Wat nu met de Ethias Firstproducten?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Wat nu met de Ethias Firstproducten?
Zo wie zo moeten er 5 stortingen zijn als het een contract pensioensparen is, om aan de wettelijke eisen te voldoen. Dus dan wordt de jaarlijkse kost 12,39 Euro, of +/- 0,30 %.Lukske schreef:Ethias geeft inderdaad lage kosten maar dat is enkel zo al er al wat geld op staat. Ik heb nog maar 2 keer gestort in First fiscaal en zit dus met een jaarlijkse kost van 0,5 % wat eigenlijk wel veel is. Ik wil wel blijven storten maar dan wil ik wel toch jaarlijks een winstdeelname zien zoals bij de meeste andere verzekeraars. En dat is nu helemaal niet meer zeker zelfs al wordt het overgenomen. Die overnemer is nooit verplicht een winstdeelname te geven.lowietje schreef:
Ik denk niet dat ge veel goedkoper vindt op de markt.
Is het een kontract lange termijn sparen, als ge reeds 2 x het max gestort hebt, dan zit ge reeds aan de max jaarlijkse kost van 12,39 Euro.
Voor 55+ is het veelal te laat om te veranderen, gezien de fiscale regelgeving.
Wat zijt ge met een jaarlijkse bonus van 0,5% als er dan 1% kosten aangerekend worden. Trouwens ziet ge veel bonus voor het ogenblik in de markt ?
Re: Wat nu met de Ethias Firstproducten?
http://netto.tijd.be/sparen_en_beleggen ... 6-2212.art" onclick="window.open(this.href);return false;Vóór het einde van 2013 moet Ethias die producten wel verkopen aan een andere verzekeraar die de producten ook tegen dezelfde voorwaarden zal moeten voortzetten en aanbieden. Dat betekent dat bestaande klanten ook na de overname tegen bijvoorbeeld 0 procent instapkosten hun premies kunnen storten indien ze dat nu al kunnen. Ook de rendementsgarantie van de tak21-producten zal de overnemer moeten behouden.
Bestaat het risico niet dat Ethias de komende jaren de winstdeelname (het rendement dat bovenop de gegarandeerde rente komt bij tak21-producten) van bestaande producten zal afromen? In principe is dat mogelijk omdat de oude Ethias-producten niet-gekantonneerd zijn. Dat betekent dat de premies van de verschillende producten in één pool komen waardoor de winstdeelnames flexibeler bepaald kunnen worden. Volgens Ethias-woordvoerder Dries Olemans bestaat dat risico niet.
Re: Wat nu met de Ethias Firstproducten?
robokat schreef:
http://netto.tijd.be/sparen_en_beleggen ... 6-2212.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je niet geregistreerd bent kan je dat artikel niet lezen blijkbaar.
Re: Wat nu met de Ethias Firstproducten?
http://www.ethias.be/nl/cqf/83/Over_Eth ... Ethias.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Wat nu met de Ethias Firstproducten?
Ik ben automatisch aangemeld, maar als ik mij afmeld en opnieuw op de link klik zie ik het artikel ook. Vanaf maanag wordt de site van de tijd wel betalend, misschien zal het dan idd niet meer lukken zonder in te loggen.hansv schreef:robokat schreef:
http://netto.tijd.be/sparen_en_beleggen ... 6-2212.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je niet geregistreerd bent kan je dat artikel niet lezen blijkbaar.
Re: Wat nu met de Ethias Firstproducten?
Klopt, ik kan het lezen nu.
Bizar...
Bedankt!
Bizar...
Bedankt!
Re: Wat nu met de Ethias Firstproducten?
De firma die deze contracten overneemt zal goed moeten oppassen dat hij zijn broek er niet aan scheurt indien hij enkel van van plan is om de minimale verplichtingen over te nemen. (dwz nooit winstdeelname uitkeren)
Wat heeft zo'n firma er aan indien hij een bak geld moet neertellen om dan te zien dat het geld verdwijnt als sneeuw voor de zon?
En ik denk dat Ethias zo lang mogelijk zal wachten om de boel te verkopen (en geen winstdeelnamen uitkeren, waarom zouden ze dat nog doen?). We zullen dus nog heel lang in onzekerheid zitten.
Wat heeft zo'n firma er aan indien hij een bak geld moet neertellen om dan te zien dat het geld verdwijnt als sneeuw voor de zon?
En ik denk dat Ethias zo lang mogelijk zal wachten om de boel te verkopen (en geen winstdeelnamen uitkeren, waarom zouden ze dat nog doen?). We zullen dus nog heel lang in onzekerheid zitten.
-
mpeeters007
- Sr. Member

- Berichten: 263
- Lid geworden op: 14 nov 2008
Re: Wat nu met de Ethias Firstproducten?
Klopt, maar omgekeerd kan je ook redeneren: je hebt ondertussen nog steeds recht op de bestaande minimumrendementen.Lukske schreef:De firma die deze contracten overneemt zal goed moeten oppassen dat hij zijn broek er niet aan scheurt indien hij enkel van van plan is om de minimale verplichtingen over te nemen. (dwz nooit winstdeelname uitkeren)
Wat heeft zo'n firma er aan indien hij een bak geld moet neertellen om dan te zien dat het geld verdwijnt als sneeuw voor de zon?
En ik denk dat Ethias zo lang mogelijk zal wachten om de boel te verkopen (en geen winstdeelnamen uitkeren, waarom zouden ze dat nog doen?). We zullen dus nog heel lang in onzekerheid zitten.
Ikzelf heb als klant een Ethias First met een gegarandeerd rendement van 3,75% netto (indien looptijd van minstens 8 jaar).
Als ik zie wat de financiële markten momenteel geven dan zal ik nog een tijdje mijn Ethias First van 3,75% netto mogen koesteren, zelfs zonder winstdeelname en ongeacht of het nu Ethias is of een overnemer!
Re: Wat nu met de Ethias Firstproducten?
Gelukzak ik heb slechts 3,25 en 3,6mpeeters007 schreef:Lukske schreef: Als ik zie wat de financiële markten momenteel geven dan zal ik nog een tijdje mijn Ethias First van 3,75% netto mogen koesteren, zelfs zonder winstdeelname en ongeacht of het nu Ethias is of een overnemer!
Re: Wat nu met de Ethias Firstproducten?
en "lukske" is nóg meer gelukzak dan ik:
ik heb over het allergrootste deel 3%, een deeltje 3,25 en een deeltje 3,60%.
maar inderdaad : ná 8 jaren netto. in ieder geval hoef ik me sinds de herfst niet regelmatig op te winden over de verlaging vd renten of energie te steken in het bankshoppen voor een 0,25% méér of zo. het ligt er rustig en ik ben ook rustig - ik kan toch niets doen.
ik heb over het allergrootste deel 3%, een deeltje 3,25 en een deeltje 3,60%.
maar inderdaad : ná 8 jaren netto. in ieder geval hoef ik me sinds de herfst niet regelmatig op te winden over de verlaging vd renten of energie te steken in het bankshoppen voor een 0,25% méér of zo. het ligt er rustig en ik ben ook rustig - ik kan toch niets doen.
-
bjjan
Re: Wat nu met de Ethias Firstproducten?
Hetgeen me niet duidelijk is in het First-contract: wat zijn de verplichtingen van 'de' overnemer jegens de spaarder ? Wat zal het risico voor de first-spaarder zijn nà 31 dec 2010...veronderstel dat 'de' overnemer de contracten alsdusdanig zou beëindigen (of wijzigen wegens economische onhoudbaarheid), wat gaat vadertje Staat dan doen met die fictieve interestvoet van 4,75 % (astemblieft) om daar dan de 15 % op in te houden (voor de contracten jonger dan 8 jaar). M'n ondervinding met tak 21 van een goede 10 jaar terug, waar Cera contracten werden overgenomen door KBC en die laatste stuurde dan gewoon een briefke dat de marktrente was gedaald en dus dat ze "spijtig genoeg" het percentage niet aanhielden...
Re: Wat nu met de Ethias Firstproducten?
Waarschijnlijk was dat dan voor nieuwe stortingen.bjjan schreef:M'n ondervinding met tak 21 van een goede 10 jaar terug, waar Cera contracten werden overgenomen door KBC en die laatste stuurde dan gewoon een briefke dat de marktrente was gedaald en dus dat ze "spijtig genoeg" het percentage niet aanhielden...
-
mpeeters007
- Sr. Member

- Berichten: 263
- Lid geworden op: 14 nov 2008
Re: Wat nu met de Ethias Firstproducten?
Lukske schreef:Gelukzak ik heb slechts 3,25 en 3,6mpeeters007 schreef:
Troost je, 3,25% en 3,60% NETTO is ook een mooi rendement!
Re: Wat nu met de Ethias Firstproducten?
[quote=
Troost je, 3,25% en 3,60% NETTO is ook een mooi rendement![/quote]
jammer genoeg zijn er ook nog aan 2.75%... is momenteel zelfs ook nog niet zo slecht.
Troost je, 3,25% en 3,60% NETTO is ook een mooi rendement![/quote]
jammer genoeg zijn er ook nog aan 2.75%... is momenteel zelfs ook nog niet zo slecht.

