wat doet beter dan een spaarrekening
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: wat doet beter dan een spaarrekening
TAK21 lijkt mij ook vrij risikoloos, het nadeel is dat je je geld 8 jaar moet kunnen missen, anders betaal je ( veel ) roerende voorheffing. Nog een nadeel is dat je eigenlijk nooit weet hoeveel rente je precies zal krijgen, als de rente hoog staat zullen andere produkten, termijnrekening, kasbons, soms hogere en zekere rentes bieden.RolandT schreef:een TAK21 met kapitaalsgarantie en vaste rente lijkt mij risikoloos.
Nu weet ik nog niet wat het beste TAK21 is. Ik wil (ideaal) de hoogste rente vast, geen instap/uistapkosten en geen beheerskosten... Bestaat zo een TAK21 of droom ik?
De beste TAK21, enkele jaren terug waren de meesten er toch wel van overtuigd dat het deze van Ethias was. Maar momenteel is het veel moeilijker, overloop even het forum ( zoekfunctie ).
De kosten zijn niet het belangrijkste, het totaal rendement telt. Ik zou hoedanook een TAK 21 kiezen waar alles duidelijk in de voorwaarden vermeld staat, als er zaken in de voorwaarden staan die ik niet begrijp zou ik deze zeker niet nemen.
Best nog even enkele weken wachten tot de rendementen van 2009 van meer verzekeraars bekend zijn gemaakt. Pas dan zal duidelijk worden welke tak21 producten aan te raden of te mijden zijn.
Kasbons brengen meestal iets minder op dan een termijnrekening.Darts schreef:Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom velen van u over een termijnrekening spreken om een beter rendement te behalen. Ikzelf ben eerder geneigd om meer te zien in kasbons ( wel in perioden dat de rente hoger staat, dus nu even niet ) die je in een effectendepot plaatst. Waarom, wel om volgende reden.cp1234 schreef:Geef mij persoonlijk dan maar een goede termijnrekening dan een tak21 waar meestal nog kosten aan verbonden zijn.
Volgens mij is de rente die je krijgt op een kasbon steeds even hoog, of soms nog iets hoger dan deze op een termijnrekening. Is het produkt even veilig.
Maar, lijkt het mij gemakkelijker verhandelbaar. Stel je hebt een kasbon op drie jaar en stelt vast dat je na twee jaar het geld nodig hebt. Als je een termijnrekening hebt zal je enkel kunnen onderhandelen met je bank, niet interressant. Als je een kasbon hebt kan je deze verkopen aan een familielid, vriend, kennis, waarbij je de bank vraagt deze kasbon uit het depot te halen en te verplaatsen naar het depot van de persoon aan wie je de kasbon hebt verkocht.
Of mis ik iets?
Je kan inderdaad een kasbon veranderen van een effectenrekening, bij een termijnrekening is dat niet altijd mogelijk.
Maar of je nu een termijnrekening neemt of een kasbon, je zal meestal beter zitten dan met de tak 21 als je op het juiste moment koopt.
En daar zit hem juist het gevaar, " op dit moment," Fortis was ook een veilig dividend- aandeel, en we weten hoe dat is afgelopen.Davy V schreef:Kasbons en termijnrekeningen moet je op dit moment vanaf blijven.Rente op spaarrekeningen zal dit jaar terug stijgen(Verwacht men toch).In uw geval zou ik beleggen in dividendaandelen genre Belgacom,GIMV enz.Dit zijn in mijn ogen zeker geen risicovolle aandelen op dit moment.Wanneer kasbons en termijnrekeningen terug wat aantrekkelijker worden kan je daar naar overstappen.
Met aandelen moet je continu bezig zijn en er toch zeker iets van afweten. Anders kunnen zelf de defensieve, minder leuke verrassingen opleveren.