Voor de luie bijspaarder
TIP
Re: Voor de luie bijspaarder
Ik sluit mij graag aan bij de filosofische "visie" van Natal
+ 1
+ 1

Inderdaad Natal slaat de nagel op de kop, mensen maken het soms veel te ingewikkeld. Beleggen moet gewoon een mechanisme zijn waar niet van wordt afgeweken.
Heb de indruk dat zanna voor haar aandelenkeuze wel erg veel naar onze "zeezout" heeft gekeken.....
Volgens mij is Zanna: Pierre Huylenbroeck.
Ik weet niet hoe ik dit juist moet formuleren in deze woke-tijden, maar hij is vooralsnog een man.
Ik weet niet hoe ik dit juist moet formuleren in deze woke-tijden, maar hij is vooralsnog een man.
Dat zou inderdaad zo zijn : Zanna kan méér haar charmes uitspelen 

Annetje in zijn boek "Verdubbel je geld in vijf jaar" beschrijft Sam Holanders dit gemoedsrust-systheem 

Een "luie" strategie voor optie-beleggers is The Wheel Option Strategy. In zijn eenvoudigste vorm gaat dat zo in zijn werk:
- Kies een aandeel waar de markt bullish in is (persoonlijk doe ik dat met een ETF) en met een liquide optiemarkt.
- Schrijf (verkoop) een put op dat aandeel die volledig gedekt is door cash.
- Dan zijn er 2 mogelijkheden:
1) de put wordt niet uitgeoefend (koers is bijv gestegen), dan heb je de premie die je ontving en kan je opnieuw een put schrijven
2) de put wordt uitgeoefend. Dan heb je nu (een veelvoud van) 100 aandelen die betaald is met je cash Daarop schrijf je dan een call. Bij dat laatste zijn er opnieuw 2 mogelijkheden: A) ofwel de call wordt toegewezen, je ontvangt de premie en de eventuele winst op de koers en het bedrag van de 100 aandelen. Daarop kan je dan opnieuw een put schrijven (stap 1). B) Ofwel wordt de call niet uitgeoefend en dan schrijf je gewoon terug een call.
Zo kan men dat optie-wiel laten blijven draaien.
Grafisch geeft dat dit:

Als men googelt vindt men vast sites waar het eenvoudiger staat uitgelegd dan ik het kan.
Voor de technici onder ons: men schrijft de opties best met delta 30 en met 45 DTE (dagen tot expiratie)
- Kies een aandeel waar de markt bullish in is (persoonlijk doe ik dat met een ETF) en met een liquide optiemarkt.
- Schrijf (verkoop) een put op dat aandeel die volledig gedekt is door cash.
- Dan zijn er 2 mogelijkheden:
1) de put wordt niet uitgeoefend (koers is bijv gestegen), dan heb je de premie die je ontving en kan je opnieuw een put schrijven
2) de put wordt uitgeoefend. Dan heb je nu (een veelvoud van) 100 aandelen die betaald is met je cash Daarop schrijf je dan een call. Bij dat laatste zijn er opnieuw 2 mogelijkheden: A) ofwel de call wordt toegewezen, je ontvangt de premie en de eventuele winst op de koers en het bedrag van de 100 aandelen. Daarop kan je dan opnieuw een put schrijven (stap 1). B) Ofwel wordt de call niet uitgeoefend en dan schrijf je gewoon terug een call.
Zo kan men dat optie-wiel laten blijven draaien.
Grafisch geeft dat dit:

Als men googelt vindt men vast sites waar het eenvoudiger staat uitgelegd dan ik het kan.
Voor de technici onder ons: men schrijft de opties best met delta 30 en met 45 DTE (dagen tot expiratie)
Klopt, het is zelfs een minderheid van de ETF's die echt passief beheerd zijn, eigenlijk alleen de index trackers met volledige fysieke replicatie, gedeeltelijke of synthetische replicatie vergen actief management. Alle sector, grondstoffen, bonds, obligaties,... ETF's zijn actief beheerde fondsen.EarthNvstr1 schreef: ↑20 april 2021, 11:50 Volgens mij vind je hier een vrij goede uitleg over fonds structuren:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_fu ... structures
Actief/passief gemanaged staat daar los van.
Wel zijn heel veel ETFs passively managed en volgen die een index, dat worden dan ook vaak "trackers" genoemd.
Bedankt voor de link en de tipJeky schreef: ↑20 april 2021, 16:42Als je wil is dat wel mogelijk ... even gratis registreren en opzoeken in de blog.
Deze lijkt bij mij zelfs te werken zonder inloggen: https://www.mistermarket.be/zannas-mode ... -per-jaar/

Ik sluit me ook aan bij Natal.
Op zich bevat dit plan niks speciaals qua beleggingen, maar het is een vast plan dat de emotie uit beleggen haalt.
Als je zo een (gelijkaardig) plan opstelt en volgt, bescherm je je tegen je eigen emoties.
Het grootste gevaar voor een belegger.
Andere kosten zijn natuurlijk te vermijden, maar de kosten van ondoordachte koop/verkoopbeslissingen zijn zoveel hoger.