Wagen voor éénmanszaak
Re: Wagen voor éénmanszaak
mij best hoor, maar jij schrijft toch VAA en verwerpen van kosten op basis van CO2? Dit is foutief en niet van toepassing op eenmanszaken. http://financien.belgium.be/nl/particul ... schrijving
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik was -zelf 1-manszaak- in verondestelling dat je in jaar 1 van aankoop moet prorateren.
Maar nu lease ik mijn personenwagen (eerste verhoogde huur in december genomen) en uiteraard bestelwagen.
Dus tip:
Jonge occazie lichte vracht. Afschrijven op 3j, volle btw aftrek en geen biv/ultra lage taksen
Maar nu lease ik mijn personenwagen (eerste verhoogde huur in december genomen) en uiteraard bestelwagen.
Dus tip:
Jonge occazie lichte vracht. Afschrijven op 3j, volle btw aftrek en geen biv/ultra lage taksen
Aangezien ik als consultant werk in de sportsector is een lichte vracht geen optie.
Ik heb nu een mooi voorstel voor een stock nissan qashqai 1.5 dci tekna full option aan 26.000 euro.
Dus na aftrek btw zal ik deze op 5 jaar afschrijven omdat die geen km heeft.
Kan ik stellen dat ik dan jaarlijks 2000 euro beslastingen kan drukken omdat ik 4000 euro jaarlijks afschrijf?
Ik heb nu een mooi voorstel voor een stock nissan qashqai 1.5 dci tekna full option aan 26.000 euro.
Dus na aftrek btw zal ik deze op 5 jaar afschrijven omdat die geen km heeft.
Kan ik stellen dat ik dan jaarlijks 2000 euro beslastingen kan drukken omdat ik 4000 euro jaarlijks afschrijf?
neen, aftrek is beperkt tot 75%, en daar gaat dan nog een verrekening af voor je privé gebruik, pakweg opnieuw 75%. Je kan dus 75% van 75%, ofwel zo'n 56% in kosten brengen.
Dus grosso-modo EUR 4.000 X 75% X 75% = EUR 2.250 als effectieve kost; dus ca EUR 1.125 belastingsbesparing.
Dus grosso-modo EUR 4.000 X 75% X 75% = EUR 2.250 als effectieve kost; dus ca EUR 1.125 belastingsbesparing.
Mijn vorige auto die via mijn eenmanszaak werd afgeschreven is afgeschreven. Heb een nieuwe tweedehandswagen op de kop kunnen tikken, particulier. BTW kan ik dus niet aftrekken, daar er geen btw betaald is.
Tegelijkertijd heb ik flinke concurrentie gekregen waardoor ik een daling van mijn opzet opmerk. Zo een sterke daling dat ik vrees dat mijn kosten hoger zullen zijn dan mijn opbrengsten, als ik die auto inbreng. En misschien stopzetting van de zaak in de loop van dit jaar / volgend jaar, maar dat is nog lang niet zeker.
Is er een andere manier?
Auto prive laten staan en enkel de kosten inbrengen (verzekering, benzine, onderhoud)
Kan ik jaarlijks een bepaald bedrag ingeven voor het gebruik van de privewagen voor mijn zaak?
.........
Tegelijkertijd heb ik flinke concurrentie gekregen waardoor ik een daling van mijn opzet opmerk. Zo een sterke daling dat ik vrees dat mijn kosten hoger zullen zijn dan mijn opbrengsten, als ik die auto inbreng. En misschien stopzetting van de zaak in de loop van dit jaar / volgend jaar, maar dat is nog lang niet zeker.
Is er een andere manier?
Auto prive laten staan en enkel de kosten inbrengen (verzekering, benzine, onderhoud)
Kan ik jaarlijks een bepaald bedrag ingeven voor het gebruik van de privewagen voor mijn zaak?
.........
Je kan kiezen voor een vergoeding van +/- 33 cent per kilometer. Je moet dan wel een rittenadministratie bijhouden, wat toch wel veel werk is.MeOnline schreef: ↑16 juni 2017, 21:02 Mijn vorige auto die via mijn eenmanszaak werd afgeschreven is afgeschreven. Heb een nieuwe tweedehandswagen op de kop kunnen tikken, particulier. BTW kan ik dus niet aftrekken, daar er geen btw betaald is.
Is er een andere manier?
.........
Hoe oud is je nieuwe wagen? Ik zou deze afschrijven op 3 of 4 jaar en ja als je verlies maakt.... Who cares? Je kan het dan nog naar 0 herleiden, voor de belastingen.
Hoe bedoel je naar 0 herleiden?
En wat als ik volgend jaar mijn bijberoep stop zet? Dan moet ik zogezegd de auto overkopen en betaal ik flink belasting op het nog niet afgeschreven deel, correct?
En wat als ik volgend jaar mijn bijberoep stop zet? Dan moet ik zogezegd de auto overkopen en betaal ik flink belasting op het nog niet afgeschreven deel, correct?
-
- VIP member
- Contacteer:
Hoezo overkopen? Je bent eenmanszaak. Je kan toch niet van jezelf overkopen? Das net opzet van afschrijven.
Dus als je stopzet ook niet meer afschrijven.
Dus als je stopzet ook niet meer afschrijven.
Inderdaad.
Stel je koopt nu een wagen voor 10.000,00 euro. Geen BTW, want van particulier.
Je gaat dan op 31/12/17 pakweg 2500,00 euro afschrijven.
Dit doe je ook op 31/12/18, 19 en 2020.
Stop je met je zaak dan schrijf je nog 1 maal af in het jaar dat je stopt.
Ben je bijberoeper of zelfstandige in hoofdberoep? Als bijberoeper doen de belastingen nogal moeilijk bij verlies. Daarom kan je eventueel zelf je verlies niet in de PB opnemen en dit als een 0-operatie opnemen...
Stel je koopt nu een wagen voor 10.000,00 euro. Geen BTW, want van particulier.
Je gaat dan op 31/12/17 pakweg 2500,00 euro afschrijven.
Dit doe je ook op 31/12/18, 19 en 2020.
Stop je met je zaak dan schrijf je nog 1 maal af in het jaar dat je stopt.
Ben je bijberoeper of zelfstandige in hoofdberoep? Als bijberoeper doen de belastingen nogal moeilijk bij verlies. Daarom kan je eventueel zelf je verlies niet in de PB opnemen en dit als een 0-operatie opnemen...
Dus het is niet zo dat het niet-afgeschreven bedrag als omzet / meerwaarde wordt verrekend bij een eventuele stopzetting?
En als ik zie dat ik verlies gemaakt heb, geef ik aan de boekhouder door dat het een nul-operatie moet zijn in de boekhouding? Belastingen doen daar niet moeilijk over?
Want dan zou ik eventueel verderdoen tot de auto is afgeschreven en nadien pas stopzetten, indien nodig...
En als ik zie dat ik verlies gemaakt heb, geef ik aan de boekhouder door dat het een nul-operatie moet zijn in de boekhouding? Belastingen doen daar niet moeilijk over?
Want dan zou ik eventueel verderdoen tot de auto is afgeschreven en nadien pas stopzetten, indien nodig...
Occasie kopen van bv. 10.000 €. Via een tussenpersoon factuur van bv. 20.000 € opstellen en inbrnegen, en dan maar afschrijven.
Zal met enig risico zijn,als je zoiets doet, omdat het betaalbewijs voorhandig moet zijn,( moet zichtbaar zijn op je rekening uittreksel)en dan moet je al een bankcheque uitschrijven van 20.000 euro, en moet je die andere 10.000 euro nog zien terug te krijgen van de verkoper. Kontant betalen mag maar tot 3000 euro.
Vermoed dat het dan dikwijls met die 3.000 € zal gebeuren hé ;-). Anders moet men idd. opletten. Het is trouwens sowieso fraude, en wil er niet zijn als de bijzondere belastinginspectie langskomt LOL.ludo schreef: ↑27 juli 2017, 16:08Zal met enig risico zijn,als je zoiets doet, omdat het betaalbewijs voorhandig moet zijn,( moet zichtbaar zijn op je rekening uittreksel)en dan moet je al een bankcheque uitschrijven van 20.000 euro, en moet je die andere 10.000 euro nog zien terug te krijgen van de verkoper. Kontant betalen mag maar tot 3000 euro.
Ik denk niet dat je je auto zomaar mag "wegschenken" aan je vriendin...
En ik geloof ook dat je bij de aankoop van een auto maar 10% cash mag betalen. Dat is toch wat de garage mij heeft wijsgemaakt;).
En ik geloof ook dat je bij de aankoop van een auto maar 10% cash mag betalen. Dat is toch wat de garage mij heeft wijsgemaakt;).