Beginneling - infogaring
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Beginneling - infogaring
Dat lijkt me een heel gezonde instelling. Je wilt niet snel rijk worden (in de praktijk leidt dit onvermijdelijk tot snel arm worden), maar je wilt terecht ook niet alles op een spaarboekje laten staan. Bij een spaarboekje doe je gegarandeerd verlies. Met een beleggingshorizon van 10 jaar kun je minstens een deel investeren op de beurs, en een indextracker is daar een uitstekend middel toe. Ik zou IMIE en/of FWIA aanraden, en zelfs aanvullen met een obligatietracker. Een klassieke 60/40 portfolio profiteert volop van de blootstelling tot economische groei zonder overdreven risico's of volatiliteit die tot gedragsmatige fouten zou kunnen verleiden.Mickey_B schreef: ↑12 februari 2026, 11:20 Ik ben niet het type dat hoopt snel rijk te worden, want dat werkt niet (denk ik toch). Dus geen dromer, geen bitcointoestanden of daytrading...
(...)
Heb spaargeld, maar op spaarrekening brengt dit weinig op. Ga nog steeds een deel daar laten staan en rest wil ik beleggen om dan tegen mijn pensioen hopelijk meer rendement te hebben dan dat ik het op mijn spaarrekening liet staan.
Naarmate je meer ervarig opdoet en leert opgaan met een schommelende beurs kun je dan eventueel nog bvb specifieke holdings of GVVs toevoegen.
Zopas eens uitgezocht wat je bedoeld met fiscaal benadeeld. Dit klopt voor EFT geregistreerd in België. De Vanguard ETF die ik voor ogen heb heeft een ISIN beginnend met IE, dus domicilie in Ierland. Dit is dan blijkbaar wel fiscaal gunstig in België. Of zit ik op een verkeerd spoor en bedoel je iets anders?JustSpike schreef: ↑11 februari 2026, 11:18De Vanguard fondsen zijn in Belgie fiscaal benadeeld. Ik zou IMIE of FWIA aanraden. Die zijn fiscaal gezien gunstiger EN zijn nog net iets beter gespreid ook. Het fonds dat jij noemt belegt imtgenstelling tot wat de naam doet vermoeden enkel in ontwikkelde markten. IMIE en FWIA investeren ook daarbuiten EN in mid- en small caps. Het is de ultieme manier om met 1 enkele beurstransactie de meest gepreid mogelijke belegging aan te kopen.Mickey_B schreef: ↑11 februari 2026, 11:07 De wereld van ETF's al ontdekt en zo bijv. al op Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Cap uitgekomen. Een 'mandje' met 3600 bedrijven. Dit kan volgens mij alvast niet verkeerd lopen, gezien grote aantal bedrijven...
Ben nu nog wat aan het 'spelen' met kleine bedragen (100 euro) om te leren.
Later, naarmate je je verder inleest kun je nog tal van andere fondsen, holdings, obligatiefondsen en zelfs individuele aandelen toevoegen.
Besef dat de merkt volatiel kan zijn. Zelfs in voorgenoemde fondsen zul je een marktcrash stevig voelen, en dan is het de kunst om niet te panikeren.
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Daar heeft het niks mee te maken. Die eerste letters van de ISIN code verwijzen naar het land van vestiging. FWIA en IWDA beginnen ook met IE (als ik me niet vergis). Dat heeft andere fiscale gronden.Mickey_B schreef: ↑12 februari 2026, 14:55 Zopas eens uitgezocht wat je bedoeld met fiscaal benadeeld. Dit klopt voor EFT geregistreerd in België. De Vanguard ETF die ik voor ogen heb heeft een ISIN beginnend met IE, dus domicilie in Ierland. Dit is dan blijkbaar wel fiscaal gunstig in België. Of zit ik op een verkeerd spoor en bedoel je iets anders?
De TOB taks die jij als belegger betaalt hangt af van iets anders, namelijk in welke landen het fonds geregistreerd is. In tegenstelling tot wat je zou verwachten is het gunstig dat er GEEN registratie is in Belgie. Knotsgek, maar het is zo. Meer lees je hier: https://curvo.eu/nl/artikel/beurstaks-tob
Let op, deze taks betaal je bij aankoop (op je aankoopbedrag) EN bij verkoop (op je verkoopbedrag) en komt uiteraard bovenop de meerwaardetaks.
m.i. Zit je met een horizon van 10 jaar op de grens om nog voluit te beleggen in een brede aandelen-ETF. Onderzoek zeker ook de obligatie ETF's en fondsen.
De andere opties (snel traden, dividendaandelen, holdings,..) brengen meer risico's met zich mee dan je bereid bent om te nemen, als ik je laatste posts goed begrijp. Maar misschien krijg je de smaak te pakken en wordt je, na je onderzoek, nog een prima daytrader. Iedereen is ergens begonnen
Er waren bijvoorbeeld lange perioden van zero winst op de S&p500 index, dus soms is zelfs 15 jaar te kort. Niemand heeft helaas een glazen bol voor de toekomst.
https://www.sensiblefinancial.com/how-h ... r%20market.
Gemiddeld genomen is LT beleggen in bv etf's het de moeite waard, maar je kunt ook verdrinken in een beek die gemiddeld 5 cm diep is...
Bij kleinere fondsen loop je wel het risico dat men deze opdoekt/stopt.
https://www.sensiblefinancial.com/how-h ... r%20market.
Gemiddeld genomen is LT beleggen in bv etf's het de moeite waard, maar je kunt ook verdrinken in een beek die gemiddeld 5 cm diep is...
Bij kleinere fondsen loop je wel het risico dat men deze opdoekt/stopt.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Dikke +1 en helemaal niet overdreven
En bij een echte crash van bevoorbeeld 40% kan je gedurende 5 tot 10 jaar op verlies blijven staan.
Veel van de jongere ETF enthousiastelingen hebben dit nog niet meegemaakt en gaan met de wereld ETF's om alsof het veilige instrumenten zijn. (Ik viseer niemand specifiek hier btw)
Ja, je zal maar de pech hebben om hoog in te stappen en niet meer van de jongste te zijn.
De toekomst zal het uitwijzen
De toekomst zal het uitwijzen
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Een paar zaken moeten rechtgezet worden:Surya schreef: ↑12 februari 2026, 20:55 Dikke +1 en helemaal niet overdreven![]()
En bij een echte crash van bevoorbeeld 40% kan je gedurende 5 tot 10 jaar op verlies blijven staan.
Veel van de jongere ETF enthousiastelingen hebben dit nog niet meegemaakt en gaan met de wereld ETF's om alsof het veilige instrumenten zijn. (Ik viseer niemand specifiek hier btw)
- De S&P is niet de meest optimale index. Geografisch niet ideaal van spreiding, en de index bevat ook "slechts" 500 bedrijven. Zeker met de huidige waarderingen zou ik nooit adviseren om vandaag een S&P te kopen. IWDA (of nog beter IMIE) zijn veel breder gespreide indexen.
- Onderzoek toont aan dat die lange periodes waarin er geen nieuwe ATH wordt bereikt, een heel stuk korter worden als je ook mid- en small caps in je portefeuille opneemt. Dit is nog een argument om IMIE te nemen ipv een S&P.
- Een passende activaverdeling is erg belangrijk. Het toevoegen van obligaties zorgt ervoor dat niet alleen de diepte van de drawdowns gedempt worden, maar ook de duurtijd.
- Dat neemt niet weg dat je inderdaad lange periodes onder water kunt zitten, vaak meerdere jaren. En zo hoort het. Mocht beleggen geen risico's bevatten dan zou je ook nooit geld kunnen verdienen. Een crash is zelfs geen voorwaarde voor dergelijk scenario!
- Als het alternatief van bovenstaande is dat je individuele aandelen gaat selecteren, weet dat dat je een idiosyncratisch risico toevoegt dat vele malen groter is dan het risico in een goed gespreide ETF portefeuille met passende activaverdeling. Drawdowns van 70% zijn zeer normaal bij individuele aandelen.
Laatst gewijzigd door patrick4 op 13 februari 2026, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Klopt allemaal, enkel bij je laatste punt denk je m.i. niet ver genoeg door. Buy and Hold met een kleine selectie aandelen is voor niemand te adviseren, dan ben je uiteraard veel beter af met een ETF (zelfs een niche variant). Stockpicking is voor mij actief traden; laag kopen en hoger verkopen en daar wordt je door het te doen en er tijd in te steken steeds beter in...patrick4 schreef: ↑13 februari 2026, 09:59 Een paar zaken moeten rechtgezet worden:
- De S&P is niet de meest optimale index. Geografisch niet ideaal van spreiding, en de index bevat ook "slechts" 500 bedrijven. Zeker met de huidige waarderingen zou ik nooit adviseren om vandaag een S&P te kopen. IWDA (of nog beter IMIE) zijn veel breder gespreide indexen.
- Onderzoek toont aan dat die lange periodes waarin er geen nieuwe ATH wordt bereikt, een heel stuk korter worden als je ook mid- en small caps in je portefeuille opneemt. Dit is nog een argument om IMIE te nemen ipv een S&P.
- Een passende activaverdeling is erg belangrijk. Het toevoegen van obligaties zorgt ervoor dat niet alleen de diepte van de drawdowns gedempt worden, maar ook de duurtijd.
- Dat neemt niet weg dat je inderdaad lange periodes onder water kunt zitten, vaak meerdere jaren. En zo hoort het. Mocht beleggen geen risico's bevatten dan zou je ook nooit geld kunnen verdienen.
- Als het alternatief van bovenstaande is dat je individuele aandelen gaat selecteren, weet dat dat je een idiosyncratisch risico toevoegt dat vele malen groter is dan het risico in een goed gespreide ETF portefeuille met passende activaverdeling. Drawdowns van 70% zijn zeer normaal bij individuele aandelen.
Laag kopen en hoog verkopen... Dat ik daar nooit aan gedacht heb zeg.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
Een slechte dag? Je kan niet elke dag even scherp staan.. geen erg, heeft iedereen wel eens voor
Laatst gewijzigd door Surya op 13 februari 2026, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Of je nu voor de s&p500 kiest of een andere index zoals de bredere msci world maakt hier weinig uit, tenzij we over 15 jaar het hier nog eens over hebben, dan weten we het zeker.
Als we daartegen nog leven tenminste…
Beste Spaargidsers.
Ik zou graag wat goede raad hebben van jullie op het gebied van beleggen.
Laat ik eerst mijn situatie schetsen:
- 53 jaar
- getrouwd en 2 kinderen (tieners)
- ben in 2012 een eigen bedrijf begonnen samen met mijn vrouw
- nu de zaak goed loopt wil ik graag gaan beleggen voor mijn pensioen
- helaas door de lange werkweken nooit tijd gehad om mij in de beurs te verdiepen
- uiteraard wil ik graag een goede spreiding aanhouden voor mijn beleggingen en niet maar wat gokken
- in eerste instantie kan ik een 100 à 130K beleggen en dan zoals het er nu uit zit daar de komende jaren een 50 à 70K aan toevoegen
- mijn beleggingshorizon is 10 jaar
Wat zouden jullie mij als beginnend belegger aanraden om een degelijke en gespreide portefeuille te beginnen.
Ik sta open voor producten als aandelen, ETF's en edelmetalen.
Zelf zit ik in eerste instantie naar de volgende mix te kijken:
Aandelen:
Berkshire Hathaway
Ackerman & van Haaren
Allianz
KBC Group
Totalenergies
ETF's:
Defensie
Energy
Insurance
Consumer Staples
Industral
Basic resources
Edelmetalen:
gouden Krugers of Maple Leafs bezit ik al.
Als zilver zakt naar 50 euro per stuk voor 1 ounce Krugers of MapleLeafs, daar ook wat van aanschaffen.
Verder een 10 à 20% cash houden voor opportuniteiten.
Het moeilijke voor mij is in de huidige situatie qua oorlogen en Trump het juiste instapmoment te bepalen.
Zou ik dit misschien kunnen doen via doorlopende orders in te leggen op een steunnivo? En hoe kan ik dat bepalen?
Bij voorbaat dank als jullie je mening willen geven om deze beginner wat wegwijs te maken.
Ik zou graag wat goede raad hebben van jullie op het gebied van beleggen.
Laat ik eerst mijn situatie schetsen:
- 53 jaar
- getrouwd en 2 kinderen (tieners)
- ben in 2012 een eigen bedrijf begonnen samen met mijn vrouw
- nu de zaak goed loopt wil ik graag gaan beleggen voor mijn pensioen
- helaas door de lange werkweken nooit tijd gehad om mij in de beurs te verdiepen
- uiteraard wil ik graag een goede spreiding aanhouden voor mijn beleggingen en niet maar wat gokken
- in eerste instantie kan ik een 100 à 130K beleggen en dan zoals het er nu uit zit daar de komende jaren een 50 à 70K aan toevoegen
- mijn beleggingshorizon is 10 jaar
Wat zouden jullie mij als beginnend belegger aanraden om een degelijke en gespreide portefeuille te beginnen.
Ik sta open voor producten als aandelen, ETF's en edelmetalen.
Zelf zit ik in eerste instantie naar de volgende mix te kijken:
Aandelen:
Berkshire Hathaway
Ackerman & van Haaren
Allianz
KBC Group
Totalenergies
ETF's:
Defensie
Energy
Insurance
Consumer Staples
Industral
Basic resources
Edelmetalen:
gouden Krugers of Maple Leafs bezit ik al.
Als zilver zakt naar 50 euro per stuk voor 1 ounce Krugers of MapleLeafs, daar ook wat van aanschaffen.
Verder een 10 à 20% cash houden voor opportuniteiten.
Het moeilijke voor mij is in de huidige situatie qua oorlogen en Trump het juiste instapmoment te bepalen.
Zou ik dit misschien kunnen doen via doorlopende orders in te leggen op een steunnivo? En hoe kan ik dat bepalen?
Bij voorbaat dank als jullie je mening willen geven om deze beginner wat wegwijs te maken.
Degene die dit kan bepalen, wordt snel rijk maar...helaas.
Laatst gewijzigd door Surya op 29 april 2026, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.