Wat is er aan de hand met Patrimoine ?
TIP
Re: Wat is er aan de hand met Patrimoine ?
Niet alleen Carmignac Patrimoine maar ook Carmignac Investissement blijkt de storm schitterend te doorstaan.
C.P. staat bijna op zijn all time highest. C.I. moet daar nog een tandje voor bij steken...
C.P. staat bijna op zijn all time highest. C.I. moet daar nog een tandje voor bij steken...
CP gaat blijkbaar in de aanval! Goed zo!!!
YTD > 3, in deze tijden is dat natuurlijk uitstekend. Ik heb maar 2 fondsen die met een positieve YTD staan:
- Carmignac Patrimoine: 3.01
- DWS FlexPension II 2019: 6.47
De rest allemaal rood tot bloedrood.
Sintorama, ik ben er bijna zeker van dat je cijfers wel correct zullen zijn, maar zeker in deze turbulente momenten, is het altijd aan te raden om te vermelden wanneer je die berekening gemaakt hebt. Immers, op 01/09/2011, stond C.P. nog op -0,77 %....sintorama schreef:YTD > 3, in deze tijden is dat natuurlijk uitstekend. Ik heb maar 2 fondsen die met een positieve YTD staan:
Voor diegenen die op zoek zijn naar een goed fonds: je merkt zelf dat zulke cijfers weinig relevantie vertonen. Waarmee ik zeker niet wil gezegd hebben dat C.P. geen goed fonds is !
En louter als info, ik kan nog een aantal fondsen opsommen die op 01/09 een positieve YTD toonden:
Pictet Gl Emerg Debt +6,21 %
BNY Mellon Gl Bond +8,64 %
Blackrock W. Healthscience +7,16 %
ING Renta Fund +6,93 %
JPM Emerg Mkts Debt +8,26 %
Betekent dat dat je in deze fondsen nu moet gaan beleggen ? Ik zou het zeker niet doen !
Ook een aantal met zware negatieve cijfers:
Amundi Obligat Intern -15,12 %
BNP Par Turkey -43,11 %
EdR China -30,93 %
HSBC Glob Indian -26,63 %
BNP Par Obam -21,45 %
Moet je deze fondsen vermijden ? In EdR China en HSBC Glob Indian zou ik nu zeker een positie durven innemen. Volgens mij zijn dit topfondsen en je kan er nu in aan een soldenprijsje...
Als je belegt in fondsen,maak je huiswerk en zorg voor de nodige diversificatie !
Al Fonds, Ik bekijk de laatste stand, volgens mij enkel te zien op de site van Carmignac zelf.
Dit op zich maakt uiteraard geen goed fonds, maar het brengt m.i. enige relativering voor het onderwerp van deze thread.
Dit op zich maakt uiteraard geen goed fonds, maar het brengt m.i. enige relativering voor het onderwerp van deze thread.
Ik sta nu op zeven procent winst met Patrimoine, is het een goed moment om eens te verkopen en te wachten op lager instapmoment? Wat wordt op Morningstar eigenlijk bedoeld met 'geannualiseerd'? Is zes procent dan eigenlijk 18 procent op drie jaar? (waarschijnlijk een heel domme vraag, sorry...)
Ik zou zeggen: je zit er heel dicht tegen. Die 18% is de meerwaarde. Die krijg je door de eindwaarde te delen door de beginwaarde gedeeld door 100. Je zou dan als resultaat krijgen: 1,18.Tomasz schreef:Ik sta nu op zeven procent winst met Patrimoine, is het een goed moment om eens te verkopen en te wachten op lager instapmoment? Wat wordt op Morningstar eigenlijk bedoeld met 'geannualiseerd'? Is zes procent dan eigenlijk 18 procent op drie jaar? (waarschijnlijk een heel domme vraag, sorry...)
Voor de geannualiseerde rente ( de rente per jaar ) heb je een iets ingewikkeldere formule nodig. Ik weet niet of hier zo'n tool op de site staat, maar anders zal ik eens een tooltje opsturen aan de webmaster.
Geannualiseerd betekent "het rendement uitgerekend op jaarbasis". Dit is het rendement waartegen je het geld zou moeten laten kapitaliseren om het totaalrendement te krijgen.Tomasz schreef: Wat wordt op Morningstar eigenlijk bedoeld met 'geannualiseerd'?
Een voorbeeldje:
Stel je belegt 100 euro en na 3 jaar heb je 119,10 euro. Of een totaalrendement van 19,10%.
Het gemiddeld rendement is dus 19,10/3 = 6,36%. Het geannualiseerd rendement is echter "maar" 6%.
Als je het narekent heb je immers na 1 jaar 106 (100 euro aan 6%), na 2 jaar 112,36 (106 euro aan 6%) en na 3 jaar dus 119,10.
Even in de glazen bol kijken. Verdorie, weeral defect.Tomasz schreef:Ik sta nu op zeven procent winst met Patrimoine, is het een goed moment om eens te verkopen en te wachten op lager instapmoment?
Je zal dat dus voor jezelf moeten uitmaken.
Bedankt allebei voor de duidelijke repliek!
Om nog even terug te komen op Carmignac Patrimoine:
Alhoewel er op dit moment natuurlijk geen enkel fonds mooie rendementen optekent, blijft C. Patrimoine mooi overeind in de beurzenstorm en blijft het de fondsenindex verslaan. De resultaten zijn dus beter dan het gemiddelde.
Een ander gekend fonds van hetzelfde fondsenhuis blijkt momenteel door het ijs te zakken: een moment van zwakte of is er meer aan de hand ?
http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/a ... -niet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Alhoewel er op dit moment natuurlijk geen enkel fonds mooie rendementen optekent, blijft C. Patrimoine mooi overeind in de beurzenstorm en blijft het de fondsenindex verslaan. De resultaten zijn dus beter dan het gemiddelde.
Een ander gekend fonds van hetzelfde fondsenhuis blijkt momenteel door het ijs te zakken: een moment van zwakte of is er meer aan de hand ?
http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/a ... -niet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrimoine blinkt vooral uit in een berenmarkt, ten koste van een wat meer bescheiden rendement in een stierenmarkt.
Investissement is net omgekeerd.
Op heel lange termijn (10j) bekeken doet Investissement het nog altijd beter, maar voor wie een kortere beleggingshorizon heeft, lijkt Patrimoine een betere keuze.
Investissement is net omgekeerd.
Op heel lange termijn (10j) bekeken doet Investissement het nog altijd beter, maar voor wie een kortere beleggingshorizon heeft, lijkt Patrimoine een betere keuze.
Ook CP heeft een slechte week achter de rug, zo'n 4% gedaald in 1 week tijd.
Luc, om zeker geen misverstanden te hebben: de grafiek toont niet aan of het fonds gestegen of gedaald is. Alleen maar of het fonds het beter of slechter heeft gedaan dan de wereldwijde fondsenindex; dat het fonds het dus beter of slechter heeft gedaan dan het gemiddelde.luc1961 schreef:Ook CP heeft een slechte week achter de rug, zo'n 4% gedaald in 1 week tijd.
Een fonds kan immers stijgen en het toch eigenlijk slecht doen ( als het maar zwakjes stijgt terwijl de andere fors vooruit gaan ). Een fonds kan ook dalen en het eigenlijk vrij goed doen omdat de andere fondsen als het ware in mekaar klappen.
C. Investissement zal dus zware klappen gekregen hebben want de index is deze week ook fors gedaald.
Om het toch maar weer even over Patrimoine te hebben:
Artikeltje van SNS Fundcoach over Patrimoine: al 22 jaar aan de top:
http://www.snsfundcoach.nl/ShowArticle. ... =algemeenB" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikeltje van SNS Fundcoach over Patrimoine: al 22 jaar aan de top:
http://www.snsfundcoach.nl/ShowArticle. ... =algemeenB" onclick="window.open(this.href);return false;
Intussen is de originele vraagstelling "wat is er aan de hand met Patrimoine" wel beantwoord en/of niet meer relevant. De topic wordt dan ook afgesloten. Nieuwe discussies over Patrimoine mogen natuurlijk altijd.