Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
jakke euforische spek.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Dat kan toch niet als ik al het voorgaand palaver goed heb begrepen? De retroactiviteit is juridisch enkel toegelaten als de uiteindelijke wet niet nadeliger is dan de ontwerptekst. Foto op 30/6 betekent ook dat retroactiviteit niet tot 1/1 kan teruggaan.KleineSpaarder schreef: ↑26 maart 2026, 20:28Jambon zal zeggen: er is wat vertraging om de wet door het parlement te krijgen, en daarom is het logisch dat we de foto op 30/6/2026 nemen ipv 31/12/2025.
Dan hebben we de volgende situatie voor een aandeel:
- gekocht ooit eens aan 80
- foto op 31/12/2025: 100 euro - wordt geannuleerd
- verkocht op 1/2/2026 aan 120
- foto op 30/06/2026 aan 85
Meerwaarde 35 voor Jambon![]()
Niet serieus nemen, het is het kleine spaardertje maar.Surya schreef: ↑26 maart 2026, 20:57Dat kan toch niet als ik al het voorgaand palaver goed heb begrepen? De retroactiviteit is juridisch enkel toegelaten als de uiteindelijke wet niet nadeliger is dan de ontwerptekst. Foto op 30/6 betekent ook dat retroactiviteit niet tot 1/1 kan teruggaan.KleineSpaarder schreef: ↑26 maart 2026, 20:28
Jambon zal zeggen: er is wat vertraging om de wet door het parlement te krijgen, en daarom is het logisch dat we de foto op 30/6/2026 nemen ipv 31/12/2025.
Dan hebben we de volgende situatie voor een aandeel:
- gekocht ooit eens aan 80
- foto op 31/12/2025: 100 euro - wordt geannuleerd
- verkocht op 1/2/2026 aan 120
- foto op 30/06/2026 aan 85
Meerwaarde 35 voor Jambon![]()
Zoals ik schreef : Van Medewerker van Belfius bank.
- VincentVega
- VIP member

Ik heb meer vertrouwen in mijn coiffeur …
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik geloof wel dat dergelijke verhoging achter de coulissen circuleert, omdat de doelstelling van 250 miljoen voor 2026 niet gehaald zal worden.
Schijnbaar heeft die medewerker het enkel over 15% bij opt-in en niet bij opt-out?
Geniaal, omdat Bouchez dan kan stellen dat het tarief van 10% niet verhoogd wordt. Ge moet maar opt-out vragen
Hoe dan ook het kan pas in 2027 en zal dus dit voorjaar nog niet besproken worden.
Voor de begrotingscontole van eind maart verwacht ik eerder de uniformisering van de RV op 30%; hoewel het haalbaarder is om nu eerst op het verlaagd BTW-tarief te werken...
Een verhoging van het normale tarief naar 22% zal Bouchez altijd blijven afwijzen en daar ben ik het mee eens.
Schijnbaar heeft die medewerker het enkel over 15% bij opt-in en niet bij opt-out?
Geniaal, omdat Bouchez dan kan stellen dat het tarief van 10% niet verhoogd wordt. Ge moet maar opt-out vragen
Hoe dan ook het kan pas in 2027 en zal dus dit voorjaar nog niet besproken worden.
Voor de begrotingscontole van eind maart verwacht ik eerder de uniformisering van de RV op 30%; hoewel het haalbaarder is om nu eerst op het verlaagd BTW-tarief te werken...
Een verhoging van het normale tarief naar 22% zal Bouchez altijd blijven afwijzen en daar ben ik het mee eens.
Volgens de tijd zou een geschreven optie die afloopt niet onderhevig zijn maar vele andere bv bij uitoefenen valt het onder diverse inkomsten…
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Als de fiscus vies gezind is durven ze misschien een geschreven optie die afloopt aan de speculatietaks onderwerpen ?
Het zal EERST de belastingbetaler die dan tegen de fiscus naar de rechter moet gaan ( wat een pak geld kost ).
Inderdaad, zou maar niet te gerust zijn.
Nee, het werkt effectief zo. De fiscus oordeelt en geeft je een extra aanslag en boete. Ben je niet akkoord, moet je dat zelf aanvechten bij de rechtbank (en dus de kosten dragen). De 'paniek' over het gebruik van derivaten vind ik dus niet overdreven. Ik gebruik ze (hopelijk tijdelijk) niet meer.