Wat is er aan de hand met Patrimoine ?
TIP
Re: Wat is er aan de hand met Patrimoine ?
Robokat spuit wel meer onzin mbt carmignac. Volgens hem is het nog altijd een superfonds ondanks een rendement van +/-6% op 20 maanden. Dubbele agenda, who knows maar geloofwaardigheid is nihil wat mij betreft.Tux schreef:Funnyrobokat schreef:Je was dus beter af als je gespreid was ingestapt voor kleinere hoeveelheden . Je spreidt je aankopen best over meerdere maanden en koopt dus elke maand voor éénzelfde vast bedrag. Je gemiddelde aankoopkoers is dan altijd lager dan de gemiddelde koers van het fonds over dezelfde periode, raar maar waar.
viewtopic.php?p=72369#p72369
- door robokat » 16 Juni 2010, 00:54
Stel opnieuw dat je een mooi bedrag op een spaarrekening staan hebt en je wil Patrimoine kopen, dan zal je wellicht minder goed af zijn met gespreid instappen, omdat de kans groot is dat alle opeenvolgende aankopen steeds duurder zullen zijn. Je kan dus beter nu de spaarrekening leegmaken en volledig instappen en nadien de spaarrekening terug voeden met de kleine bedragen die je maandelijks kan opzij zetten.
At the moment, presteert CP niet goed. De toekomst zal uitwijzen of dit een tijdelijke DIP was. Wie weet, wordt jij over een jaar door Robokat gequoted als blijkt dat CP het ineens wel goed doetbarrie schreef:Robokat spuit wel meer onzin mbt carmignac.
Volgens hem is het nog altijd een superfonds ondanks een rendement van +/-6% op 20 maanden.

we shall see. Op dit moment is het niet veel beter dan een spaarrekening, dus ze zullen in frankrijk uit hun pijp mogen komen.Tux schreef:At the moment, presteert CP niet goed. De toekomst zal uitwijzen of dit een tijdelijke DIP was. Wie weet, wordt jij over een jaar door Robokat gequoted als blijkt dat CP het ineens wel goed doetbarrie schreef:Robokat spuit wel meer onzin mbt carmignac.
Volgens hem is het nog altijd een superfonds ondanks een rendement van +/-6% op 20 maanden.
Ik begrijp de drukte hierover niet goed ?
Net mijn vader, die CP heb ik nu al een half jaar en heeft me nog niet veel opgebracht.
Dit zijn fondsen om te kopen en te laten liggen voor de volgende 5 a 10 jaren.
Net mijn vader, die CP heb ik nu al een half jaar en heeft me nog niet veel opgebracht.
Zeg dat tegen de OPkarine schreef:Ik begrijp de drukte hierover niet goed ?

Was op vraag van mijn vader, wou gewoon wat info. 

Vorig jaar schreef ik dat gespreid instappen bij Patrimoine niet nodig was. Het fonds had al een lange tijd een weinig volatiel karakter en die strategie leek toen gerechtvaardigd.
Het is voor iedereen intussen wel duidelijk dat Patrimoine het afgelopen half jaar wat van karakter veranderd is. Het fonds kende een aantal vrij grote schommelingen op een korte termijn. Dit is blijkbaar een keuze van de fondsbeheerder, die kiest om vast te houden aan zijn beleggingsvisie, ten koste van een veel hogere volatiliteit.
In deze omstandigheden moet je je strategie aanpassen en dus gespreid instappen voor een vast maandelijks bedrag. Hierdoor kan je het risico te verminderen die door deze schommelingen worden teweeg gebracht. Net bij een grote volatiliteit brengt gespreid instappen het meeste voordeel.
Omdat je dan iedere maand voor een vast bedrag belegt, ga je automatisch meer deelbewijzen kopen als de koers laag staat en minder als hij hoog staat. Je gemiddelde aankoopkoers zakt hierdoor onder de gemiddelde koers van het fonds.
Zie hier een rekenvoorbeeld voor een fictief (heel volatiel) fonds:
Stel: je wil voor 9.000 euro instappen en je doet dit voor 3 x 3000 euro. In maand 1 is de koers 200 euro, je koopt 15 stuks. In maand 2 is de koers 300 euro, en je koopt 10 stuks. In de derde maand is de koers 100 euro, je koopt 30 stuks
Voor 9.000 euro heb je 55 stuks gekocht of een gemiddelde aankoopkoers van 163,6 euro. De gemiddelde koers van het fonds tijdens die drie maanden was echter 200 euro.
In de praktijk zijn de schommelingen natuurlijk nooit zo extreem, maar dit voorbeeld is een uitvergroting van dit effect.
Het is voor iedereen intussen wel duidelijk dat Patrimoine het afgelopen half jaar wat van karakter veranderd is. Het fonds kende een aantal vrij grote schommelingen op een korte termijn. Dit is blijkbaar een keuze van de fondsbeheerder, die kiest om vast te houden aan zijn beleggingsvisie, ten koste van een veel hogere volatiliteit.
In deze omstandigheden moet je je strategie aanpassen en dus gespreid instappen voor een vast maandelijks bedrag. Hierdoor kan je het risico te verminderen die door deze schommelingen worden teweeg gebracht. Net bij een grote volatiliteit brengt gespreid instappen het meeste voordeel.
Omdat je dan iedere maand voor een vast bedrag belegt, ga je automatisch meer deelbewijzen kopen als de koers laag staat en minder als hij hoog staat. Je gemiddelde aankoopkoers zakt hierdoor onder de gemiddelde koers van het fonds.
Zie hier een rekenvoorbeeld voor een fictief (heel volatiel) fonds:
Stel: je wil voor 9.000 euro instappen en je doet dit voor 3 x 3000 euro. In maand 1 is de koers 200 euro, je koopt 15 stuks. In maand 2 is de koers 300 euro, en je koopt 10 stuks. In de derde maand is de koers 100 euro, je koopt 30 stuks
Voor 9.000 euro heb je 55 stuks gekocht of een gemiddelde aankoopkoers van 163,6 euro. De gemiddelde koers van het fonds tijdens die drie maanden was echter 200 euro.
In de praktijk zijn de schommelingen natuurlijk nooit zo extreem, maar dit voorbeeld is een uitvergroting van dit effect.
Je verwart met goede wijn. CP is eerder azijn na 5 a 10 jaar.karine schreef:Ik begrijp de drukte hierover niet goed ?
En dat baseer je op wat ? Het verleden of je glazen bol.deenigekeuze schreef:Als het laag staat kan je er meer van kopen voor hetzelfde geld!!! Is toch goed. Op een dag zullen ze toch weer stijgen.
Want als de financiële wereld me al iets ( vaak op pijnlijke wijze ) heeft geleerd is dat het verleden 0,0 zekerheid biedt voor de toekomst.
Had ik die azijn dan maar tien jaar geleden gekocht.

Die zit !Tux schreef:Funnyrobokat schreef:Je was dus beter af als je gespreid was ingestapt voor kleinere hoeveelheden . Je spreidt je aankopen best over meerdere maanden en koopt dus elke maand voor éénzelfde vast bedrag. Je gemiddelde aankoopkoers is dan altijd lager dan de gemiddelde koers van het fonds over dezelfde periode, raar maar waar.
viewtopic.php?p=72369#p72369
- door robokat » 16 Juni 2010, 00:54
Stel opnieuw dat je een mooi bedrag op een spaarrekening staan hebt en je wil Patrimoine kopen, dan zal je wellicht minder goed af zijn met gespreid instappen, omdat de kans groot is dat alle opeenvolgende aankopen steeds duurder zullen zijn. Je kan dus beter nu de spaarrekening leegmaken en volledig instappen en nadien de spaarrekening terug voeden met de kleine bedragen die je maandelijks kan opzij zetten.
Zo zie je maar, altijd oppassen met advies van anderen, zeker als het om geldzaken gaat.
Tips van andere moet je zelf eerst bestuderen en zien of ze klopt, anders begin je er best niet aan.
Zo'n uitspraak kan je met ontelbare zaken maken. Met men Fortis aandelen had ik ook poen kunnen scheppen moest ik ze in het begin gekocht hebben en op hun hoogtepunt verkocht, of juist na de opdeling met crash als gevolg.karine schreef:Had ik die azijn dan maar tien jaar geleden gekocht.
Het is een feit dat Patrimoine een parel was in het verleden, hedendaags echter totaal niet meer en wat de toekomst zal uitwijzen zullen we nog wel zien.
Ik begrijp de commotie eigenlijk niet. Een dip, so what?
Ik ben geen wiskundige maar dit is dus een voorbeeld om te laten zien hoe je mensen op het verkeerde been kunt zetten. Men kan hiermee de indruk wekken dat je met een maandelijks vast bedrag de deelbewijzen van een fonds goedkoper kan aankopen. Dit is dus helemaal niet waar! Het ene heeft niets te maken met het andere, dat is appelen met peren vergelijkenrobokat schreef:Stel: je wil voor 9.000 euro instappen en je doet dit voor 3 x 3000 euro. In maand 1 is de koers 200 euro, je koopt 15 stuks. In maand 2 is de koers 300 euro, en je koopt 10 stuks. In de derde maand is de koers 100 euro, je koopt 30 stuks

robokat wil enkel duidelijk maken dat, aangezien je nooit weet of de koers zal stijgen of dalen, dat je beter niet alles in 1 keer koopt, omdat je dan riskeert dat je alles gekocht hebt op het duurste moment,
ik vind dat heel logisch
ik vind dat heel logisch