Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Batterij vervangen om de 4 a 5 jaar ?
Als je echt goede batterijen hebt kan je het wel een aantal jaren langer uithouden zonder dat je rijbereik te veel wordt ingekort. Ik rij met een elektrische scooter waarvan het rijbereik in het begin +- 60 km was. Nu 5 jaar later zit ik nog steeds op een +- 55 km. Hiervoor moet je wel een aantal zaken opvolgen.
1. Je battterij indien mogelijk bijna leeg rijden zodat je nadien diep kunt laden. (leeg rijden van batterij en opladen best direkt nadien, dus niet rijden en de volgende dagen nog eens rijden en dan nadien de batterij terug opladen)
2. Bij langdurig niet gebruik (ik doe dit om de 1 1/2 maand) terug bijladen
3. Zorgen dat er niet te veel temperatuurswisselingen zijn voor de batterij als je ze opbergt. (ik duffel mijn scoooter met dekens in tijdens de wintermaanden)
4. Indien mogelijk laden met lader met laag ampere gehalte (laden duurt dan wel langer maar je batterij zal zijn levensduur aanzienlijk verlengen)
Als je echt goede batterijen hebt kan je het wel een aantal jaren langer uithouden zonder dat je rijbereik te veel wordt ingekort. Ik rij met een elektrische scooter waarvan het rijbereik in het begin +- 60 km was. Nu 5 jaar later zit ik nog steeds op een +- 55 km. Hiervoor moet je wel een aantal zaken opvolgen.
1. Je battterij indien mogelijk bijna leeg rijden zodat je nadien diep kunt laden. (leeg rijden van batterij en opladen best direkt nadien, dus niet rijden en de volgende dagen nog eens rijden en dan nadien de batterij terug opladen)
2. Bij langdurig niet gebruik (ik doe dit om de 1 1/2 maand) terug bijladen
3. Zorgen dat er niet te veel temperatuurswisselingen zijn voor de batterij als je ze opbergt. (ik duffel mijn scoooter met dekens in tijdens de wintermaanden)
4. Indien mogelijk laden met lader met laag ampere gehalte (laden duurt dan wel langer maar je batterij zal zijn levensduur aanzienlijk verlengen)
In nederland al beetje ingeburgerd, heeft er iemand ervaring met een fiets met trapondersteuning, dit is een onzichtbaar motortje ingebouwd in koersfiets, hetgeen niet opgeladen moetworden. Vind weinig info hierover in vlaanderen.
Ik heb zelf een electische fiets die 45km/u ondersteund
In de uitzending werd gesproken van een fietsvergoeding.
Dit klopt echter niet ! Het vermogen van de fiets is namelijk te hoog, en dan kom je hiervoor niet meer in aanmerking.
Als er hier mensen toch een fietsvergoeding krijgen hiervoor, dan vermoed ik dat hun personeelsdienst nog niet op de hoogte is van deze regeling (bij ons wisten ze het ook niet, totdat een collega het uitdrukkelijk navroeg, en men dit ging controleren)
Over de verzekering is het duidelijk dat je een ectra verzekering nodig hebt voor deze fietsen, en dat een fietshelm verplicht is
Of een nummerplaat verplicht is, is me nog altijd onduidelijk, sommige websites zeggen wel, andere weer niet, als iemand mij kan zeggen in welke wettekst dit staat, laat maar weten.
In de uitzending werd gesproken van een fietsvergoeding.
Dit klopt echter niet ! Het vermogen van de fiets is namelijk te hoog, en dan kom je hiervoor niet meer in aanmerking.
Als er hier mensen toch een fietsvergoeding krijgen hiervoor, dan vermoed ik dat hun personeelsdienst nog niet op de hoogte is van deze regeling (bij ons wisten ze het ook niet, totdat een collega het uitdrukkelijk navroeg, en men dit ging controleren)
Over de verzekering is het duidelijk dat je een ectra verzekering nodig hebt voor deze fietsen, en dat een fietshelm verplicht is
Of een nummerplaat verplicht is, is me nog altijd onduidelijk, sommige websites zeggen wel, andere weer niet, als iemand mij kan zeggen in welke wettekst dit staat, laat maar weten.
Rijd zelf al ruim 6 jaar met een electrische fiets, ondersteuning tot 25 km/u, en vond ook dat het programma in dit item totaal in de fout ging en niet alleen bij die berekening.nuyttie schreef:...
De brandstof van de auto wordt wel meegerekend, de elektriciteit voor de fiets niet (maar misschien is dit verwaarloosbaar klein, weet ik niet)
Op zijn minst kan je zeggen dat dit maar matig 'journalistiek werk' is. Je zou bijna denken dat er een lobby achter zit van de sector van de elektrische fietsen. Ik vind het een heel interessant programma maar hier gaan ze toch de boot in.
Wat het verbruik betreft kan ik met 1 eurocent gemiddeld zo'n 8 km rijden, afhankelijk van de omstandigheden en ondersteuning, dus eigenlijk te verwaarlozen in vergelijking met de auto. Rijd meestal wel met de minste ondersteuning maar ook vrij veel over onverharde wegen.
Wel heeft de accu zelf geen eeuwig leven en als je deze dient te vervangen moet je ook deze kost in rekening brengen. Bij mijn eerste fiets zou dat bijna 2 cent per km zijn maar heb nu een tweede aangekocht met een veel grotere actieradius en daar zou de vervanging van de accu zo'n 0.7 cent per km zijn. Maar de fiets zelf heeft ook geen eeuwig leven, met de huidige generatie van batterijen kun je tot bijna 100.000 km rijden...
het gras is altijd groener aan de overkant
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Bosch geeft aan dat het kan dat je de batterij na 3 jaar moet vervangen. Alles heeft te maken met het type batterij en het gebruik. (link- lees: 'Typen Batterij voor Electrische Fietsen')peter schreef:Batterij vervangen om de 4 a 5 jaar ?
...Voor dagelijks woon-werkverkeer, is een normale oplader perfect, maar voor die verlegging van de kilometerstand, zoalsvoor koeriers, recreatie fietsers, politieagenten is een tweede accu misschien een waardevolle investering. Vervanging van batterij kan in de kosten lopen, laat je daarom niet verrassen. Het kan zijn dat u om de 3 jaar uw batterij moet vervangen, afhankelijk van het gebruik en de kwaliteit. Ondanks de hoge vervangings kosten, blijft het goedkoper dan benzine voor uw auto.
Ik had 4-5 jaar gehoord bij de Open Bedrijvendag bij Oxford in Sint-Niklaas. Die werken met Bosch en Shimano dacht ik...
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
als men een beetje sportief is aangelegd doet men het zonder electrische fiets of bv . slechts van de 75 jaar
- je blijft er veel gezonder door , een beetje inspanning kan geen kwaad
- ingeval van platte band kan je de achterband van je electrische fiets niet altijd zelf plakken
- heel wat minder onkosten bij een gewone fiets
- ingeval van platte band kan je de achterband van je electrische fiets niet altijd zelf plakken
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Daarom dat men mensen gaat aanraden om een fiets met centrale motor (op de trapperas) te kopen.
-Hogere stabiliteit (motor centraal)
-Betere wegligging (lager zwaartepunt)
-Perfect mogelijk voor de gewone gebruiker om een lekke band te vervangen (geen kabels naar de naven)
-Perfect mogelijk voor de gewone gebruiker om een lekke band te vervangen (geen kabels naar de naven)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Dat is weer zo'n stomme stigmatisering en onzin over de electrische fiets. Er zijn redenen genoeg om ook onder je 75 jaar met de fiets te rijden, zowel medische, ecologische als om je gezondheid. Met de electrische fiets rijden is nog altijd veel gezonder dan met den auto en milieuvriendelijke ook.paul schreef:als men een beetje sportief is aangelegd doet men het zonder electrische fiets of bv . slechts van de 75 jaar
En een e-bike is meestal een stuk goedkoper dan zo'n peperdure koersfiets waar 90% van de fietsterroristen de toerist mee uithangen.

Laatst gewijzigd door kweeni op 23 september 2015, 05:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt helemaal, heb nu eentje met zo'n centrale motor en de stabiliteit is veel beter, bovendien is deze een XXL versie aangepast aan mijn lengte en gewicht. Al had ik met mijn eerste met voorwielaandrijving ook geen problemen, mijn oudere broer wel die een aantal keren in een bocht is onderuit gegaan.Spruitekop schreef:Daarom dat men mensen gaat aanraden om een fiets met centrale motor (op de trapperas) te kopen.
De batterij gaat meestal langer mee dan aangegeven tenminste dat is mijn ervaring met mijn li ion batterij van 6 jaar oud. Na 1000 herladingen heeft deze batterij nog zo'n 60% van de oorspronkelijke capaciteit hoewel in de handleiding staat dat hij maar 500 herladingen meegaat en 3 jaar meegaat.
Heb altijd wel goed zorg gedragen en wanneer ik mijn fiets langere tijd niet gebruikte in de winter zowat voor de helft geladen in een droge koele ruimte. Zelfs bij optimale opslag en zonder gebruik gaan een li ion zo'n 3% per jaar achteruit in capaciteit.
De li ion van mijn nieuwe e bike zou zo'n 1100 ganse herladingen meegaan of zo'n 100.000 km, we'll see. Is wel geen merkgebonden product, dezelfde batterij kan voor verschillende merken worden gebruikt zoals Gazelle, Raleigh, Kalkhoff ... Er zijn nu al vervangaccu's op de markt die minder dan 300 euro kosten, toch een belangrijk verschil met merkgebonden of zelfs fietsgebonden accu's die peperduur blijven.
Heb altijd wel goed zorg gedragen en wanneer ik mijn fiets langere tijd niet gebruikte in de winter zowat voor de helft geladen in een droge koele ruimte. Zelfs bij optimale opslag en zonder gebruik gaan een li ion zo'n 3% per jaar achteruit in capaciteit.
De li ion van mijn nieuwe e bike zou zo'n 1100 ganse herladingen meegaan of zo'n 100.000 km, we'll see. Is wel geen merkgebonden product, dezelfde batterij kan voor verschillende merken worden gebruikt zoals Gazelle, Raleigh, Kalkhoff ... Er zijn nu al vervangaccu's op de markt die minder dan 300 euro kosten, toch een belangrijk verschil met merkgebonden of zelfs fietsgebonden accu's die peperduur blijven.
+1, zeker punt 1 en 3 voor de spaargidsers: gezondheidswinst en winst in de portemonnee!paul schreef:als men een beetje sportief is aangelegd doet men het zonder electrische fiets of bv . slechts van de 75 jaar
Ik zie zelfs als jongemannen van 25 jaar met een electrische fiets rondrijden

Beter met de electrische fiets dan met de brommer dan maar zeker

Triestige en denigrerende reactie, waarom beschaamd zijn voor een electrische fiets, ik zou beschaamd zijn moest ik een auto hebben, pure overbodige luxe voor minstens de helft van de spaargidsers en de besparing is nog veel groter.
Het wordt tijd dat de fiets met electrische ondersteuning als een volwaardig vervoermiddel wordt beschouwd, niet alleen voor de fiets voor 90 plussers maar voor iedereen, maarja vele spaargidsers zitten op hun centen en denken dat ze die mee in hun graf kunnen nemen.
Het wordt tijd dat de fiets met electrische ondersteuning als een volwaardig vervoermiddel wordt beschouwd, niet alleen voor de fiets voor 90 plussers maar voor iedereen, maarja vele spaargidsers zitten op hun centen en denken dat ze die mee in hun graf kunnen nemen.
Moch, zit op een forum dat spaargids noemt, en dan nog een subforum 'besparingstips'. En je vind dat de leden hier op hun centen zitten
?
Wie had dat verwacht, kweeni ze.

Wie had dat verwacht, kweeni ze.

Ik denk eerder dat het in dit geval om 'imago' gaat dan om gierigheid.
Er zijn best wel redenen te bedenken waarom je als jonge mens elektrisch zou rijden:
-als de afstand te groot is
-tijdswinst
-je kan op de bestemming niet douchen/opfrissen en moet toch toonbaar zijn
-je kan een flinke fietskar vol boodschappen comfortabel thuis krijgen
-je kan ook bij regenweer en veel wind tegen toonbaar op je bestemming geraken (zelfs in dure ademende regenkledij ga je al snel veel zweten)
Er zijn best wel redenen te bedenken waarom je als jonge mens elektrisch zou rijden:
-als de afstand te groot is
-tijdswinst
-je kan op de bestemming niet douchen/opfrissen en moet toch toonbaar zijn
-je kan een flinke fietskar vol boodschappen comfortabel thuis krijgen
-je kan ook bij regenweer en veel wind tegen toonbaar op je bestemming geraken (zelfs in dure ademende regenkledij ga je al snel veel zweten)
dat kan je met een gewone fiets ook - veel boodschappen inladen
Ik had regelmatig ineens platte band als ik mijn fiets met oa boodschappen voldeed.
Ik had regelmatig ineens platte band als ik mijn fiets met oa boodschappen voldeed.