Wat gebeurt er met mijn spaargeld bij een exit uit de Euro?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Nu Griekenland stilaan overweegt om de Euro te verlaten, maken vele Grieken zich terecht zorgen.
Ik las vandaag trouwens in de krant: 'Grieken haalden sinds vrijdag 1 miljard euro van de bank'.
De Grieken vrezen dat een terugkeer naar de Drachme gepaard zal gaan met een devaluatie van die munt.
Met als gevolg een onmiddellijke devaluatie van spaargeld op de bank.
Nu is mijn vraag devolgende:
Stel dat België of een ander land beslist om de Euro te verlaten en terug te keren naar de eigen munt, wat gebeurt er dan met de tegoeden op de spaarrekeningen van de burgers? Worden die dan onmiddellijk ook omgezet en uitgedrukt in de eigen munt?
Indien dit zo is, is dat toch diefstal, want ik bezit nu Euro's op mijn spaarrekening en men zou me dan dwingen om die om te ruilen in de lokale munt, met devaluatie tot gevolg. Heb ik als consument het recht om te weigeren die omzetting te laten gebeuren?
Moet men de consument daar niet eerst de toestemming voor vragen?
Ik las vandaag trouwens in de krant: 'Grieken haalden sinds vrijdag 1 miljard euro van de bank'.
De Grieken vrezen dat een terugkeer naar de Drachme gepaard zal gaan met een devaluatie van die munt.
Stel dat België of een ander land beslist om de Euro te verlaten en terug te keren naar de eigen munt, wat gebeurt er dan met de tegoeden op de spaarrekeningen van de burgers? Worden die dan onmiddellijk ook omgezet en uitgedrukt in de eigen munt?
Indien dit zo is, is dat toch diefstal, want ik bezit nu Euro's op mijn spaarrekening en men zou me dan dwingen om die om te ruilen in de lokale munt, met devaluatie tot gevolg. Heb ik als consument het recht om te weigeren die omzetting te laten gebeuren?
Nu Griekenland stilaan overweegt om de Euro te verlaten, maken vele Grieken zich terecht zorgen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Wat gebeurt er met mijn spaargeld bij een exit uit de Eu
Hebben ze ooit toelating gevraagd of uw BEF om te zetten naar EURO?
Neen, maar toen leefden we nog in de Euro-Euforie. 9/11 was er nog niet. De internetbubble moest nog barsten. De financiële crisis moest er nog aankomen...anonymous schreef:Hebben ze ooit toelating gevraagd of uw BEF om te zetten naar EURO?
Nu zou ik het niet accepteren en ik vrees dat er duizenden klachten zouden komen al dan niet voor rechtbanken.
Ik vrees ervoor dat je geen keuze zal hebben en dat een wet zal bepalen in welke munt de spaartegoeden ed omgezet worden.
Je kan jezelf hier tegen wapenen door bvb geld in andere munten/edelmetalen (dit zijn wel redelijk risicovolle producten want er zit enorm veel schommeling op wisselkoersen) te kopen of geld te zetten op banken in landen die een mindere devaluatie zouden kennen bij een eventuele exit euro (NL of Duitsland)
Als ik Griek was, zou ik ofwel idd zoveel mogelijk cash euro's proberen te krijgen ofwel men geld naar een Duitse of Zwitsere rekening zetten. En mss nog snel even een hypotheekje ofzo nemen.
Je kan jezelf hier tegen wapenen door bvb geld in andere munten/edelmetalen (dit zijn wel redelijk risicovolle producten want er zit enorm veel schommeling op wisselkoersen) te kopen of geld te zetten op banken in landen die een mindere devaluatie zouden kennen bij een eventuele exit euro (NL of Duitsland)
Als ik Griek was, zou ik ofwel idd zoveel mogelijk cash euro's proberen te krijgen ofwel men geld naar een Duitse of Zwitsere rekening zetten. En mss nog snel even een hypotheekje ofzo nemen.
Toch vreemd, want ik kan bij verschillende grootbanken een rekening openen in $ (USD). Die wordt toch ook niet omgezet naar een andere munt zonder mijn toelating.Jeffer schreef:Ik vrees ervoor dat je geen keuze zal hebben en dat een wet zal bepalen in welke munt de spaartegoeden ed omgezet worden.
Zeker, maar ik geloof dat die onder een andere wetgeving vallen (--- stuk tekst verwijderd door webmaster wegens pertinent foutieve informatie over het garantiefonds ---)
Met spaargeld op een beschermde rekening, zal je niet veel te piepen hebben.
Wat er met cash geld zal gebeuren, lijkt mij veel onduidelijker(temeer dat er momenteel een halve bankrun in Griekenland bezig is), grenscontroles invoeren om te voorkomen dat biljeten het land uit gesmokkeld worden? Op basis van serienummer geldbiljetten ongeldig laten maken(maar er zullen toch Duitse biljetten in België zitten en omgekeerd?).
Persoonlijk denk ik wel niet dat het (muv. Griekenland) zover zal komen.
Wat er met cash geld zal gebeuren, lijkt mij veel onduidelijker(temeer dat er momenteel een halve bankrun in Griekenland bezig is), grenscontroles invoeren om te voorkomen dat biljeten het land uit gesmokkeld worden? Op basis van serienummer geldbiljetten ongeldig laten maken(maar er zullen toch Duitse biljetten in België zitten en omgekeerd?).
Persoonlijk denk ik wel niet dat het (muv. Griekenland) zover zal komen.
@webmaster die mijn post heeft ge-edit: ben altijd bereid om te leren welke onjuistheden ik had neergepend.
Ik vraag mij vooral af wat er gebeurd met bv een hypothecaire lening die werd aangegaan. Blijft die ook in EUR of wordt die mee omgezet? Ik zie het al gebeuren dat ons spaargeld, loon etc word omgezet in BEF en wordt gedevalueerd terwijl de banken zullen zeggen van ho ho die lening werd in EUR aangegaan dus betaal maar in EUR terug en bijgevolg is de lening evenveel percent duurder geworden dan de BEF is gedevalueerd tov de EUR ...
http://www.protectionfund.be/nl/mod_systeme.html#par2" onclick="window.open(this.href);return false;
lees het gedeelte over Munten
lees het gedeelte over Munten
Als ik het goed lees, zijn buiten de europse economische ruimte munten niet gedekt (zoals USD en blijkbaar ook de Zwitserse Franc).
Noorse kroon dan maar?
Noorse kroon dan maar?
Een land zoals Montenegro maakt geen deel uit van de Europese unie en toch wordt de Euro er gebruikt...Voordien werd er immers gebruik gemaakt van de deutsche mark....
Griekenland zal dus denk niet de drachme opnieuw invoeren maar de euro blijven behouden maar desnoods onder een andere koersverhouding of...?
Griekenland zal dus denk niet de drachme opnieuw invoeren maar de euro blijven behouden maar desnoods onder een andere koersverhouding of...?

Ik kan niet volgen. 2 soorten Euro's dan, de zuidelijke en de noordelijke Euro?movado schreef:Een land zoals Montenegro maakt geen deel uit van de Europese unie en toch wordt de Euro er gebruikt...Voordien werd er immers gebruik gemaakt van de deutsche mark....

Das iets totaal anders,movado schreef:Een land zoals Montenegro maakt geen deel uit van de Europese unie en toch wordt de Euro er gebruikt...Voordien werd er immers gebruik gemaakt van de deutsche mark....
een land hoeft geen eigen munt te hebben, en kan zonder probleem de munt van een ander land gebruiken(bv. El salvador heeft zijn eigen munt vervangen door de US Dollar en Oost-Timor heeft er bij zijn onafhankelijkheid voor gekozen om geen eigen munt te creëeren maar gewoon met dollars te werken, Idem voor Montenegro en Kosovo(zij het beiden met de euro).
Het verschil is echter dat je er in zo een situatie totaal geen vat op hebt op de monetaire politiek van de uitgevers ervan.
Griekenland heeft stemrecht in euro en drukt/perst zijn eigen eurogeld. De voorgaande landen kunnen niets doen als de Euro/Dollar-uitgevers beslissingen treffen die hen negatief uitkomen, noch kunnen zij hun eigen geld drukken.
Griekenland hoeft dus de drachme niet in te voeren, maar zou bv. wel zijn stemrecht moeten opgeven en geen nieuw geld drukken/persen bij een "uittredeing".
1 euro tegen 1 koers dusXPloRR schreef: Ik kan niet volgen. 2 soorten Euro's dan, de zuidelijke en de noordelijke Euro?