Wat is er aan de hand met Patrimoine ?
TIP
Re: Wat is er aan de hand met Patrimoine ?
Het blijft mij een raadsel hoe de meerwaardebelasting op het oblgatiegedeelte van een gemengd fonds zoals CP berekend wordt.
Bij de banken maakt men er zich meestal vanaf met 'De computer berekent dat'. Maar de computer voert instructies uit die door mensen zijn opgesteld.
Het obligatiegedeelte van een gemengd fonds kan dagelijks variëren. Om correct te zijn zou de meerwaarde op het obligatiegedeelte dan ook dagelijks moeten berekend worden of na iedere transactie. Ik kan me niet voorstellen dat dit zo gebeurt.
Als belegger wens ik natuurlijk te weten hoeveel meerwaardebelasting ik straks ga betalen als ik mijn CP verkoop en hoeveel mijn portefeuille dus minder waard is.
Iemand meer informatie hierover ?
Bij de banken maakt men er zich meestal vanaf met 'De computer berekent dat'. Maar de computer voert instructies uit die door mensen zijn opgesteld.
Het obligatiegedeelte van een gemengd fonds kan dagelijks variëren. Om correct te zijn zou de meerwaarde op het obligatiegedeelte dan ook dagelijks moeten berekend worden of na iedere transactie. Ik kan me niet voorstellen dat dit zo gebeurt.
Als belegger wens ik natuurlijk te weten hoeveel meerwaardebelasting ik straks ga betalen als ik mijn CP verkoop en hoeveel mijn portefeuille dus minder waard is.
Iemand meer informatie hierover ?
meerwaardebelasting = (verkoopwaarde fonds - aankoopwaarde) x percentage obligaties x 0,15vak schreef:Het blijft mij een raadsel hoe de meerwaardebelasting op het oblgatiegedeelte van een gemengd fonds zoals CP berekend wordt.
bv. je hebt in juli 2009 CP gekocht aan 4.700 euro, onlangs verkocht aan 5.000 euro; het percentage obligaties bedraagt momenteel ongeveer 40%. Dan:
5000 - 4700 = 300 euro meerwaarde
300 x 0,4 = 120 euro meerwaarde toegekend aan de obligaties
En daarop dan een heffing van 15% = 120 x 0,15 = 18 eur
Het werkt ook omgekeerd, indien je je fonds met verlies verkoopt, kan je blijkbaar ook een stukje verlies van de belastingen aftrekken.
Dat is duidelijk, maar hoe weet de computer van de bank wat het percentage obligaties van het fonds is op de dag dat ik verkoop ?
Bovendien kan de meerwaarde helemaal te wijten zijn aan de aandelen in het fonds en hierop is er geen belasting.
Bovendien kan de meerwaarde helemaal te wijten zijn aan de aandelen in het fonds en hierop is er geen belasting.
Het percentage obligaties wordt meegedeeld door de fondsbeheerder. Op Morningstar kan je zien hoeveel dit ongeveer is.
Voor de rest maakt men geen verschil waar de meerwaarde vandaan komt, meerwaarde is meerwaarde en daar neemt men dan gewoon een percentage van. Het is gewoon de manier waarop dit werkt.
Voor de rest maakt men geen verschil waar de meerwaarde vandaan komt, meerwaarde is meerwaarde en daar neemt men dan gewoon een percentage van. Het is gewoon de manier waarop dit werkt.
Men kan met die meerwaarde de boel goed in het honderd sturen, door af en toe die stukken naar een andere effectenrekening over te schrijven. Dan zou het misschien wel eens kunnen dat er te weinig of geen meerwaarde wordt aangerekend.
Beterschap voor Patrimoine ?
http://www.carmignac.nl/_docs/publicati ... e71036.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gedurende het grootste deel van het eerste halfjaar deelden wij niet in de goede ontwikkeling van de Europese markten door ons grote wantrouwen ten aanzien van het probleem van de Griekse, Portugese en Ierse overheidsschuld, terwijl de opkomende markten, die te kampen hadden met een tijdelijke inflatiepiek, de prestaties van onze fondsen omlaag trokken.
Bij aanvang van de tweede jaarhelft lijken de verwachtingen die ten grondslag liggen aan onze beleggingsstrategie eindelijk te worden bevestigd door de jongste economische gegevens. Dit moet ons de kans bieden om in het tweede halfjaar voor het merendeel van onze fondsen weer de gewenste performance te realiseren.
Gedurende het grootste deel van het eerste halfjaar deelden wij niet in de goede ontwikkeling van de Europese markten door ons grote wantrouwen ten aanzien van het probleem van de Griekse, Portugese en Ierse overheidsschuld, terwijl de opkomende markten, die te kampen hadden met een tijdelijke inflatiepiek, de prestaties van onze fondsen omlaag trokken.
Bij aanvang van de tweede jaarhelft lijken de verwachtingen die ten grondslag liggen aan onze beleggingsstrategie eindelijk te worden bevestigd door de jongste economische gegevens. Dit moet ons de kans bieden om in het tweede halfjaar voor het merendeel van onze fondsen weer de gewenste performance te realiseren.
Ik vind dat op dit forum overdreven veel aandacht gewijd wordt aan Carmignac Patrimoine. Er zijn nog zoveel andere fondsen.
Je kan zelf een topic starten over andere fondsen en daar info postenYaris schreef:Ik vind dat op dit forum overdreven veel aandacht gewijd wordt aan Carmignac Patrimoine. Er zijn nog zoveel andere fondsen.

Ik heb 25 aandelenfondsen, zal ik dan maar 25 topics starten? 

Effecten overschrijven heeft weinig zin. Het beheer wordt door de banken uitgegeven aan een speciale instelling en die houden heel "die boel" in de gaten. Bij elke overschrijving wordt er afgerekend...paul schreef:Men kan met die meerwaarde de boel goed in het honderd sturen, door af en toe die stukken naar een andere effectenrekening over te schrijven. Dan zou het misschien wel eens kunnen dat er te weinig of geen meerwaarde wordt aangerekend.
Vermits de banken het niet zelf doen, weten ze gewoonlijk ook niet tot in de puntjes hoe het werkt. Zij rekenen erop dat de beheerder het netjes in hun plaats doet
Van welke fondsen wil je cijfers ? Misschien eens gaan zien op: http://fondsenensicavs.skynetblogs.be/6 ... -fonds-5y/" onclick="window.open(this.href);return false;Yaris schreef:Ik heb 25 aandelenfondsen, zal ik dan maar 25 topics starten?
Als er fondsen zijn die je niet in de lijsten vindt, dan geef je de isincode op en de volgende keer zitten die er ook bij.
Eén voorwaarde: het fonds moet minimum 42 maanden bestaan.
Tot uw dienst
Re: Beterschap voor Patrimoine ?
Ik heb me al afgevraagd hoe ze dat gaan doen voor Carmignac Patrimoine. Dat fonds heeft de rente-evolutie tegen - op middellange termijn worden er stijgingen verwacht, geen dalingen. Bovendien werd het aandelenpercentage recent verlaagd naar 20%. Wat kan dan wel voor een meerwaarde zorgen ? Daling van de euro of stijging van de munten waarin obligaties werden aangekocht ?Dit moet ons de kans bieden om in het tweede halfjaar voor het merendeel van onze fondsen weer de gewenste performance te realiseren.
Re: Beterschap voor Patrimoine ?
Nochtans zie ik in mijn opvolging van enkele Carmignacfondsen dat Patrimoine zich blijkbaar toch begint te herstellen. Of het echt herstellen is of nog maar een aanzet is moeilijk te zeggen momenteel. Dat herstel zie ik bij C. Investissement echter nog niet.Abacus schreef:Ik heb me al afgevraagd hoe ze dat gaan doen voor Carmignac Patrimoine. Dat fonds heeft de rente-evolutie tegen - op middellange termijn worden er stijgingen verwacht, geen dalingen. Bovendien werd het aandelenpercentage recent verlaagd naar 20%. Wat kan dan wel voor een meerwaarde zorgen ? Daling van de euro of stijging van de munten waarin obligaties werden aangekocht ?Dit moet ons de kans bieden om in het tweede halfjaar voor het merendeel van onze fondsen weer de gewenste performance te realiseren.
Wat Carmignac echter wel afdoende bewezen heeft, is dat je met fondsen niet alles in één fonds mag stoppen. Volgens mij is een spreiding over zo'n 10 fondsen een absoluut minimum. Je kan dan ook wat meer risico ( en rendement ) inbouwen omdat je zo het totale risico aanzienlijk vermindert.
Momenteel worden – bij overdracht naar een andere instelling – enkel voor pensioenspaarfondsen alle verrichtingen doorAl Fonds schreef:Effecten overschrijven heeft weinig zin. Het beheer wordt door de banken uitgegeven aan een speciale instelling en die houden heel "die boel" in de gaten. Bij elke overschrijving wordt er afgerekend...paul schreef:Men kan met die meerwaarde de boel goed in het honderd sturen, door af en toe die stukken naar een andere effectenrekening over te schrijven. Dan zou het misschien wel eens kunnen dat er te weinig of geen meerwaarde wordt aangerekend.
Vermits de banken het niet zelf doen, weten ze gewoonlijk ook niet tot in de puntjes hoe het werkt. Zij rekenen erop dat de beheerder het netjes in hun plaats doet
de « oude » bank rechtstreeks doorgegeven aan de « nieuwe » bank, omdat de « nieuwe » bank deze gegevens nodig heeft voor het berekenen van de fictieve kapitalisatiewaarde op 60 jaar.
Een « speciale » instelling ? Nooit van gehoord !
Gaat het misschien om dezelfde instelling die de bank ingeval van overlijden van een klant automatisch verwittigd

Het is de bank niet zelf die dat doet. Procapital is bijvoorbeeld één van die instellingen ( er zijn er nog ) die dat voor een aantal banken doet. Maar als klant van de bank ga je daar nooit van horen. Vergelijk het met een onderaannemer.Urbain schreef:Momenteel worden – bij overdracht naar een andere instelling – enkel voor pensioenspaarfondsen alle verrichtingen doorAl Fonds schreef: Effecten overschrijven heeft weinig zin. Het beheer wordt door de banken uitgegeven aan een speciale instelling en die houden heel "die boel" in de gaten. Bij elke overschrijving wordt er afgerekend...
de « oude » bank rechtstreeks doorgegeven aan de « nieuwe » bank, omdat de « nieuwe » bank deze gegevens nodig heeft voor het berekenen van de fictieve kapitalisatiewaarde op 60 jaar.
Een « speciale » instelling ? Nooit van gehoord !
Gaat het misschien om dezelfde instelling die de bank ingeval van overlijden van een klant automatisch verwittigd.