultaat.
Heeft iemand een idee over de reden van de foutmelding? Limiet bancontact ofzo want er staat meer dan de aankoopwaarde (±8000 euro) op mijn zichtrekening.
Er zijn vier betaalopties: *iDEAL *Kredietkaart/Debetkaart (MasterCard, VISA, VPay) *Bancontact *Riverty
Maar enkel bancontact is een mogelijkheid gezien de gewenste te gebruiken rekening voor betaling.
Nog een kleine opmerking: Na bestelling veranderden ook de verzendkosten van €19,95 naar €20,95.
Ik wou twee Belga Gold 1 ounce's aankopen. Na het selecteren van de betaalmethode (Bancontact in mijn geval) en het valideren van de transactie met de kaartlezer verscheen er een foutmelding bovenaan de website; probeer het later opnieuw. Opnieuw geprobeerd met zelfde resultaat.
Heeft iemand een idee over de reden van de foutmelding? Limiet bancontact ofzo want er staat meer dan de aankoopwaarde (±8000 euro) op mijn zichtrekening.
Er zijn vier betaalopties: *iDEAL *Kredietkaart/Debetkaart (MasterCard, VISA, VPay) *Bancontact *Riverty
Maar enkel bancontact is een mogelijkheid gezien de gewenste te gebruiken rekening voor betaling.
Nog een kleine opmerking: Na bestelling veranderden ook de verzendkosten van €19,95 naar €20,95.
Voor de betaling zal je met je bank moeten zien…
Ik zou dit soort zaken nooit kopen, ook al is de prijs correct als ik op Kitco.com naar de koersen kijk. Tenzij het uit nostalgische redenen is of uit interesse voor vaderlandse numismatiek, beide begrijpelijke redenen.
Als je die munten ooit wil verkopen, wordt het een ander verhaal, er zal weinig interesse voor zijn. Een Kruger, Buffalo, Eagle etc krijg je easy wereldwijd verkocht, dit soort munten niet.
Ik zou dit soort zaken nooit kopen, ook al is de prijs correct als ik op Kitco.com naar de koersen kijk. Tenzij het uit nostalgische redenen is of uit interesse voor vaderlandse numismatiek, beide begrijpelijke redenen.
Als je die munten ooit wil verkopen, wordt het een ander verhaal, er zal weinig interesse voor zijn. Een Kruger, Buffalo, Eagle etc krijg je easy wereldwijd verkocht, dit soort munten niet.
- PotjeVickx
- Full Member

- Contacteer:
Klopt inderdaad wat VTEC zegt. Bovendien lijkt het mij nogal een esthetisch weinig aantrekkelijke munt (smaken en kleuren natuurlijk) maar bepaalde aspecten (werken met glanzende vlakken/facetten zoals een Maple bvb.) maken de munten toch wel visueel een pak aantrekkelijker.
Geen historiek, geen internationale munt, visueel weinig aantrekkelijk, ...
Geen historiek, geen internationale munt, visueel weinig aantrekkelijk, ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
+1 Precies.VTEC schreef: ↑26 maart 2026, 11:57 Voor de betaling zal je met je bank moeten zien…
+ 699 euro te duur voor een 1 oz munt! 
Na opzoekingen online vermoed ik dat er een betaallimet is voor webwinkels van €1500 en een daglimiet van €2500 voor bancontact.
Er is eigenlijk een andere reden waarom ik deze Belga Gold uit 2026 wens te kopen nl. om als cadeau te geven aan een (plus)kleinkind die deze maand werd geboren. En een tweede om zelf bij te houden en dan ook als cadeau te geven bij een achttiende verjaardag. Dit zou ik dan in de toekomst herhalen bij volgende kleinkinderen.
Ik ben niet van plan om wereldwijd te verkopen maar indien ik toch zou moeten verkopen zal dat ook in België zijn. De goudhandelaren zullen deze volledig gouden munt toch ook wel opkopen aan goudprijswaarde (min premie).
Voor andere 1 ounce gouden munten (krugerrand, maple leaf, eagle, philharmonicer, panda, lunar) betaal je nu toch ook dicht aan de €4000. Vanwaar die 699 euro te duur volgens jou?
Kijk, da's pas een goede reden, de emotionele waarde erachter, in dat geval 100% doen dus! Die gastjes boffen pas met zo'n opa...SMHenryT schreef: ↑26 maart 2026, 14:56 Er is eigenlijk een andere reden waarom ik deze Belga Gold uit 2026 wens te kopen nl. om als cadeau te geven aan een (plus)kleinkind die deze maand werd geboren. En een tweede om zelf bij te houden en dan ook als cadeau te geven bij een achttiende verjaardag. Dit zou ik dan in de toekomst herhalen bij volgende kleinkinderen.
Ik ben niet van plan om wereldwijd te verkopen maar indien ik toch zou moeten verkopen zal dat ook in België zijn. De goudhandelaren zullen deze volledig gouden min premie
Heb ik qua geboortejaar ook gedaan voor mijn zoon met een zeldzame set 1 Oz Silver Kookaburras (MS 67-68 voor de kenners) en voor mijn petekind met een circulated Kruger aan 1/4de van de huidige prijs.
Wat ik niet zie in de product beschrijving is of deze Belga's luchtdicht in een capsule zitten. Nu is goud er minder gevoelig aan dan zilver, maar toch. Die Kookaburras van zoonlief zijn nog nooit door mensenhanden aangeraakt, eigenlijk bizar.
De gastjes boffen nog meer met hun oma
Een gouden munt vind ik beter dan nu geld op een spaarrekening storten. Groter waardeverlies door inflatie en als ze 16 of 14 zullen worden is het meer aanlokkelijk om geld te cashen van een spaarrekening dan een stuk uit een gouden munt te knippen. Ook is de herkomst van een gouden munt niet zo vluchtig als een storting op een rekening, en denken ze misschien eens te meer aan mij
Ik ga er niet vanuit dat er een CoA bijgevoegd zit en ook niet dat ze luchtdicht in een capsule zitten. Als ik ze in ontvangst neem, zal ik het laten weten.
@JOKER247 Kan U verduidelijken waarom deze munt +699 euro te duur is voor een 1 oz munt.
Een gouden munt vind ik beter dan nu geld op een spaarrekening storten. Groter waardeverlies door inflatie en als ze 16 of 14 zullen worden is het meer aanlokkelijk om geld te cashen van een spaarrekening dan een stuk uit een gouden munt te knippen. Ook is de herkomst van een gouden munt niet zo vluchtig als een storting op een rekening, en denken ze misschien eens te meer aan mij
Ik ga er niet vanuit dat er een CoA bijgevoegd zit en ook niet dat ze luchtdicht in een capsule zitten. Als ik ze in ontvangst neem, zal ik het laten weten.
@JOKER247 Kan U verduidelijken waarom deze munt +699 euro te duur is voor een 1 oz munt.
Documenteer het wel, liefst digitaal (foto factuur, rekeninguittreksel en even naar PPT - PDF copiëren) want het is nu niet bepaald een zakgeldbedrag - dit om discussie vroeg of laat te vermijden. Goud kan over die lange periode nog veel stijgen. Of gelijkblijven. Of dalen.
Reden van de capsule is als volgt: goud 24 karaat is "zacht" en krast nog makkelijker dan zilver. Dat heeft dan weer als belangrijkste onhebbelijkheden "milk spots" (witte melkachtige vlekken) en "toning". Dit is een verkleuring op het oppervlak, vaak in regenboogkleuren (paars, blauw, goud) door een chemische reactie tussen zilver en zwavelverbindingen in de lucht. Ik vind dat prachtig op oude munten uit de 18de / 19de eeuw, maar nieuw geslagen munten moeten voor mij in nieuwstaat blijven.
Reden van de capsule is als volgt: goud 24 karaat is "zacht" en krast nog makkelijker dan zilver. Dat heeft dan weer als belangrijkste onhebbelijkheden "milk spots" (witte melkachtige vlekken) en "toning". Dit is een verkleuring op het oppervlak, vaak in regenboogkleuren (paars, blauw, goud) door een chemische reactie tussen zilver en zwavelverbindingen in de lucht. Ik vind dat prachtig op oude munten uit de 18de / 19de eeuw, maar nieuw geslagen munten moeten voor mij in nieuwstaat blijven.
Ik zie het al, waarschijnlijk een vergissing in hun koers, het verschil is nu nog maar een 100 euro t.o.v. een Krugerrand.SMHenryT schreef: ↑26 maart 2026, 17:57 De gastjes boffen nog meer met hun oma![]()
Een gouden munt vind ik beter dan nu geld op een spaarrekening storten. Groter waardeverlies door inflatie en als ze 16 of 14 zullen worden is het meer aanlokkelijk om geld te cashen van een spaarrekening dan een stuk uit een gouden munt te knippen. Ook is de herkomst van een gouden munt niet zo vluchtig als een storting op een rekening, en denken ze misschien eens te meer aan mij![]()